Paard mag 10 dagen niet uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Paard mag 10 dagen niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 17:45

Dag Bokkers!
Vorige week donderdag is de osteo langs geweest voor mijn paardje. Zijn heiligbeen zat verkeerd en zijn 3e en 4e nekwervels zaten vast, hij is dus goed onder handen genomen geweest :'). De osteo zei me erna dat hij 10 dagen niet zou mogen draven of galopperen, omdat het heiligbeen anders niet goed kan herstellen.
Nu belde mijn moeder gisteren met een vriendin van haar, wiens paard ook gekraakt is geweest. Haar hele linkerkant zat vast en ze had ook iets aan de schoft, maar haar osteo had haar maar 5 dagen van niet draven of galopperen opgegeven.

Persoonlijk begin ik mij nu toch wel af te vragen als 10 dagen niet wat lang is. Ik ben tot nu toe al elke dag met hem gaan stappen en gisteren zijn we zelfs 2 uur op buitenrit geweest, maar toch merk ik dat hij meer en meer gefrustreerd begint te worden.
Morgen is het exact een week geleden dat hij is gekraakt, dus ik vraag me af als het niet genoeg is geweest en ik hem gewoon zou uitlaten. Het is niet echt een type paard dat gek gaat doen op de weide..

Wat vinden jullie hiervan? Heeft hier iemand ervaring mee? Of zou ik toch beter de 10 dagen afwachten?


Edit: even ter verduidelijking voor misverstanden: JA IK MAG RIJDEN :)
Ik mocht enkel de eerste 3 dagen niet erop, maar erna wel. De osteo heeft me zelfs aangeraden om lange buitenritten te maken, of meerdere keren per dag te gaan stappen. Ze zei dat dit absoluut geen kwaad kon zolang het maar bij stappen blijft.
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 04-12-13 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:47

Ieder paard is anders. Als de osteo dat advies heeft gegeven zou ik dat zeker ter harte nemen. Ik heb de eerste week nadat de osteo is geweest helemaal niet gereden.

denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:47

Het licht eraan wat er bij je paard gedaan is en via daar kijken ze hoelang je paard rust nodig heeft. Dus verschild per probleem.

bfsunshine

Berichten: 2673
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:48

Hij mag niet los maar wel op 2u durende buitenrit?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:49

Als het morgen een week geleden is, kunnen die 3 dagen er ook nog wel bij. Bovendien is er bij het paard van je moeder niet een heiligbeen gecorrigeerd. Dat vergt wellicht meer tijd om te genezen. Ik zou doen wat de osteo zegt.

Ik moet ook zeggen dat ik het ook een beetje vreemd vind dat je een 2 uur buitenrit gaat rijden met een paard dat herstellende is van een dergelijke behandeling.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 04-12-13 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tisby

Berichten: 598
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Hoorn, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:49

Het verbaast mij ook te lezen dat je wel 2 uur mag rijden en dat hij niet los mag draven.. Zei de osteo dat je wel mocht rijden dan?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 17:49

Ik mocht de eerste 3 dagen er niet op zitten, maar erna wel. Ik werk hem ook helemaal niet, we stappen alleen maar. Ze zei dat het zelfs heel goed is om op lange buitenritten te gaan.

@roxxxiejjj hij mag niet DRAVEN of GALOPPEREN. Wel stappen dus, ik heb op mijn buitenrit enkel gestapt.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:50

roxxxiejjj schreef:
Hij mag niet los maar wel op 2u durende buitenrit?


Dit vroeg ik me ook af... 2 uur stappen lijkt me toch best belastend

De osteopaat zal dit heus niet zomaar zeggen. Hij zal ook wel weten dat 10 dagen binnen staan voor een paard niet fijn is maar als het niet anders kan dan kan het niet anders :)

Ik zou zeker zijn advies opvolgen.. die 10 dagen in de 365 dagen van het jaar zullen hem echt niet ongelukkig maken. Zolang hij na die 10 dagen maar weer naar buiten kan!

tisby

Berichten: 598
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Hoorn, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:51

Dan zou ik toch nog die drie dagen extra wachten.. stel dat hij uit vrolijkheid wel even gek gaat doen op de weide of in de bak, zou zonde zijn als de osteo dan weer moest komen ;)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:52

roxxxiejjj schreef:
Hij mag niet los maar wel op 2u durende buitenrit?


Dat viel mij ook wel op. Tja lastig. Vind het wel raar dat je wel mag rijden maar het paard niet los in de weide/paddock mag. Ook met rijden kunnen ze gek gaan doen. Maar goed doen waar jij je goed bij voelt.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paard mag 10 dagen niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:22

Ik zou mij aan het advies houden. Als je de mogelijkheid heb lekker veel lopen met hem zodat hij toch in beweging is en tevens afleiding heeft van de boxrust.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:26

Ik denk dat je gewoon moet doen wat je moet doen, ik mocht zelfs 8 weken niet rijden en hij mocht ook niet draven of galopperen. Wel moest ik grondwerk doen. Herkende Dublin na deze tijd echt niet meer terug, hij was zo ontzettend verbeterd! Dus gewoon doen wat de osteo aangeraden heeft. ;)

Edit Dublin mocht dat wel niet draven of galopperen, maar we hebben hem gewoon in de wei gedaan, gelukkig doet hij alleen als hij er net in is even gek en is hij daarna rustig, als dit anders geweest was had ik dit niet gedaan.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard mag 10 dagen niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:34

Er is niks gek aan een twee uur durende stap buitenrit in herstel. Het paard mag niet draven of galopperen, wel stappen en hoe langer hij stapt hoe beter het is en als dat onder de man is, dan is dat onder de man.

Goed advies dus en niks raars aan.

Ik zou gewoon doen wat de osteo geadviseerd heeft, je bent al over de helft dus dat kleine beetje maakt ook niet uit.