Hooizak/-bal of -net????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Hooizak/-bal of -net????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 18:29

Wat is beter/ veiliger? Een hooizak, hooibal of hooinet? En waarom zou je het aanschaffen?

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:32

zelf heb ik een net voor in de trailer en in de stal een ruif. er is mij echter verteld dat je hooi het beste op de grond kan geven omdat dat de natuurlijkste manier van eten is. ook kan er dan geen stof in de neus terecht komen bij het eten. succes

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:33

In een hooinet kun je blijven haken. Sneller dan in een hooi bal en in een hooi zak, denk ik.
Ik zou voor een hooi bal gaan, denk ik. Niet alleen omdat het 'veiliger' is maar ook omdat Pinky hooinet kapot maakt }>
Op stal hangt een ijzeren ruif en in de wei krijgt hij het op de grond..
Dus ik heb geen van 3e Lachen

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:35

Ik heb voor Tiffy destijds een hooibal gekocht en ik vond hem echt helemaal top. Er werd minder gemorst en het hield haar langer zoet. Maar idd op de grond is beter, want dan dwarrelt er minder stof in het rond.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:08

een net is lastig vullen en je hebt het risico dat als ie leeg is en lager gaat hangen dat het paard er met zijn benen in komt!
zak vind ik geen optie die kauwen ze kapot boven die kunnen ze niet bij al het hooi!!
die bal vind ik super!!!!
hang hem midden in de stal en hij kan spelenderwijs hooi eten dus mooi tijdverdrijf makkelijk te vullen en als ie leeg is kan ie er mooi mee spelen!!!!
trouwens als we er kuil of nat hooi in doe hangt ie omhoog en bij gewoon hooi ligt ie op de grond
tis makkelij kwant als ie erin gaat staan is ie er zo weer uit en daarbij komt dat dat rubber niet zo schadelijk is als een hooinet!!
lekker tijdverdrijf

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:17

Een hooibal lijkt me ook vrij gevaarlijk als je een lomp dier hebt , die geeft die bal dan een zwiep en krijgt 'm vervolgens met een rotklap tegen z'n kop aan Haha! Dat soort taferelen zie ik dan voor me Tong uitsteken

Een hooizak vind ik heel prettig , er gaat veel in , morst weinig , geen mazen waar een hoef in kan blijven haken evt. , makkelijk te vullen (je schuift er zo 1 a 2 plakken hooi in Lachen ) .

Ik heb Rena haar hooizak met het gat ongeveer op schofthoogte geloof ik , ze eet dus in een ontspannen staande houding , en het hooi hangt niet boven haar hoofd dus er zal ook geen stof ed in haar ogen vallen met eten.

Ideaal zo'n zak Lachen

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 21:48

ja, ik denk dat ik maar voor de zak ga!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:49

dat met die klap tegen zijn hooft valt wqel mee hoor. dat rubber is mooi elastisch...

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:57

Tos heeft op stal een gat in de muur... ja raar uit te leggen, maar tussen 2 muren een brede uitsperring.
Stof/kleine deeltjes blijven onderin, onbereikbaar achter.
Meestal doe ik daar wat hooi in, maar soms ook gewoon op de grond.
Ligt aan het hooi (hooi uit pakken gaat in de muur) en kuilhooi op de grond... want dat is veel fijner en dan kan hij de helft nie pakken... Knipoog

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 22:04

jilleroo schreef:
dat met die klap tegen zijn hooft valt wqel mee hoor. dat rubber is mooi elastisch...


Rubber ?

Dan heb ik iets anders in m'n hoofd denk ik , zo'n tralie-bal van metaal ?
Als ik dat bij Rena midden in de stal op zou hangen zou ze er stapeldol van worden , dat weet ik wel.

De hele tijd die bal over je rug......

Het lijkt mij persoonlijk vrij irritant zo'n grote bal midden in de stal , in een grote stal een beetje dicht bij een wand dat zou ik dan nog wel doen Lachen

Maar ik ga toch gewoon voor de hooizak , handig ! Lovers

Goh rubber...grappig Lachen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 22:08

Ik heb voor in de trailer een hooinet.

In de stal krijgen ze het gewoon op de grond, op de meest natuurlijke manier.
Als je je paard spelenderwijs er wat langer mee wil laten doen, zou ik voor de hooibal gaan, en deze eventueel langs de wand ophangen, en niet te hoog, omdat naar beneden met de hals dus de natuurlijke manier is en ze zeggen dat het beter voor de rug is.

Die zak kunnen ze stuk bijten, zou ik niet voor gaan.
En een klap van de bal tegen z'n hoofd hard? Eén klapje gehad en de volgende keer kijken ze wel uit... }> En het is rubber dus dat valt mee.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:52

Nappie kreeg z'n hooi steeds in een hooinet maar hij werdt er erg driftig van, vandaar dat ik ook geen bal wilde ophangen, die wiebeld helemaal alle kanten op!
Nu heeft hij een lictmetalen hooiruif, een vierkante en daar krijgt hij alleen s'avonds zijn extra hooi van mij in, hij staat daar heel tevreden uit te eten en doet net iets langer met z'n hooi dan gewoonlijk Haha! De rest van zijn hooi krijgt hij 3 x per dag op de grond.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 08:02

Ik heb net als Dorine, alleen een hooinet voor op de trailer. De rest van de tijd krijgen mijn paarden het gewoon op de grond.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:17

Zo'n hooinet komt er bij niet meer in, mijn veulen is er dit voorjaar steigerend in terecht gekomen, gelukkig is ze vrij cool in 'r hoofdje, en heeft ze vrij snel het opgegeven om los te komen. Ze lag trillend neer juist in mam's 'r plashoek (hooinet hing bij het raam i.v.m. luchtcirculatie voor stof te beperken). Ze begon meteen te "zwemmen" en 'r hoofdje op te tillen. Ik heb geprobeerd 'r zo los te krijgen, dit lukte niet. M'n schatje bleef er gelukkig redelijk kalm bij. Ik ben dan snel een mes gaan halen en heb het net stuk gesneden. Ze stond meteen recht, maar manken dat die deed! Het beentje in de kortste keren dik, ben dan met koud water en massage bezig geweest, en de DA gebeld. Ze heeft een spuit onstekensremmer gekregen en pijnstiller, pas twee dagen later liep ze weer normaal (acher één dag al zonder manken, maar ze wou niet draven of galoperen wat ze anders constant deed). Gelukkig is het op die manier afgelopen. Had ze nu zo'n driftkikkertje geweest kon het echt fataal geweest zijn ... beentje gebroken of iets dergelijks ... de zak ging niet vreselijkhoog, en 'r been was niet extreem naar omhoog vast. De zelfde week nog is m'n speelvogeltje vast komen te zitten in een touw die mijne vent had laten rondslingeren, een hele plak huid eraf. Gelukkig is het dan niet nodig geweest de DA terug te bellen, zag er wel eng uit! Dat touw had ie klaar gelegd om de hooizak vast te binden aan een paaltje buiten. Nu is dit ding gebannen, weg ermee! Ik ben opzoek naar een andere optie. Veilig en wel, maar niet op de grond, want m'n jonge dame gaat zoooo graag 'r plasje doen in dat vers hooi'tje ....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:42

Tiko krijgt in de trailer een hooinet en in de stal eet hij lekker vande grond. Het schijnt idd niet goed te zijn als ze het hooi boven hun hoofd eten, dan hebben ze te veveel last van het stof.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:24

stof gaat in de ogen zitten met als gevolg dat ze oogproblemen krijgen
de kuil doe ik in de bal die is van rubber pmarena!!!! niet van metaal dat zou gevaarlij k zijn hoor