touwhalster of stalhalster?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

touwhalster of stalhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:52

hallo! ik heb een vraagje... ik kon het niet vinden op het forum dus als dit al bestaat mag deze op de mesthoop! ;) ik heb nu en stalhalster en daar doe ik alles mee, van vastzetten tot rijden (meetstal alleen uitstappen)! maar ik krijg voor kerstmis een heel leuk setje en daar zit natuurlijk een touwhalster bij! :) maar wanneer moet je nu een stalhalster gebruiken en wanneer een touwhalster? sorry als het een domme vraag is... :o

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:55

Een touwhalster kan je voor alles gebruiken behalve vastzetten ;)
Rijden zou ik persoonlijk liever op touwhalster doen, maar hangt ook van het paard af. De teugels zitten aan de onderkant dus is wel even omschakelen voor jullie allebei als je dit gaat doen.
Het is vooral kijken wat je wanneer het handigst vindt, op vastzetten na kan alles ook met een touwhalster.

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Re: touwhalster of stalhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:56

ok! bedankt! :)

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:57

Met een touwhalster absoluut niet vastzetten! Verder kan je er wel mee rijden en mee wandelen. Houdt er alleen rekening mee dat een touwhalster wat scherper inwerkt en je paard druk dus meer voelt dan bij een stalhalster. Je moet dus iets voorzichtiger zijn. En als je je paard los zet met een touwhalster om, blijf er dan bij! Je moet er een beetje hetzelfde mee omgaan als met een hoofdstel met bit.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:58

Ik vind een touwhalster ook fijn bij wandelingen en leidoefeningen aan de hand. Ook voor VD zit het minder in de weg vind ik.
Stal halster gebruik ik voor uit de wei halen en vastzetten etc.

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Re: touwhalster of stalhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:59

ok! bedankt voor jullie raad! :D

flappiex1

Berichten: 130
Geregistreerd: 17-07-13

Re: touwhalster of stalhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:01

Vastzetten niet :P Hij breekt dan niet.. Je kan er eigenlijk heel veel mee doen Van rijden tot wandelen! :+

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Re: touwhalster of stalhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 21:07

ok! danku!! :)

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:38

In feite is het al gezegd, maar ik zie het altijd zo:

Stalhalster: omgangshalster: voor vastzetten, paard meenemen naar wei of stal, mee op de wei zetten, als dat nodig is, etc. Werkt zacht in en daarom geschikt voor omgangsvormen.

Touwhalster: werkhalster: om mee te werken: grondwerk, rijden, VD, etc. Nooit mee vastzetten, nooit mee loszetten in de wei (als hij ergens achter blijft haken ermee, ben je ver van huis, want het halster breekt niet! Dus hij snijdt zich helemaal open.). Het werkt scherp in en daarom juist geschikt om me te werken.

Addicty
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-12-12

Re: touwhalster of stalhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:16

Alle info is inderdaad hierboven al gegeven.
Ik heb ook beiden en gebruik heel VEEEL mijn touwhalstertje. Waarom? Onwijs eigenwijs paardje en ik heb net wat meer te zeggen met het touwhalster. Buiten rondje wandelen bijvoorbeeld wil ze me dolgraag omver of voorbij lopen. Ideaal om haar dan te corrigeren middels het touwhalster. Niet hard, maar het komt wel binnen v het gewone halster waarbij ze er lak aan zou hebben

Inderdaad niet mee vastzetten!!

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Re: touwhalster of stalhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:48

Ook niet mee in de wei zetten (sorry als dit al gezegd is). Om dezelfde reden dat als het paard vast komt te zitten het touwhalster niet breekt.