Belgisch Trekpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 21:44

Hallo Lieve Bokkers! :)

Binnenkort krijg ik misschien een Belgisch Trekpaard! <3

Maar mijn vraag is wat heeft zo'n paard nou allemaal nodig?
Ik heb al wat opgezocht.

Als het goed is heeft hij genoeg aan een halve hooi baal p/d en 3 bekers biks.
Zelf hebben wij een bak van 12 x 15 zal dit genoeg ruimte zijn? Sws ga ik
elke dag met hem een uurtje lopen of rijden.

Een maatje komt binnenkort ook nog! :j dus alleen staan gebeurt niet.

In de zomer staat hij in het weiland. ( Hoe lang mag hij daar dan per dag staan? )
En wat zou een goede afmeting zijn voor een geschikte stal?
Omdat we die nog gaan neerzetten.

Ik hoop dat ik jullie heb geinformeerd en anders hoor ik het wel.

Groetjes Roos.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:47

Laatst bijgewerkt door troi op 20-12-13 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:48

3 bekers biks? dus een trekpaard moet 3 kilo biks per dag? is dat niet een beetje veel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:49

Drie bekers biks? Dat vind ik wel erg veel. :o
Een halve baal hooi is ook aan de weinige kant.

Mag ik vragen waarom je voor een [ras] hebt gekozen? :)

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:52

een bak van 12*15 vind ik persoonlijk wat klein, zeker als er 2 paarden op komen te staan. Wel zou het kunnen in combinatie met nog een verharde uitloop er bij dat ze vrije uitloop de stallen in en uit hebben.

Stallen zou ik minimaal 2x de schofthoogte van je paard nemen. Gezien een trekpaard best een fors paard is over het algemeen zou ik al snel denken aan een stal van 4*4. mocht je geen vaste stallen willen maken maar dat je paarden lekker in en uit kunnen lopen en zelf bepalen dan zou je 1 grote stal van bijvoorbeeld 7*3 of 7*4 kunnen maken. ze kiezen er dan zelf voor om te schuilen binnen en staan er niet de gehele dag.

Hoe lang een paard op het land kan hangt af hoe je het opbouwt. Paarden kunnen dag en nacht het land op máár als jij je paard altijd binnen hebt gehad en dan opeens boem pats 24/7 op een groot stuk vers lang gras zet dan gaat het niet goed, dat moet je dus opbouwen.

Over de hoeveelheid voer. een halve hooibaal? hoe groot is je hooibaal? 20kg? 50kg? 200kg? paarden eten (dacht ik) zo'n 8 tot 10kg hooi per dag. Hebben ze dat tot hun beschikking zou veel brok niet nodig zijn. Dan zou ik aanraden naar je paard te kijken en extra te geven wanneer hij hard gewerkt heeft.

Een trekpaard blijft een sober ras.

Hoeveel ervaring heb je verder met paarden? wat voor maatje wil je er bij zetten?

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 21:52

Haha met bekers bedoel ik gewoon drink bekers dus niet in liters haha dus dat is ongeveer 3/4 liter.
Ik heb voor een trekpaard gekozen omdat het van die lekkere grote knuffelkonten zijn
en het idee om er lekker op te kunnen zitten zonder zadel met die brede rug die grote ogen...
Zucht... Gewoon helemaal verliefd haha.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:54

Een bak van 12x15? Of bedoel je een stal? Want een bak van 12x15 noem ik niet eens een bak maar een paddock haha

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 21:55

Gewoon een kleintje een shetje. De hooibalen zijn van 20 kilo, dus dat is dan 10 kilo perdag en savonds als hij het eventueel op heeft ook nog 2 plakken. Dat van die wei wist ik wel haha ik dacht er aan om in het begin gewoon 2 uurtjes te proberen en daarna steeds langer maken tot het goed is. Oke bedankt voor de stal info, ja ik heb ervaring met paarden ik had zelf 2 shetlanders en ik rij al ongeveer 5 jaar. Daarvoor en daarna had ik ook al een tijdje een verzorgpony haha.

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 21:55

Ja paddock haha maar ik zeg altijd bak xD

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:59

leuk dat je een paard krijgt, trekpaarden zijn geweldige dieren.
de stal mag het liefst heel groot zijn, nog beter een uitloopstal.
3 scheppen biks is best veel, liever meer hooi dan biks.
in een bak van 15 bij 12 kun je met z'on groot paard niet goed rijden, veel te krap.
ik de zomer kunnen ze prima de hele dag buiten lopen. hier loopt ze het hele jaar 24/7 buiten met schuilstal. werkt perfect!
lara eet ongeveer een hele groote baal in een maand, maar ze krijgt onbeperkt. dit werkt prima voor haar, lara is zelfs eigelijk te dun op dit moment.
veel succes met je trekpaard!
Laatst bijgewerkt door lizet_lara op 20-12-13 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 22:00

Ik was ook niet van plan om in de paddock/bak te rijden dat doe ik buiten. :) Of in de bak van de manege en dat is gewoon een random goede bak.

En heel erg bedankt! :)

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:02

Wat leuk zeg! Ik vind ze ook helemaal geweldig... Mooi en ontzettend lief <3 heb zelf een belgisch sportpaard, maar een " knol" staat ook op mijn verlanglijstje! Heel veel plezier. Zet je een foto op bokt?

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:03

10 kg hooi vind ik ook wat magertjes dat krijgt alleen de haf van 450 kg al.
Ik zou de brok eraf halen, meer hooi voeren en eventueel een vitamine korrel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:05

Just_Roos schreef:
Haha met bekers bedoel ik gewoon drink bekers dus niet in liters haha dus dat is ongeveer 3/4 liter.
Ik heb voor een [ras] gekozen omdat het van die lekkere grote knuffelkonten zijn
en het idee om er lekker op te kunnen zitten zonder zadel met die brede rug die grote ogen...
Zucht... Gewoon helemaal verliefd haha.
Ik herken die verliefdheid. <3
En ik hoop ook echt dat je een [ras] vindt die heel erg van knuffelen houdt en ontzettend braaf is.
Hou er alleen wel rekening mee dat ze heel erg sterk en groot zijn en niet altijd lieve, rustige sulletjes zijn. :)

Susie1992

Berichten: 166
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:08

Zou van tevoren ook even bij verschillende hoefsmeden informeren. Niet elke smid wil een trekpaard bekappen.

Krijg je een ingereden trekpaard? Anders moet je wel rekening houden met een jong zwaar en sterk dier dat een eigen wil heeft. ( ervaring haha.. Tuin van de buren is wel eens onveilig gemaakt )

Succes en veel plezier

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:09

Ben je weleens bij iemand langsgeweest die een trekpaard heeft?

Ik vraag me toch af - sorry - of je wel een realistisch beeld hebt van hoe een trekpaard is. Het lijken van die lieve gewillige troetelkonten, maar ze kunnen ook behoorlijk imponeren. Ik heb zelf een trekpaard gehad en zij had een enorm koppig en soms ronduit vernielzuchtig karakter. Als het kapot kon, dan ging het ook kapot (emmers, halsters, omheiningen etc). Ze hield best van knuffelen, maar was nou niet bepaald een meegaand type en enorm halsstarrig. Het was dus een hele kunst om haar te leren zich te laten bekappen, haar normaal in een trailer te krijgen en haar te leren om vast te staan zonder alles af te breken. Als Neel boos of tegendraads was dan durfde echt niemand bij haar in de buurt te komen, het gebeurt dan heel snel dat je angst krijgt van je eigen paard.

Ik heb haar uiteindelijk ook verkocht , omdat ik haar karakter juist NIET leuk vond, het was echt helemaal geen lieve gewillige vriendin, maar iemand met wie ik regelmatig enorm botste. Neel wilde dan haar zin blijven doordouwen en dat ging dan echt hard tegen hard. En toen ze 5 jaar was, was dat nog steeds zo. Ik had daar niets mee. Mij is het dus best tegengevallen, het karakter van zo'n 'lief' trekpaard.

Ik vraag me af of je genoeg rekening houdt met het karakter van een trekpaard?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:18

Wij hebben een Frans trekpaard dat inderdaad graag knuffeld maar als ze haar zin niet krijgt is het 900 kg gevaar...
Niet geschikt als eerste paard!
Hoefijzer maat olifant richting je hoofd of midden in het bos bokken en niet links of rechts willen.

Dus let op, lieve grote ogen maar ons paard bijv is alleen geschikt voor ervaren paardenrennen en het blijft opletten ook als ze bijv blij is en in de wei naar je toe galopeert of wil spelen

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:24

Hee!
Super een trekpaard! Mijn vader is er ook helemaal gek van! Ikzelf vind ze ook erg mooi, maar toch meer van de Haflinger ;) En ook iets handzamer enzo voor mij :)
Ikzelf ben niet zo fan van brokken.. Maar dat is natuurlijk helemaal aan jou!
Het hooi zou ik persoonlijk ietsjes meer doen, maar het kan prima hoor!
Heel veel plezier met je Belg(je)! :)

StalNollie

Berichten: 9113
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:26

tja of het voer genoeg is ligt aan het paard zelf, brok zou ik ook niet teveel bijvoeren.
en verdiep je wat meer in het karakter, ze hebben een eigen wil en het gaat niet om 300 kg wat je tegen je hebt staan dan. maar ik zou het niet direct knuffelachtig noemen.

of het een geschikt eerste paard is, tja je moet ergens beginnen toch.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:27

Het trekpaard van mijn pa eet zo'n 20 kilo hooi per dag.
Als ze op wei kunnen wordt dat natuurlijk minder, maar vanwege de benen heb ik ons trekpaard heel sober staan en mag daardoor ook niet te veel gras, dus ik moet altijd hooi blijven bijvoeren.
De benen hebben inderdaad veel verzorging nodig. Bijna elk trekpaard heeft of krijgt wel last van CPL, en dan zul je de benen dagelijks moeten verzorgen. Maar het zijn wel ontzettend lieve paarden :) Die van ons heeft echt een super karakter, daar kun je een beginner op zetten en hij zet geen stap verkeerd. Helaas komt die van ons binnenkort te koop omdat mijn vader niet meer rijdt, maar ik heb echt heel veel plezier gehad aan het ras!

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:28

ik zie net dat je 14 jaar oud bent. ik zou je afraden om een trekpaard te kopen. op je 14de ga jij dat trekpaard echt niet houden. mits je goede beglijding hebt. ik bedoel, ik doe lara bijna altijd met mijn moeder. dat komt omdat lara gewoon dwars door mij heen loopt als ze iets wilt. nu pas na 3 jaar verzorgen, heb ik haar goed onder controle. ze is heel lief hoor, maar dat eigenwilletje kan ik niet tegen op. daarnaast hebben ze een strenge leider nodig, anders gaat het echt niet goed komen. er zit meer temprament in dan je zal denken.
ik hoop dat je er goed over na denkt voor dat je er eentje aanschaft.

edit: ik ben 15 jaar oud.
Laatst bijgewerkt door lizet_lara op 20-12-13 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:30

Even een paar filmpjes om te onderstrepen dat trekpaarden niet altijd lieve rustige knuffels zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=l1OckwAHI0w

Kijk als die 800 kg op je af komt rennen, dan moet je niet gaan wegrennen!
http://www.youtube.com/watch?v=-In3EDgKgDk

Kijk het is nou niet echt een sloom, rustig beest, Neel was behoorlijk wakker (en zo zijn er meer).
http://www.youtube.com/watch?v=Wfih0wSRW5s

Net een dolle stier
http://www.youtube.com/watch?v=SEcy-o0BguM

Als het je eerste paard wordt en je bent 14, dan moet ik het je echt afraden. Een trekpaard heeft ook specifieke verzorging nodig, ze hebben vaak last van mijt, van lymfeoedeem en huidklachten. Ze zijn oersterk en als een trekpaard 'nee' zegt, dan moet je wel van heel goede huize komen om daar nog 'ja' van te maken. Dus tenzij je een ervaren iemand erbij had die je gaat helpen, dan zou ik zeggen: doe het niet.

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 22:46

testes76 schreef:
Wat leuk zeg! Ik vind ze ook helemaal geweldig... Mooi en ontzettend lief <3 heb zelf een belgisch sportpaard, maar een " knol" staat ook op mijn verlanglijstje! Heel veel plezier. Zet je een foto op bokt?


Ja ga ik doen! :j

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 22:47

KoudbloedKim schreef:
Just_Roos schreef:
Haha met bekers bedoel ik gewoon drink bekers dus niet in liters haha dus dat is ongeveer 3/4 liter.
Ik heb voor een trekpaard gekozen omdat het van die lekkere grote knuffelkonten zijn
en het idee om er lekker op te kunnen zitten zonder zadel met die brede rug die grote ogen...
Zucht... Gewoon helemaal verliefd haha.
Ik herken die verliefdheid. <3
En ik hoop ook echt dat je een Trekpaard vindt die heel erg van knuffelen houdt en ontzettend braaf is.
Hou er alleen wel rekening mee dat ze heel erg sterk en groot zijn en niet altijd lieve, rustige sulletjes zijn. :)


Haha ik weet het paarden blijven toch stiekem altijd onvoorspelbaar :\')

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 22:48

Susie1992 schreef:
Zou van tevoren ook even bij verschillende hoefsmeden informeren. Niet elke smid wil een trekpaard bekappen.

Krijg je een ingereden trekpaard? Anders moet je wel rekening houden met een jong zwaar en sterk dier dat een eigen wil heeft. ( ervaring haha.. Tuin van de buren is wel eens onveilig gemaakt )

Succes en veel plezier


Hahaha ja het paard is wel al ingereden het is een ruin van 4 jaar