Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:36

Iedere keer weer worden er topics geopend met de vraag wat een paard kost per maand, per jaar of gewoon in het algemeen 'wat de extra kosten zijn'. En iedere keer weer komen er mensen met schattingen. "Mijn paard kost zoveel aan stalgeld, plus de hoefsmid, dus dit". Omdat ik nieuwsgierig van aard ben heb ik een volledig jaar bijgehouden wat mijn paard me gekost heeft. Ieder banketstaaf worteltje heb ik opgeschreven, ieder appeltje.

Ik open dit topic eigenlijk voor mensen die nog twijfelen of ze een paard kunnen betalen of niet. Wat je hieronder ziet is een héél realistisch beeld van wat een paard kost.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft, en ik ben benieuwd of er anderen zijn die een soortgelijke balans opmaken aan het einde van het jaar?

Moderatoropmerking:
In de loop van het topic geven steeds meer mensen aan een app te gebruiken om dit bij te houden, de meest gebruikte app lijkt Money Manager te zijn. https://realbyteapps.com/



Totaal
Mijn paard heeft mij gekost in 2013.... €3.933,09. Per maand dus €327,75.


Waar heb ik dat geld aan uitgegeven?
Stalling €2.822,25.
In januari zijn we van stal gewisseld, van eentje die €260 per maand kost naar eentje die €230 per maand kost. Omdat ik de 29ste verhuisde heb ik in januari €22,25 extra aan stalgeld betaald voor de overige 3 dagen. Op deze stal wordt ze binnen en buiten gezet, 3x per dag gevoerd, is er 24/7 iemand aanwezig en wordt de stal gemest.
Ook hebben we in december een fotoshoot gedaan waarvoor ze 1 nachtje op een andere stal heeft gestaan à €10,-

Voer €127,27 .
Op de nieuwe stal kopen we zelf ons krachtvoer. Vjesta krijgt Havens Cool Mix Muesli à €13,20 per zak (€13,- aan het begin van het jaar). Daar krijgt ze maar 6 handjes per dag van, dus met een zak van 20 kilo doen we best lang: 7 zakken dit jaar, waarvan er nog 1tje ongeopend in de kast staat. Ook zit hier een zak slobber bij en alle wortelen, appels en koekjes die ze heeft gehad dit jaar.

Hoefsmid €98,90 .
Geen ijzers, alleen bekappen. Ook zit hier een fles hoefspray bij in die ik op aanraden van de smid gekocht heb.

Dierenarts €217,15 .
1x een enting à €21,-. Helaas heeft Vjesta dit jaar ook koliek gehad, en de rekening daarvan kwam op bijna €200,-

Tandarts €60,00.
Jaarlijkse checkup

Wormenkuren €69,38 .
4x per jaar een kuurtje. Ik doe niet aan wormeitellingen maar ontworm via een vaststaand protocol.

Overige gezondheid €101,41 .
Hieronder vallen Vjesta d'r anti-jeuk middeltjes, maar ook de vitamine pasta, thermometer, groene klei, lijnzaadolie en acederm die ik gekocht heb toen ze aangevallen was in het land en vol met wondjes en kale plekken zat.

Les €240,00 .
Spreekt voor zich. We lessen pas sinds Augustus, bij een ORUN gecertificeerd instructrice.

Trailerhuur €20,00.
Het verhuizen van de ene naar de andere stal was 100km, dus we hadden een trailer nodig. Verder heb ik nog een keer een trailer nodig gehad, maar die mocht ik lenen omdat ik veel help op stal.

Overigen €176,73 .
Dit is echt van alles. Van 2 halstertouwen tot een nieuwe poetskist, van kratjes om spullen in te bewaren en lederonderhoudsmiddelen tot een bezemkop voor in haar stal en nieuwe emmers. Ik heb 1x een nieuw dekje gekocht, 2de hands.


Waar heb ik mijn geld niet aan uitgegeven?
Vjesta heeft dit jaar geen setjes gekregen, geen ijzers, geen nieuw zadel of hoofdstel. Ook heb ik het niet uitgegeven aan voedingssupplementen, niet aan wedstrijden, niet aan (rij)kleding of jassen & schoenen. Dit jaar stonden er geen nieuwe halsters op het lijstje, geen fysio of osteopaat bezoekjes.
In principe heb ik mijn paard dus heel 'basic' gehouden.


Wat heb ik niet meegenomen in dit lijstje
Wat er niet instaat zijn de benzine kosten die ik maak om op stal te komen. Vjesta staat 14km verderop. Dit rij ik 2x per dag (1x heen en 1x terug). Met een gemiddelde van 4x in de week naar m'n paard, in een auto die 1 op 28 rijdt en een gemiddelde dieselprijs van €1,40 per liter dit jaar zou dat dus nog een kostenpost van €291,20 zijn.

Als ik dat nog meereken in het totaal komt het op €4.224,29, gemiddeld €352,02 per maand.


En dit is het geldverslindende monster:
Afbeelding

Afbeelding

Mijn mooie meid die iedere cent meer dan waard is. Op naar 2014!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-04-23 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Op verzoek link toegevoegd in modopmerking

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:41

vuurneon schreef:
Ik wacht nog met de balans opmaken, verwacht nog de rekening van de dierenarts en ik heb het vage vermoeden dat er een kwart bij opkomt bij wat ik in een gezond jaar kwijt ben.
Maar max 1500 à 1600 ben ik nu kwijt (incl schatting da kosten). Verwacht niet dat de rekening hoger is dan 500 euro, of beter; ik hoop niet dat het duurder is :')


Ik hóóp dat ik dit jaar niets meer hoef toe te voegen aan deze balans :P. Hoewel je het natuurlijk nooit weet en ze best in 6 dagen iets geks kunnen doen...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:43

vuurneon schreef:
Precies :=
Dat vind ik zelf de kosten die altijd zo hard gaan! Heb 4 keer de dierenarts op bezoek gehad incl medicatie dus ik vrees het ergste :o


Ik maar 1x, maar ik vond het al weer duur zat!

Kosten gaan sowieso snel. Ik zie dat ik, als ik mijn benzine meereken op €120,- bovenop het stalgeld per maand uitkom. Dat is toch wel heel veel geld...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:51

BrechjeB schreef:
Heel interessant dit! Ik denk dat de meeste nu wel beseffen dat het wel erg veel kost. Helaas beseft dit overzicht me dat een paard aanschaffen geen probleem is, maar wat daarna komt wel...


Beter dat je het nu beseft dan als je het paard al hebt :). Vjesta was in de aanschaf véél goedkoper dan wat ik er nu per jaar aan uitgeef. En ze is het waard hoor, maar je moet het wel hebben. Ik laat er heel veel voor.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 17:05

Het is echt een eye opener geweest om dit bij te houden. Ik ging er ook vanuit dat mijn paard me het stalgeld kostte, en 'nog een beetje extra af en toe'. Dat het zo veel was had ik nooit verwacht. Is niet erg trouwens, maar wel goed om te weten, in de toekomst kan ik het veel realistischer meenemen in mijn plannen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 20:00

Sjolvir schreef:
Sarah_Elise schreef:
Haha Urielle wat leuk!


Vooral dat plaatje van geld in de fik steken, zo voelt het overigens wel als je er soms over na denkt.


Soms is het idd net alsof je t geld gewoon weggooit...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 20:15

Ik heb ook n klein VW lupotje :D

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 21:20

Santos_05 schreef:
Jullie nemen incidentele kosten ook mee in de jaarberekening, dat telt als aparte post :+ Die heb je namelijk niet elk jaar (trailer, zadel etc) ;) Maar het maakt wel duidelijk waar je kosten heen gaan.. hobby kost geld, maar zoveel... :o


Tuurlijk tel ik dat mee. Das toch geld wat ik uitgegeven heb aan mijn paard? Ik heb dan wel geen trailer of zadel oid gekocht, maar ik heb wel dingen gekocht die ik niet op regelmatige basis koop.

Het ging niet om wat ik uitgaf voor 'vast' aan mijn paard, maar wat ik echt had uitgegeven.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 11:47

x_spekkie_x schreef:
Ik vind bedragen van 200-350 euro per maand voor een paard eigenlijk niet realistisch :o
Maar dat komt omdat ik in de randstad ben opgegroeid en daar de prijs voor een stalling per maand al zeker zo'n 300 euro is. Plus onverwachtse dierenartskosten kunnen gauw hoog oplopen.


En toch is dit wat ik per maand aan m'n paard heb uitgegeven, kan er niet meer van maken :P. Hoe realistisch wil je het hebben :P?

Ik kom origineel ook uit de randstad, 30 km onder Utrecht (hence de €260,- stal) en ze staat nu in Noord-Brabant.

Onverwachte dierenartskosten: ze heeft koliek gehad. Gelukkig niet zo erg dus kon ik het af met 1 dierenartsbezoekje. Maar ja, als ze echt heel ziek was geworden was het duurder geweest...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 11:50

Tigra_ schreef:
Komen flinke bedragen voor bij. Gelukkig heb ik niet zoveel kosten. Ik heb weleens een poging gedaan om het precies bij te houden maar vergeet ik altijd. Maar ik denk niet dat ik boven de 3000 per jaar uitkom. Volgens mij nog ver daaronder.


Dat kan ook gemakkelijk. Als je stalling (veel) goedkoper is, als je niet zelf je voer koopt, als je minder uitgeeft aan lessen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 11:57

melvinrandy schreef:
Wow, ik schrik wel van veel bedragen

Ik ben hoogstens 500-1000 euro kwijt per jaar.

Hooi hebben wij zelf, maar het zeil kost 200,-.
Hoefsmid 1x per jaar voor 2 pony's 50,-
Inenten 80,-
Brokken heb ik even geen inschatting voor
100,- per jaar rijvereniging
Dieselkosten even niet meegerekend, houd ik niet bij :+

Buiten de peperdure accessoires is het nog wel goedkoop vergeleken met de rest. Mits ze gezond blijven uiteraard :)


Hooi heb je zelf, maar vliegt dat gratis naar binnen toe? Dat zul je moeten maaien, keren en verpakken. Denk eens aan de benzine kosten van de maaier, aan de kosten van de tijd die je erin stopt.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 21:14

Ik heb ook nergens gepretendeerd dat dit alle kosten zijn die je mogelijk kunt hebben aan een paard :). Dit zijn mijn kosten van dit jaar: doe ermee wat je wilt.

En natuurlijk, eigenlijk moet ik de afschrijving van mijn zadel, van mijn hoofdstel, halster, laarzen etc. allemaal meenemen in de berekening. Dan kom je nog een paar euro per maand hoger uit. Ik heb er bewust voor gekozen om dat niet te doen, ik heb een spaarrekening en kan dat soort dingen betalen als ze kapot gaan.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 21:57

Is ook afhankelijk van waar je staat. Op een middelgrote stal (35 paarden) waar de mijne staat vind ik niet enten geen optie, er gaan regelmatig paarden buiten rijden, er komen mensen met hun paard van een andere stal over de vloer, mensen gaan op andere stallen rijden.

Ook vind ik niet ontwormen geen optie, er zijn zo veel paarden dat ze nooit allemaal worm vrij kunnen zijn, en ik wil niet aso zijn door mijn paard het land te laten besmetten.

Een jaarlijkse checkup door de tandarts vind ik eigenlijk ook basiszorg, paarden zullen het niet snel laten merken als ze pijn hebben maar kunnen wel degelijk last hebben van hun gebit.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 26-12-13 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 22:11

Ok, zouden we op kunnen houden met deze discussie?

Zowel opmerkingen als "Dat weten wij omdat het ons van jongs af aan is bijgebracht, je kunt er ook een studie voor volgen, iets minder praktisch en vele malen duurder, zowel de opleiding als het resultaat." als dat mensen met meer paarden ook minder goed voor hun paard zouden zorgen dragen niet echt bij aan de sfeer.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 22:24

wolter schreef:
iemandanders schreef:
Ik WIL niet eens meer dan 1 paard houden, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Mijn dochter en ik delen er nu samen 1 en het is al best wat werk....
Liever 1 paard 100% geven dan 10 paarden 10%......


Waarom is een paard hetzelfde als tijd, wie heeft jou dat verteld?
Wss heeft iemand jou verteld dat je paard aandacht van jou nodig is.
Echter leven in een groep is ook toereikend, het probleem is wss dat jij meer wilt, voor een paard hoeft dat niet.


Ok nogmaals: zouden jullie willen stopen met deze discussie. Het voegt niets toe aan het originele doel van het topic, en persoonlijk vind ik het heel vervelend.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 10:41

Magrathea schreef:
Dankjewel voor dit overzicht Vjestagirl :)
Ben het er niet mee eens dat je jezelf "rijk rekent" door geen aanschaf zadel etc, je hebt tenslotte ook DA-kosten gehad dit jaar en een verhuizing, dat kost ook allemaal geld dat je volgend jaar misschien niet hoeft te betalen. Plus je paard moet héél ziek worden wil je echt veel hoger uitkomen per maand (en dan denk ik 100-200 euro per maand meer). "onverwachte kosten " zijn het eigenlijk niet, je hebt ze namelijk elk jaar :P

Wat ik wel apart vind is dat iedereen zegt 'het niet te willen weten', wat paardlief per maand kost. Ik denk dat een dergelijk jaaroverzicht voor mijn vriend een voorwaarde is als hij het ermee eens is dat ik een paard neem :o
Alleen maar eerlijkheid toch? Ook naar jezelf toe. Het is toch wel goed om te weten wat je lieverds per maand kosten als je naar dat ene leuke dekje zit te kijken van 60 euro. Dat scheelt namelijk weer 5 euro pm in je jaaroverzicht... :)*
En ja, als je straks ineens minder gaat verdienen zal er toch ergens bezuinigd moeten worden. Dan kan je wel zeggen 'mijn paarden bezuinig ik niet op' maar door zo'n overzicht kom je er misschien toch achter dat er meer te besparen valt dan je doorhebt, zonder dat je paard er minder van wordt :j
Of misschien is het wel een stuk minder dan je had verwacht en kan je juist opgelucht ademhalen. Of kan je het aan je vriend laten zien en zeggen 'Kijk, dat halve salaris waar jij het over had valt heus wel mee.'

Tenslotte, Vjestagirl, wat ik eigenlijk nog miste (of misschien heb ik het niet gezien of valt het onder 'overige' :) in dat geval mijn excuses) is kosten rijkleding/stalschoenen e.d. Of heb je dat niet meegerekend? Dat lijkt me nog wel een dingetje, stalschoenen zijn niet goedkoop en ook als je rijdt in een C&A spijkerbroek die je in het dagelijks leven ook draagt slijt die broek toch sneller dan wanneer je niet zou rijden :)

Het is wel interessant eigenlijk, je hebt altijd een grijs gebied waarin je je af kunt vragen of je die kosten ook had gehad zonder paarden. Want misschien had je wel een andere hobby gehad als je geen paard had gehad die verder weg was, en dan had je alsnog je benzinekosten. Of die warme muts die je hebt gekocht omdat je het op stal zo koud hebt, had je die anders niet gehaald?

Ik hoop iig dat meer mensen dit voor het komende jaar gaan doen en online zetten, ik zou het erg graag willen weten!


Ik heb een rijbroek, maar die heb ik al zeker 4 jaar, dus die heb k niet meegerekend. Overigens rij ik idd ook regelmatig in mijn C&A spijkerbroeken, maar die overleven het prima :D. Ook mijn rijlaarzen heb ik al bijna 10 jaar in de kast staan. En mijn stalschoenen: ik draag in het dagelijks leven skateschoenen (grove gympen) en als ik die niet meer goed genoeg vind voor op straat draag ik ze naar stal. Omdat die dingen gemaakt zijn voor intensief gebruikt kan ik gerust 2 jaar doen met een paar schoenen wat ik dagelijks draag.

Kleding sowieso: shirtjes draag ik net zo makkelijk naar stal als naar een feestje, maar voor het echte rijden en als ik weet dat ik veel ga doen doe ik een HEMA shirtje van 6 jaar oud aan. Indertijd €4,-. Voor 'de warm' heb ik een oud snowboardvest van mijn broertje.

Het enige wat ik in de afgelopen paar jaren echt nieuw heb gekocht is een jas, en ook die komt uit de uitverkoop, €50,-, zeker 3 jaar geleden en is nog perfect.


Dingen als de warme muts die ik (evt.) gekocht zou kunnen hebben: als ik die koop omdat het koud is op stal dan staat hij op het lijstje. Als ik hem koop omdat het koud is en ik hem toevallig ook naar stal draag, dan niet.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-14 17:54

Ik heb de eerste uitgave ook al weer staan, een wormenkuurtje!

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-14 20:52

Oh ja, mijn vriend weet dat ik een gruwelijk dure hobby heb. Daarin tegen heeft hij ook gruwelijk dure hobby's: koken, bier brouwen en mede brouwen. En daar gaat per maand ook een lief bedragje in zitten.
We zijn pas kort samen en voeren dus ook nog geen gezamenlijk huishouden, maar als we dat wel zouden doen dan is dat nou eenmaal zo en zullen we proberen er omheen te leven :)

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-14 21:24

Had je het paard al voordat je hem leerde kennen?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-14 21:37

Dan vind ik dat hij niet moet zeuren. Hij wíst dat jij een dure hobby had voordat je een relatie kreeg.

Als hij het niet zo direct uitspreekt: waarom ga je er dan niet eens voor zitten en praat je erover?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-14 21:17

Zodra je gaat lessen wordt het ineens flink duurder per maand...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-14 21:26

ikke schreef:
Vjestagirl schreef:
Zodra je gaat lessen wordt het ineens flink duurder per maand...

Nou nee, dat jaagt de kosten niet wereldschokkend omhoog. Kwestie van zinvolle lessen nemen.

Hier het normale uitgavenpatroon: stalling, les, wat bijvoer en brandstof. Dat laatste is bijna de grootste kostenpost........


Bij mij wel. Het gaat van €230 naar €310 per maand met lessen. En dat zijn hele zinvolle lessen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-14 18:20

Vandaag kost ze me hoofdpijn

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-14 09:02

Iris92 schreef:
Jeetje wat zijn sommige veel kwijt, ik ben meestal 120 euro per maand kwijt. Alleen als de hoefsmid moet komen of dierenarts meer. Verder les ik maar 1x in de zoveel tijd dus die tel ik niet maandelijks mee, maar dat zou 15 euro per keer zijn. Verder heb ik giga veel spullen dus voorlopig zit ik wel goed. Ga bijna altijd op de fiets, over 2 maandjes helemaal dan kan ik van mn huis naar stal kijken. Naja laten we het op 150 euro per maand houden...

Voor een tinker of fries zou ik inderdaad wel even iets meer rekenen, maar je kan geluk hebben. Meerendeels is toch duurder!!


Maar dat dacht ik ook. Mijn stalgeld plus een klein beetje voor de hoefsmid en de dierenarts. Ik koop ook eigenlijk nooit iets nieuws, behalve als het echt niet anders kan... En toch kost mijn paard me gemiddeld €130 meer dan t stalgeld

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-14 09:56

Iris92 schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar dat dacht ik ook. Mijn stalgeld plus een klein beetje voor de hoefsmid en de dierenarts. Ik koop ook eigenlijk nooit iets nieuws, behalve als het echt niet anders kan... En toch kost mijn paard me gemiddeld €130 meer dan t stalgeld


Dat is bij mij niet het geval, wij houden het op het moment strikt bij aangezien we net een huis hebben gekocht en gaan trouwen. En hij komt echt niets te kort. Wat ben je nog extra kwijt dan?


Zie de openingspost :D

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xLiez, YandexBot en 47 bezoekers