hengst veulen+opvoeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

hengst veulen+opvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 10:43

hai allemaal

Bij mijn verzorgpaarden is een veulentje geboren
Hij is heel lief wil alle aandacht en is nergens bang voor.
Ik ben bang dat als hij groter wordt geen respect meer voor me heeft.
Hij is nu 3 maanden oud en hij begint al aardig praatjes te krijgen.
Het probleem is dat ik ook pas later wist dat hij op de boerderij zou blijven, anders had ik hem de eerste weken een soort opvoeding bijgebracht waarin hij mee kan lopen aan de hand enz.(uit een boek geleerd)

Maar hoe kan ik het nu het beste aanpakken, want ik wil namelijk niets verpesten.

Effe wat dingen ter informatie:

- verwachte stokmaat 1.67m
-staat met z'n moeder en een ruin in de wei
-komt altijd gelijk naar het hek
- ik kan hem wel borstelen, eerder ook z'n voeten opgetild
- ik kan hem ook wel vastzetten (5-1 min. met wat lekkers)
- ik loop aan de hand met hem en zijn moeder, als we er met z'n 2en zijn (wat max. 1x in de week gebeurt) dan loop ik voor z'n mamma uit met hem)
- Alleen als ik hem gescheiden van z'n moeder meeneem dan begint hij te steigeren en wil hij niet meer vooruit, m'n hand op z'n kont leggen helpt niet, dan kijkt hij me gewoon stom aan en begrijpt niet wat ik wil.
Wat te doen bij dit probleempje???

Alvast heeeeel erg bedankt.
ps.: als jullie nog handige boeken of sites weten, zeg het maar

groetjes Rachel

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:48

tsjaa, ik denk dat je al een eind op weg bent hoor, wat wil je hem nu nog meer bijbrengen dan, kijk hij hoeft niet perse te steigeren omdat hij de baas is over jou, mischien snapt hij wel niet wat je wil als zijn moeder uit de buurt is en is hij gewoon bang. je moet hem wel leren respect voor je te krijgen, maar verder zou ik bij zo'n veulen nog niet gaan.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 11:17

Ja ik weet het, naar mijn idee begrijpt hij het ook nog niet met dat meelopen zonder zijn moeder, maar wat zijn baas doet (echt op z'n boerenfluitje) als hij steigert geeft hij hem een flinke ruk, of slaat hem. Dat is nou juist het probleem. En ik wil het graag op de goede manier doen voor dat z'n baasje hem nog vals maakt, alleen omdat hij het allemaal niet begrijpt, snappie?? En na 4 maanden moet een veulen officieel zonder z'n moeder kunnen, dus wil ik hem dat graag leren.

groetjes Rachel

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 11:22

En ja respect, hoe leer je dat. (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk)
effe voor de duidelijkheid (want dat briefje van mij hierboven is een beetje vaag). Hoe leer ik hem niet te steigeren en hoe leer ik dat hij begrijpt wat de bedoeling is? het probleem is dan ook dat ik vaak alleen ben. En hem alleen naar de poetsplaats brengen vind hij geen probleem. Ik oefen met het lopen ook bij zijn moeder in de wei, maar dan wil hij vaak nog niet voorwaarts gaan.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:45

Veel belonen zonder voedsel, da's de kunst! Als je telkens hapjes gaat voeren kan ie bijterig worden, maar wat een grote pro is dat veulies altijd jeuk hebben, ze kunnen intens genieten van een goede kroel op de borst, schoft, kont ... dus, als ie een goede aanzet maakt (loopt één stapje met je mee zonder mams) ga je héél opvallend belonen en prijzen, zal die kleine eerst 's reageren van ????? HUH ?????? maar dat zal ie fijn vinden, krabben .... dus wil ie dit terug gaan oproepen, de volgende keer zal ie terug proberen dit gedrag uit te lokken van die rare tweevoeter (jij) ... hij zal ook wel proberen of het anders ook kan ... dan reageer je gewoon niet ... Niet straffen ook (tenzij ie agressie gaat tonen of zo, dat mag je natuurlijk niet ongestraft laten). Dan gaat ie denken van Mmmm .... Als ik zo doe krijg ik er iets voor, doe ik anders dan krijg ik niets ... en zo maar gaan verder bouwen, verder lopen zonder mams, 's tot aan de weg gaan en terug (auto's tonen, fietsen tonen, nieuwschierigheid opwekken en MEGABELONEN)! Dat knulletje zal al snel z'n nieuwschierigheid gaan tonen en meer vertrouwen in je krijgen! Nog één iets, blijf tegen hem praten als je met 'm bezig bent, dat schept vertrouwen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Re: hengst veulen+opvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 12:13

Rivella-R@chella schreef:
hai allemaal

Bij mijn verzorgpaarden is een veulentje geboren
Hij is heel lief wil alle aandacht en is nergens bang voor.
Ik ben bang dat als hij groter wordt geen respect meer voor me heeft.
Hij is nu 3 maanden oud en hij begint al aardig praatjes te krijgen.
Het probleem is dat ik ook pas later wist dat hij op de boerderij zou blijven, anders had ik hem de eerste weken een soort opvoeding bijgebracht waarin hij mee kan lopen aan de hand enz.(uit een boek geleerd)

Maar hoe kan ik het nu het beste aanpakken, want ik wil namelijk niets verpesten.

Effe wat dingen ter informatie:

- verwachte stokmaat 1.67m
-staat met z'n moeder en een ruin in de wei
-komt altijd gelijk naar het hek
- ik kan hem wel borstelen, eerder ook z'n voeten opgetild
- ik kan hem ook wel vastzetten (5-1 min. met wat lekkers)
- ik loop aan de hand met hem en zijn moeder, als we er met z'n 2en zijn (wat max. 1x in de week gebeurt) dan loop ik voor z'n mamma uit met hem)
- Alleen als ik hem gescheiden van z'n moeder meeneem dan begint hij te steigeren en wil hij niet meer vooruit, m'n hand op z'n kont leggen helpt niet, dan kijkt hij me gewoon stom aan en begrijpt niet wat ik wil.
Wat te doen bij dit probleempje???

Alvast heeeeel erg bedankt.
ps.: als jullie nog handige boeken of sites weten, zeg het maar

groetjes Rachel


dat hij gaat steigeren is niet gek. doet sym ook nog steeds. het moet alleen wel minder worden.
neem een lang touw. laat hem lekker bokken en steigeren. rent hij weg laat je het touw licht wat vieren, maar geef hem niet alle ruimte. probeer zijn aandacht rustig terug te winnen door kleine rukjes aan het touw.
phoe ik stuur je ff een pb.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:31

Je doet het goed hoor,want lekker bezig zijn met hem terwijl zijn moeder er nog is is al heel goed.Probeer hem eens elke dag wat langer van de moeder weg te houden.Bv in een stal terwijl de moeder gereden word ofzo.ga ntuurlijk niet in de stal staan als het de eerste keer is want ze kunnen raar doen hoor.gewoon effe 10 minuten en elke week wat langer.
tja de mijne is al een maand weg bij zijn moeder maar is altijd wat makkelijk geweest,maar snapt nog steeds niet helemaal de bedoeling van meelopen.Wel oefen ik heel veel hiermee maar dan ook maar een kwartiertje(zelfs de bossen is en dan moeten we een stukje over straat)Neem wat lekkers mee,voer ofzo en beloon hem veel en blijf praten.Straffen mag hoor maar ga aub niet hangen aan het touw want dan leer je hem juist spatjes aan en dat wil je juist niet.Let wel op dat het een grote hengst gaat worden dus nu al leren wat mag en niet mag is de beste oplossing.Blijf zachtjes proberen en wil niet te veel ineens,maar leer dan ook van je eigen fouten.Echt het komt allemaal wel goed hoor.
Ga niet lopen miepen van oei het is nog maar een veulen,maar beschouw hem het zelfde als je een 7 jarig paard leerd wat te doen.Daar zou je ook heel duidelijk tegen zijn wat wel en niet mag.Als een veulen een paar eer iets mag zal hij het zeker willen blijven deon,dus ben gewoon duidelijk,maar wel in zijn tempo.

Joan
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 20:05

Je kan het proberen met een zacht en lang touw in een lus om zijn achterhand, waarmee je 'm kunt leren wat je bedoelt als je aan het halstertouw trekt. Tegelijk trek je namelijk aan het tou om zijn achterhand, waarvan je de twee uiteinden in je rechterhand hebt. Hij is nu al 4 maanden, als ze kleiner zijn werkt dat heel goed, nu loop je de kans dat 'ie ernaar gaat meppen, al verwacht ik het niet. If so, laaat dan het touw weg en laat iemand aanmoedigen, gewoon rustig op een paar meter erachter.
Als het werkt ben je gauw klaar, dan *leer* je 'm iets, en dan komt het belonen. Hij moet wel snappen wat goed is (en ook wat eigenlijk een beloning is....

Succes,
Joan.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 22:28

Hai allemaal, heeel erg bedankt.

Joan, ik heb al een keer zoiets geprobeerd, maar niet in m'n eentje voor het geval hij raar zou gaan doen. Maar het stomme was je kon hem als het ware meetrekken en hij deed er niets op uit. Het stond een beetje stom want het leek net alsof we hem op sleeptouw hadden zo moeizaam ging dat, haha. hij is dus echt niet onder de indruk van dat soort dingen.

En holly, we zijn nu bezig met het inrijden van zijn moeder, dus hij staat vaak alleen in de box, hij is dus al goed een half uur zonder zijn moeder gewent (en ook wel een uur, want de baas gaat met de moeder voor de menwagen). Hij is dan wel aan het hinneken en staat te houwen tegen de deur aan. Hij wil alle aandacht.

De laatste keer dat ik hem poetste (zonder voer) was hij heeel erg braaf en stond keurig op de plaats. Maar hij is erg slim want hij weet nu al hoe hij de paardenknoop loskrijgt ! slimpie!

Het gaat dus erg leuk. Ik zal jullie tips toepassen. Bedankt!!
En jullie horen nog van me!

groetjes Rachelle