hoeveel stro verbruiken jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

hoeveel stro verbruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-02 21:49

Hon valt gelukkig mee, dat is dagelijks de mest eruit halen, en om de 2 dagen 2 a 3 plakken stro erbij. Hon is gewoon heel erg schoon, die hoef ik ook zelden helemaal uit te mesten.
Jamaica daar in tegen is echter een rampenplan.
Vandaag heb ik heel de stal gedaan, morgen is het dan een twijfelgevalletje, en maandag is er niks meer van te zien.
Voor jamaica gebruik ik dus ongeveer 3 a 4 balen per week.
Wat gebruiken jullie?

Plau

Berichten: 310
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:03

Ik gebruik zaagsel Lachen
Maar Pinky is ook zo'n ramp. Alles gaat door de stal en hij kijkt apsolute niet waar hij zijn behoefte doet. gelukkig staat hij nu buiten Tong uitsteken

Plau

Berichten: 310
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:05

Uhhh dit was dus Pinky_Girl onder de naam van haar vriendje Tong uitsteken

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:06

bij ons op stal hebben we op maandag,woensdag en vrijdag mestdag en ik gooi meestal 3 plakken in z'n stal en op vrijdag meestal 4 omdat hij er dan 1 dag langer mee doet.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:15

Toscar maakt er altijd een bende van.
Ik mest 2x per week zijn stal uit, als hij er lange nachten op staat, en dan de andere dagen strooi ik op...
Op stro verbruik hoef ik niet te letten... maar 3 balen per week zeker...
maar kan het eigenlijk moeilijk bijhouden,aangezien de stalhouder stro aanvult maar ook weer gebruikt voor de kalveren...
ik schat 3 balen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:17

3 balen per week.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:17

ik haal dagelijks de drollen eruit en op maandag en donderdag gaat ie leeg (als het echt nodig is) ik denk dat er een plak of 3 ingaat dus ongeveer een baaltje per week (grote baaltjes)

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:28

gemiddeld 1 baal per week, voor mijn shetje die staat ook de hele dag buiten dus...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 23:02

1/2 baal = 4 plakken per dag en dan staat hij overdag ook nog op het land. Ik heb echt een smeerlap.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 23:21

In de herfst/winter mest ik om de dag de stal compleet uit.
Dus echt al het stro eruit, en vervangen door vers stro.
Hier heb ik 1 a 1,5 pak per keer voor nodig.
De andere dagen strooi ik de stal op, hiervoor heb ik een half pak nodig.
Schimmels zien er helaas snel smerig uit, dus 'k moet wel.



Edit Oscar: suffe typefout.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 09:50

Ik mest elke ochtend uit en 's avonds nog de drollen. Ik gebruik 4 balen per week.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 09:59

wij hebben een hele grote stroo baal daar zitten ongeveer 20 pakken stro in!
daar doen wij bijna 2 weken mee!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 10:04

Met 1 baal doen wij ongeveer 5 dagen.
Keltic is nogal een viespeuk, en daar strooi ik extra bij op omdat het anders een gore str*ntboel word Haha!

Rowan is best wel *clean*

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 10:15

ongeveer 2 balen per week. ik mest 2x in de week de hele stal uit en dan gaat er 3/4 nieuwe baal in. Tussendoor haal ik de mestplekken eruit en gooi de rest van de baal erbij in.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 10:16

Rena staat overdag op de wei , met 1 baal per week , hooguit anderhalf haal ik het makkelijk.
Ze is schoon qua mesten , vrijwel alles op 1 hoop , maar een ontzettende pismerrie ...... 1 of 2 keer in de week hele stal schoonvegen , en verder elke dag mest weghalen , soms beetje pisvlek eruit , 1 of 2 plakjes stro erbij. Ook dagen dat er niks bij hoeft.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 10:29

Voor mijn paard, die op pension staat waar ik zelf uitmest, gebruik ik zo'n 4 balen per week.
Soms iets minder, in de zomer bijvoorbeeld, dan staan ze ook langer in de wei.
Ik vind het wel een groot verschil of je een shet in de stal hebt (die bijv. altijd in 1 hoek mest en plast grijnz)...
Of dat je een paard hebt, die dus meer mest.
Ook moet je kijken of de urine goed afgevoerd kan worden uit de stal, en of dit ook werkt.. verschilt per stal natuurlijk.

Verder nog is het afhankelijk van de grote van de stal, ik ken een pensionstal waar de stallen 2,60 m bij 3,50 m zijn (geschat).
De paarden daar staan dan natuurlijk altijd 'over de lengte' in de stal.
Zij mesten meestal of in de voorkant, of in de achterkant, afhankelijk van of aan de achterkant het luik naar buiten open heeft gestaan, dan staan ze andersom.

In onze stal echter, 3 bij 3 meter, draait die van mij regelmatig rondjes, op verschillende plaatsen wat stro knabbelen, met het paard naast haar neuzen (tralies ertussen vandaar), enz.
Ze mest dus meestal wel aan de achterkant, maar lang niet altijd.
Mijn paard heeft verder ook nog de neiging op de plaats waar ze plast, dit later weer door de hele stal te lopen grijnz.

Zo zie je maar hoe een paard in de ene stal heel 'schoon' is, en in de andere stal weer een puinhoopje ervan kan maken. *LOL*

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 10:34

ik heb wodan op koolzaadstro(soort van zaagsel) staan. dit neemt onwijs veel vocht op en blijft lang droog. Ook is het erg makkelijk met mesten,want je neemt nooit te veel schoon spul mee. Dat vind ik dus een nadeel van stro. en anders worden het zo 2 plakken op 1 dag wat ik erin doe. En in verhouding is koolzaadstro goedkoper,omdat je er langer mee doet.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 10:34

Ynskje is een ideaal paardje- ze heeft een grote stal (8 X 4 schat ik) en heb ik de helft stro de helft zaagsel. op de helft vd zaagsle poet ze en de stro houdt ze (vrij) schoon. dus elke dag drollen eruit en 1 á 2x per week nieuw stro. dan krijgt ze 8 plakjes per week.

Tjitske is een ramp. Die heeft ook de helft stro en de helft zaagsel maar ze mest overal. Zij krijgt dus een potstal die wij 1x in de maand helemaal verschonen (waar je binnen 2 dagen niks meer van ziet) daar haal ik ook elke dag de drollen uit. ik zou haar het liefst op aubiose ofzo zetten maar helaas is ze niet mijn paard en Jan vind het goed zo Boos! vind potstallen van stro nooit fijn. daarom ben ik blij met Ynskje die de methode snel geleerd heeft.

Overdag staan alle 4 de paardjes buiten.
de veulen is net zo netjes als zijn tante (ynskje) en mest alleen achter dus hij is ook heel makkelijk in onderhoud.
Wieberta wordt door Nicole gedaan en zij doet hem om de dag drollen eruit.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:09

Lars krijgt elke dag bijna een halve baal stro en een keer in de week een oak zaagsel.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:09

2 plakken per dag in de stal, als het erg koud is 3. Verder als ik heb gereden een plakje stro in het land, voor de knabbel.

De stal wordt niet zo vol gegooid, want ze vreten bij ons alles op. Als je 's ochtends bij stal komt is het echt een armmoedige boel. Maar ja, dat doen ze zich zelf aan....

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:25

nou mijn paard maakt er een troep van dat is gewoon niet meer leuk om uit te mesten, elke dag gaat er wel anderhalve kruiwagen met pis en geplette drollen er uit. (hij stampt alles door elkaar.) als het aan hem ligt zijn het 5 balen in de week. maar ik gebruik er rond de 3.


maar ik haal er nu ook veel uit met huishoud-handschoenen en ik moet zeggen het help heel erg goed.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 12:08

Guinness staat op Biobase, ideaal spul, in 1 stal gaan 4-5 balen, ik haal dagelijks de mest eruit en strooi ca. 1 x per 1,5- 2 weken een nieuwe baal erbij, ik hoef pas na 3-4 maanden compleet uit te mesten !!! Toch blijft de stal goed droog, stinkt bijna niet en mijn mesthoop groeit niet zo hard, bovendien wordt het op de mesthoop heel snel compost. Ik heb er lekker weinig werk van en mijn paardje staat toch altijd in een schone stal.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 12:39

we mesten elke middag uit en meestal s'avonds nog de poepies ook met z'on handschoen en een emmer. is erug handig.
er gaat iedere dag iets minder als een halve baal in.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 12:41

Ik gebruik 1 (soms ook wel 1 1/2) baal in de maand. Die baal stro is wel veel groter als ikzelf. Geen idee hoeveel plakken erin zitten Verward
[**] is ook zon viespeuk, soms schaam in me diep als ik de box losgooi.... Bloos Moet dan ook vaak de hele stal leeghalen...

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 13:02

Ik gebruik ook 3 a 4 plakken per dag, dus 3 a 4 balen per week.
Chinouc is ook zo'n lekkere smeerlap Haha!