Hoesten bij aanspringen in draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Hoesten bij aanspringen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 22:46

Dag Bokkers!
Het viel me een tijdje geleden op dat mijn paard steeds hoest wanneer we aanspringen in de eerste draf. Het is geen felle hoest, hoogstens een klein kuchje en hij doet het 2 à 3 keer en dan is het voorbij. Wat me ook opviel is dat hij het enkel doet wanneer we in de binnenbak rijden, buiten doet ie het niet. Zou het kunnen dat dit komt door het opwaaiend stof bij het aandraven? Buiten bij het aandraven hoest hij eigenlijk nooit.
Het viel me eigenlijk pas de laatste 2-3 weken op dat hij dit doet, ik heb er ervoor nooit op gelet.
Is er nog iemand wiens paard dit doet? Ik hoorde het vroeger wel vaker bij andere paarden toen ik nog op een manège reed.
Zou het nodig zijn om de DA te bellen?
Alvast bedankt!

edit: schrijffout
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 20-11-13 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:50

Dat doet mijn pony ook, heeft iets te maken met de schouders/longen. Er beweegt daar dan iets en dat voelen ze (kriebelen), vandaar het hoestje ;)

Edit: alleen het binnen/buiten wel/niet kan ik niet plaatsen...

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Hoesten bij aanspringen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:57

Nee hoor daar hoef je veearts niet voor te bellen. Veel paarden doen dit op het moment dat ze meer lucht moeten gaan nemen. Fijn dat je zo bezorgd bent om je beest! Goed bezig

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Hoesten bij aanspringen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:59

Nee, hoor is niet zo heel erg. Mijn pony doet het ook vooral in de wintermaanden. Dan zorg ik er voor dat ik bij het aandraven even een los teugeltje geef zodat ik hem niet in de mond trek.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:00

Waarschijnlijk heeft hij een licht stofhoestje / allergie.
Mijn oudje heeft dat ook, in de binnenbak een paar keer hoesten en dan was het klaar.

AnoukLizzy

Berichten: 193
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: poppel BE

Re: Hoesten bij aanspringen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:07

Mijn hafie heeft nu ook een beetje een hoestje had gelijk fenegriek gehaalt en dat helpt wel goed
in deze tijd hebben inderdaad meer paardjes een hoestje :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Hoesten bij aanspringen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 23:13

Oh, dan ben ik toch wat gerustgesteld. Ik maakte me wel een beetje zorgen omdat kennissen van me gelijk begonnen dat zo'n onschuldig kuchje naar een longontsteking kan leiden. Hij heeft twee jaar geleden al een virale infectie op zijn longen gehad, maar heeft er geen last meer van gehad, maar toch begin je daar dan gelijk aan terug te denken..

Anoniem

Re: Hoesten bij aanspringen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:15

Je hoeft je niet druk te maken hoor!
Mijn pony doet dat ook, inderdaad met de overgang naar draf als het wat kouder is en dan nu in de binnenbak. Dan zijn de longen toch wat gevoeliger en een binnenbak is toch wat stoffiger als een buitenbak natuurlijk. Met longeren (buitenlongeerbak) heeft ze er ook totaal geen last van en in de buitenbak ook niet..
je bent een hele bezorgde eigenaar, maar lijkt ditmaal loos alarm!

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Re: Hoesten bij aanspringen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:19

Zoals de rest zegt: geen paniek :)
Mijn pony heeft dat vanaf dag 1 gedaan en ze is dat heel haar leven blijven doen.
Ik kan het mij ook enkel herinneren in de binnenbak, geen idee of ze het buiten ook deed :P
Maar goed dat je zo bezorgd bent!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoesten bij aanspringen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:00

Veel paarden met ern stof of hooiallergie doen fit. als het nu nieuw is kan het komen door de overgang naar langer op stal of ander ruwvoer of stoffiger strooisel. bij last van ruwvoer wil nat voeren wel helpen. bij last van strooisel ander minder stoffige soort en niet opstrooien of vegen met paard op stal en als de binnenbak het probleem is vmisschien vaker buiten rijden of meer sproeien in de bak als de bodem stoffig is.