waar je spullen in weiland?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

waar je spullen in weiland?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 13:39

Hoooiiii :D

Even korte inleiding :P : Ik krijg een pony van mijn ouders, maar aangezien zij de stalling hier in de buurt te duur vinden, ben ik opzoek gegaan naar een weiland. Die heb ik nu gevonden voor echt erg weinig geld. Alleen zit ik ermee dat ik geen kast of een plek heb waar ik mijn spullen kan neerzetten, denk aan zadel, hoofdstel, borstels etc. Hoe doen jullie dat?

en dan nog een vraagje..: geven jullie je paarden 's ochtends ook voer, zoals hooi, brokken etc. Ik heb gehoord (weet natuurlijk niet of het waar is) dat als je pony een dag niet werkt, dat je dan geen brokken hoeft te geven, is dat waar? En zou het mogelijk zijn om mijn pony gelijk na schooltijd te voeren? (als het sneeuwt natuurlijk wel 's ochtends.)

het zijn veel vragen, maar ik hoop dat Bokt mij verder kan helpen :Y)

ps geen opmerkingen over dat ik mijn pony dag en nacht buiten staat, is mijn eigen keus...

Liesjeex

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-07-13

Re: waar je spullen in weiland?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:44

als je geen kast hebt, zit er niks anders op dan elke dag met je zadel enzo heen en weer te fietsen.. 's ochtends worden de paarden bij mijn op stal hooi gevoerd, en na het rijden nog een schep muesli. als ze niet gereden heeft dan idd niks, alleen hooi. en waarom zou je na schooltijd niet voeren ? zorg er wel voor dat ze in de ochtend al hooi tot haar beschikking heeft, maar biks bijvoeren kan prima na school.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:45

komt je pony volledig alleen te staan? heeft hij/zij een schuilstal? Dan zou je daar een hokje aan kunnen maken voor opslag van spullen. Waar bewaar je het hooi en de brokken?
Is er toezicht op die weide? Of alleen als jij er bent? Want dan zou ik sowieso 2x per dag gaan kijken of alles nog wel in orde is. De paarden bij ons krijgen ook 2x per dag hooi. Hoe is het water geregeld? Dat moet je dan ook 's ochtends zeker wel verversen.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:48

Hebben je ouders wel ervaring met paarden of gaan ze je helpen?
Aan de hand van de vragen die jij stelt, lijkt het me anders best onverantwoordelijk een 13 jarige een pony te laten houden op een weilandje.

's Winters zul je de pony hooi/kuil moeten bijvoeren maar het hangt er ook vanaf hoe groot het weiland is, en met hoeveel pony's ze het moeten delen. (je laat je pony vast niet alleen staan?)
Dus voor dat hooi moet je ook opslag hebben.
Je zult ook iets aan de mestafvoer moeten doen, mag je daar een mestbult maken?
Voor je spullen, misschien een container plaatsen, maar dat kan alleen als dat daar mag.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 20-12-13 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:49

Eerst even over de PS, het is super dat je pony al die tijd buiten staat, een andere pony zou er jaloers op zijn! ;)

Allereerst, gefeliciteerd, en alvast veel geluk met je pony.
Voor mijn pony en tevens mijn spullen heb ik een overdekte inloopstal. Denk daarbij aan een stal die dag en nacht open staat, zodat je pony zelf kan kiezen of deze buiten of binnen gaat staan. Hier heb ik een klein hoekje voor mijzelf, met een kast. Daarin liggen mijn spullen en natuurlijk zit er een slot op.

's Ochtends krijgt mijn pony hooi, waar hij de hele dag mee kan doen. Samen met een handje muesli, wat hij 's avonds ook krijgt. Omdat mijn pony een Shetlander is, waar niet intensief werk mee gedaan wordt, krijgt hij maar weinig. Na het werken krijgt hij een snoepje, fruit of iets dergelijks.

Zorg ook dat er altijd vers water is. Maar even een vraagje, waar sla je het hooi en tevens stro op?

Voeren doe ik voor school en 's avonds voer ik om half 6
Ik hoop dat ik hiermee je vragen heb beantwoord :D . Succes en veel plezier

elenaMM
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-12-13

Re: waar je spullen in weiland?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:00

Het klinkt mij een beetje in de oren als een onbewaakt stuk weiland zonder voorzieningen (vandaar ook de goedkope prijs).. persoonlijk vind ik dat een hele verantwoordelijkheid voor zo'n jonge leeftijd. Immers niet alleen het voeren, maar ook het weide onderhoud (je kunt waarschijnlijk niet zondermeer alle mest laten liggen als het oppervlakte niet heel groot is).

Als de boer de weide van voer en water wil voorzien dan duidt dit er voor mij op dat hij niet heel dicht op de weide woont/werkt. daarmee is er dus geen direct toezicht?

als je het zadel en andere 'rijspullen' bij de pony wilt opbergen (in plaats van op de manege/club), dan klinkt dat tevens alsof je in dat weiland gaat rijden of vandaar uit de wijde natuur in gaat trekken. Dan heb je dus een pony die alleen en zonder 'toezicht' op een weide staat en een vrij jong meiske dat alleen rijdt/buiten rijdt. Nu kun je een mobieltje op zak hebben... maar als je naar komt te vallen dan kan het wel eens zijn dat je mobieltje niet meer werkt, of erger, dat jij niet meer voldoende werkt om je mobieltje te bedienen.


Wellicht is het ook een idee om je ouders op het volgende te wijzen:

op een iets duurdere pensionstalling, heb je vaak goede rijgelegenheid en zijn er vaak mensen aanwezig.. daarmee dus veiliger.. op en neer naar een ziekenhuis rijden kost aardig wat benzine als het tegenzit.

op een iets duurdere pensionstalling komt een dierenarts vaak op een vastgezette dag en tijdstip langs voor algemene beoordeling en/of ingeplande afspraken.. doordat dit een 'groepsbezoek' is zijn de kosten van de DA veel lager dan wanneer je hem naar je weitje moet laten komen.. Ditzelfde geldt voor aanschaf voer (als je het handig aanpakt dan kan gezamelijke aanschaf ook behoorlijk kostendrukkend werken) gezamenlijk ruwvoer en hoefsmid.. De kosten voor pensionstalling kunnen hierdoor wellicht zelfs lager uitvallen dan je weidegang inclusief alle bijkomende kosten (bouw schuilstal, plaatsing waterdichte kist voor je spullen, losse aanschaf voer, los oplaten draven van dierenarts en hoefsmid).

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:03

Je zult in de winter minimaal 2 keer per dag heen moeten; paard drinkt ook water immers ;) en gras bevat nu niet zoveel voedingsstoffen. Ik weet niet hoe groot het land is, maar het klinkt gelijk al niet groot. Dus je zult voor en na schooltijd hoe dan ook heen moeten.
Bovendien vind ik een paard alleen niet leuk. Dus wil je een leuke eigenaar zijn en je paard een plezier doen ipv alleen jou een plezier te doen, zorg dan dat er nog 1 komt.

Oftewel; in de winter zul je heel vroeg op moeten staan om in het donker heen te gaan en na school ga je ook weer in het donker naar je paard toe (voeren moet je immers wel verspreiden over de dag en helemaal met vorst, dan liefst nog een keer extra heen). Vinden je ouders dat wel zo veilig? En jij? Ik vond het een hele opgave om in de winter voor school aan al erheen te moeten. Is mij gigantisch tegengevallen. T is donker, modderig en je komt er nooit schoon weg :')

Waar wil je al het hooi laten? Want je kan grote pakken kopen in het plastic, maar die moet je wel afschermen zodat de paarden er niet bij kunnen en het voert niet makkelijk. Dus het kost tijd en je moet het goed afsluiten na gebruik, anders vinden andere beestjes ook snel hun weg :=

In de winter kan ik zelf alleen echt lekker rijden in het weekend.

Overigens werd die goedkope wei van mij niet heel goedkoop; omheining en zorgen voor stroom viel tegen in prijs. T landje was niet heel groot, dus in de zomer te weinig gras en in de winter konden ze er sowieso niet op.

Spullen, gewoon lekker op de fiets.

elenaMM
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-12-13

Re: waar je spullen in weiland?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:04

inderdaad vuurneon.. een simpele weitje dat gehuurt wordt van een boer/iemand met veel grond.. heeft vaak geen schrikdraad.. het aanleggen daarvan kan al redelijk prijzig zijn.. + of je af mag tappen bij de eigenaar is de vraag.. kans is dus dat je ook nog een eigen electraaansluiting bij de wei moet regelen.. het aanleggen van een aansluiting is met geluk 'slechts' een paar honderd euro (meterkast moet beschermd zijn, de aansluiting van het net naar de kast.. verklaring dat na de kast je netwerkje op orde is etc etc).. maar dan zit je nog eens met het vastrecht en belastingen die het gros van je electra kosten, ongeacht het verbruik.. nog een kostenplaatje wat ik vergeten was ;) met dank aan vuurneon om mij even te helpen herinneren aan dat aspect.


nu kun je het zonder schrikdraad proberen, maar vooral omdat je zegt 'pony' en het lijkt alsof die dan alleen staat, kun je wel eens wat wild west activiteiten gaan verwachten waarin jij achter je ontsnapte lieveling aan kunt draven.

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: waar je spullen in weiland?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:30

TS wat suuperleuk dat je een eigen pony mag maar het is handiger om op een pensionstalling te zetten en in prijs zal het ook niet heel veel uitmaken voordelen van pensionstalling
*afgesloten kast *mensen die je kunnen helpen *En hooi en bodembedekking zit bij de prijs in dus hoef je dat niet zelf te regelen en voeren. En meestal komt de tandarts hoefsmid etc. ook op stal en doe je alles gezamenlijk:)

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:34

ik zou je paar idd gewoon op een pension stal zetten, kost wel iets duurdenr maar je hoeft niet zelf nog eens bix,hooi en stro voor in de schuilstal te kopen en je hoeft niemand te regelen die komt voor het mestop te ruimen. Paarden kosten nou eenmaal geld , en ik zie in een advertenie staan at je mar 100 euro per maand wil betalen vor stalling/weiland. Nou dan is er een kleine kans dat je dat gaat vinden.
En nu weer on-topic
als er geen mogelijkheid is tot achterlaten van zadel en hoofdstel echt moet je toch meenemen op de fiets want zomaar een bouwvergudding krijgen tot plaatsen van schuilstal en zadel kamer gebeurt volgensmij niet zo snel.

En dan nog iets, wat als jij bijvoorbeeld ziek bent en je ouders geen tijd hebben om het paard te voeren krijgt het paard geen eten. Bij pension stallen word meestal gevoerd, en anders zijn er voerdiensten. Dan kan je altijd regelen dat jouw voerdienst word overgenomen door iemand anders.
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 20-12-13 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:41

elenaMM schreef:
inderdaad vuurneon.. een simpele weitje dat gehuurt wordt van een boer/iemand met veel grond.. heeft vaak geen schrikdraad.. het aanleggen daarvan kan al redelijk prijzig zijn.. + of je af mag tappen bij de eigenaar is de vraag.. kans is dus dat je ook nog een eigen electraaansluiting bij de wei moet regelen.. het aanleggen van een aansluiting is met geluk 'slechts' een paar honderd euro (meterkast moet beschermd zijn, de aansluiting van het net naar de kast.. verklaring dat na de kast je netwerkje op orde is etc etc).. maar dan zit je nog eens met het vastrecht en belastingen die het gros van je electra kosten, ongeacht het verbruik.. nog een kostenplaatje wat ik vergeten was ;) met dank aan vuurneon om mij even te helpen herinneren aan dat aspect.


nu kun je het zonder schrikdraad proberen, maar vooral omdat je zegt 'pony' en het lijkt alsof die dan alleen staat, kun je wel eens wat wild west activiteiten gaan verwachten waarin jij achter je ontsnapte lieveling aan kunt draven.


Stroomapparaat op batterij of accu kan ook, maar... In aanschaf niet goedkoop en t is mij al vaker overkomen dat de batterij leeg was of per ongeluk vergeten aan te zetten en de paarden door het draad heen :+ nu heb ik gelukkig nog een buitenomheining aan 1 zijde en sloten aan 3 zijdes dus ze bleven binnen het land. Maar als je dat zo aantreft ben je niet blij. Heb vaker in het donker nog alles mogen reparen en vervangen. Dus heb er jaarlijks kosten aan.
Dat zijn de kosten waar je niet direct aan denkt als je dolblij ben dat je een pony mag en een weiland vindt.

Weiland heeft sowieso wel onderhoud nodig, wij laten het 2 keer per jaar slepen, 1 keer per jaar bemesten en de zuring en brandnetels maken wij een koppie kleiner. Net als het gras bij het stroomdraad, anders lekt het de stroom weg en trekt het de batterij vlot leeg. Dus die kosten komen er wel bij. In het voorjaar en zomer voeren wij niet (wel een keer daags controle en om de dag draad verzetten), maar doen wij weideonderhoud er dus bij. Kost wel minder tijd, maar alsnog tijd en geld.

Dus heel eerlijk, ik denk dat 'waar laat ik mijn spullen' de kleinste drempel is :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:16

elenaMM schreef:
inderdaad vuurneon.. een simpele weitje dat gehuurt wordt van een boer/iemand met veel grond.. heeft vaak geen schrikdraad.. het aanleggen daarvan kan al redelijk prijzig zijn.. + of je af mag tappen bij de eigenaar is de vraag.. kans is dus dat je ook nog een eigen electraaansluiting bij de wei moet regelen.. het aanleggen van een aansluiting is met geluk 'slechts' een paar honderd euro (meterkast moet beschermd zijn, de aansluiting van het net naar de kast.. verklaring dat na de kast je netwerkje op orde is etc etc).. maar dan zit je nog eens met het vastrecht en belastingen die het gros van je electra kosten, ongeacht het verbruik.. nog een kostenplaatje wat ik vergeten was ;) met dank aan vuurneon om mij even te helpen herinneren aan dat aspect.


nu kun je het zonder schrikdraad proberen, maar vooral omdat je zegt 'pony' en het lijkt alsof die dan alleen staat, kun je wel eens wat wild west activiteiten gaan verwachten waarin jij achter je ontsnapte lieveling aan kunt draven.


en met wat pech enkele duizenden euros, maar wat is mis met apparaat op accu??
je hebt geen netstroom nodig om stroomdraad op de wei te hebben, en ook met netstroom kun je het vergeten opnieuw aan te zetten. Als het enkele honderden euros koste had ik allang netstroom, helaas zal het eerder tegen de tienduizend euro zijn hier

verder ben ik het wel met jullie eens hoor
klinkt leuk, eigen goedkoop weiland, maar er gaat heel heel veel tijd inzitten, en wie doet het onderhoud voert dagelijks? Waar laat e het ruwvoer, staat pony alleen? Schuilmogelijkheden?