Uitkrabben van hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fernade
Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-05

Uitkrabben van hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 12:57

Hoi,

Mijn verzorgpaard is niet gewillig met het uitkrabben van de hoeven.

De voorhoeven wil nog net, maar de achterhoeven begint ie te trappen en met zijn kont richting mij op te schuiven.

Ik vind het erg vervelend, omdat ik nu zijn hoeven niet kan uitkrabben en vind dat het na het rijden wel moet gebeuren.. rijden ook wel buiten namelijk.

Hoe los ik dit op? Hoe snel raakt een paard kreupel als je een paar dagen zijn hoeven niet uitkrabt? want ik hoop dat dit niet gebeurd..

Mii_JuĂșL

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Noord-Brabant :)

Re: Uitkrabben van hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:05

Je moet gewoon rustig blijven proberen bij de achterkant te komen dat hij niet in een keer schrikt ofso.. rustig proberen langs izjn been te gaan en dan naar de hoef en anders iemand anders laten proberen

Fernade
Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-05

Re: Uitkrabben van hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:23

Ik doe het rustig aan met zijn achterhoeve maar zodra ik zijn hoef wil vastpakken begint hij te trappen en keert zijn kont richting mij.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Uitkrabben van hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:28

jekan het met een toue (halstertouw b.v.) doen, die hang je in de kootholte en dan til je been zo op, als ie dan slaat, is het niet raak en zo leert ie dat er niets gebeurt als je de heoven vraagt.

Er zijn nog andere manieren, maar dan moet je helemaal gaan voor zo'n methode, die niet erg geliefd is op Bokt (Parelli b.v.) dus dat leg ik maar niet uit

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Uitkrabben van hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:40

Ik heb er ook zo een staan op het moment(van iemand anders). Die van dat halstertouw is een goede. Je kan nl wel keurig haar achterbenen poetsen, maar zodra haar hoef van de grond komt springt ze bijna op je en gaat in het wilde weg in de ronte meppen. En ik word toch liever echt niet geraakt.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Uitkrabben van hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:09

ik krab de hoeven niet uit
het paard dat ik rij is een zwar koudbloed, entrapt gericht als je de hoeven wil pakken.
voorhoeven maait ze, en achterhoeven trapt ze vol achteruit of opzij.
Maar, haar hoeven zijn nauwelijks vuil, ze staat op de wei, dus het is enkel aarde/modder
en doordat ik zowiezo 10 minuten over de wge moet naar de piste, valt het vuil er zo uit (als ik met de lange lijnen achter haar werk kan ik mooi de straal zien,het is altijd netjes proper en droog, zelfs in de winter.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Uitkrabben van hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:33

Dutske, hoe doe je dat dan met de hoefsmid? Lijkt me dat jouw paard geen respect voor je heeft. Ieder paard moet geleerd worden zijn hoeven op te tillen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Uitkrabben van hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:22

ik heb op een stal gewerkt waar ze zo'n 80 koudbloeden hebben die stuk voor stuk geen voeten gaven, voor hen hadden we een hoefstal, ideaal en erg veilig!

Niet in alle landen is het gebruikelijk om hoeven te krabben, deze paarden komen uit Oostenrijk en daar kent met dit fenomeen helemaal niet, de paarden geven dus ook geen voeten..... en leer dat een volwassen paard van 800 kilo maar even aan.

De mijne kan het inmiddels, maar niet van harte en niet uit zichzelf, helaas voor hem doe ik aan natuurlijk bekappen en is ie meerdere malen per week de klos!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Uitkrabben van hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:02

Als je paard gezonde hoeven heeft is niet uitkrabben geen probleem, tis misschien zelfs beter, maar als ie geen voeten geeft neem ik aan dat die ook niet goed bekapt wordt, en dan kan iets in zijn hoef wel gaan irriteren.....

Wat smurf zegt is een hele goede. Ga hem eerst leren dat je hem overal aan kan raken. Dat is stap 1. Kan je hem overal aanraken zonder dat ie reageerd, dus ook de hoef aan de bovenkant enzo, kan je hem met dat touw zn voet op laten tillen

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Uitkrabben van hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:09

Citaat:
Ga hem eerst leren dat je hem overal aan kan raken


doe dat wel op een veilige manier, eerst met een lange zweep en dan pas met je handen, want voor je het weet heb je een lel te pakken als je een paard met losse beentjes hebt.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Uitkrabben van hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:29

smurf schreef:
Citaat:
Ga hem eerst leren dat je hem overal aan kan raken


doe dat wel op een veilige manier, eerst met een lange zweep en dan pas met je handen, want voor je het weet heb je een lel te pakken als je een paard met losse beentjes hebt.

ja uiteraard

(wat ik ben ik blij dat mijn paardje nu gewoon alles toelaat... henzo is en was ook zown ramp, verschrikkelijke losse beentjes)
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.