dekens in deze tijd nog afdoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 23:34

Mijn paardjes staan sinds paar weken alleen overdag even buiten 6/7 uurtjes en komen daarna binnen in groepsstal. Dus kunne. Gelukkig nog bewegen.
Heb ze toen ze 6 weken geleden daarnaar toe gingen de dekens aan gelaten omdat het kouder weer was en niet stilgestaan bij het feit dat ze avonden en nachten binnen zijn.
Het weer is zo zacht nu. Dat ze het binnen wel warm hebben met de dekens.
Kan ik ze nog afdoen?
Ze hebben best vacht hoor. Maar voorheen konden ze 24/7 buiten lopen als ze.Wilde ze hadden schuilstal maar gebruikte die niet veel.
Ze gaan wel weer naar 24/7 vrije beweging toe.
Ergens zou ik dekens af willen doen. Maar ik kom niet elke dag. En als ze wel kou hebben leg ik ze niet snel ff op.
Bedankt voor het lezen van mn warrige verhaal.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:55

Ik heb ze 2 weken geleden afgegooid en niet meer opgedaan. Ging prima, als je ze niet geschoren hebt en ze kernsgezond zijn!

Shamila
Berichten: 50
Geregistreerd: 26-02-12

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:27

Hoeveel grams heb je er nu opliggen?

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 10:29

150 gram bij 2 en 100 bij de ander.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:31

Ik denk dat het wel kan als ze genoeg vacht hebben,ze zullen dan zelf waarschijnlijk meer vacht aan gaan maken.En als ze maar naar binnen kunnen en voldoende ruwvoer kunnen eten lijkt het me niet dat ze het snel koud zullen krijgen.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:52

Ehm, hier staan ze onder een regendeken (0gr) om de combi wind/water van het lijf te houden.

In principe kun je prima dekens op en af doen. Het enige punt in die overweging moet zijn: kunnen deze paarden omgaan met de omstandigheden waaronder ze moeten leven. Wat anderen doen is feitelijk volstrekt irrelevant, omdat de omstandigheden zeer waarschijnlijk anders zijn dan jouw omstandigheden.

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 14:56

Normaal kunnen ze Prima zonder deken. Heb ze opgedaan toen het nat was en ook wat kouder.
Had ik ze nog in eigen beheer om de hoek staan had ik ze af gedaan.
Maar nu heb ik ze verder weg staan en kan niet ff gauw deken aandoen.
Ze staan nu avonden en nachten binnen.
Na dr jaarwisseling komen ze weer in een 365/24/7 vrije beweging stal. En kunne. Zelf kiezen binnen of buiten.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:19

Zinzi_jewel schreef:
Normaal kunnen ze Prima zonder deken. Heb ze opgedaan toen het nat was en ook wat kouder.
Had ik ze nog in eigen beheer om de hoek staan had ik ze af gedaan.
Maar nu heb ik ze verder weg staan en kan niet ff gauw deken aandoen.
Ze staan nu avonden en nachten binnen.
Na dr jaarwisseling komen ze weer in een 365/24/7 vrije beweging stal. En kunne. Zelf kiezen binnen of buiten.

Wat bij ons een punt is, is dat de wei bovenop een bult ligt en nauwelijks beschutting biedt. Dat is voor mij de belangrijkste reden om er een deken op te leggen.

Dat paarden kunnen kiezen is leuk, maar controleer wel of ze die keuze ook daadwerkelijk maken! Dat ze niet naar binnen gaan, wil niet zeggen dat dat ook niet nodig zou zijn! Er zijn minstens 1000 andere redenen te verzinnen waarom ze niet binnen gaan staan, terwijl dat wel beter/nodig zou zijn.

Gaan jouw paarden daar wel goed mee om, dan kun je je dekenkeuze mede daarvan laten afhangen en zou zonder deken zeker een van de opties zijn.

PM1
Berichten: 78
Geregistreerd: 11-10-13

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 02:25

Ik vind deken op is op. Zeker omdat je aangeeft niet elke dag te kunnen om de dekens weer op te doen. Ze zijn er nu aan gewend, volgend jaar nadenken wat je dan wilt doen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 09:07

Het kwam omdat ik ze op een doe het zelf weide had. Daar kon ik per dag bekijken wat ik deed.
Nu staan ze door omstandigheden ( fulltime baan gevonden) op pension.
Ze gaan 2 januari naar pension met weer 24/7 vrije beweging.
Laat ze voorlopig dus maar op.

Bedankt voor alle tips.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:36

Ik mis eigenlijk de omschrijving van de nieuwe wei. Kunnen ze daar schuilen, staat de wind er vol op of staan er hagen om de wei die de wind breken? Afhankelijk daarvan zou ik de keuze maken. Maar als ze het binnen echt warm hebben zou ik hem afhalen, ze staan op dit moment langer binnen dan buiten... En koud is het overdag echt niet op dit moment.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:53

PM1 schreef:
Ik vind deken op is op. Zeker omdat je aangeeft niet elke dag te kunnen om de dekens weer op te doen. Ze zijn er nu aan gewend, volgend jaar nadenken wat je dan wilt doen.

Sorry, dat is volstrekte onzin!

Je moet gewoon kijken naar de omstandigheden van het moment. Ik heb met regelmaat de dekens eraf, als het weer zich laat aanzien gedurende enige tijd betrouwbaar te zijn (tot het volgende moment dat ik er kan zijn) dan staan ze zonder deken. Het is gewoon een afweging die je op elk willekeurig moment kunt maken en afhankelijk is van de omstandigheden van dat moment.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:03

Ik zit met hetzelfde probleem. De mijne heeft een 150gr regendeken op maar die heeft vooraf al een dusdanig dikke wintervacht aangemaakt dat ik eerdaags de deken er ook af haal. De merrie staat 's ochtends buiten in de paddock met andere paarden maar de rest van de dag en avond op stal.

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 11:01

De nieuwe weide, paddock stal.
Hoe de windrichting ligt weet ik niet. Wel staan er aan de achterzijde van de weide een bomen rij. De paddock ligt vast aan de grote stal. En daar kunnen ze in of bij de muur staan.
De grote merrie,s zouden hun deken in principe kunnen missen.
Onze pony niet. Deze is geschoren.
Hij had last van jeuk en kale plekjes. Vermoedelijk beginnende rainrot vandaar lijf geschoren. Hoofd en benen staan er gewoon op ;-)
Zal eens kijken wat de nieuwe stal Zegt. Misschien wil zij ze Smorgens wel af doen en als ze ziet dat ze niet binnen gaan staan s avonds op.
Of het moet nu snel heel koud worden.Dan kan ik ze niet aflaten denk ik.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:09

ikke schreef:
Ehm, hier staan ze onder een regendeken (0gr) om de combi wind/water van het lijf te houden.


Zo staat mijn ruin ook. Zodra het droog wordt gaat hij weer af. Echt alleen een regenjas.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:03

Refagreni schreef:
ikke schreef:
Ehm, hier staan ze onder een regendeken (0gr) om de combi wind/water van het lijf te houden.


Zo staat mijn ruin ook. Zodra het droog wordt gaat hij weer af. Echt alleen een regenjas.

Ik woon en werk helaas net te ver weg daarvoor, maar ideaal gezien zou ik het ook zo willen.
Ik heb ook wel 200gr voor als het vies koud wordt en zelfs een 350gr, just in case, maar vooralsnog doet ie het prima onder de regenjas, dus ik vind het goed zo.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:07

Ik zou ze onder een 0gr houden. Eenmaal begonnen met dekens zou ik ze er niet meer zomaar aftrekken als je ze niet dagelijks kan controleren. Die van mij heeft een paar dagen (ook toen het zo nat was) met deken gestaan, maar daarna er direct weer af. Maar mijn pensionhouder let heel goed op of ze ze ziet rillen en regelt ook in principe de dekens (mocht hij bij onbeperkt ruwvoer nog rillen, dan doet ze hem een deken op. In principe staat hij 24/7 in de paddock).

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 15:14

Kijk dat is top service, bij rillen en blijven rillen een deken op laten leggen ;-)
Misschien doet mijn a.s stalhoudster dat ook wel. Maar de tijd zal het leren.
Houdt ze nu onder de lichtgevoerde dekens.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:31

ikke schreef:
Ik woon en werk helaas net te ver weg daarvoor, maar ideaal gezien zou ik het ook zo willen.
Ik heb ook wel 200gr voor als het vies koud wordt en zelfs een 350gr, just in case, maar vooralsnog doet ie het prima onder de regenjas, dus ik vind het goed zo.


Niet alla minuut hoor. Ik zit ook 1,5 van mijn werk af. Dus meerdere keren per dag wisselen doe ik niet. Zoals nu houdt hij de deken gewoon op. Als ik weet dat het meer dan een dag droog is gaat ie af. Hij ontwikkelt gewoon een goed geïsoleerd pak haar, alleen mist hij fatsoenlijk dekhaar wat bestand is tegen langdurige regen. Kou deert hem niet. Zodra het dus droog en koud wordt blijft de deken helemaal af.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:36

Refagreni schreef:
ikke schreef:
Ik woon en werk helaas net te ver weg daarvoor, maar ideaal gezien zou ik het ook zo willen.
Ik heb ook wel 200gr voor als het vies koud wordt en zelfs een 350gr, just in case, maar vooralsnog doet ie het prima onder de regenjas, dus ik vind het goed zo.


Niet alla minuut hoor. Ik zit ook 1,5 van mijn werk af. Dus meerdere keren per dag wisselen doe ik niet. Zoals nu houdt hij de deken gewoon op. Als ik weet dat het meer dan een dag droog is gaat ie af. Hij ontwikkelt gewoon een goed geïsoleerd pak haar, alleen mist hij fatsoenlijk dekhaar wat bestand is tegen langdurige regen. Kou deert hem niet. Zodra het dus droog en koud wordt blijft de deken helemaal af.

Goh, heeft die van jou gespiekt bij de mijne? Die heeft ook moeite met regen omdat de vacht, als het puntje bij paaltje komt, toch niet waterdicht is.
Daarnaast ligt onze weide hoog t.o.v. de omgeving en kan er dus weleens zo'n vieze, snijdende wind staan. Dan redt de mijne het ook niet, mede door gebrek aan passende beschutting. Dat is wel jammer want verder doet ie het als sportpaard best goed, zo de hele dag lekker buiten.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:45

Ik ben ook ultieme winterjassen gewend, want naast de MM heb ik ijslanders. Die staan in weer en wind op hun gemakje buiten. Daar valt het sneue bosje haar van Cigano bij in het niet. :) Ik heb overigens wel een schuilstal maar in de winter schijnen ze daar niet in te passen. Zal door de dikkere vacht komen. In de zomer staan ze netjes gerangschikt binnen. Heel apart.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:56

Refagreni schreef:
Ik ben ook ultieme winterjassen gewend, want naast de MM heb ik ijslanders. Die staan in weer en wind op hun gemakje buiten. Daar valt het sneue bosje haar van Cigano bij in het niet. :) Ik heb overigens wel een schuilstal maar in de winter schijnen ze daar niet in te passen. Zal door de dikkere vacht komen. In de zomer staan ze netjes gerangschikt binnen. Heel apart.

Oh ja, dat soort rare stunts herken ik wel van IJslanders. Kennis van me had er eentje die ging naar binnen als het ging regenen. Dan stond ie in de deuropening te kijken naar de nattigheid, met zo'n gezicht van: je denkt toch niet dat ik zo stom ben om me nat te laten regenen........

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 20:01

Whaha, de mijne stonden voorheen op doe het zelf weitje. En de C pony stond pontificaal in een stal met zn snoet buiten.
En de 3 dames samen in een stal gepropt. Waren buitenboxen van 3 x 3 deuren gewoon open.
Mijn dames zijn respectievelijk 173, 167 en 95 cm hoog.

Woopy_x

Berichten: 353
Geregistreerd: 17-02-13

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:38

als ze genoeg vacht hebben is het geen probleem , hoe vaker ze buiten staan hoe dikker hun vacht word vaak. veel paarden zijn ook warm bloedig.
Mijn verzorgpaarden hebben ook geen deken op alleen na het wassen want tinker's zijn snel vies hihi x

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: dekens in deze tijd nog afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:11

Je moet gewoon echt goed naar je eigen paard en omstandigheden kijken Jij kent die het beste.
Ik heb bij mijn pony een paar weken geleden ook de deken weer af gedaan. Mijn pony heeft het alleen koud in de eerste herfst periode wanneer het veel regent en zijn vacht nog niet de tijd heeft gehad dikker te worden.
Nu is zijn vacht dikker, het regent niet zoveel en lang meer achtereen en de indeling van schuilstallen is nu zo dat hij zonder rangorde problemen beter kan schuilen.