tips gevraagt voor beginnen eigen bedrijf(paarden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

tips gevraagt voor beginnen eigen bedrijf(paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 15:31

Hallo,
Zoals men kan zien heb ik mijn vraag wat aan gepast.
Dit stond er eerst:
wie heeft er in de afgelopen paar jaar een bedrijf gestart?
Wel in de paarden dan he! Pling
Ben benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben?
Met eigen inleg of zonder?
en hoe zijn jullie begonnen,meteen goed of eerst hobbymatig?

Wat mijn vraag nu is is of er iemand goede tips heeft.
Dat kan natuurlijk van alles zijn he,maar das alleen maar goed alles is welkom.en de andere vraag blijft natuurlijk ook gewoon staan.
Ben nog steeds nieuwsgierig naar jullie meningen.

Laatst bijgewerkt door holly op 22-10-02 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 17:53

Haai, tis wat lang geleden dat ik hier geweest ben, maar t moest er toch maar weer van komen. Ik ben begonnen om eerst wat te bemiddelen, een vriendin had een paardje te koop en die verkocht ik voor haar...dat groeide steeds meer uit tot ik bij grotere stallen kwam, meerdere mensen leerden kennen etc...je ziet dan eens een leuk paardje, koopt die, en snel weer verkopen....en zo loopt het vanzelf op. Ik ben voor mijzelf nu zo`n 4jaar bezig, en dat gaat prima..al put ik er geen vast inkomen uit, ik werk er dus nog wel gewoon bij...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 22:20

4 jaar he? das al effe hoor.Hoe ziet het er bij jou thuis dan uit nu?
Heb je gewoon een weide of heb je ook satllen aan huis of zo?
Met jou kan ik praten,want dit is ook wat ik nu doe maar dan neem ik er langer de tijd voor.Nog pure hobby maar wil dat graag omzetten tot bedrijf over een jaartje of 2.Waar ben jij begonnen want niet iedereen heeft in de achtertuin een aantal stalen staan zoals ik.Heb je tips?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 22:22

die zin was raar.Nogmaals.waar ben jij begonnen want niet iedereen heeft in de achtertuin een aantal stallen staan,ik dus ook niet.Heb je tips?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 22:37

Hoi!

Eerst wilde ik met mijn man een flink complex kopen en dat had serieuze vormen. Helaas werken banken niet graag mee aan paardenbedrijven: te riskant. We kwamen een heel eind, maar net niet ver genoeg. Het had gekund als mijn man aandelen van zijn eigen bedrijf erin had gestopt, maar dat is natuurlijk heel riskant.

Nu hebben we gewoon een huis met stallen gekocht en breid ik het hobbymatig wat uit. Ik krijg veel toegespeeld via mijn instructrice en als je eenmaal een paar klanten hebt doet mondelinge reclame de rest. Ik heb wat paarden gehad om te corrigeren en om zadelmak te maken en volgende week komt er een om door te rijden voor de verkoop. Ik krijg 2 mensen in pension, ook dressuurmutsen. Verder heb ik via mijn instructrice 2 lesklanten toegespeeld gekregen wat zich vanzelf weer heeft uitgebreid naar inmiddels 6 en ik woon hier nog geen jaar. Ik werk ook nog gewoon, ben niet druk op zoek, het moet wel te behappen blijven dus ik zie wel wat er op mijn pad komt. Soms is het even een paar weken rustig en dan bellen er een paar mensen tegelijk en heb je geen plek meer. Ik heb hier 5 boxen waarvan er 3 met eigen paarden bezet zijn. Deze maand krijg ik er 2 voor mezelf bij (veulen van mijn eigen hengst + nog een veulen), dus dit weekend gaan we 2 boxen bijbouwen.

Succes!

Groetjes Suzanne

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 22:48

Zijn jullie nu echt de enige die mij op weg kunnen helpen?zal toch zeker niet.Wie is er nog meer begonnen.
Ik ben erg nieuwsgierig hoe het voor jou is gelopen.
Meteen begonnen of eerst via een omweg.En hoe liep dat dan?
Eigen inleg of juist niet nodig?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 19:30

holly schreef:
4 jaar he? das al effe hoor.Hoe ziet het er bij jou thuis dan uit nu?
Heb je gewoon een weide of heb je ook satllen aan huis of zo?
Met jou kan ik praten,want dit is ook wat ik nu doe maar dan neem ik er langer de tijd voor.Nog pure hobby maar wil dat graag omzetten tot bedrijf over een jaartje of 2.Waar ben jij begonnen want niet iedereen heeft in de achtertuin een aantal stalen staan zoals ik.Heb je tips?


* Hoe het er bij mij thuis uitziet? Erg stoffig en chaotisch..maar wij zitten momenteel midden in een grote verbouwing van onze nieuwe woning. Komt heel wat bij kijken. Ik woon samen met mijn vriend op een boerderij, hebben hoofdzakelijk melkkoeien, maar ook de ruimte om paarden te houden. Zoals ik al vertelde, ik ben begonnen via een vriendenkring om wat paardjes te verkopen.Daarvoor kreeg ik comissie geld.Van dat geld heb ik (na 1jr) een paardje gekocht, die weer ingeruild en met bij betaling een ander paardje gekocht..die met winst kunnen verkopen,wat geld opzij leggen en weer een paardje kopen.Ondertussen werd mijn vrienden kring groter, leerde meer mensen in de paarden kennen en meerdere adresjes voor wie ik paarden kon verkopen. Dit bemiddelen doe ik overigens nog steeds.Een groot voordeel is dat je geen paarden zelf hoeft onder te brengen, je gaat met de koper erheen en bemiddelt de verkoop.Een nadeel is echter dat je toch een x met de neus tegen de lamp loopt.Je doet veel dingen op goed vertrouwen,soms krijg je je verdiende geld niet of heeft men een smoesje zelf t paard al verkocht te hebben aan een ander. Zorg daarom dat jezelf altijd eerlijk blijft en duidelijke afspraken maakt, zet deze evt op papier. Voor jezelf moet je ook duidelijkheid hebben. Hoe ga je t regelen, wie financiert het, heb ik er tijd voor en genoeg kennis? Heb je de paarden thuis of breng je ze onder, wat gaat je dat kosten en denk je dat terug te verdienen? Tot nu toe heb ik ernog altijd beter van kunnen worden, maar ik heb veel meiden om mij heen gezien, die dat niet lukte en financieel er sterk op achteruit gingen. Daarnaast moet ik toegeven, met stallen en weide aan huis het denk ik makkelijker is om te beginnen met handelen, dan dat je paarden bij iemand moet stallen. Stallingskosten heb ik niet, en de veearts kosten probeer ik zo laag mogelijk te houden. Zorg dat je jezelf altijd goed indekt en de paarden die je verkoopt goed & gezond zijn. Ik wil mijzelf nu meer gaan toeleggen op fokken. We kunnen uitbreiden naar meerdere stallen, misschien wat paardjes voor de handel erbij houden maar dan denk ik meer aan 2-3jarige, beleren en dan verkopen. Overigens lijkt het mij ook leuk om eigen gefokte veulens te verkopen...

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:15

Hoi, ik werk parttime als DA (geen eigen praktijk gelukkig want dan heb je totaal geen vrije tijd) en de rest van de uren werk ik met paarden.
Ik heb samen met mijn man een boerderij gekocht met een grote schuur en die schuur hebben we opgeknapt en er 12 stallen (wasplaats, zadelkamer etc) in gemaakt.
Ik rij al paard sinds mijn 10e en ben ook al jong begonnen met het rijden van paarden voor anderen.
Nu is dat zo uitgebreid dat ik momenteel zo'n 4 paarden op stal heb staan van andere eigenaren, deze paarden rij ik aan of breng ik uit op wedstrijden etc.
Soms krijg ik paarden aangeboden te rijden die voor de verkoop zijn.
Zelf heb ik 6 paarden die ik in de sport uitbreng, sommigen zijn voor de handel en sommigen niet omdat je ook wat goeds moet houden om te kunnen presteren.

Als je vragen hebt over iets specifieks...vraag gerust
want ik kan uiteraard wel uren typen maar weet niet wat je wilt weten.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:12

Haha!
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 30-11-02 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 22:27

Ik ben al heel blij dat ik zulke fijne antwoorden heb gekregen,maar het meeste is toch wel ik begon met 1 paard en nu zijn het zoveel.
Eigenlijk ben ik benieuwd naar de plek die je had om om deze weg te kunnen belanden waar jullie nu zitten.Dus zijn jullie gelijk begonnen met bv 10 stallen aan huis of is het balletje aan het rollen geraakt op een wei,ik noem maar even wat.En vandaar uit naar wat?zodat je nu op deze plek bent beland.Dit vraag ik omdat ik deze hele weg nog moet bewandelen.Ik ben namelijk nog helemaal in een begin stadium.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:45

Haha!
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 30-11-02 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 23:24

He bedankt phiabink voor je pbtje.Snap niet hoe ik iets terug kon sturen maar hier lees je het vast ook wel,toch?
Ja alles is duur,maar ik woon in brabant en als je hier de prijzen ziet dan kun je toch echt beter boven de helft van nl gaan wonen.
Ben wel aan het kijken of ik toch iets tegenkom met een klein prijskaartje,maar dat is zelden te vinden maar goed ik heb nog heel lang de tijd hoor,want ik heb mezelf beloofd dat als ik 30 ben ik ben waar ik wilde zijn.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 00:21

Mijn tip, maak een degelijk ondernemingsplan en ga hier mee naar onafhankelijke instantie's. Als ik het goed heb o.a. Syntens, zij kunnen je verbeteren & helpen. Je hebt zo ook je bedrijf eigenlijk al op papier en kan je bekijken of het toch wel reeël is en of je het toch wel wilt. Een eigen aparte flair voor een bepaalde doelgroep kan het ook erg goed doen. De bank is geen makkelijke hou daar wel rekening mee en in het begin moet je veel investeren in geld maar ook in werk, tijd enz....
De vrije dagen zijn dan voor een groot deel afgelopen en je kan niet meer altijd dat doen wat je wilt.
Verder is het nooit makkelijk in de paarden en zeker niet als je geen super kwaliteiten hebt.

Veel succes!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 00:49

Ja een ondernemingplan ligt al een paar maanden in mijn kast omdat ik eigenlijk op papier zie dat ik veel te veel wil.Doordat ik nu al weer effe bezig ben zie ik dat ik ook dingen anders kan doen en dus moet ik over een tijdje mijn ondernemingplan weer bijschaven.Als ik dan weer alles in orde heb gemaakt zodat het ook nog eens haalbaar zou kunnen zijn dan pas ga ik eens praten daar waar ik moet zijn of het inderdaad haalbaar is en dan ga ik als het nodig is naar een bank(of niet) om echt te kunnen starten.Dat het hard werken is is niet erg want ik werk het liefste dag en nacht met paarden zonder te slapen(bij wijze van).Zo had ik in 1996(als ik goed heb gerekend) de leiding over een stoeterij met net iets minder dan 50 paarden(en veulens) ik had nog 1 jongen onder mij en ik reed 7 a 8 paarden per dag,zonder enige hulp en werkte elke dag van 6.00 sóchtens tot 23.00 sávonds.
Zo groot wil ik het zelf absoluut niet hoor,want das echt veel werk!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 12:56

heej Sas,
Ik heb dezelfde ambities. Misschien moeten we eens praten.
Samen boerderijtje kopen om te beginnen, haha. 2 huizen van maken en weiland delen... dat zijn we al gewend.
Zoals je weet wil ik graag gaan fokken.
Als we het echt willen dan lukt dat ooit!
Daar ben ik van overtuigd! Ik zie je morgen, dan ben je weer een stapje dichter bij je droom...
groetjes Bon

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 13:29

Ja leuk he kan niet wachten tot ik Marellii heb opgehaald.
Misschien is dat wel wat,om zo te beginnen.Maar jij hebt al een huis en das meegenomen om iets te zoeken.Ik huur en kan dus nog niet kopen,dus dat moet even wachten,maar je idee is goed hoor,ik luister.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 18:30

Een goed ondernemers plan is inderdaad erg belangrijk. Overigens heb ik ook een opleiding gevolgt voor een paardenhouderij bedrijf te kunnen starten, heeft mij wel 4 jaar studie gekost maar aan die papieren heb je echt wat. Je kan t financieel bij de bank proberen rond te krijgen, niet alle banken zijn gecharmeerd van "weer een paarden bedrijf" ik denk dat je ook een beetje geluk moet hebben. Ik ben begonnen met paarden te verkopen voor derden, dus t paard staat niet aan huis en de eigenaar heeft de kosten..als je stal of land moet huren is het al weer een kostenplaatje wat t met zich mee brengt. Een vriendin van mij heeft een fok/pension stal, en daar had ik altijd de mogelijkheid om tegen een vrienden prijsje een box te kunnen huren voor mijn eigen gekochte handelspaardjes. Deze methode gebruik ik overigens nog steeds, ik heb 4 adresjes waar ik zo paardjes kan onderbrengen als ik er thuis geen ruimte voor heb. Dit werkt echt op dienst weder dienst basis. Sinds 5 jaar heb ik een vriend die een melkveehouderij bedrijf heeft. En je moet niet denken dat ik zomaar allemaal paarden daar neer kon planten (helaas niet). Hij steunt mij heel erg en staat volledig achter mijn werk in de paardenbranche, maar hij zegt ook eerlijk "niet alles moet vanzelf sprekend zijn" Ik ben begonnen met 1box en een stukje land van 50x50meter voor mijn paardje Ruby. Toen er een pony bij kwam, moest er ook een box bij komen..box was klaar, en pony was verkocht...leuk paardje weer gekocht...weer verkopen en zo gaat dat verder. Echter heb ik nu een leuke fokmerrie (olympic ferro x samber) en die gaat niet meer weg, je snapt t al, er moet weer een box bij komen voor t veulen...ons doel is om de schuur waar de paarden nu in staan, plat te gooien en daar buitenstallen op te zetten. We hebben t al uitgemeten, er kunnen er min 6 en max 8 staan. Overigens bekost ik alles zelf qua stalling (bouw en onderhoud vd boxen), hooi, stro, water, brok,verzekering, veearts, hoefsmid, afrastering voor de wei, rijbak...Ik heb nergens een lening voor lopen en ik bekostig het beetje bij beetje door de paarden die ik verkoop. Voor mij is het puur hobby matig, en dat zal het denk ik ook wel blijven. Het moet immers leuk blijven en financieel ook uit kunnen...het enige wat mijn vriend beschikbaar stelt is 1ha weide (van de 40ha die wij hebben) en de schuur waar de paarden in staan...zorg echter wel als je begint, dat je goed verzekerd bent.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 23:35

Dus ik zou dan niet de enige zijn die het zo begint.Lekker hobbien en dan van daaruit weer verder?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:57

Nee, ik denk dat veel het zo doen.
Je moet er gewoon niet meteen je broodwinning van maken. Iedereen weet dat het heel moeilijk is om je geld in de paarden te verdienen. Met pension gaat het eerder als met bv africhting. Als je wilt trainen moet je wat onder de reguliere prijzen gaan zitten, want je moet je ergens in onderscheiden. Als je eenmaal een opdracht hebt kan de mond op mond reclame beginnen. Ik krijg gelukkig klanten via mijn instructrice, want anders is het heel lastig. Want zeg zelf.....ik breng ook liever mijn paard naar een bekende naam dan naar een onbekende.
Je krijgt natuurlijk ook niet de creme de la creme onder de paarden. Ik heb een paar goede gehad tot nu toe, dat komt vooral doordat bij mijn instructrice eigenlijk alleen maar goede komen. Maar ik heb ook een haflinger gehad. Wees dus niet zo'n snob om dat soort dingen af te wijzen. Blijf het voorlopig als een hobby zien waarmee je nog wat extra's kunt verdienen. Ik denk er niet aan om mijn vaste baan op te zeggen....ik vind het wel veilig zo.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 22:59

oh ik vind het heel fijn dat ik zo'n leuke antwoorden krijg.Ik vraag af en toe veel te veel,maar goed soms is het vervelend voor de ander maar ik steek er in ieder geval super veel van op.Altijd handig he!
Iedereen kan trouwens antwoorden hoor ook al is er nog geen bedrijf maar ben je alleen nog maar bij een van de eerste stappen net als ik,dat is ook altijd wel leuk om te horen en eventueel wat uit te wisselen.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 18:16

Door t vanuit je hobby te laten uitgroeien, leer je er spelende wijs mee omgaan en kun je je misschien een keer permiteren als het fout gaat. Daarnaast ben je eigen baas en het is toch leuk om met 1 paardje te beginnen, en dan uitgroeien naar meer...?

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 19:42

I ken mensen en die hebben dus ene hele goede stal en super mooi en ze zijn net begonnen. Het huis van hun ouder moest worden gesloopt en die hadden melk koeien. Toen hadden ze gevraagd of ze het bedrijf mochten verplaatsen en na 4 jaar mochten ze eidenlijk ee nstal gaan bouwen. En het is heel mooi, ze hebben echt het beste van het beste. Ze zeggen ook dat ze het fijn vonden dat ze 4 jaar moesten wachten. want ze gingen dan langs andere stallen om te kijken hoe zij het hadden gedaan. Dus ik zal voorstellen om eerst ff heel Nl door te crossen en kijken hoe andere mensen hun stal hebben gebouwd.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 21:27

das een goede tip van je.Misschien iemand nog meer tips?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 18:29

Celinde, dat zij een mooie stal hebben komt waarschijnlijk doordat t melkveehouderij bedrijf verkocht is? Als wij hier de hele boel zouden verkopen, nou dan wist ik het ook wel...helaas is mijn vriend daar niet voor in

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 18:40

zoals je al hebt kunnen zien heb ik mijn vraag wat aangepast,want de tip die ik hier kreeg om eens op andere bedrijven te kijken was erg fijn.Heb je nog meer tips dan zijn die ook welkom natuurlijk.en voor de rest staat de oude vraag ook nog.