24/7 in de sneeuw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 11:09

Misschien is het een beetje een kwestie van overbezorgd :')

Maar dit jaar staat mijn Shet voor het eerst 24/7 op het weiland. Dus in de winter ook als het fors sneeuwt.
Nu weet ik van de jaren daarvoor (toen stond hij overdag buiten, snachts binnen), dat als we hem uit de paddock haalden uit de sneeuw, dat ie forse ijsklompjes steeds onder zijn voetjes had en dat ie hierna hele warme hoefjes kreeg.

Kunnen deze ijsklompjes geen kwaad? En krijgt hij er geen last van?


M'n arme kindje voor het eerst dag en nacht buiten in de sneeuw :(:) :')

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:14

Het zijn paarden, die kunnen wel tegen koude en sneeuw. Heeft hij wel een plekje om te schuilen en waar hij met droge voeten kan staan?

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:17

Volgens mij is het geen probleem, als ze idd maar droog kan staan. :j
Mijn verzorgsshets staan ook gewoon altijd buiten, maar hebben een stalletje waar ze zelf in kunnen lopen
en droog kunnen staan! :)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:18

Mijn paard staat ook al 3 jaar in de sneeuw 24/7 jaar door buiten. Is een pooltje dus zit dik in zijn vacht. Krijgt geen deken op tenzij ik denk dat hij het nodig heeft.

Inderdaad, het zijn paarden die kunnen tegen kou. Wij mensen maken ze watjes door dekens en stallen :)

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:19

Die van mij staan met schuilstal al 14 jaar 24/7 buiten, die sneeuwklompen verdwijnen snel wanneer ze even binnen kunnen staan.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:19

Mijn paard had ook ijsklompen eronder, ookal was het bij hem een stuk minder omdat hij niet op ijzers staat. (lees: mijn paard zn straalgroeves zitten vol, ander paarden waren opeens 3 a 4 cm groter 0.o )
Ik heb een beetje het idee dat we dénken dat het hele warme hoeven zijn omdat de sneeuw zo koud is en onze handen zo koud zijn, maar dat het eigenlijk wel meevalt.
Als hij op ijzers staat zou je van die sneeuwrubbers erop kunnen laten slaan.

Verder zou groene zeep of vaseline ook moeten werken om sneeuw niet te laten hechten aan de hoef zeg maar..

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:19

Just_Sannee schreef:
Misschien is het een beetje een kwestie van overbezorgd :')

Maar dit jaar staat mijn Shet voor het eerst 24/7 op het weiland. Dus in de winter ook als het fors sneeuwt.
Nu weet ik van de jaren daarvoor (toen stond hij overdag buiten, snachts binnen), dat als we hem uit de paddock haalden uit de sneeuw, dat ie forse ijsklompjes steeds onder zijn voetjes had en dat ie hierna hele warme hoefjes kreeg.

Kunnen deze ijsklompjes geen kwaad? En krijgt hij er geen last van?


M'n arme kindje voor het eerst dag en nacht buiten in de sneeuw :(:) :')


Ik lees hier even mee. Mijn shetlanders staan ook 24/7 buiten op hun paddock Paradise en hebben een ruime inloopstal met stro.
Mijn ervaring was hier ook wat er sneeuw bleef plakken aan hun hoeven. Dat werden ook behoorlijke klompen. Hier lopen ze aan huis dus haalde ik regelmatig alles weg met een hoevenkrabber.
Warme hoeven is me eerlijk gezegd niet opgevallen, maar ik moet bekennen dat ik daarna vaak weer direct naar binnen ging :o

Bij onze hond smeerde we vaseline op de voetzooltjes om te voorkomen dat er sneeuw aan de voetkussentjes en de haren daartussen zou plakken.
Vaseline lijkt me veel te glad en glibberig, maar misschien dat er iets anders is. Ik hoop ook mee op dé tip :D

Overigens hebben mijn twee shetlanders een ruime warme stal van 12x3 met een dikke laag stro. Maar vaak verkiezen ze regen voor de stal. Als het sneeuwt komen ze alleen maar in de stal om te drinken. Ze vinden sneeuw heerlijk. Ik zie ze dan regelmatig staan met hun berenvacht en een laag sneeuw op hun rug. Of heerlijk liggend in de sneeuw als er zo'n lage felle winterzon is.
De staart en manen borstel ik nog uit, en hooguit een hele vieze plek, maar in de winter poets ik ze eigenlijk helemaal niet. Zo poets ik het vetlaagje niet weg. Hier hebben ze het nog nooit koud gehad.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 12-12-13 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:21

Nachtlampje schreef:
Verder zou groene zeep of vaseline ook moeten werken om sneeuw niet te laten hechten aan de hoef zeg maar..


Maar worden beide niet enorm glad onder de hoeven? Niet dat je er een hee kwak onder moet smeren, maar het is beide toch een glibberig middel :+

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 11:30

Mijn shet staat niet op ijzers. Heeft binnekort wel een schuil'stal'. Maar als de sneeuw van een bepaalde kant komt, sneeuwt het toch naar binnen.

Ik heb vorig jaar zijn hoeven vergeleken met mijn andere paarden als ze van de paddock kwamen, en hij had wel degelijk warme hoeven.
Nu kan het natuurlijk ook zijn omdat ie toen der tijd nog wel eens bloeduitstortingen had.

Mijn pony staat in Drenthe en ik woon in Almere, dus ik zie hem alleen in het weekend. Vaseline oid kan ik er dan ook niet dagelijks op doen, en blijft ook niet de hele dag in zijn hoeven volgens mij.


Ik denk dat ik me misschien ook een beetje aanstel, maar stiekem maak ik me toch een beetje zorgen :o

edit; Hij krijgt trouwens geen deken op :)
Hij staat bij ezels, en als het snachts echt heel koud is dan zet de vrouw waar ze bij staan wel binnen omdat ze het zielig vind :+

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:32

Voor tijdens het rijden heb ik idd ook gehoord van een dun laagje vaseline smeren. Dat wordt niet glad hoor.
Mijn paarden staan al jaren 24/7 buiten, ook in de sneeuw dus. En ja af en toe zitten er ijsklompjes onder de voeten maar als ze blootsvoets lopen vallen die er ook wel weer uit. Ze worden vanzelf handiger bij het bewegen over sneeuw en gladde stukken.
Flinke ruwvoer voeren en ze komen de winter wel door.

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 11:34

Delphi schreef:
Overigens hebben mijn twee shetlanders een ruime warme stal van 12x3 met een dikke laag stro. Maar vaak verkiezen ze regen voor de stal. Als het sneeuwt komen ze alleen maar in de stal om te drinken. Ze vinden sneeuw heerlijk. Ik zie ze dan regelmatig staan met hun berenvacht en een laag sneeuw op hun rug. Of heerlijk liggend in de sneeuw als er zo'n lage felle winterzon is.
De staart en manen borstel ik nog uit, en hooguit een hele vieze plek, maar in de winter poets ik ze eigenlijk helemaal niet. Zo poets ik het vetlaagje niet weg. Hier hebben ze het nog nooit koud gehad.


Die van mij borstel ik ook maar weinig. Alleen staart en manen inderdaad. De rest doe ik met een manenkam om zijn lange vacht en beenhaar uit de klit te houden :+
Met een rosborstel bereik ik toch niets meer met die lange haren

Taat_

Berichten: 7005
Geregistreerd: 25-02-06

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:38

Wat fijn voor je pony dat hij nu 24/7 buiten kan staan! :)

Mijn 2 shetlanders hebben altijd al 24/7 buiten gestaan met een ruime schuilstal en iedere dag een flinke plak hooi.
Ik poets ze verder in de winter eigenlijk ook bijna nooit en die van mij hebben het eigenlijk nog nooit echt koud gehad gelukkig. :)

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:17

Met schuilstal kan het al helemaal prima, dan hebben ze een plekje om droog te staan en te liggen en ze kunnen uit de wind staan. Die van mij hebben een jaar zonder stal gestaan en toen hebben we ook een poos veel sneeuw en vorst gehad. Ze hebben zich prima vermaakt toen. Gelukkig hebben ze nu wel een lekkere stal waar ze naar eigen behoefte in en uit kunnen. Als ze maar genoeg ruwvoer krijgen dan kan een gezonde pony zich prima redden.

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:25

Met sneeuw (vorst, eigenlijk) is het handig als de ondergrond (wei, paddock, bestrating) zo recht mogelijk is. Dus zonder hobbels en kuilen. Dat is namelijk niet fijn om overheen te lopen met je voeten als de grond bevroren is. Mijn paard heeft daar 2 jaar geleden 4 gekneusde stralen aan overgehouden. Daar worden de hoeven natuurlijk ook warmer van.

Ook is het handig om een (liefst verhard) stukje te hebben wat je sneeuwvrij houdt. Anders de hoeven goed in de gaten houden, ze staan de hele tijd in de nattigheid dus dan zou je kunnen gaan teren als de zolen te zacht worden. Van te voren preventief teren is eigenlijk beter, als je weet dat je paardje gauw zachte zolen krijgt.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:35

In principe zou het niet uit moeten maken als de grond ongelijk is.... Bedoel, als ze daar gekneust van zouden raken, hoe doen paarden het in het wild dan op ongelijke rotsbodem met scherpe punten. Maar goed onze paarden/ponys zijn ook niets gewent natuurlijk.

maar goed, een stukje egaal is wel lekker voor ze, anders is lopen ook zo vermoeiend over constant ongelijk. En als je een lomperd hebt breekt ie nog een keer zijn benen. Alhoewel shetjes over het algemeen heeeel handig zijn.

Ik zou niet gaan kloten met teer of andere troep, ze kunnen echt wel tegen een beetje sneeuw hoor, neem aan dat ze een schuilstal hebben. Ponys hier staan ook 24/7 buiten met schuilstalletje en daar blijven ze ook mooi de hele winter. Stal is tegels met houtkrul en paddock is zand.

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 13:50

Toen hij bij ons stond had hij relatief zachte stralen. Nu hij 24/7 op het land staat zijn ze keihard en zijn weer erg mooi :j
Ook nu hij soms op nat grond staat.
Hij heeft wel hele diepe stralen, maar dit heeft hij altijd al gehad. Kan dit problemen veroorzaken?

Teer ben ik niet van, dit sluit alles af en kan niet meer ademen.
In de kast heb ik nog sterk spul staan, een soort hoofhardner. Dus als zijn zolen zacht zouden worden kan ik hier weer mee beginnen, no problemo.

Het is een hele grote wei, ik denk zo ongeveer een halve voetbalveld, dus echt rechthouden gaat moeilijk worden. Echter is het land wel mooi recht.
En Twinky is totaal niet lomp, en inderdaad heel handig :D

Ruwvoer hebben ze onbeperkt :)
@Toydoll, ze hebben inderdaad een schuilstal, die aan 1 kant wel helemaal open is, dus als de wind en sneeuw juist van die kant af komt, hebben ze weinig beschutting. Misschien dat we het draadje een meter of 2 verder kunnen plaatsen zodat ze er ook achter kunnen staan :)

Alle ondergrond is gewoon weide, dus ook in de stal.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:54

Mijn vorige nrps/arabier verzorgpony's stonden ook altijd buiten, zonder deken. Wel genoeg hooi en ze konden zelf de stal in als ze wouden. Ging prima, ze hadden trouwens ook geen ijzers.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:56

Hier staat ook alles al jaren 24/7 buiten in de sneeuw, 2 van de 3 ook zonder deken. Ze kunnen in de inloopstallen maar doen dat niet, vinden de sneeuw veel te leuk :)) Af en toe hebben ze wat klompen maar dat lopen ze er vanzelf weer uit. Voordeel van ze 24/7 buiten hebben, en niet maar enkele uren, is dat ze de ondergrond goed kennen en vanzelf wel voorzichtiger gaan lopen als dat nodig is :)

edit: we hebben de weide in twee verdeeld, voor het vriest gaan ze op de ene weide en lopen deze kapot, van zodra het vriest gaan ze op de andere weide, die ligt dan nog mooi vlak!
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 12-12-13 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:58

Toydoll schreef:
In principe zou het niet uit moeten maken als de grond ongelijk is.... Bedoel, als ze daar gekneust van zouden raken, hoe doen paarden het in het wild dan op ongelijke rotsbodem met scherpe punten. Maar goed onze paarden/ponys zijn ook niets gewent natuurlijk.

Een wild paard loopt niet dag en nacht rond op hetzelfde kleine paddockje of weitje he ;)

Ik had het over paarden die wél dag en nacht in de sneeuw, en dus de nattigheid, staan. Die kunnen zeker wel baat hebben bij teer (of iets anders wat de zool harder maakt)

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:59

die enorme blokken vallen op zich wel mee ;) deze vallen er telkens wel weer af :)

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:07

Een stal kan zo gemaakt worden dat je paard er van alle kanten beschermd in staat.
Ik zou zorgen dat er gewoon snel een schuilstal komt waar die ten alle tijden uit het slecht weer kan staan en dan zie ik geen probleem.

pien_2010

Berichten: 43214
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:17

Als de blokken niet mee vallen dan kun je ze met een speciale klauw hamer er af halen. Deden wij ook met de paarden want bij ons vielen ze er helaas niet af en paarden hadden er last van. Wat vaseline kan ook helpen en sneeuwbeslag is het duurste maar helpt het beste.

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:33

Een paard met niet al te diepe hoeven/holle zolen werkt ook heel effectief :))

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 15:55

Tsja, maar daar kan ik niets aan doen.
De hoefsmid is er al mee bezig. Hij heeft gewoon bijna 'geen' straal. Hij ligt heel diep. Dit heeft hij al zolang wij hem hebben.
Kan moeilijk zijn hoeven zo kort maken dat zijn hoeven niet meer zo hol/diep zijn :P

Sowieso wordt er, op de dagen dat ik er niet ben, 1 x per dag gecheckt of hij geen 'klompvoeten' heeft, en anders worden deze eruit gehaald.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:58

Is de bodem wel droog genoeg dat je nergens verharding hebt? Wij zitten op de klei en nu ze ivm hoefbevangenheidsgevoeligheid niet meer op de hele wei mogen lopen is het wel erg nat. Ik ben blij dat we voor de stallen een verharding hebben en dat ik nu rubberen tegels in de stal heb. Daarvoor was de bodem snel nat en vies als ze erin gingen plassen. Nu kan ik ook vlas erin leggen zodat ze droog kunnen liggen.