paard aan huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesJ
Berichten: 1634
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Barendrecht

paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:10

Wij hebben een leuk huis gezien met een tuin van 900vierkante meter.
Kun je hier 2 paarden(1.40 en 1.60)op houden ( stal en paddock/rijbak)
mijn halfinger heeft onwijs exceem en heb ik liever in de paddock dan in de wei.

ze zouden dan overdag lekker in de bak gaan en savonds op stal.


hoe denken jullie hierover?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:12

Erg krap denk ik.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:15

Nee, alleen je rijbak is alleen al 800 vierkante meter. Dan hou je nog 100 over voor een weiland. Erg klein dus. Bovendien heb je ook helemaal geen tuin meer over. Je moet dan echt iedere vierkante meter die je hebt gebruiken. Lijkt me niet de bedoeling.

viphorse

Berichten: 1506
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:15

900 m2 ? weet je zeker dat je daar 2 paarden op wilt houden ? Ik vind dit te krap paarden hebben ruimte nodig om te kunnen rennen en lekker te kunnen bokken etc.

liesJ
Berichten: 1634
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:18

Homiafortuna schreef:
Nee, alleen je rijbak is alleen al 800 vierkante meter. Dan hou je nog 100 over voor een weiland. Erg klein dus. Bovendien heb je ook helemaal geen tuin meer over. Je moet dan echt iedere vierkante meter die je hebt gebruiken. Lijkt me niet de bedoeling.



dit is bij een 20x40 bak?
op dit moment heb ik een 20x 25 bak ter beschikking en dat rijd ook goed en staan ze ook heel wat uren met elkaar in dus vandaar mijn twijfel

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:18

Als je dat wilt doen moet je enorm gaan investeren om het droog te houden. Want alleen zand is binnen een korte tijd 1 grote modderpoel.
En de buren wat vinden die er van? Denk een geur en vliegen.
Waar laat je de mest? Heb je plek om hooi/stro op te slaan?

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:22

900m2 ga je niet redden.

Ook al neem je een bak van 25x20 dan gebruik je 500 m2
dan heb je dus nog maar 400m2 over voor je stallen, bestrating, hooi en mestopslag, opslag van je tuig en eventueel je tuin.

Teken het voor jezelf maar eens uit die ruimte. Dan zul je zien dat je geen tuin over houdt en je de paarden letterlijk voor je raam hebt staan. Vooral zomers zou ik daar niet happy van worden qua lucht/vliegen enz.

Daarbij is 25x20 wel krap om ze altijd op te hebben staan. Je bak wordt er qua ondergrond niet beter van als je die altijd als paddock gebruikt.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:23

Ja hoor, ruime bak maken als paddock. Dan heb je nog wat ruimte over voor de stallen (voor de paarden en hooi enz.). Wellicht kun je het ook zo maken dat ze zelf de keuze hebben om in de bak of stal te staan? Want het staat toch heel dicht op elkaar, vrije ruimte zal je niet over houden..

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:25

Het lijkt mij heel klein, dat is 90 bij 10 meter (l x b). En daar gaat terras e.d. nog vanaf? Neem tenminste aan als er "tuin" staat dat het dan om de hele grond om het huis gaat, niet alleen een plek voor de paarden.
Bovendien zul je ergens hooi/stro moeten opslaan, gereedschap (kruiwagen, mestvorken, paardentrailer misschien) en nog een plek hebben om je mest weg te ruimen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:29

Als een huis met 900 m2 grond wordt aangeboden, is dat inclusief de grond waar het huis op staat, meestal. En als de grond als 'tuin' aangegeven staat in het bestemmingsplan, mág je uberhaupt geen paarden op zo'n stukje grond houden.
Dus, afgezien van het feit dat het sowieso al te klein is, zal het vermoedelijk niet mogen.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:31

Mijn ostheopaat had weinig ruimte en hij had mooie stallen gemaakt met de deuren altijd open en de ondergrond was mooi betegeld waar de twee paarden altijd stonden. Hij had niet eens een bak(je) maar ging gelijk met de paarden naar buiten.
Je moet wel iets goeds regelen voor je mest afvoer wellicht elke dag schoon maken en met kruiwagen naar een boer rijden zoals wij dat hier doen. Want anders wordt het zelfs op stenen een vieze bedoeling.

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:52

Je zou nog kunnen overwegen om grond van de buurman te huren, als dat daar kan.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:23

indien je een stal en paddock kan maken en de mest goed af kan voeren is het mogelijk. Wel altijd bijvoeren en veel werk. In de zomermaanden zou ik de paarden wel ergens op het land doen.

FUENTES

Berichten: 38
Geregistreerd: 29-11-13

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:29

Is denk ik toch wel echt iets aan de kleine kant. :o

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:33

Dat komt neer op ongeveer 30x30m. Dat is erg krap, ze kunnen niet even lekker een sprint trekken en gras zul je al helemaal niet kunnen houden. Het zal ook afhankelijk van je bodem lastig zijn om het zomers en winters een beetje begaanbaar te houden. Als je in de zomer eventueel een zomerwei zou kunnen regelen dan zou het wel kunnen. Maar ik vind dat paarden af en toe wel even lekker uit hun pan moeten kunnen gaan.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:16

Wij zijn ook op zoek geweest en hebben voor 2 paarden als minimum 5000m2 gesteld. Dan kun je ze zelfs niet fatsoenlijk het jaar rond op de wei houden en moet je aanpassingen gaan doen. Dan heb je huis, tuin, stallen,paddock op bak formaat en 2 weitje op bak formaat. Zo veel is dat niet.
Het huis op 3500 viel dus ook gewoon af en 900 zou niet eens in mij opkomen.

Een huis koop je vaak ook niet voor even dus je hebt het dan toch snel ober jaren je paarden houden op zo'n kleine oppervlakte. Dat kan op termijn nooit fijn uitpakken.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:23

Een paard eet meer dan je denkt.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:27

Goh :+

Maar mss is wat uitleg erbij handig? In welke context bedoel je dat?

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:35

Het is erg klein, maar het zou kunnen als je het heel goed uitdenkt en organiseert. Misschien kun je wei bijhuren in de buurt??
Wij hebben ook een klein stukje grond, maar wel 2,5 keer zo groot als jij noemt. Ons huis ligt erg vrij. Wij hebben een paddock, die slingert langs ons huis en mondt uit in een grotere vierkante paddock en een inloopstal. Ze hebben dus een kleine 'track' om te wandelen en een vierkant om te dollen. Daarnaast hebben we een weitje om een uurtje te snacken. Maarrrrr... onze grootste wens op paardengebied is toch wel die 6000m2 bijkopen/huren van de buurmanboer. Niet eens voor het gras, want ik heb ook een eczemer en dikbuikjes, maar om ze lekker de ruimte te geven.
Het gaat hier eigenlijk zo ook prima, maar dat zou idealer zijn. Waar je rekening mee moet houden is de begaanbaarheid van je paddock. Als het een blubberbende wordt, staan ze de hele dag stil en dat merk je als je gaat rijden. Dan zijn ze druk!
Overigens staan ze bij ons gedeeltelijk pal naast het huis. Je hoort ze 's nachts dus gezellig stommelen ;-)
De poep moet je goed wegscheppen en goede horren zijn geen overbodige luxe. Maar het gaat prima, hoor.

Verder je afvoer van de mest en de opslag van je hooi/stro goed uitdenken.

Ik weet niet hoeveel keus je hebt aan koophuizen, maar als er een huis met meer grond te koop staat, zou ik daar zeker voor gaan!
Overigens mag je in het buitengebied meestal wel gewoon paarden in je tuin zetten, hoor. Je zou het even kunnen navragen bij de gemeente. Het is wel handig te melden aan je buren dat je paarden gaat houden en hoe je dat gaat regelen. Maar wellicht ligt jullie huis wel heel vrij?

Succes!

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:46

Ik zou het zelf echt te klein vinden, zo kunnen ze nooit een fatsoenlijk sprintje trekken. Is het perceel oppervlak 900 m2 of echt alleen de tuin? Anders heb je ook nog het huis er op staan, eventueel een schuurt en dan nog stallen er bij, dan heb je al bijna geen ruimte meer over. Voor 2 paarden zou ik zelf ook kijken naar minimaal 4000/5000 m2.

Binoche
Berichten: 528
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:00

Om ze te overwinteren moet dat zeker lukken, er zijn genoeg paarden doe 24/24 binnen staan dan, dus een stal met een paddock erbij van 900 m2 is daartegenover een hele verbetering. In de zomer zou ik ook weide bijhuren, want gras zal je niet over houden

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:52

Wij hebben 1000m2 en 1 pony en 3 geitjes.
Dat was ruim voldoende dachten we,
maar ze eet toch meer dan we dachten.
En 3 jaar geleden met het droge voorjaar heeft ze bij de buren tussen
De koeien gelopen omdat er bijna geen gras meer was.
Geitjes moeten daar ook van eten.

liesJ
Berichten: 1634
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 13:00

bedankt voor de vele reacties, meningen zijn erg verdeeld merk ik..

weiland voor in de zomer huren moet geen probleem zijn. er zijn veel stallen die voor zomermaanden weiland te huur hebben.

ik wil mijn paarden graag op vlas hebben staan en had bij iemand gezien dat die de mest in vuilniszakken deed en 1x in de 2 weken naar de stort ging om het weg te brengen, dit was mijn idee om het ook zo te gaan doen.

dat ze bijgevoerd moeten worden ben ik me van bewust, ik wil in de paddock hooizakken ( iets in die trant) hangen zodat ze hele dag erbij kunnen, daarnaast krijgen ze brok + muslie)

helaas kunnen wij met dit budget geen huis met meer grond krijgen dit is al uniek :o het huis staat wel vrij ( buren 100 meter verder)

14 December gaan we kijken dus ik ben benieuwd, houd alles in me achterhoofd

kimberley82

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:21

Wij hebben hier ook de paarden in de 'tuin' staan.
Een D en een E pony op 1200 vierkante meter.

Er zitten wel een hoop haken en ogen aan.
Maar het kan wel, als je het werk ervoor wilt verzetten en het vergt veel onderhoud.
Een paddock is tricky, dat was eerst ook ons idee maar dan mag je wel
een hele goede gedraineerde aanleggen anders lopen ze 't stukje zo tot soep.
Wij hebben inmiddels het grootste gedeelte bestraat, zo bleef het een stuk netter.
Mest scheppen wij op de aanhanger en brengen we 1 x in de week weg.
Schoonouders hebben een grote weide waar we het op verspreiden.
Wij hebben de mazzel dat wij het weiland voor ons huis er nog bij huren.
Een heel jaar op alléén zo'n klein stukje is niet te doen.
De mijne vinden het al erg zat als ze ivm de wei bemesten 2 weken achter moeten blijven staan.
Het is wel heel gezellig, je loopt er automatisch meerdere keren per dag heen.
Zo slecht staan ze denk ik niet in een stal met grote uitloop en bij elkaar.
Zolang ze nog maar regelmatig ergens anders kunnen rennen en grazen.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:27

Ik heb 2 paarden van dezelfde grootte.
Aan mest heb ik per dag een kruiwagen vol (een paard mest 8-12x per dag), dat zijn heel veel vuilniszakken.
Daarnaast moet je af en toe de natte plek verwijderen en dat zijn ook 2 kruiwagens per stal.