Controleer mijn kostenplaatje! KOSTEN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Controleer mijn kostenplaatje! KOSTEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:51

Hoi ieders,
klopt mijn kostenplaatje zo een beetje?
Na intensieve re-search dit opgesteld:

Eenmalige kosten:
Aanschaf paard (Tinker/Haflinger/Fjord/Fries, 6-10 jaar, merrie/ruin) 2200,-
Zadel (veelzijdigheid - als het al niet bij het paard inbegrepen is) 300,-
Hoofdstel (met teugels en bit - heb ik al, nieuwe erbij - als het al niet bij het paard inbegrepen is) 60,-
Sjabrak (2x) 60,-
Bandages/peesbeschermers (heb ik al) 0,-
Regendeken (tweedehands) 35,-
Zweetdeken (tweedehands) 20,-
Halster met touw (heb ik al, nieuwe erbij) 20,-
Poetsspullen (heb ik al) 0,-
Klinische keuring bij veearts 160,-
___________________________________________________________
Totale eenmalige kosten ong. 2695,-

Terugkerende kosten:
Stallingkosten (stal die ik al in gedachten heb, incl. hooi, stro, voeren en buitenzetten en binnenzetten - per maand) 200,-
Tetanus en influenza inenting (per jaar) 30,-
Verzekering (per maand) 40,-
Krachtvoer (7,50 voor 25 kilo, 2 kilo per dag, 12 dagen met één zak - basiskwaliteitsvoeder Pavo) 7,50
Hoefsmid (één keer in de drie maanden) 30,-
___________________________________________________________
Totale terugkerende kosten per jaar: 3255,-
Totale terugkerende kosten per maand: 271,25


Ben ik nog iets belangrijks vergeten?? Laat het weten!! :) :P

groetjess

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:54

Wormenkuur, les?

moonsparkle
Berichten: 21710
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:55

Een spaar potje voor de dierenarts :-)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:55

Ik vind de 300 euro voor een zadel redelijk weinig. Een goed zadel kost geld en daar zou ik zeker niet op bezuinigen. Er zijn wel tweedehandsen die voor dat geld te krijgen zijn, maar die moeten maar net passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:55

En een potje om opzij te zetten voor als er iets misgaat? Ik vind jou berekening voor het zadel wel heel laag. Met een beetje geluk past er een 2dehands wintec op maar wat als dit niet past en je voor een duurder merk moet gaan?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:56

Persoonlijk vind ik je budget voor een zadel erg laag. Ik weet niet wat je in gedachten hebt maar zelfs een tweedehands waar nog aanpassingen aangedaan moeten worden door zadelmaker zit je volgens mij best krap met maar 300 euro.

Verder heb ik niet echt opmerkingen of aanvullingen. Misschien dat je eventuele les nog bij kunt rekenen bij de maandelijkse kosten.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:56

Ik zou voor een goed zadel als ik jou was wat meer als 300 berekenen. zeker als je paarde een moeilijke rug heeft ben je al snel meer kwijt als dat.

Bereken ook bij je terugkerende kosten wat in voor de dierenarts, als je elke maand daarvoor wat opzij zet bouw je genoeg op zodat je genoeg geld hebt voor een eventuele grote rekening.
Ook mis ik maandelijkse kosten voor lessen

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:57

ja, ontworming zal ik nog toevoegen in mijn lijst... en is een prijs van 500/600 reëler? meestal zit het zadel ook al bij je paard in begrepen hè

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:57

Hoefsmid eens in de 3 maanden is weinig. En wat als je paard een probleem aan de hoeven krijgt? Dan kan het zo maar ineens zijn dat je 100 per 7/8 weken kwijt bent aan ijzers.

En een goed zadel voor 300 zal je wel niet vinden.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:57

Wat dacht je van lessen? Iedere maand een vast bedrag sparen? Een zadel voor 300 vind ik een krappe schatting.
Wormkuren? Tandarts, eventueel osteo?
Heb je ook een flinke spaarpot waar je op terug kan vallen? De verzekering keert nl niet alles uit.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:58

Extra kosten zoals onvoorziene da kosten. Kan ook aardig oplopen jaarlijks als je pech hebt.

Zadel is ook duurder als je een goed passende wilt hebben. Verder jaarlijkse zadel check.
Laatst bijgewerkt door Spaikey op 02-12-13 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:58

GroteSnuffel schreef:
ja, ontworming zal ik nog toevoegen in mijn lijst... en is een prijs van 500/600 reëler? meestal zit het zadel ook al bij je paard in begrepen hè


Vraag is natuurlijk alleen of dat wel past. Je ziet ook regelmatig dat het dan niet past. Dus daar moet je ook rekening mee houden.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:58

Vergeten: keuring. Ong 100-150 euro (alleen klinisch).

Regendeken 35 euro? Ik zou 70 rekenen, dan heb je een redelijke deken die langer dan 1 seizoen mee gaat. Wil je maar 1 deken kopen? Sommige paarden hebben er meer nodig, sommige ook niet. Is dus paardafhankelijk.
Zweetdeken is dan weer geen 20 euro tweedehands, maar 20 euro nieuw.

Zadel 300 euro? Dan haal je die dus niet bij de zadelmaker en is deze dus niet op maat gemaakt of gepast. Ik zou rekenen op 600 euro, dan heb je een redelijk tweedehands zadel dat gepast is door een zadelmaker en aangepast is indien nodig.

Daarnaast vergeet je wormenkuren en mestonderzoek (kosten afhankelijk van de dierenarts), en een jaarlijks tandartsbezoek. Eventueel hoefijzers (hebben sommige paarden nodig, afhankelijk van wat je ermee doet). Ook mis ik lessen nog in je rijtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:59

GroteSnuffel schreef:
ja, ontworming zal ik nog toevoegen in mijn lijst... en is een prijs van 500/600 reëler? meestal zit het zadel ook al bij je paard in begrepen hè


Meestal zit dit niet bij het paard inbegrepen, en als het al in de prijs zit inbegrepen gaat deze ook vaak omhoog. Bij een fjord is het haalbaar, een haflinger nog net, bij een tinker moet je al geluk hebben en bij een fries kan je het vergeten. Dit lijkt me niet echt realistisch...

StalNollie

Berichten: 9111
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:59

kleinvosje schreef:
Ik vind de 300 euro voor een zadel redelijk weinig. Een goed zadel kost geld en daar zou ik zeker niet op bezuinigen. Er zijn wel tweedehandsen die voor dat geld te krijgen zijn, maar die moeten maar net passen.


2de hands is dat voor een leuk goed zadel helemaal niet duur hoor.
ik vind het een net overzicht, denk wel aan spaarpotje inderdaad.

regendekens is ook een mooi bedrag vind ik, let goed op uitverkoop dan heb je al snel iets voor 40 euro en ook die gaan lang mee. maar dat ligt er maar net aan wat voor paard je hebt de mijne is rustig en ligt een deken van 30 euro op en die gaat inmiddels al 3 jaar mee

en les ieder zijn ding, ik heb nooit geen les al jaaaaren niet meer. dus kost me ook niks.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 02-12-13 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 14:00

Bij deze stal zijn geen lessen mogelijk en ik heb al behoorlijk wat ervaring (anders zou ik geen paard kopen). wel is er in de buurt een manege waar je heen kunt, maar dat bekijk ik dan wel weer of het nodig is :P ook ben ik van plan niet meer wedstrijdmatig maar meer recreatief te gaan rijden.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Controleer mijn kostenplaatje! KOSTEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:01

En dan nog heb je les nodig :j

- je paard gaat je uitproberen
- ook al rij je alleen maar buiten verder, dan nog moet je lessen om je paard in balans te houden

etc etc

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:01

Houd er ook rekeninggegevens dat je peesbeschermers misschien niet passen.
En inderdaad, een spaarpotje voor de dierenarts, een spaarpotje voor de smid...

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:02

Lessen heeft iedereen nodig... wekelijks misschien niet maar op zn tijd toch echt wel. Ook als je recreatief rijdt..

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 14:02

StalNollie schreef:
kleinvosje schreef:
Ik vind de 300 euro voor een zadel redelijk weinig. Een goed zadel kost geld en daar zou ik zeker niet op bezuinigen. Er zijn wel tweedehandsen die voor dat geld te krijgen zijn, maar die moeten maar net passen.


2de hands is dat voor een leuk goed zadel helemaal niet duur hoor.
ik vind het een net overzicht, denk wel aan spaarpotje inderdaad.

regendekens is ook een mooi bedrag vind ik, let goed op uitverkoop dan heb je al snel iets voor 40 euro en ook die gaan lang mee. maar dat ligt er maar net aan wat voor paard je hebt de mijne is rustig en ligt een deken van 30 euro op en die gaat inmiddels al 3 jaar mee

en les ieder zijn ding, ik heb nooit geen les al jaaaaren niet meer. dus kost me ook niks.

oké goed om te horen dat het een goed overzicht is :) zal wat meer uittrekken voor een zadel, wil niet dat paardlief last van zn rug gaat krijgen :j ik deel je mening over lessen!

MarjanB

Berichten: 16433
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:03

volgens mij ben je per maand al 15 euro kwijt aan brok als je 2 kg gaat voeren nu reken je maar 1 zak :)

Verder zadel en dekens zou ik budget wat oprekken. Inenten ben ik al snel 60 euro aan kwijt als ie alleen voor mij moet komen als ik naar kliniek ga ong 30 euro. Spaarpotje voor noodgevallen.

Verzekering vind ik dan weer hoog in geschat en ik zou een paard in die prijsklasse ook niet volledig verzekeren. (maar goed dat is mijn keuze) Je bent op jaarbasis al bijna 500 euro kwijt aan je verzekering...

Hoefsmid, stel nou dat je paard toch ijzers nodig blijkt te hebben dan ben je al snel 100 euro per 2 maanden kwijt.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:03

Neem dan tenminste één keer in de maand les, dat is beter voor jou zelf én voor je paard.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:03

Waterdichte dekens zijn wel te vinden voor 35 euro, maar vaak moet je die nog zelf laten wassen/waterdicht maken. Als je zgan dekens wilt zul je zeker het dubbele kwijt zijn + verzendkosten.

Dus naast het zadel, de dekens ook wat krap geraamd. Je kunt alles beter ruim nemen en geld over hebben dan dat je krap zit en niet uitkomt :)

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:04

GroteSnuffel schreef:
Bij deze stal zijn geen lessen mogelijk en ik heb al behoorlijk wat ervaring (anders zou ik geen paard kopen). wel is er in de buurt een manege waar je heen kunt, maar dat bekijk ik dan wel weer of het nodig is :P ook ben ik van plan niet meer wedstrijdmatig maar meer recreatief te gaan rijden.

Ik heb ook geen wedstrijdambitie en.best wat ervaring maar ik ben.blij als ik binnekort weer ksn gaan lessen na 4 maanden hoor..
Tijdens lessen train je net wat harder en een instructeur kan je wijzen op fouten of handige tips geven.
Maar goed, ieder zn ding..

StalNollie

Berichten: 9111
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:05

en als peesbeschermers niet passen, ach ze zijn niet noodzakelijk.
en wat betreft lessen doen jullie wel erg dramatisch.

laatst nog een merk zadel (zou even na moeten kijken wel merk want dat boeit me niet zoveel) dressuur voor 250 op de kop kunnen tikken, laten nakijken was niks mis mee. lag daarbij ook nog goed op me paard (inmiddels paard verkocht)
dus ook zadelmakers verkopen 2 de handse goede zadels, hier in boxtel en oirschot bijv