Groepsmestonderzoek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Groepsmestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:47

Hallo!

Een vriendin en ik zijn aan het overwegen om onze paarden in een kudde te zetten, in plaats van mijn z'n tweetjes bij elkaar. Daar worden de wormen 'bijgehouden' door middel van een groepsmestonderzoek.

Nu vroeg ik mij af, is dit even betrouwbaar als een onderzoek van één paard alleen? De paarden staan 24/7 het hele jaar door bij elkaar.

Alvast bedankt!

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Groepsmestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:49

Wij nemen van elk paard in de kudde apart mest om te testen. 8 paarden. Dit is prettiger vind ik. We doen het nu 3 jaar en vaak hoeft de ene helft niet en de andere wel. Wel geven we iig 1x pj sowieso een uitgebreide kuur aan de hele kudde.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:51

Bij ons staan de paarden in aparte boxen en in de wintermaanden in aparte paddocks.
In de zomer staan ze overdags samen op de wei.
Wij hebben in april vorig jaar allemaal apart mestonderzoek laten doen.
Toen was alles schoon.
In juli hebben we opnieuw mestonderzoek laten doen. Omdat de keer er voor alles schoon was en er niks veranderd was in de groep heeft de dierenarts hier een groepsonderzoek van gemaakt, dit was ook in orde.

In dec ontwormen wij standaard alles, op advies van de dierenaers, met Equest Pramox.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:53

Nouvel schreef:
Bij ons staan de paarden in aparte boxen en in de wintermaanden in aparte paddocks.
In de zomer staan ze overdags samen op de wei.
Wij hebben in april vorig jaar allemaal apart mestonderzoek laten doen.
Toen was alles schoon.
In juli hebben we opnieuw mestonderzoek laten doen. Omdat de keer er voor alles schoon was en er niks veranderd was in de groep heeft de dierenarts hier een groepsonderzoek van gemaakt, dit was ook in orde.

In dec ontwormen wij standaard alles, op advies van de dierenaers, met Equest Pramox.



dus 1x per jaar ontwormen?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:53

jeps, met dus een goede wormenkuur, en de rest mestonderzoek, en als het nodig is ontwormen naar de uitslag van het mestonderzoek

wij houden wel alles dagelijks schoon, stallen, paddocks en wei

body92
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Groepsmestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:57

Ik laat 2x in het jaar mest onderzoeken en ontworm zo wie zo 1x met pramox.
Werk zelf bij dierenarts dus mooi makkelijk.

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:59

Ik zie niet zoveel in groepsonderzoek.

Wij testen per dier en hadden van de zomer een groep waar het ene dier 50 epg (aantal eieren per gram mest) en het andere dier 1000 epg.

Met 50 epg geven we geen kuur, die van 1000 heeft er dan wel eentje nodig.
Leeftijd en conditie speelt ook een rol bij wormbesmetting.
Een aantal oudere merries bij ons op stal komt nooit boven de 50 epg, die van 1000 was mijn jonge (2.5 jaar) merrie.

Na een paar nachten nachtvorst krijgen alle paarden een wormenkuur die ook tegen horsellarven werkt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Groepsmestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:22

ik blijf het eng vinden....ik lees veel te vaak dat de mest schoon was en het paard evengoed stikte van de bloedwormen.
Voor mij geen mestonderzoek...

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 18:33

April: 1e mestonderzoek: ontwormen afhankelijk van advies
Juni: 2e mestonderzoek: ontwormen afhankelijk van advies
Augustus: 3e mestonderzoek: ontwormen afhankelijk van advies
December: Equest Pramox (moxidectine en praziquantel)

En in maart nog een keer ^^.

Dit schema leek mij wel iets, maar ik vroeg mij dan af of we een groepsonderzoek voldoet. Is het even betrouwbaar als een mestonderzoek van 1 paard (let op: ik weet dat een mestonderzoek niet altijd betrouwbaar is, maar is een groepsonderzoek even betrouwbaar als een onderzoek van 1 paard alleen)?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:45

wij doen het hier precies volgens dat schema, maar dan in principe individeel onderzoek tenzij dierenarts aangeeft dat groepsonderzoek ook veilig genoeg is

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:16

geerke schreef:
ik blijf het eng vinden....ik lees veel te vaak dat de mest schoon was en het paard evengoed stikte van de bloedwormen.
Voor mij geen mestonderzoek...



Geerke dit vind ik ook eng.
Ik ontworm al 30 jaar trouw iedere drie maanden.
Heb nooit problemen met mijn paarden.

Maar wat doe jij als je dierenarts het je verplicht, want anders krijg je geen
wormspuiten mee??

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:24

kainda schreef:
geerke schreef:
ik blijf het eng vinden....ik lees veel te vaak dat de mest schoon was en het paard evengoed stikte van de bloedwormen.
Voor mij geen mestonderzoek...



Geerke dit vind ik ook eng.
Ik ontworm al 30 jaar trouw iedere drie maanden.
Heb nooit problemen met mijn paarden.

Maar wat doe jij als je dierenarts het je verplicht, want anders krijg je geen
wormspuiten mee??

Ik krijg momenteel bij mijn dierenarts geen wormenkuren meer, tenzij ik mestonderzoek doe en hier komt wat uit. Komt er niks uit kan je dus ook niet ontwormen. Dit is sinds een tijdje zo, nieuwe regels...

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:58

Mijn pony staat ook in een kleine kudde en er is weleens groepsonderzoek geadviseerd of we hebben erover gedacht. Maar ik vind het toch prettiger te weten hoe het met mijn paard zit en welke paarden de zwakkere zijn en dus extra in de gaten gehouden worden.
Laatst bijgewerkt door viola op 26-12-13 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Groepsmestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:08

Weet je zeker dat het groepsmestonderzoek niet gewoon inhoudt dat de mest van de hele groep wordt onderzocht? dus van elk paard en niet van de hele groep op 1 hoop gegooid?

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Groepsmestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:09

Ik zou groepsmestonderzoek toch niet zo betrouwbaar vinden. Onze paarden staan ook in een groep, maar het mestonderzoek doen we individueel en al er ontworming nodig is is dat bij ons altijd maar bij een of twee paarden. Het is wel veel werk om van alle paarden individueel mest te verzamelen (als je erop wacht hoeven ze natuurlijk nooit te mesten!).

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:25

geerke schreef:
ik blijf het eng vinden....ik lees veel te vaak dat de mest schoon was en het paard evengoed stikte van de bloedwormen.
Voor mij geen mestonderzoek...


Klopt......Was bij mijn paarden zo.....we hadden er toen 3. Met zijn drieen op een stuk land en ik haalde netjes de mest elke dag weg. PFFFFFFFFF wat een werk,maar ik had het er voor over.

Deed netjes mest onderzoek, na dat ik dan een mailtje gehad had. Dus altijd netjes optijd. Elke keer mooi schoon volgens de uitkomst. Toch zat 1 haflinger vol met bloedworm...... heel lang mee bezig geweest omdat uit het lijf te krijgen en heeft me veel geld gekost.... geld vond ik nog niet eens het ergste, maar mijn paardje was er goed ziek van en heeft heel lang moeten herstellen van alle kuren die ze (via de dierenarts) had gekregen.

Nu doe ik geen mest onderzoek meer. Ik heb nu nog 1 Haflinger (deze is hier boven beschreven) en staat op een grote pension stal. Merrie's en ruinen staan apart en ze worden regelmatig op een ander stuk gezet. Het stuk waar ze dan vanaf komen wordt gesleept. De paarden worden hier allemaal tegelijk ontwormt via schema van de dierenarts.

Voor mijn paardje geen mest onderzoek meer, ik heb er simpelweg geen (meer) vertrouwen in...... :(

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:41

Bij onze dierenarts is wel het beleid om sowieso elke winter te ontwormen met Equest pramox, naast de mestonderzoeken de rest van het jaar, omdat je inderdaad niet altijd alles uit de mest kunt halen...

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: Groepsmestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:10

Groepsonderzoek houdt in dat van vier paarden uit de kudde mest wordt onderzocht.

Hmm misschien dan toch alsnog maar individueel onderzoek laten doen bij die van mij...

Ik was sws van plan om 1 X in het jaar te ontwormen met equest. Werkt dat dan alleen als alle paarden dit krijgen?

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: Groepsmestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:17

Op de stal waar ik sta is de afgelopen jaren groepsmestonderzoek geweest in opdracht van een fabrikant in samenwerking met de faculteit in Utrecht. Elke 2 weken hebben ze mest onderzocht en de eitjes geteld bij de paarden in de opfok (opfokstal icm pensionstal). Er is toen specifiek gekeken naar bloedwormen, maar ook naar spoelwormen omdat die bij jonge veulens veel voorkomen. Duidelijk is geworden dat veel middelen niet meer werken en dat van de middelen die wel werken, de werkingsduur anders is dan is aangegeven. Het is acceptabel als er wormeieren of wormen in de mest worden aangetroffen, tenzij de aantallen te hoog worden. Sommige paarden zijn gevoeliger voor wormen, daar wordt dan een ander ontwormingsregime voor gebruikt. Ik ben zeker voorstander van het mestonderzoek. Zomaar middelen hanteren zonder dat je weet of er al resistentie tegen is opgebouwd of waarvan je niet weet of de werkingsduur echt zo is als op de doos staat lijkt me zinloos.

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:51


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:23

Op de eerste plaats vind ik dat iedereen dat moet doen waar iemand zich goed bij voelt.

Verder zal je via bepaalde ervaringen tot een bepaalde keuze komen.

Iets nieuws...is niet per definitie iets beters.

Mijn visie is dat hetgeen wat goed werkt, het beste gehanteerd kan blijven.

Helaas ben ik weleens tijdelijk afgeweken van mijn vaste (preventieve) ontwormschema.
Dit heeft nooit positief uitgepakt op de gezondheid vd pony's.

Dus respect voor ieders keuze...voor mij geen mestonderzoekontwormschema meer.
Ik heb liever gezonde én levende pony's.

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:53

Anke schreef:
Op de eerste plaats vind ik dat iedereen dat moet doen waar iemand zich goed bij voelt.

Verder zal je via bepaalde ervaringen tot een bepaalde keuze komen.

Iets nieuws...is niet per definitie iets beters.

Mijn visie is dat hetgeen wat goed werkt, het beste gehanteerd kan blijven.

Helaas ben ik weleens tijdelijk afgeweken van mijn vaste (preventieve) ontwormschema.
Dit heeft nooit positief uitgepakt op de gezondheid vd pony's.

Dus respect voor ieders keuze...voor mij geen mestonderzoekontwormschema meer.
Ik heb liever gezonde én levende pony's.


Hier ben ik het ook mee eens.
Maar hoe kom je aan wormenspuiten als de dierenarts een mestonderzoek verplicht?
Eventueel via pb

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Groepsmestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:03

Wormen worden voor steeds meer middelen resistent en dat werk je in de hand door te vaak te ontwormen als het niet noodzakelijk is.

Het is niet voor niets dat wormenkuren op recept zijn en alleen maar goed dat de DA eerst een mestonderzoek wil.
Overleg eens met je DA over een goed wormbeleid voor jouw specifieke situatie (weidebeleid, andere grazers op de wei) en ga niet (buiten de DA om) onnodig ontwormen.

Alleen met goed beleid blijven we de wormen op langere termijn de baas.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Groepsmestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:40

Je hebt PB....

Nogmaals prima zaak dat mestonderzoek, goed verhaal ook.
Ben het er helemaal mee eens.
Echter kies ik daarin anders...ieder zijn eigen 'ding'.
Gelukkig maar. We zijn tenslotte ook allemaal anders.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Groepsmestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:48

Wordt de mest dagelijks weggehaald bij jullie?
Wij halen dagelijks de mest weg, maar slepen zomers tijdens droge periodes. Geen wisseling in de kudde overigens.
We doen mestonderzoek, verdeeld over 2 groepen..eerder deden we het individueel, maar dat kostenplaatje werd zo enorm voor 8,5 paarden :P Als er nl wat uit het onderzoek komt, dan moeten ze toch allemaal behandeld worden.
Moet wel zeggen, juist vanwege het feit wat Geerke omschrijft, ontwormen wij ze standaard 2 keer per jaar, voorjaar en najaar, met breed spectrum, waarvan het najaar ook tegen horzellarven zijn.
(hier staat er trouwens wel altijd op het onderzoek de bloedwormen vermeld???? zal er eens een onderzoek die ik bewaar dheb bij zoeken om het te checken).

Bij de grote kliniek hier in Drenthe krijg je dus ook geen wormenspuit meer mee, zonder voorafgaande een onderzoek. Enerzijds goed dat dit gebeurd, want er zijn heel wat mensen die er niet zo'n best mestbeleid op nahouden..anderzijds, ik vertrouw die onderzoeken dus niet altijd en onze eenmansdierenats bevestigde mijn gevoel en daar halen we dan de spuiten..