Dekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 13:19

Hallo,

Hoe weet ik of mijn paardje het warm genoeg heeft onder zijn deken?
Waar moet ik voelen? Ik voel meestal tussen zijn achterbenen om te weten of hij niet té warm heeft maar voor de rest weet niet niet wanneer ik voel dat hij te koud heeft.
Sorry als het een domme vraag is...

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:50

Ik voel bij mijn paard meestal over haar hele lichaam. Dus op de schoft, op de rug, op de billen. Als ze het koud heeft onder de deken voel je dat wel.

horsefun
Berichten: 26
Geregistreerd: 19-12-05

Re: Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:10

Ik voel ook het hele lichaam van mijn paard, maar vooral de rug. Ook let ik op de ligging van
zijn haren om te zien of hij het koud heeft.

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 14:22

Oke. Dat is al duidelijker. Ik voel ook altijd overal maar er is warm en gewoon goed en ik weet niet zeker wanneer ik nu naar een dikker deken moet gaan.
Ik veronderstel dat, zolang hij warmer dan mijn hand heeft, ik dit deken wel kan laten liggen, niet?

jacquelinee

Berichten: 498
Geregistreerd: 20-02-08
Woonplaats: Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:02

mijn paard staat echt te bibberen als die het koud heeft,
elke keer als ik haar uit de wei of stal haal dan steek ik effe mijn hand onder de deken bij der hals en voel ik of ze het lekker warm heeft of dat er nog een dekentje bij op moet.!

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:35

hoeft niet heel erg warm te zijn.
wat voor ons warm is is vaak te warm voor het paar.
je hebt natuurlijk uitzonderingen en koukleumen. net zo als bij mensen.
maar over het algemeel als ze gewoon niet koud aanvoelen is de temperatuur goed. echt warmte voelen is vaak al te warm.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:38

Is het niet zo dat je kan voelen bij de aanzet van de oren of ze het koud hebben of niet? Mijn paard heeft bijvoorbeeld een koude neus en vacht als ze buiten heeft gestaan, maar als je dan door de vacht prikt is het warm. Dus lijkt me ook niet een hele goede maatstaf als ik even over haar lichaam glij met mn hand..

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:58

Als je even googled welke deken wanneer er zijn grafiekjes die je ongeveer een idee geven van wanneer welke deken erop hoort. Is een richtlijn maar geeft je misschien wat houvast

DorienA

Berichten: 489
Geregistreerd: 29-06-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:39

Ik heb ook gehoord dat je aan de onderkant van het oor kan voelen of je paard het warm of koud heeft.

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 10:05

callum schreef:
Als je even googled welke deken wanneer er zijn grafiekjes die je ongeveer een idee geven van wanneer welke deken erop hoort. Is een richtlijn maar geeft je misschien wat houvast


Hey,

dat heb ik gedaan. Daardoor dat ik het me afvroeg. De meeste paarden bij ons staan namelijk onder een 200 grams deken momenteel of meer (ook al zijn ze niet geschoren.) Die van mij staat onder een 100 grams en voelt nog steeds lekker warm aan dus ik vermoed dat het toch te vroeg is om hem een 200 grams aan te doen?
De grafiekjes zeggen namelijk ook dat je bij deze temperaturen moet overgaan naar een 200 grams.
Ze staan echter wel binnen op manege dus de buitentemperatuur is toch nog wat lager dan de binnentemperatuur.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:30

Oh dat wst ik gevonden had was idd gevoerde regendeken tot 5 graden van 5 tor ongeveer 0 tor -5 200 grams en daaronder 300. Zo heb ik het vorig jaar gedaan met een geschoren paard zelfs die de hele dag buiten stond en ging prima paardje was lekker warm ben niet zo van hele zware dekens op je paard gooien.

Elegance_
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:25

Gewoon van je eigen gevoel uitgaan, ik voel altijd gewoon of ze lekker warm voelen, doen ze dat hou ik de deken op, voelen ze niet heel warm doe ik een warmere deken op :)