[s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

[s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 18:51

ik sta met mijn 2 trekpaarden op een particuliere stal.
Daar heb ik beschikking over een box om mijn materiaal in te leggen, en hebben we 2 grote inloopstallen met paddocks ervoor. Van de twee stallen is momenteel een groepsstal gemaakt (ik schat de afmetingen op 8*15?) en de paarden beschikken over een van de (beton)paddocks. Op de andere paddock staan de trailers.
ER is 6 hectare land, paarden staan dag en nacht buiten.
in de prijs is inbegrepen:
-stalling
-trailerstalling
-onbeperkt hooi
-onbeperkt krachtvoer (basismengeling)
-opslag voor mijn materiaal.
ik betaal 275 euro voor de twee paarden
in principe kan ik voeren en mesten in het droge, ik moet alleen naar buiten naar de mesthoop en om de paddock te mesten.
Dit jaar staan er 8 paarden in totaal, en de staleigenaar heeft me gevraagd of ik wil dagelijks voeren en mesten ivm gezondheidsproblemen van hem.
Dat doe ik met plezier, zo heb ik een beter oog op wat en hoeveel mijn paarden eten.

Dit houd dus in dat ik iedere dag de stal uitmest (er ligt geen stro, paarden slapen buiten, dus meestal moet ik een 10 tal drollen scheppen), ieder paard een portie krachtvoer geef, dagelijks de slowfeedernetten aanvul, en de gehele stal netjes aanveeg.
ik heb daar een uur per dag werk mee (sommige dagen iets minder, op maandag en dinsdag maak ik alles grondig schoon dus dan wat meer), ook omdat de paarden hun krachtvoer gezamenlijk krijgen en ik dus scheidsrechter moet spelen zodat ze elkaars eten niet opeten :D

De boer heeft me een compensatie in stalgeld aangeboden, en ik moest maar eens denken wat ik ervoor wilde.

Echter heb ik er geen flauw idee van wat realistisch is om te vragen. (ter info: mijn paarden eten elk een halve kilo krachtvoer per dag, en momenteel gebruik ik anderhalve kleine baal hooi voor de 8 paarden, er staat nog vrij veel gras in de weide). ik schat dat ik per maand ong een 25-30 uur werk heb om alles bij te houden.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:31

Kosten voer en gebouwen zal ergens rond de 200 euro zijn? Dan blijft er voor arbeid 75 euro over. Hij zal zelf ook een deel blijven doen/toezicht houden. Dus ergens tussen 25-75 euro verlaging stalprijs.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:33

En dan zo'n dertig uur werken voor maximaal 75 euro ?

Ik zou zelf ( als boer zijnde ) voorstellen het met gesloten beurzen te doen: dus jij het werk doen en je paarden daar gratis laten staan .

Skyex

Berichten: 382
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:37

Als ik jou was zou ik een minimaal 'uurloon' bedenken wat je er voor wilt hebben. Ik zou niet het minimum loon aanhouden, omdat het jou ook voordelen oplevert, dus er iets onder gaan zitten. Doordat jij dat werk doet, heeft hij inkomsten van de andere pensionpaarden. Ik zou 5 euro per keer niet veel vinden. Dus afgerond 30x5=150.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:57

150 euro zou ik het echt niet voor doen.
Hij blijft gewoon alles betalen en jij rekent voor je werk het stalgeld van je 2 paarden. Dat is voor jou 275 euro en voor hem minder ;)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 21:45

Gesloten beurzen zal niet lukken denk ik, mijn paarden hebben nogal sloopneigingen :+ iedere week is er wel iets kapot ( van paaltjes tot poorten)
Er komen wel hoge prijzen voorbij,had ik eerlijk gezegd niet verwacht ...
Ook rekening houden dat ik niet hard moet werken, in dat uur heb ik voldoende tijd om te kroelen. Er ligt geen stro in de stallen, dus mesten is effectief een drol of 10 scheppen en de box vegen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:51

Maar je doet dus alle 8 de paarden als ik het goed begrijp?
Vind het wel heel lastig vooral omdat de boer dus zelf nog geen bedrag genoemd heeft of korting. Je weet niet wat hij in z'n hoofd heeft. Ik zat zo te denken dat je voor 150 2 paarden kan stallen.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 22:03

Dat is idd het moeilijkste.
De 8 paarden delen de schuilstal, dus het is mesten, elk hun emmertje brok, en hooi aanvullen voor de gehele groep.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:08

Ik denk dat 75 tot 100 euro een leuke korting is :).

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:13

Dan heb je maar een heel karig uurloontje -O-
Een knecht van buitenaf zou voor dat geld echt niet elke dag komen ...

Wat heb je zelf in gedachten , Duhelo ?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 22:17

Ik heb er werkelijk waar geen flauw idee van. Ik had ergens een 75 eur in gedachten (hier betaal je op d manege gauw 250-300 euro per paard, en dan hebben ze geen weidegang. Deze plaats is ideaal voor mijn paarden dus ik wil niet teveel profiteren)
Maar ik wil mezelf natuurlijk ook niet onderbetalen :D

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:33

Zijn de overige paarden allemaal van de boer of zijn er meerdere pensiongasten ?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 23:05

Allemaal pensiongasten, maar de meeste komen ofwel niet/ amper ofwel eens per week om te checken.( een drachtig merrietje, een met een blessure, eentje vn 24 op rust, 2 jonge dienog niet gereden worden, en nog eentje die niet werkt)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:30

het `betaald`nu eenmaal weinig
ik help ook 5 dgn per week mee met mesten en andere werkzaamheden op/rond stal
als ik wil rijden kan dat pas na de voerbeurt van 11 uur.
op zijn vroegst zit ik er om 12u op
ben er elke dag rond 9.00 u
en ik krijg 50 euro korting p/m
stalling 230 euro
zelf box mesten - 15euro
zelf krachtvoer - 15euro
betaal 150 euro per maand

ik doe het niet om te verdienen, dan kan ik beter 2 dagen een baantje zoeken dan hou ik nog wat over
maar het is mijn hobby en paard staat relatief goedkoop 180 euro p/m
heeft luxe stal, 2x p/d 2a3 uur paddock ,4x voordroog en 2x krachtvoer
bij elke voerbeurt worden drollen eruit gehaald , dus nooit vies paard/deken

het is een vergoeding voor een dienst, geen verdienste van werk.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:38

als je alles doet voor alle paarden zou je ook kunnen overwegen dat je alleen nog voer en strooisel voor je paarden hoeft te betalen, of 1 van de 2 gratis.
Je kunt ook een uurloon bedenken. Maar gezien het lage stalgeld zal de marge niet zo groot zijn die de man overhoudt...

Van die 8 zijn er twee van jezelf? Dus je doet er 6 van anderen bij?
Je zou een bedrag per keer af kunnen spreken. iets tussen de 2,50 en 5,- per keer. Zo doen we het hier ook als iemand minder vaak kan helpen en we moeten er iemand anders voor vragen.
Met een volwaardig uurloon moet je wel veel betalende klanten hebben om het er uit te kunnen halen. Een stalhouder heeft zelf ook niet een hoog uurtarief.

Dona85

Berichten: 281
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:43

Duhelo schreef:
Ik heb er werkelijk waar geen flauw idee van. Ik had ergens een 75 eur in gedachten (hier betaal je op d manege gauw 250-300 euro per paard, en dan hebben ze geen weidegang. Deze plaats is ideaal voor mijn paarden dus ik wil niet teveel profiteren)
Maar ik wil mezelf natuurlijk ook niet onderbetalen :D


ik vind het zoiezo niet zo heel veel voor 2 paarden moet ik eerlijk zeggen voor wat je er voor krijgt?
Hier vraagt men algauw €200,- in de maand per paard en dan moet je nog zelf voor krachtvoer zorgen

Mijn eerste idee was ook afronden naar €200,- en misschien zegt hij dan uit zichzelf wel €150,- ofzo

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:47

ik vind het een behoorlijke belasting om elke dag 1 uur op stal te moeten werken.. dat moet eigenlijk ook als je ziek bent, op visite wil etc. ik heb zelf mijn paard aan huis gehad, en je doet alles met liefde en plezier, maar het is wel een dagelijkse taak...
ikzelf vind dat je gerust 5 euro per dag kan vragen.. vind dat eigenlijk een minimum,... voor 75 euro korting alles moeten voeren, en mesten in weer en wind nah, daar deed ik het echt niet voor.. maar dat is ieder voor zich natuurlijk...
ik heb hier 3 weken de paarden moeten verzorgen toen de stalbaas een ongelukje gehad had.. dat hield in 10 boxen uitmesten paarden binnen en buiten zetten en 2x daags hooi en brok voeren.. moest er 2x per dag naar toe rijden (6km totaal) ik heb er 3 maanden stalgeld voor terug gekregen (te weten 300 euro) dus 100 euro per week om 2x daags te komen.. ik vind dat een redelijke prijs.. als ze iemand van buitenaf zouden laten komen komt die ook niet werken voor 2,50 per uur..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:50

Shirley schreef:
Dan heb je maar een heel karig uurloontje -O-
Een knecht van buitenaf zou voor dat geld echt niet elke dag komen ...

Wat heb je zelf in gedachten , Duhelo ?


Wat denk je dan te moeten verdienen? Het is volgens mij meer een vriendendienst en naar wat ik zo lees ook niet echt zwaar werk.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 23:58

Zwaar is het inderdaad niet, neemt vooral veel tijd omdat ik erbij moet blijven als ze krachtvoer eten.
Als ik niet zou kunnen wegens ziek zijn neemt de boer het wel over,dat. Is geen probleem. Ik ga wnnr het me uitkomt, ze hebben normaal genoeg hooi voor twee dagen, dus of ik smorgens of savonds ga maakt niet zoveel uit.
Ik denk dat ik voorstel om af te ronden nr 200 euro, lijkt me wel behoorlijk.(zeker omdatik onbeperkt hooi mag voeren, baaltjes staan hier aan 4 euro, drie baaltjes per twee dagen komt al op 180 euro.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:23

maar anderzijds staan er nog 6 paarden in de stalling, die jij verzorgd, dus alles wat hij overhoud na zijn onkosten is allemaal linea recta voor hem... maar goed, zoals ik eerder al zei, ieder zijn eigen keuze natuurlijk... jij helpt hem ermee, maar hij mag er ook wel wat voor terug doen vind ik

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:28

Daarom vroeg ik ook of dat pensionpaarden zijn of zijn eigen paarden.
Indien het laatste het geval was, zou ik het ook meer zien als vriendendienst , maar in geval van betalende pensiongasten vind ik dat anders.

Die betalen waarschijnlijk ook hetzelfde bedrag ?

Misschien is het dan nog een optie een soort rooster te maken, zodat elk van jullie een gedeelte van de taak op zich neemt ?
Dan zou er voor mij eigenlijk niet eens een vergoeding aan vast hoeven zitten :o

_Royal

Berichten: 21
Geregistreerd: 25-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:29

Ik zou het zelf ook erg moeilijk vinden om een korting te bedenken, maar ik zou dan wel op de 200,- gaan zitten. Dat lijkt mij wel reëel en de eigenaar houdt daar dan nog voldoende aan over om het voer en hooi te betalen + eventuele reparatiekosten.

Wat ik wel apart vind is dat jij elke dag voor 8 paarden moet zorgen, waarvan er twee van jezelf zijn, en de rest van andere zijn die dus eigenlijk helemaal niets doen? Zolang je het werk niet vervelend vind en je korting krijgt snap ik dat dat niet zo'n probleem voor je is, maar ik zou anders toch per paard(en) een dagdienst doen, dus één eigenaar per dag, scheelt je toch een hoop tijd.

Edit: Zie net dat degene boven mij met ongeveer hetzelfde idee kwam.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:36

Ik zou op 200 euro gaan zitten, met als voorwaarde dat het wel vrijblijvend blijft, dus geen gezeur als je een keer niet kan, ziek bent of wat dan ook. Het gaat hem geld "kosten" dus dan kan hij ook voorwaarden gaan stellen. Het gaat jij om de ontspanning, dus he tmoet ook niet teveel op werken gaan lijken.

Vind trouwens dat je heel weinig betaald. Ik denk dat een beetje trekpaard wel voor 100 euro per maand wegkauwt. Je kunt dat ook niet verwachten dat je dan ontzettend veel korting gaat krijgen.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 10:51

Op 200 stalgeld gaan zitten, of op 200 euro korting?

Normaal is stalling 150 euro per paard. Ik heb er 25 euro afgekregen omdat ik er twee zette. Er staan 2 pony's die maar 100 betalen.
De helft vd eigenaars heb ik nog nooit gezien, die hebben teveel paarden en zetten er een daar om er geen werk aan te hebben. Beurtrol is dus geen optie.( en wil ik ook niet ivm karakter en supplementen vd mijne).
Het is heel erg moeilijk :D

Stalgeld is voor hier od weinig. Ook de enige stal waar ze ook id winter dag en nacht buiten staan...

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:04

Tja, lastig. Ik verdien als 19 jarige voor stalwerk ruim 5 euro per uur. Maar dat is een baantje, geen vriendendienst. Maar ik zou wat jij doet ook niet voor niks doen. Misschien kan je afspreken dat je nog maar voor één paard stalgeld hoeft te betalen en dus voor het stalgeld van het andere paard werkt? Dus dat je nog 150 euro stalgeld betaalt. Op die manier verdien je er 125 euro aan, wat toch best aardig is voor zo'n 30 uur, zeker als je er zelf ook voordeel uit haalt.