Dilemma verkopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SanneJas
Berichten: 345
Geregistreerd: 03-05-12

Dilemma verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 15:04

Hoi Bokkers!

Ik zit al een tijdje met een vraag die ik mezelf afvraag, en ik kan wel wat advies gebruiken.

Ik heb sinds 2 jaar een Arabier, hij is nu bijna 5. Het is in de omgang echt een schat van een beest. Hij komt altijd naar je toe in de wei, is super braaf aan de hand, loopt graag mee, met poetsen is hij ook super, kan uren stilstaan als ik hem weer eens uitgebreid wilt poetsen en vlechten etc.

Maar nu het probleem, afgelopen voorjaar heb ik hem weggebracht om ingereden te worden. Dit durfde ik zelf niet aan, omdat hij zo slim is echt heel hard kan gaan crossen, stoppen omdraaien etc. Ik heb hem wel zelf aan het zadel enzo laten wennen, maar erop gaan en doorrijden liet ik liever aan de professionals over.
Eigenlijk deed hij het heel erg goed (had ik niet verwacht) en was ook heel braaf. Tot ik er zelf op moest. Ik had opeens ontzettend veel spanning, en daar reageerde hij heel erg op. Ik ben er vaker afgevallen dan dat ik erop ben blijven zitten. Uiteindelijk heb ik hem toch weer opgehaald en meegenomen, omdat het echt iets is wat bij mij mis ging. Bij de mensen die hem ingereden hebben, was hij super braaf. Dus terug mee naar huis genomen en hem eerst lekker op het land laten lopen zodat ook hij alles kon verwerken. Mijn plan was om thuis weer opnieuw te beginnen met poetsen wandelen etc. zodat onze band weer sterker werd en er dan weer op te gaan. Nu ben ik sinds vorige maand weer gaan rijden, maar de spanning bij mij blijft. Ik heb dat nog nooit gehad met een paard. (een voorbeeld, mijn andere paard is 3,5 en zelf ingereden, ik heb bij hem nog nooit angst of spanning gehad). Maar bij hem blijf ik die angst en spanning houden. Ik vertrouw hem gewoon niet onder het zadel. En hoe dat het komt, ik heb geen idee. Nu heb ik 1x per week les, en in de les gaat het redelijk goed. Verder rijd ik nu nog 2x per week een half uurtje, maar dat is echt een half uur afzien, voor ons beide.

Nu weet ik dus niet zo goed wat ik moet doen. Aan de ene kant wil ik niet opgeven en doorgaan, lessen nemen en mijn vertrouwen in hem laten groeien. Ik vind hem ook zo ontzettend lief. Zolang we niet bezig zijn met rijden gaat alles super goed, maar zodra dat zadel erop gaat krijg ik veel spanning waar hij weer op reageert. Dus nu is het rijden voor onze beide een drama. Dan denk ik weer, is hij niet veel beter af bij iemand die wel op hem durft te rijden, en dat het rijden voor hem ook gewoon weer leuk is?

en dan nog een klein ander puntje, sinds mijn 2e paard erbij is, is hij onwijs jaloers, hij wilt mij duidelijk niet delen. Als ik aankom en ik geef hem niet als eerste de aandacht is hij echt boos. Ik moet hem ook altijd als eerste uit de wei halen en iets met hem gaan doen.

Dus misschien is hij wel beter af bij iemand die hem alleen heeft, en waar hij alle aandacht krijgt en die wel op hem durft te rijden.
Maar toch blijft hij mijn maatje. Het is voor mij een moeilijke keuze...

baszo17

Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Wierden

Re: Dilemma verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:08

Ik vind het een beetje apart dat je wel een 3,5 jarige doorrijd maar die Arabier niet... :P kan aan mij liggen hoor!! Ik denk idd verkopen aangezien jullie er beide niks aan hebben...

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Dilemma verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:12

Ik zou denk ik voor verkopen kiezen.. Het werkt duidelijk niet zo goed tussen jullie twee i.v.m. het andere paard. Je kan ook verder zoeken naar andere oplossingen, als het tijdens de les wel goed gaat, zou je veel vaker kunnen lessen. Het komt alleen op mij al over alsof je eigenlijk de beslissing al gemaakt hebt.

BritHittepit

Berichten: 2544
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:15

baszo17 schreef:
Ik vind het een beetje apart dat je wel een 3,5 jarige doorrijd maar die Arabier niet... :P kan aan mij liggen hoor!! Ik denk idd verkopen aangezien jullie er beide niks aan hebben...


ik snap haar situatie heel goed, heb hetzelfde aan de hand gehad, ik had een quartertje van 1.50 en 4 jaar, in laten rijden en alles ging heel goed, hij was alleen heel schrikkerig waardoor ik gespannen was omdat ik het schrikken op tijd wou opvangen tijdens het rijden, hierdoor groeide de spanning bij hem en liep het mis... in de omgang ging het super goed, heel braaf, liep waar ik ging... ik ben dan een ander 4 jarig paard gaan rijden, een merrie, van 1.70m groot en een gespierdere bink... hier voelde ik mij wel goed op, zekerder,... ik heb besloten om mij quarter weg te doen omdat ik alleen maar meer spanning opbouwde en het werd een hele opgave om te gaan rijden... ik heb deze merrie nog steeds, helaas is het geen knuffelaar zoals mijn quarter, maar ik kan opstappen en wegrijden... ze schrikt soms ook maar ik voel haar enorm goed aan waardoor ik dit goed kan opvangen en samen met haar terug kan ontspannen...

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:17

Arabieren zijn hele slimme paardjes met ontzettend veel karakter.
Als je hun vertrouwen hebt gewonnen gaan ze voor je door het vuur.
Jij vertrouwd hem niet en hij jouw niet, jullie band is niet oke.

Als ik je verhaal zo lees is je keuze eigenlijk al een beetje gemaakt, terwijl ik denk dat als je je iets meer toe zou leggen op het paardje het best goed zou komen.
Maar je hebt blijkbaar meer plezier aan het paardje waar je niet bang voor bent en dan zou ik de Arabier verkopen.

Django_Mette

Berichten: 1370
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:21

Verkopen. Het rijden voor jou en voor je Arabier is een kwelling. En je andere paardje zal denk ik wel hetzelfde denken. Je moet niet onzeker op het paard stappen. In mijn oren passen jullie gewoon niet bij elkaar, het klinkt hard, en dat is het ook. Maar ik denk dat er niets anders opzit.

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:22

Is het een idee om wat vaker te lessen en alleen dan te rijden? En evt. Hulp halen bij het "jaloerse" gedrag. Ik geloof er niet zo in dat paarden echt jaloers zijn, denk dat dan de verhoudingen tussen mens en paard niet goed liggen.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Dilemma verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:36

Verkopen. Je hebt zonder reden de kriebels van dit paard, en blijkbaar niet genoeg "gevoel" voor het paard om het perse wel te laten slagen, anders was dit topic er niet geweest.

Het is nu niet alleen niet leuk voor jou, maar ook voor je paard is dit niet fijn., Jullie passen niet bij elkaar, en dat is voor niemand leuk.

SanneJas
Berichten: 345
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 15:47

Bedankt voor alle reacties.

Tinkergekj wat bedoel je met: je andere paardje zal wel hetzelfde denken?

Ik vind het erg dubbel, omdat ik ooit wel voor hem gekozen heb, en zolang ik er niet op ga, ik het ook een heel leuk dier vind. Ik vind het dat niet eerlijk om hem maar gelijk te verkopen als het even tegen zit. En het ligt ook helemaal niet aan hem. Als mijn lesgeefster erop rijdt, niets aan de hand. Dus iemand die niet gespannen is kan er zo mee wegrijden.

Ik weet dus donders goed dat het aan mezelf ligt, en ik hoop dat ik ooit van die spanning af kom, maar ik weet dus niet waar die spanning en angsten vandaan komen.

Maar aan de andere kant wil ik niet egoïstisch zijn en wil ik ook voor hem een leuk leven, met plezier in het rijden. Kon ik maar aan hem vragen wat hij wilt!

xHoefijzer

Berichten: 191
Geregistreerd: 20-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:50

Ik zou verkopen rijden moet leuk zijn voor jullie allebei. Je zal er op een begeven moment er ook steeds meer tegen op gaan zien en je paard mertkt dat ook. En dat geeft ook weer spanning bij je paard als jij helemaal stijf van de zenuwen op hem zit dat voelen ze zo goed als jij niet ontspannen bent. Ik zou een leuk nieuw baasje voor hem zoeken die zo op hem weg rijd en een goede klik hebben.

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:51

Kon je het inderdaad maar vragen dat is een hele mooie zin. Ik zou hem lekker deze winter laten staan lekker wandelen tutten en dan van het voorjaar als de dagen weer wat langer zijn weer eens er op stappen en dan niet te lang maar rustig uit bouwen mocht het dan nog steeds niet goed voelen dan pas overwegen tot verkopen.

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:51

Ik heb een nrps gehad.waar ik de ene keer alles mee kon en de andere x niks.
Die reageerde ook erg op mijn spanning en dat werd alleen maar erger.
Uiteindelijk omdat ik de lol er niet meer in had met hem rijden was t voor mij na heel wat weken denken wel klaar. Overgens kon ik verder alles met m alleen op t rij gebied was t een ramp.
Je moet jezelf de vraag stellen waar hij t meest aan heeft. Gereden worden of bijna niet? Ik hield mezelf altijd voor de gek dat ik er wel weer bovenop kwam en straks over me angst heen was..maar dat gebeurt niet.of in ieder geval niet zomaar.
Dus ik zou m wegdoen.

rachellevis
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-10-12
Woonplaats: Overdinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:52

ZINGEN!!! He wat, ja zingen. Gewoon erop gaan zitten en zingen. Het hoeft niet hardop, mag ook in je hoofd. Pak je paard en begin te zingen. Niet denken, gewoon doen. Doe wat je normaal bij je andere paard ook doet, maar wel blijven zingen. Gewoon opstappen en rijden. Kost niets en als het niet helpt kun je hem altijd nog verkopen.

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Dilemma verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:55

Uit je verhaal lees ik eigenlijk al dat je hem weg wilt doen. Ik zou hem verkopen.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:56

Misschien pas hij niet bij je...verkopen lijkt me dan de beste optie voor allebei, Arabieren zijn nu eenmaal heel gevoelig en mss lukt daarom niet. Daar kun jij niks aan doen :n en een hobby moet leuk zijn .

Een lastig besluit maar ik wens je veel succes :j

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:57

baszo17 schreef:
Ik vind het een beetje apart dat je wel een 3,5 jarige doorrijd maar die Arabier niet... :P kan aan mij liggen hoor!! Ik denk idd verkopen aangezien jullie er beide niks aan hebben...


Niets aparts aan hoor. Onze ruin hebben wij dit jaar ook zelf onder het zadel gebracht, onze merrie daarentegen zal volgend jaar professioneel beleerd worden. Haar karakter is iets complexer. Als je zelf niet 100% achter het beleren staat, kun je er meer aan verprutsen dan aan bijleren!

Ik zou het niet zomaar opgeven TS! Is het niet mogelijk ergens een instructie week te volgen? Ik denk dat als je nu op geeft je later spijt krijgt. Wat betreft het jaloerse gedrag... Een koppel is ook niet altijd direct stabiel bij nieuwe paarden. Jij bent de leider, jij bepaald de rangorde. Uiteindelijk zal hij zich dus gaan aanpassen. Tenminste dat is mijn ervaring.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:04

SanneJas schreef:
Ik vind het erg dubbel, omdat ik ooit wel voor hem gekozen heb, en zolang ik er niet op ga, ik het ook een heel leuk dier vind. Ik vind het dat niet eerlijk om hem maar gelijk te verkopen als het even tegen zit. En het ligt ook helemaal niet aan hem. Als mijn lesgeefster erop rijdt, niets aan de hand. Dus iemand die niet gespannen is kan er zo mee wegrijden.

Ik weet dus donders goed dat het aan mezelf ligt, en ik hoop dat ik ooit van die spanning af kom, maar ik weet dus niet waar die spanning en angsten vandaan komen.


Het hele punt is dat een jong dier iemand nodig heeft die leiding geeft.. of dat nou een arabier is of een koudbloed, ze hebben allemaal leiding nodig.. :j
Feitelijk 'vergeet' jij die leiding te geven door je eigen spanning; je laat em aan zijn lot over.. en gaat hij zelf dingen bedenken.
Dat doet hij niet om je te pesten of bang te maken, maar hij weet gewoon niet meer wat hij moet doen.

Dus.. probeer het anders te zien.. jij moet hem gaan vertellen wat de bedoeling is, en als dat niet gelijk lukt is dat ook helemaal niet erg.. maar blijf wel duidelijk voor hem.
Je zal zien dat hij dan op jou gaat vertrouwen, waardoor jij ook weer vertrouwen krijgt in hem ;)

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Dilemma verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:39

Ik zou niet zomaar voor verkopen gaan. Niet omdat het erg is, maar omdat het probleem hier bij jou lijkt te liggen. Kan zomaar dat het toevallig alleen met dit paard is omdat je de klik mist onder het zadel, maar als je in de hand de klik wel hebt hoeft dat niet zo te zijn.
Ik zou eerder aan je eigen onzekerheid gaan werken, en eens wat grondwerklessen met hem nemen, back to basic. Als het probleem bij jou ligt, los je dat met verkopen niet op namelijk.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:46

Ik ga mee met wat Esmee en Casarell en Rachelle vis hier zeggen. Werk aan jezelf. Je weet al dat het uit spanning komt. Bij de volgende zal de spanning het zelfde probleem opleveren. Je kan het paard wel wegdoen, maar dat lost jouw probleem in feite niet op. Ik zit ook vaak te zingen op mijn paard (niemand hoort me verder). Je gaat daardoor wat makkelijker ademhalen en dat neemt de spanning ook al weg. Ga anders een stukje rijden en neem iemand mee op de fiets ernaast. Daar kun je mee kletsen en ook wat spanning weghalen.

Edit: ik heb ook een arabier, die reageren gewoon sneller op wat jij uitstraalt. Denk dus vooral: geen probleem. Dat helpt ook.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:48

Met dit paard heb je een hele band, dan zou je hem weg doen omdat het met rijden niet werkt...

Probeer iets te doen aan je onzekerheid! Had en heb het zelf nog soms hoor. (Vooral als er mensen kijken) dat ik zelf helemaal stresserig word en dat overdraag... Wat uiteindelijk bij mij geholpen heeft, niet meer dom denken... Ik kon eerst geen rondje meer normaal stappen, zat er verkrampt op.. ging het even goed, kwam er iemand bij kijken die commentaar had en ik kromp weer in 1... Wat ik toen heb gedaan... ik ben er bitloos op gaan zitten en ging toen gewoon rijden en het ging gewoon goed :') Terwijl het vrouwtje aan het schreeuwen was dat het onverantwoord was, mijn pony gevaarlijk, ik mijn nek zou breken... (Dat was ook wel de oorzaak :') ik ging geloven wat andere mensen zeiden)...

Misschien dat bij jou aan de longeerlijn werkt of iemand die er langs loopt en die je erdoor praat of wat dan ook... Probeer een oplossing te vinden, wat voor raar iets het ook is... (zingen of juist praten of muziek luisteren of wat dan ook)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Dilemma verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:56

Ik zou verkopen. En dan wel proberen om aan iemand te verkopen in de buurt, en dan nog een keertje per week langskomen om te knuffelen en te poetsen.

Ben je toch bereid om er extra moeite in te steken, dan kun je hem nog een tijdje aanhouden om te zien of het verbetert.

Het klinkt echter wel als een paard dat het beter doet als het alle aandacht voor zichzelf heeft en iemand erop die er echt fanatiek mee aan de slag gaat. En die zich niet laat inpalmen!

Ik denk dat je er zelf ook uiteindelijk beter van wordt als je arabier (én je andere paard :) ) gelukkiger ervan wordt, dan dat je over een paar jaar denkt 'had ik hem nou toch maar verkocht'...

Succes met je keuze!

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Dilemma verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:04

Je hebt twee paarden, dat maakt het lastig, zeker nu je wel op je andere paard durft te rijden. Als je lekker wit rijden, ga je daar dus op. Zo blijft rijden op je arabier voelen als iets dat "moet". Da's voor jullie beiden niet leuk en een arabier is daar gevoelig voor. Die wordt onzeker en rennerig, waardoor jij denkt: "zie je wel". Jij bent de enige die dat kan doorbreken, de vraag is of je dat ook wilt. Zo ja, neem les en werk aan je vertrouwen in jezelf en in je paard. Zo nee, verkoop 'm dan en geniet van je andere paard.

SanneJas
Berichten: 345
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 17:33

bedankt iedereen voor de reacties.

Ik denk dat ik het sowieso deze winter nog aankijk. Verkopen kan altijd nog.
Misschien dat ik 2x in de week ga lessen, en verder voorlopig niet ga rijden en andere dingen met hem ga doen.
In het verleden heb ik al grondwerklessen gehad, en we zijn ooit begonnen met vrijheidsdressuur. Dat ga ik weer oppakken om toch bezig te blijven.

Paarden hebben vind ik meer dan alleen rijden, dus dat is niet het belangrijkste. Toch zal ik het erg leuk vinden om ook met hem gewoon lekker bosritjes te kunnen maken zonder spanning. Maar dat is iets waar ik zelf aan moet werken, daar kan het beestje niets aan doen. Het valt alleen niet mee om jezelf te veranderen.

Ik ga zeker de tip van het zingen eens proberen, wie weet helpt het! dank je!

Ik moet inderdaad ook gaan werken aan mijn leiderschap, soms vergeet ik weleens dat ik leider moet zijn en niet alleen maar vriendje.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Dilemma verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:49

Heb je toevallig een bijrijder? Misschien helpt het om samen met iemand met hem bezig te kunnen zijn die hem net zo goed (of toch bijna :Y) ) kent als jij. En zo kan zijn opleiding toch een beetje verder gaan, dat het niet stagneert allemaal, dan kom je helemaal niet verder!

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:52

Ik heb zelf ook twee pony´s staan waar ik in principe op zou kunnen rijden. Ik ben zelf na een ongeluk een angstige ruiter, op mijn Haflinger die ik al 7,5 jaar heb voel ik met inmiddels wel veilig en daar rij ik nu wel met plezier op. Ik ben wel een paar keer op onze C-pony gestapt maar ik voel me niet veilig (terwijl ze super lief is) raak onzeker en kan er echt niet van genieten... Pony kan het wel goed opvangen en doet erg braaf haar best maar we hebben er beide geen lol in. Ze is ook niet gekomen als rijpony voor mij, ze kwam op ons pad en had een plekje nodig.
Nu heb ik de mazzel dat ik sinds kort een super leuke en lieve bijrijdster voor de c-pony heb. Voor mij is dit echt perfect, ik heb iemand om gezellig samen mee te rijden waardoor ik zelf ook veel fanatieker kan rijden (we hebben geen bak en maken alleen maar buitenritten en alleen rijden vind ik ook eng), onze c-pony heeft ´haar eigen mens´ die haar aandacht en beweging geeft en ik heb ook nog hulp en gezelligheid bij de klusjes bij de paarden. Voor mij is dit de perfecte oplossing, wellicht zou dit voor jou ook een fijne oplossing zijn?