Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:33

Ik las dit stuk nadat ik had besloten mn paard zijn deken af te doen, maar ik schrok best. Misschien kan het hier en daar wat lichtjes doen opgaan bij mensen!

http://sreinhold.wordpress.com/2010/02/ ... n-they-do/

Mijn verhaal:
Mijn paard bleek bij onderzoek door de osteopaat last te hebben van het gebied rondom de schoft. Uiteraard is het eerste waar je aan denkt, je zadel of dekje. Maar ik trek het dekje altijd in de kamer, en het zadel heeft een bijzonder teruggesneden kamer, en ook de osteopaat dacht na het zien van het zadel en de ligging ervan, niet aan het zadel. Ineens ging mij wat dagen.... al geruime tijd toont mijn -o zo lieve- paard weerstand bij het opdoen van zijn deken. Hij gaat bijten... en dát is echt niks voor hem. Dus, conclusie; het ligt aan de deken!!! En dus deken afgegooid, ja beetje eng natuurlijk met dit weer, maar we zijn inmiddels een week verder en het gaat prima! Als het erg nat weer is, doe ik hem nog wel ff op in de paddock, maar koud heeft hij het niet. Maar wat vooral opvalt; hij kan alles in zn nek veel beter ontspannen! In zo'n korte periode. Ik zou daarom iedereen willen adviseren; zijn er problemen rondom de nek en rug, kijk eens of het mogelijk je deken zou kunnen zijn! Heb je er in de zomer ook problemen mee bijv? Of gebruik je dan ook een vliegendeken. Let er op in elk geval!!

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:35

btw, ik gebruik dekens van diverse merken, dus het is niet 1 specifieke deken die het heeft veroorzaakt....

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:36

Bij enkele ponys van ons word een deken opgedaan.
Ik heb nog nooit problemen opgemerkt dat er wat zou zijn.
Even vrolijk en even blij, volgens mij verschilt het ook per paard.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:37

Daar ben ik ook van overtuigd hoor, ik gelooof echt niet dat élk paard er last van heeft, maar áls je problemen hebt met bepaalde dingen, kijk hier even kritisch naar!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:38

Genoeg problemen maar niet met paarden met dekens _O-

Maar inderdaad, ik zal het voor het gemak eens doornemen.
Wie weet wat je leert

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:44

Wow, best interessant. Mijn merrie is ook erg nijdig met dekens op doen. Maar is dar soms ook niet beetje merrie? Ze heeft namelijk Rambo dekens (al haar dekens, ook vliegendeken, zomerdeken, etc), die perfect liggen en niet trekken of druk geven op de schoft.

Hmmm... Toch maar eens naar laten kijken.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:45

Ja, je ziet vaak paarden nijdig doen bij het opdoen van dekens. En dan ga j ervan uit idd dat het gewoon beetje ondeugd is. Maar wát als je paard protesteert omdat het simpelweg pijn doet die deken! Daar moet je toch niet aan denken? Succes met uitvogelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:46

Wellicht past je deken niet goed !
Alles wat niet past , is onprettig of pijnlijk.

Nooit problemen gehad met paarden die ' last hadden ' van hun deken.
Nou let ik er altijd goed op dat mijn deken goed past en dat er geen schuurplekken van ontstaan rond bv de schouders.

Ik heb altijd Bucas of Anky of Amigo.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:48

Mijn dekens passen gewoon prima! Dat is het rotte. Wel is het zo dat bij elke deken, het zwaartepunt toch op die schoft drukt, let er zelfs maar eens op. Als je paard een middelmatige tot vrij hoge schoft heeft, staat deze continu onder druk van de deken. Leg je hand er maar eens op! Heeft niets met de maat te maken!!

Anoniem

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:51

ik heb er een met een mega schoft , ik zorg dan voor een high liner .
Als nog geen problemen !

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:52

Brendaaaa schreef:
Mijn dekens passen gewoon prima! Dat is het rotte. Wel is het zo dat bij elke deken, het zwaartepunt toch op die schoft drukt, let er zelfs maar eens op. Als je paard een middelmatige tot vrij hoge schoft heeft, staat deze continu onder druk van de deken. Leg je hand er maar eens op! Heeft niets met de maat te maken!!


kan me wel indenken dat dit kan gebeuren. Ik heb ook een deken die hem zeker zou moeten passen maar toch na een rolbeurt naar achtern ligt en wat strak om de schoft gaat zitten. Dus die gebruik ik niet meer (om witte haren te voorkomen) maar nu ik dit lees....

bedankt voor de tip. Ik geloof dat een dier hier wel last van kan hebben.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:55

Peanutbutter schreef:
ik heb er een met een mega schoft , ik zorg dan voor een high liner .
Als nog geen problemen !


Dat is fijn, ik hoop da thet zo blijft. Maar ik schrijf het voor mensen waarbij dingen ineens op hun plek kunnen vallen, zoals bij mij is gebeurd.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:55

Mooi genuanceerd weergegeven ts. Fijn dat het bij jou paard een oplossing is om de deken af te doen,

Mocht je toch weer een deken nodig hebben. Kijk dan eens naar een rhino wug. Die hebben een halve hals en liggen veeeeeel losser rond de schoft.
* oh duh, dat staat ook onder aan het artikel. Deze dekens bevallen mij echt super. Je bent op het eind van de winter wel wat manen kwijt naar ze zitten erg fijn. Overigens is mijn oaard op deze dekens net zo boos als op een normale deken.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-12-13 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:57

Mijn paard werd idd ook gevoelig op de schoft en kreeg ineens een grote plek daar. Ik dacht eerst ook dat het van het zadel kwam, maar het bleek de deken te zijn! Die heb ik dus een aantal gaatjes strakker gedaan zodat 'ie beter ligt, nu even afwachten :j

yentl2010

Berichten: 783
Geregistreerd: 17-07-09
Woonplaats: In het rustige Rotterdam Ommoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:02

1 Van de rede dat wij ook dekenloos gegaan zijn ,,Pony had ook een mega kale plek op haar schoft van t deken bleek achteraf
Ook altijd schuurplekken op de borst ,zelfs met zo`n pyama aan
Nu al een jaar zonder deken ,ze heeft een mega wintervacht en houd zichzelf goed warm ,ze heeft de hele dag ruwvoer tot haar beschikking in de paddock

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:07

Goede (passende) dekens liggen niet klem op de schoft hier. Ik heb wel halsdekens maar ook mijn regendeken ligt over de schoft en los van voren.

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:10

Interessant. Maar als t goed is hoort t bij goed passende dekens niet te kunnen.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:13

Mijn paard is inmiddels ook dekenloos. De gewone dekens als ook vliegendekens zorgden voor een lelijke plek op de schoft. Vervolgens overgegaan op dekens met halve hals. Deze lagen een stuk fijner op mijn paard. Nu voor de tweede winter alweer dekenloos, omdat ik het toch een gedoe vond en mij steeds afvroeg of mijn paard het warm genoeg zou hebben. Mijn paard regelt dat nu zelf met zijn vacht en ik zorg ervoor dat hij met slecht weer kan schuilen en genoeg voer krijgt. Paard blij, ik blij :-)

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:56

Een passende deken is wat mij betreft net zo belangrijk als een passend zadel. Het kan inderdaad meer invloed hebben dan dat je op het eerste gezicht denkt en het is goed daar aandacht aan te schenken :j (mijn paard staat trouwens wel onder een deken, maar heeft daar geen last van)

Anoniem

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:57

Of het is gewoon omdat mensen geen passende dekens komen. Dat is iets anders dan "BAH alle dekens zijn slecht en moeten dood". Persoonlijk vind ik de site ook niet heel onafhankelijk ogen als ik eerlijk ben. Weet niet :D

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 17:17

Ik héb passende dekens, van allerlei merken en maten en uitvoeringen. En tócht heeft mijn paard er last van. Het is niet om nu elke dekengebruiker terecht te wijzen, maar weet dat het een oorzaak zou KUNNEN zijn van vele problemen.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:20

Ik denk dat je een verstandige keus gemaakt hebt. Als je paard mega gevoelig is op de schoft, zal elke deken teveel zijn. Geen druk op de schoft is bijna niet mogelijk (of je moet iets naast de schoft maken waardoor de deken boven de schoft vrij komt).

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:22

even over dat ' merrie eigen' dat hoeft niet. Ik dacht dat ik een 'blijf van mijn lijf' merrie had, altijd boos met aanrakingen etc. Maar die zat gewoon niet goed genoeg in haar vel, want inmdidels is dat al zoveel verminderd! Ik zou niet zo snel rigoreus iets gooien op 'merrie', maar ook echt er van overtuigd willen zijn dat het niet wat anders is.

Interessant. Ik denk dat er ook nog veel dekens worden gebruikt die niet 100% passen. Ik zie dat om mij heen ook, dan vind ik het niet raar dat er ongemakken ontstaan op welke plek dan ook. Een goed passende deken vinden is ook echt moeilijk. Zoveel keus, zoveel soorten, zoveel merken, zoveel pasvormen.... en welke past bij je paard??? Ik heb gelukkig dekens gevonden die goed (lijken) te passen. Tuurlijk weet ik het nooit 100% zeker, maar mijn paard is niet gevoelig op plekken waar de dekens zitten, er knelt naar mijn idee niets, en mevrouw vind dekens op en af doen ook helemaal geen probleem.

Zonder is bij haar helaas geen optie. In jou geval fijn dat het wel werkt en het ook positief uitpakt voor je paard.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:46

pol013 schreef:
Mooi genuanceerd weergegeven ts. Fijn dat het bij jou paard een oplossing is om de deken af te doen,

Mocht je toch weer een deken nodig hebben. Kijk dan eens naar een rhino wug. Die hebben een halve hals en liggen veeeeeel losser rond de schoft.
* oh duh, dat staat ook onder aan het artikel. Deze dekens bevallen mij echt super. Je bent op het eind van de winter wel wat manen kwijt naar ze zitten erg fijn. Overigens is mijn oaard op deze dekens net zo boos als op een normale deken.


De mijne ook inderdaad. :j

Maar we hebben het hier over schuurplekken enzo. Dat is bij mijn dekens al HELEMAAL niet het geval (ik gebruik alleen maar Rambo's). Ze zitten als gegoten. Ik kan makkelijk 1 vuist tussen de schoft en de deken kwijt, ook als ze met haar hoofd naar beneden staat. Er wordt ook gesproken over Bucas en Anky dekens. Anky vind ik nog wel oké qua pasvorm, maar Bucas moet je paard maar net liggen. Denk niet dat je op voorhand van dekenmerk al kunt bepalen of je deken wel of niet goed ligt. Mijn merrie had eerder een Bucas, maar dat lag voor geen meter. Altijd afzakken, schuurplekken, etc.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 20:23

Even ter verduidelijking; ook mijn paard had GEEN schuurplekken, niet bij de schoft en niet aan de voorkant, gewoon nergens.