Onbeperkt hooi.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 21:25

Hallo allemaal,

Misschien een domme vraag Maar hoe geef je onbeperkt hooi?
1paard eet alles achter elkaar op.. De ander wat langzamer.
Nu heb ik kleine baaltje hooi, en ik gebruik er ongeveer 1 per dag.
Maar hoe geef je dat onbeperkt ? Ik heb ook slowfeeders , voer nu denk ik zo 6 keer per dag .
4keer hooi en 2keer brok/muesli.

Ben heel benieuwd hoe jullie dat doen!

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:26

Hier komen gewoon slowfeeder hooinetten die hooguit 2 keer per dag gevuld zullen worden. We stoppen er dan zoveel in dat ze er een hele dag en nacht mee toe kunnen.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:28

Ik gebruik hooinetten. Ik heb er 3 in de wei hangen die ik helemaal vol stop met hooi. Ze staan nu verder ook op gras, dus ze eten de netten niet in 1x leeg. Onbeperkt betekent dus dat er steeds nog een klein restje hooi in zit als je weer opnieuw bij gaat vullen. Dat is momenteel het geval hier. Als ik de volgende dag de pony's weer ga voeren zit er altijd nog wat in. Ik hoef momenteel dus maar 1x per dag 3 netten te vullen voor 2 shetjes. Maar als het straks kouder gaat worden doe ik het 's ochtends en 's avonds, want dan gaat het hooi wel sneller op (het gras raakt dan ook op natuurlijk)...

Ik heb in Spanje gewerkt en daar kregen ze ook onbeperkt ruwvoer. Ze hadden daar van die grote slowfeederkisten staan waar ze dan flink wat plakken in deden. Er werd dan 3x per dag opnieuw bijgevuld.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:29

Ik heb 2 extra grote fijnmazige hooinetten en die vullen wij 2 keer per dag.

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 21:33

Aha netten dus, wellicht kan ik het combineren met de slowfeeders die ik heb.
En op stal? Ook netten?

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:36

Bij mij op stal wordt 's ochtends een plak hooi neergegooid (lage staldeur waar voer voor ligt) en daar doet mijn paard een hele dag over (ook 's nachts). Volgende ochtend heeft ze vaak nog liggen. :)
Ze kunnen op deze manier zichzelf behoorlijk vol eten maar alle paarden op stal hebben een aantal eetpauzes per dag. :j

GerrittJarig

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:39

Ook netten en op verschillende plekken in zijn hok een net of hooi neerleggen. Zo scharrelen ze en moeten ze dus ook een beetje moeite doen om hoopjes te vreten. Paarden eten over het algemeen niet alles in 1x op hoor. Je zal zien als je dit een week doet dat je paard economisch gaat eten, hij zal veel rustiger aan doen met zijn hooi doordat hij weet dat er nu steeds iets ligt.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:40

Ik gebruik van die grote voerbakken, met 4 x 2 gaatjes in (op elke hoek 1 set gaatjes boren dus). Ik vouw een hooinet dubbel, doe aan de vier hoeken een stevige elastiek, en ik verbind alle vier de elastieken met de bak via de gaatjes. Op die manier kan er een flinke hoeveelheid hooi in de voerbak en zit het hooinet mooi strak, maar door de elastiek zal het hooinet zakken en strak blijven, van zodra de hoeveelheid hooi vermindert.

Ik heb namelijk van die masterminds die gewoon hun hoeven in het hooinet rammen, en vervolgens beteuterd kijken, wanneer ik ze een gewoon gevuld hooinet geef :Y)

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 22:00

Bhriseis schreef:
Ik gebruik van die grote voerbakken, met 4 x 2 gaatjes in (op elke hoek 1 set gaatjes boren dus). Ik vouw een hooinet dubbel, doe aan de vier hoeken een stevige elastiek, en ik verbind alle vier de elastieken met de bak via de gaatjes. Op die manier kan er een flinke hoeveelheid hooi in de voerbak en zit het hooinet mooi strak, maar door de elastiek zal het hooinet zakken en strak blijven, van zodra de hoeveelheid hooi vermindert.

Ik heb namelijk van die masterminds die gewoon hun hoeven in het hooinet rammen, en vervolgens beteuterd kijken, wanneer ik ze een gewoon gevuld hooinet geef :Y)



Heb je daar toevallig een foto van?

Ik geef ze echt de hele dag door hooi, en 1van de 2 heeft altijd nog wat liggen, maar de ander eet alles op :o
Ik leg het op verschillende plekken in de paddock en ook op stal.
In de paddock hang ik 2 slowfeeders op ...
Volgende week ga ik netten halen, en ga ik door de hele paddock netten hangen.
Zo lopen ze ook nog wat 8-)

Dat ik daar niet eerder op gekomen ben :o

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:08

Ik heb het ideetje gehaald uit een topic op bokt; alleen waren de voerbakken toen groter denk ik, en bestond de bovenkant uit rubberen matten.

Door de hooimatten dubbel te vouwen zijn de mazen ook fijner (zoals bij de rubberen matten), en het is echt heel snel te maken. Ik denk dat ik voor vier voerbakken vorig jaar een uurtje ben bezig geweest, maximum, misschien zelfs maar een half uur...

Als je wil maak ik deze week een foto hoor. Het idee is gewoon dat je een hooinet over je bak zou doen... maar dan kunnen ze natuurlijk niet bij het onderste van de hooibak. Dus wordt het net bevestigd aan de bodem via de binnenkant van de bak (op vier punten, nl in elke hoek). Omdat een losflubberend hooinet ook niet veel zin heeft, worden ze vastgemaakt met een elastiek. Ik kan er 1/3e baal inproppen, en dan staat het net netjes gespannen over het hooi :)

Onze paarden eten er in elk geval véél trager aan. Een nog fijner hooinet zou natuurlijk nog veel beter zijn, maar daar had ik vorig jaar het budget niet voor. Het voordeel van de iets kleinere bakken, is dat ik per paard een paar van die bakken voorzie, die ik dan her en der in het weiland zet, zodat ze nog steeds een beetje moeten bewegen. En de verspilling van het hooi (door wind en wat niet al) wordt geminimaliseerd.

Vorig jaar kreeg elk paard nog een paar plakken hooi los in een bak (naast de zelfgemaakte slowfeeders), maar ze gingen steeds als eerste bij een slowfeeder staan. Dus eten ze er ook gewoon graag uit, denk ik.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:35

's Ochtends voordat we de paarden naar buiten doen leggen we ruwvoer klaar.
Uit ervaring weten we hoeveel ze per dag eten en hoeveel we moeten geven zodat ze de hele dag wat te eten hebben.
Aan het einde van de middag gaan ze naar binnen, in de boxen leggen we zoveel hooi als dat ze nodig hebben.
Wij proberen het gewoon uit, als er de volgende ochtend nog een megaberg ligt dan geef je teveel.
Is alles op dan geef je te weinig, wij vinden het fijn om te zien dat er nog een beetje ligt.
's Avonds laat checken we het hooi altijd nog even, bij twijfel voeren we nog wat bij.

Het hooi ligt bij ons gewoon op de grond, in de paddock hebben we daar speciaal een stuk voor bestraat.
Hooinetten gebruiken we niet, straks blijft er een paard met een tak van het ijzer in hangen.

Tancreda4

Berichten: 24024
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:51

Op stal heb ik een hooi net hangen (fijn mazig) en krijgt ze ook wat hooi op de grond. En in de paddock gooi ik de bak net zo vol (en klik ik vaak ook een hooinet in vast als het waait). En dan net zoveel zodat het nog niet op is tot ik er weer ben of ze op stal / naar buiten gaat. Zowel in paddock als op stal houdt ze nog wat hooi over. En dat vind ik dan onbeperkt.

Mijn shetje krijgt in een hooi net (fijnmazig) zovele plakjes, waar ze ook dagen mee doet.

Urielle

Berichten: 50069
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:52

Ik voer gewoon zoveel dat ze de hele dag kunnen eten, is het op dan heb ik te weinig gevoerd.

ijspeert

Berichten: 939
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Overal ter wereld

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:00

Ik zet 1 keer per week een rond baal hooi in de wei met een soort hek erom met ruit gaas en daarover doe ik een net die ik met elastieken vast maak aan het hek.
Doe af en toe het net naar beneden zodat ze overal goed bij kunnen,
hier doen 4 paarden 1 week mee.

Verder heb ik ook xxl hooinetten in de stal hangen en ook buiten die ik ook wel gebrzuik maar niet meer zoveel u ik dat hek heb.
Beide systemen zijn goed.
Alleen werkt dat hek voor mij beter want ik heb reuma en iedere dag 4 netten vullen met hooi was voor mijn lichaam geen pretje.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:02

Als je onbeperkt wil voeren maar toch nog zes keer per dag moet voeren omdat ze het anders op hebben, moet je meer geven... :D

Of denk ik nu te simpel?

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:06

Ik heb de xl netten van EJ. 2 netten goed vol en mijn 3 pony's hoeven maar 1 x per 24 uur gevoerd te worden.

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 18:50

TurdusMerula schreef:
Als je onbeperkt wil voeren maar toch nog zes keer per dag moet voeren omdat ze het anders op hebben, moet je meer geven... :D

Of denk ik nu te simpel?


Heb je helemaal gelijk in.Ben ik vandaag ook mee begonnen.
Als beginnende boerin moet ik nog veel leren!
En gelukkig hebben we Bokt. *\o/*

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 18:54

dblijham schreef:
Ik heb de xl netten van EJ. 2 netten goed vol en mijn 3 pony's hoeven maar 1 x per 24 uur gevoerd te worden.

Ik wist niet eens dat er xl netten waren...Bedankt voor de tip!

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:01

Ik voer de mijne (die nu wat vaker op stal staat helaas) 2 keer per dag 1 grote bestbuy tas (voor 2de hands electro etc) en dan nog 2 grote ikea zakken vol met hooi, die hang ik dan voor snachts en smorgens op stal.

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 19:06

Het is best lastig als je het allemaal nog niet zo weet.
En toch het beste voor je paarden wil.
1 die alles opeet hoeveel ik er ook neer leg.
De ander heeft voldoende aan wat ik er per dag neerleg.
Ik ga in ieder geval van die hooinetten aanschaffen.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11569
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:56

Wij hebben twee slowfeeders staan voor twee tinkers. Die vullen we een keer per dag helemaal vol en daar doen ze dan precies 24 uur mee. Zo hebben ze altijd hooi tot hun beschikking :j

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:57

Die EJ netten kosten iets meer dan een tientje en zijn echt megagroot. Maas is geloof ik 3,5 x 3,5 dus ze remmen het eettempo ook nog wel wat af.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:48

Kijk inderdaad goed naar de maaswijdte, dit in verband met eventueel verstrikt raken van voeten of ijzers en eettempo/hoe netjes er gegeten wordt.

Wizz99

Berichten: 142
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:51

Ik gebruik een slowfeeder (bak met net erover) en die vul ik maar 1x per dag. Er zit dan als ik de volgende dag weer kom nog net een beetje in zodat hij weer gevuld kan worden. Wel helemaal afgeladen, en dan gaan er minimaal 2 balen hooi per dag in. Zorgen dat het net overal goed gesloten is helpt ook, want ze vinden allerlei manieren om er op een makkelijke manier langs te eten. Overigens zullen de meeste paarden die onbeperkt krijgen zich de eerste tijd en slag in het rond eten en ook zwaarder worden. Ik heb de ervaring dat dit naarmate ze weten dat er voldoende is steeds minder wordt. Al doet het ene paard daar langer over dan het andere ;)

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Onbeperkt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:36

Ik doe het ook zoals hierboven; ik heb een slowfeeder medium (SMHS) en daarin kan 35 kilo voodroog/hooi. Ik stamp hem helemaal vol smorgens, en meestal zit er nog een kilo of 8-10 in smorgens. Mijn paard (1,63) eet dus rond de 25 kilo per dag. Ik vind dat acceptabel, en hij is er lekker mee bezig. Gewoon zorgen dat het net nooit leeg is; in het begin vreten ze zich een paar weken klem, maar dat stabiliseert na een tijdje.