Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 19:14

Hallo Bokkers,

Mijn verzorg Haflinger licht/rollt de laatste tijd in de wei en heeft hierdoor een enorm vieze buik vol modder. Omdat het de laatste tijd erg vochtig weer is heb ik de strijd met borstels al opgegeven: een nattige vieze vacht is niet schoon te krijgen met een borstel!

Nu heb ik dit van de week opgelost door zonder zadel te rijden maar ik moet nu echt een keer die buik gaan schoonmaken want ik heb morgen springles en kan echt niet zonder zadel... Mijn verzorg Haflinger staat dag en nacht buiten (heeft wel schuilmogelijkheid s'nachts), weiland is erg modderig en ze heeft ook geen stal (kan wel iets regelen waardoor ze een een paar uur op stal kan).

Hoe krijg ik haar buik ooit nog schoon?
Ik hoop dat het morgen 'opgedroogd' is, dan kan ik kijken of poetsblok werkt maar als het morgen nat is...
Je legt een paard ook niet zo 1-2-3 op zijn rug om zijn buik eens goed schoon te maken! :')
Wie heefd de ultieme oplossing?

Hoop dat het goed staat, zo niet: sorry! :o

Verona2000

Berichten: 527
Geregistreerd: 13-08-13
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:17

een deken? en gewoon alleen de plek schoonmaken waar de singel zit? , en de rest is dan wel opgedroogd na het rijden. een föhn meenemen :+

EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Re: Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:22

Ik fiets elke dag als ik naar school ga langs een groepje paarden die een deken hebben die ook onder de buik zit. Een flap onder de buik, dan blijft die schoon :)

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 19:22

Verona2000 schreef:
een deken? en gewoon alleen de plek schoonmaken waar de singel zit? , en de rest is dan wel opgedroogd na het rijden. een föhn meenemen :+

Dankjewel voor je reactie. Ze heeft een dikke wintervacht en krijgt alleen als het sneeuwt en vriest een deken op.

Ik krijg de plek waar de singel zou komen te zitten dus niet zo snel schoon...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:25

Gewoon afborstelen? Ik zie het probleem niet zo hoor. Als je gewoon met een borstel de boel zo veel mogelijk wegveegt, zal 'ie het wel overleven. Desnoods laat je tijdens de les je instructeur even checken of het nog goed gaat.
Ik denk het wel, ik heb al zo vaak een nat paard opgezadeld, zoveel mogelijk het zand er af gevogen, altijd goed gegaan.

loisevers
Berichten: 144
Geregistreerd: 13-05-12
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:26

Misschien met een handdoek eerst goed 'droog maken' en daarna beginnen met rossen en veel harde borstels gebruiken of met een handdoek zo veel mogelijk weg vegen..
Laatst bijgewerkt door loisevers op 22-11-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:27

Misschien met een spons met warm water alleen de plek van de singel schoonmaken? Of inderdaad even op stal zetten zodat het op kan drogen en daarna gewoon met de borstel erbij.

loisevers
Berichten: 144
Geregistreerd: 13-05-12
Woonplaats: schiedam

Re: Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:35


Dynamite23

Berichten: 71
Geregistreerd: 31-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:54

je kan je paard ook op zijn buik scheren (met misschien de benen er bij, dat moet je zelf weten)
dan kan je het er makkelijker af poetsen, en zitten de haren niet zo in de klit ;)

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:58

Als de modder is opgedroogd, wordt het zand-achtig en borstel je het er echt zo van af! :j
Ik had bij mijn schimmel liever dat hij (opgedroogde) modder op zich had, dan plas-vlekken, dan was hij zo schoon.

Als het nog niet droog is inderdaad proberen dat het meeste zand weg is, dat gaat schuren. Dus met een handdoek/borstel.

anoukdeolde

Berichten: 49
Geregistreerd: 09-06-13
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:19

Mocht je paard nog nat zijn, zou ik het doen met een spons met warm water.
Goed de modder weg en zorgen dat je een singel hebt die niet schuurt, bijvoorbeeld neopreen.
Succes met poetsen, ik snap wat je door moet maken hahaha

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Re: Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:37

Gewoon even snel met een borsteltje erover en klaar, als ze nat zijn valt er weinig te poetsen.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:42

Gewoon laten drogen, en verder niets aan doen.
Vooral niet gaan wassen (en al helemaal niet met shampoo), aangezien je pony buiten staat.
De volgende keer is het haar dan onbeschermd, doordat je het vet uit de huid wast. De winter moet nog komen, dus ze heeft haar vacht wel nodig.
Zand zal echt niet gaan schuren bij een pony met een flinke wintervacht.
Je hoeft je er niet voor te schamen als je pony wat vlekkerig blijft, dit is gewoon puur natuur.

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:46

stalen roskam! werkt super. ik heb er ook 1 die graag onder de modder zit, kam haar buik hiermee, dan helemaal de rest verzorgen en opzadelen, en singel pas dicht na de 2de keer eroverheen met deze borstel, klaar is kees. gebruik hem overal voor, ook als de manen in de war of vol modder zitten
Afbeelding

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 20:53

Super bedankt voor de tips, zal morgen even kijken wat het fijnst werkt aangezien mevrouw nogal gevoelig is op haar buik.

@Dynamite23 Scheren lijkt me niet zo handig aangezien ze pas als het echt koud is een deken op krijgt.

Dynamite23

Berichten: 71
Geregistreerd: 31-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:07

SamLoveRoos schreef:
Super bedankt voor de tips, zal morgen even kijken wat het fijnst werkt aangezien mevrouw nogal gevoelig is op haar buik.

@Dynamite23 Scheren lijkt me niet zo handig aangezien ze pas als het echt koud is een deken op krijgt.


Oke, mijn paardje krijgt al heel snel een deken op omdat hij ook geschoren is, maar hij heeft ook een warme stal :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:09

waarom een deken op doen als het echt koud wordt als je paard een goede/dikken vacht heeft? Kans dat die het dan júist koud krijgt is veel groter namelijk!

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:11

Bij een paard wat 24/7 buiten is, zou ik sowieso niet de buik scheren. Dan kan het dier helemaal niet meer warm liggen.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:15

Stalen roskam idd.
Neem een (oude) handdoek mee, goed afsoppen even met een spons(alleen de singelplek), goed drogen met de doek en eventueel(als het mag van de eigenaar!) bij de singelplek de lange haren wegknippen.

Mijn oude verzorgpaard(fell pony) had echt haren van bijna 10cm onder zijn buik in de winter(ook zonder deken) en daar knipten(dus niet scheren) we de haren bij de singelplek altijd weg, zodat de modder daar niet zo erg aan plakte.

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:52

Die van mij staat ook bloot en is dol op modderbaden :D Ik gebruik inderdaad de ijzeren rosborstel om voorzichtig het zand en de modder eraf te borstelen. Daarna de harde borstel en dan de zachte. Lukt prima!

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 08:52

Maartje1990 schreef:
waarom een deken op doen als het echt koud wordt als je paard een goede/dikken vacht heeft? Kans dat die het dan júist koud krijgt is veel groter namelijk!

Omdat ze het dan wel echt koud krijgt. ;)

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:23

Ik zou oppassen met stalen roskammen als je dat te fanatiek doet maak je de vacht kapot en zeker voor een paard dat buiten staat is dat niet handig. Gewoon zoveel mogelijk weghalen. En over het algemeen hebben paarden echt genoeg aan hun vacht ook als het vriest. En als je er snel dan al een deken oplegt houd er dan rekening mee dat de vacht niet meer kan opzetten waardoor je paardje het eerder koud krijgt. Als je dan al een deken opdoet mag je wel een dikke geven. Ik weet niet of je stro hebt dan kan je eventueel de buik daarmee schoonrossen.

Sterkte ermee en vooral niet te druk over maken.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:51

SamLoveRoos schreef:
Maartje1990 schreef:
waarom een deken op doen als het echt koud wordt als je paard een goede/dikken vacht heeft? Kans dat die het dan júist koud krijgt is veel groter namelijk!

Omdat ze het dan wel echt koud krijgt. ;)

Een paard met een goede wintervacht krijgt het niet koud.
Hier krijgen de paarden zonder deken er ook geen op als het gaat vriezen. Wel moet je dan zorgen dat er de hele dag hooi is en ze niet zonder hooi komen te staan.

Ik ga er ook van uit dat ze met de voeten droog kunnen staan, dus niet alleen maar modder dieper dan een halve hoef..
Dan krijgen ze het ook koud en is natuurlijk geen manier om een paard te houden.

Als het zand droog is borstel je het er zo af.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:54

SamLoveRoos schreef:
Maartje1990 schreef:
waarom een deken op doen als het echt koud wordt als je paard een goede/dikken vacht heeft? Kans dat die het dan júist koud krijgt is veel groter namelijk!

Omdat ze het dan wel echt koud krijgt. ;)


Als je paard gewoon gezond heeft, zal ze het niet koud krijgen. Juist door het opleggen van een deken zal je nooit goed kunnen inschatten of je paard het te warm of te koud heeft. Sneeuw blijft trouwens ook gewoon op de vacht liggen, dus de huid wordt ook niet nat.

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 14:36

Bedankt voor alle reacties maar het ging over modder buikjes, niet over dekens. ;)
Daarbij, het is niet mijn paard, dus ook niet mijn keus om s'winters een deken om te doen.

Erg bedankt voor alle tips, vanmorgen wat gerommeld en haar buik was al veel schoner!