vraag Voer hekken stal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:55

Mijn vriend heeft heel mooi twee nieuwe stallen gemaakt in onze schuur.
Op mijn verzoek met voerhekken beetje dit idee.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CDkQ9QEwAg

We hebben natuurlijk overal beetje geinformeerd, maar ik twijvel nu toch een beetje over de afmetingen van de ''speet'' waar ze met het hoofd door moeten.
Zijn er hier nog mensen die thuis ook voerhekken hebben en wat de afmetingen daarvan zijn.

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:57

mooi
ik denk 50 - 40 cm gaten

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:11

We hebben nu gaten 35 cm breed. En we hebben ze er even in gehad. Maar ik vind het nog ruim. En die spleet begint 60cm vanaf de grond. Onze paarden zijn een draver van 157 en groninger van 165

Rhyddid

Berichten: 1950
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:15

Mijn ouders hebben ook hun eigen voerhekken laten maken. Mijn moeder heeft de diameter van hethoofd van de grootste pony van onze stal opgemeten... En dan nog een paar centimeter erbij! Past perfect.

Ginnybjalla

Berichten: 117
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:26

Bij ons op een ijslanderstal hebben ze ook van die voerhekken. Nu is het twee keer gebeurd dat er een paard in vastzat. Hij stond te eten en wilde een ander paard wegjagen met zijn hoofd naar achteren. Toen zat hij met zijn neus vast, de verkeerde kant op, als ik het zo goed uitleg. Dat is een verschrikkelijk gezicht en gelukkig waren we met veel mensen om het uitgegleden paard weer op te tillen en zijn hoofd tussen de stangen uit te krijgen. Als we er niet bij waren, was het zeker verkeerd afgelopen. Het is gelukkig meteen opgelost door om en om een houten schot te bevestigen, zodat er geen openingen meer nadat elkaar zitten. Bij de hekken op de foto kan dit niet gebeuren volgens mij, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:30

Nee bij ons kan dat ook niet. We hebben gewoon twee aparte stallen met elke stal een spleet.
Ik heb hier voor gekozen omdat ik graag veel ruw voer voer. En mijn paard een viezerik is. Als ik twee plakken in de stal doe. Vind ik er de volgende dag een drol op.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:48

Hier zit er ook zeker wel 50cm tussen de spijlen, gewoon ruim dus. Mijn paarden staan met z'n tweeën in 1 grote stal met een groot voerhek. Ook al doen ze lelijk tegen elkaar, dan hebben ze dus nog ruimte genoeg om achteruit te 'schieten' als de ander niet zo aardig is.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 14:08

Afbeelding dit zijn onze stallen. Het is nog niet af maar dan hebben jullie een idee. De stallen zelf liggen iets dieper gelegen zo`n 15 cm

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:13

Mooi stallen maar persoonlijk hang ik liever een goed slowfeeder net op.
Knoeien ze ook amper als je kleine mazen neemt en geen gedoe met past het wel of niet.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:22

Ik heb deze voerrekken ook. Ik vind het super goed werken. Alleen voor merries met veulens werkt het niet, omdat de veulens er uit kunnen stappen. Met jaarlingen nooit een probleem gehad {die zijn toch een stuk kleiner dan 1.57m}. Je verspilt op deze manier geen ruwvoer meer. Wij voeren wel voor een gedeelte graszaadhooi, want volwassen paarden onbeperkt goed hooi of voordroogkuil geven....dan krijg je nijlpaarden ipv paarden.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:29

sliert schreef:
Alleen voor merries met veulens werkt het niet, omdat de veulens er uit kunnen stappen.



Heb het nochtans al genoeg gebruikt zien worden in opfokstallen voor veulens...

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 15:54

Hooi netten ben ik niet weg van. Paarden horen vanaf de grond te eten. En een hooi net op de grond vind ik niks.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 16:05

sliert schreef:
Ik heb deze voerrekken ook. Ik vind het super goed werken. Alleen voor merries met veulens werkt het niet, omdat de veulens er uit kunnen stappen. Met jaarlingen nooit een probleem gehad {die zijn toch een stuk kleiner dan 1.57m}. Je verspilt op deze manier geen ruwvoer meer. Wij voeren wel voor een gedeelte graszaadhooi, want volwassen paarden onbeperkt goed hooi of voordroogkuil geven....dan krijg je nijlpaarden ipv paarden.



Helemaal onbeperkt hebben ze bij ons ook niet, maar morgen vroeg gaan ze naar buiten en als er weinig gras staat dan krijgen ze flink hooi bij, waar ze genoeg aan hebben tot een uur of 2 of 3.
Dan gaan ze ergens rond 19.00 naar binnen krijgen eerst brok en een uur later hooi en voor ik ga slapen nog een hooi.
Maar bij mijn merrie waarmee ik endurance rij kon je altijd net de ribben zien en na een wedstrijd was ze compleet in gevallen. ik kreeg er maar geen extra gewicht aan gevoerd.
Al het hooi wat ik meer gaf poepte ze onder of verspreide het door de hele stal.
Ik hoop nu in elk geval in de nachten haar gewoon echt on beperkt te kunnen voeren zonder dat ik de volgende dag een halve kruiwagen hooi zo de mesthoop op kan doen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:25

ik heb ze ook, maar kan ze met rekken afsluiten. Kan ze nameten, maar bij mij vind ik ze te smal. Ze kunnen er net door, maar als ze te gehaast terug willen stoten ze zichzelf, dus gebruiken ze ze amper. Schat dat er ongeveer 40cm tussen zit.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:59

Ze worden inderdaad in opfokstallen gebruikt, maar dat zijn geen pasgeboren veulens. Wij fokken elk jaar een stuk of 3 veulens {die ook nog flink aan de maat zijn}, maar dan maken we tijdelijk de voorkant wat hoger dicht. Afgelopen zomer stond er {heel even} een merrie met veulen in een stal zonder verhoogde voorkant, en ja hoor.... het veulen piepte er zo uit!

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:14

Paarden staan ondertussen in hun nieuwe onderkomen. nu blijkt dat de afmetingen helemaal goed zijn.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:36

Hooinetten horen niet op de grond te slingeren en ook niet hoog opgehangen te worden.
Ik heb ze zo aan de deuren vastzitten.
Afbeelding

Nadeel van die voerrekken vind ik dat als de wind er precies op staat en het regent of sneeuwt de boel zeiknat wordt en misschien wegwaait en het paard konstant met zijn hoofd op de wind staat.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:48

Hooinetten ed vind ik absoluut geen aanrader.
De spleet kan prima werken al zou ik bij een proff bedrijf na vragen naar de maten (en ook even zeggen wat erin komt)
Heb namelijk al veulens/4maanden oude gezien die met de voorbenen buiten en achterbenen binnen stonden niet meer voor of achterwaarts konden en veel beschadigd hadden (zichzelf) uiteindelijk.

Waarom kies je voor zo'n systeem? Ga je opfokken?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 18:28

Er komt nog windbreek gaas voor. Dus nat worden ze dan niet meer. En heel erg in de wind staan is ook wel over.

Ik wilde deze manier van stalling omdat me paard nogal een viespeuk is. Poep en pist op haar hooi en loopt het hooi door de hele stal heen. Waarin ik vlas heb liggen dit was niet meer uit te mesten

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:37

Ik heb sinds kort growi voerhek panels in de stal, wij zochten hekken die makkelijk verplaatsbaar waren en die qua prijs een beetje betaalbaar waren, dit werkt super hier.
Ik geloof dat er hier 30cm tussen de spijlen zit.

BBolluijt

Berichten: 242
Geregistreerd: 17-02-12
Woonplaats: Kortgene

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:11

De spijlafstand van de voerhekken hoort minimaal 30 cm te zijn. Uiteraard voldoen ook de Growi panels en voerhekken hieraan. Indien nodig kan je een opening afsluiten met een los verkrijgbare stang en twee klemmen. http://www.cavalo.nl/paddock/standaardh ... tes-4.html

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:36

beetje mosterd na de maaltijd, dit reclamebericht BBolluijt.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:31

en met 1 stang er tussen krijg je een mooi afstand om een hoef tussen te krijgen ;(

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Re: vraag Voer hekken stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:37

Mag ik vragen waarom?

Kijk op opfok snap ik dat het veel makkelijker is.
maar waarom thuis met 1 paard perstal?
kan dan toch ook gewoon in de stal liggen?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:42

@LuckyLuna:
koetjeboe schreef:
Ik heb hier voor gekozen omdat ik graag veel ruw voer voer. En mijn paard een viezerik is. Als ik twee plakken in de stal doe. Vind ik er de volgende dag een drol op.