Nog een vraag over manegebodem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Nog een vraag over manegebodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 11:45

Bij ons op stal hebben we in de bak alleen hout liggen, dus geen zand. Voordeel is dat de bak altijd droog blijft, er zal nooit een plas water in komen, ook niet nadat het weken achter elkaar regent.
Nadeel is dat de bak erg glad kan zijn, als je aan het rijden bent valt het wel mee, maar aan de longeerlijn heb ik al vaak genoeg meegemaakt dat ze in galop wegglijden of zelfs onderuit gaan! Met rijden ben ik ook 1x onderuit gegaan met een paard. Ook komen er steeds meer zwakke plekken in de bak.

Nou vraag ik me af of daar nou niets aan te doen is, een oplossing die niet te duur is. Zou gewoon zand eroverheen gooien een oplossing zijn? En wat voor zand dan? Of is er dan het gevaar dat het zand naar onder zakt, daar modder vormt zodat het water niet meer weg kan en het hout gaat rotten? Iemand een idee hierover?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:47

Een laagje rivierzand eroverheen,
dat heeft een heel grove korrel welke water dos goed doorlaat.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:58

mee eens, een laagje rivierzand, hout drijft, dus als het gaat regenen komt het hout weer naar boven en zal zich op den duur goed mengen, alleen als het hout gaat rotten Huilen . je zou ook bij van Doorn Soest (meen ik) kunnen informeren wat hem het beste lijkt, hij levert hout etc. voor bodems.. ! succes

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:07

Ik zou nog eens (laten) informeren bij diegene die de bodem aangelegd heeft.
Ik vind het echt belachelijk dat zo'n dure bodem zo snel slecht wordt!!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:28

Ik ga ook voor zand.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:00

wij ploegen 1 keer in de maand heel erg diep en goed en slepen het daarna wer glad zodat het niet heel erg zwaar is voor de paarden, we hebebn heirdoor nooit last van water in de bak omdat het heel erg goed in de grond zakt.

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:13

vrienden van ons hadden ook zo'n hout bodem en daar moesten ze elke keer het hout bijvullen en het ging helemaal verotten!
voor een buitenbak heb ik het liefst van die tapijtsnippertjes je kunt altijd
droog rijden en het is niet glad.
maar goed het is heel duur. en van dat zand erbij in zou ik niet doen dat hebben die vrienden ook gedaan en die bak daar was niks meer van over gebleven.
nou suc6 ermee

-xxx- stephanie

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 09:19

Als er rivierzand overheen gaat, hoeveel moet je dan hebben en wordt de bak dan niet zwaarder?

Steefie, hoe bedoel je dat er niets meer van over is gebleven?

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:30

Bij onze rijvereniging hebben we vorig jaar de bak diep laten lostrekken, de greppels naaast de bak opnieuw gegraven en er grof, scherp zand in laten storten (zal wel rivierzand zijn). De bak is nu superfijn. Eerst hadden we ook van die snippers, maar dat was bagger. Steeds glad als het nat werd en ook glad toen het ging verteren. De bodemgesteldheid is nu veel stabieler.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 10:22

Dat zou ik ook wel willen, maar dat kost natuurlijk een heleboel geld. Verdrietig