[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:17

Bij EJ heb je een fijnmazig hooinet, vind ik persoonlijk een heel fijn net!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:19

SteffiiY schreef:
Bij EJ heb je een fijnmazig hooinet, vind ik persoonlijk een heel fijn net!

Maar past daar een heel hooibaaltje in?

edit: ze lijken me best klein namelijk.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:52

NiFallor schreef:
Weet iemand een fijnmazig hooinet die ik om een heel baaltje hooi kan schuiven? Oftewel eentje waar een heel baaltje zo inpast, dichtknopen en klaar om op te hangen.

Ik heb er wel 1, maar die heb ik zelf gemaakt van strotouw. Ik wil er nog eentje om in de boom te hangen, maar heb dit keer geen zin om zelf te knopen :7 .


Ik heb zulke gezien, maar die werden alleen verkocht in een webwinkel in Amerika :+

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:00

Ik heb nu een 400 kilo baal in het schuilhok staan, een houten hek er voor getimmerd en er een aanhangernet overheen gespannen. Ben benieuwd hoe lang dit goed gaat. in de afgelopen 24 uur is er nog niet veel verknoeid.

onlineshop

Berichten: 243
Geregistreerd: 15-12-12

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:49

In de grootste maat hooinetten van EJ past echt veel in, kun je volgens mij best een klein pakje hooi in kwijt. Wij hebben zelf grote balen voordroog. Moet wel zeggen dat er al een paar mazen kapot zijn getrokken (heb ze nog maar twee dagen), denk dus niet dat ze een hele winter meegaan. Maar ja ze waren dan ook niet duur.
De mazen lijken inderdaad al wel groter geworden, ze krijgen er best grote plukken uit als ze eenmaal een begin hebben.

onlineshop

Berichten: 243
Geregistreerd: 15-12-12

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:52

dblijham: dat is ook een goed idee, als je tenminste een heel groot schuilhok hebt, hier is dat geen optie. Van zo´n baal kunnen ze even knabbelen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:54

Die netten van ej zijnvrij groot. Hele baal twijfel ik aan, zal net wel of net niet passen in de grote maat. Ik heb zelf grote balen en krijg 3 zwarte speciekuipen vol hooi erin
Ik heb ze nu een jaar, rekken wel wat uit en heb sommige draadjes kapot, maar veel langer mee dan aanhangnet

onlineshop

Berichten: 243
Geregistreerd: 15-12-12

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:57

Lynn_Nikita, blijven de netten bij jou goed heel? Gebruik je ze al lang?

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:01

Jaartje nu, zien er nog vrij goeduit, enkele touwtjes kapot, kleine gaten daardoor maar goed te maken met een stro touwtje

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:18

Ik heb die van Nicky's keet,daar gaat een hele baal in.
Ik schuif het net zo over de hele baal heen(laat de touwtjes om de baal,maakt het eten weer wat moeilijker).
Ik doe ook wel eens 2 netten over elkaar.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:13

dblijham schreef:
@lynn_nikita, ik heb stenen in het schuilhok maar ze lopen ondanks de "grindtegel schoonloopmat" die er nog voor ligt toch veel zand naar binnen. Normaal gesproken veeg ik het schuilhok dan ook dagelijks uit. Als er dan een vracht losgegooid hooi ligt kan ik dat dus weggooien. Ik gun ze echt al het hooi dat ze op eten maar die verspilling...daar werk ik erg hard voor.

Is een soort haybar geen oplossing? Hooinet er in/achter hangen zodat die plank het hooi opvangt en bij elkaar houdt?

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:18

Dat zou schelen maar dan blijf je uitkomen bij meerdere keren per dag voeren. Mijn 3 maffe pony's hebben het vage idee dat er een hongerwinter aankomt als ze een half uurtje zonder staan en werken 15 kilo hooi in 3 uur volledig weg. Nu die 400 kilo er staat en ze dus helemaal niet zonder komen te zitten hoop ik dat ze wat kalmer aan gaan doen met de hoeveelheden.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:25

Dat is wel echt hele hele idee van slowfeeden / onbeperkt aanbod inderdaad....dat ze dan geen reden meer hebben om zichzelf vol te proppen. Staan ze toch af en toe zonder tijdens de gewenningsfase dan is het weer voor niets geweest :=

Dit net daar heb ik wel hele baaltjes in gekregen: http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... ID=2121722

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:36

NiFallor schreef:
SteffiiY schreef:
Bij EJ heb je een fijnmazig hooinet, vind ik persoonlijk een heel fijn net!

Maar past daar een heel hooibaaltje in?

edit: ze lijken me best klein namelijk.

Mijne is mega! daar gaat echt wel een baaltje in!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:43

Heb idd ook wel een hele baal in een net van EJ gekregen

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:34

pmarena schreef:
Dat is wel echt hele hele idee van slowfeeden / onbeperkt aanbod inderdaad....dat ze dan geen reden meer hebben om zichzelf vol te proppen. Staan ze toch af en toe zonder tijdens de gewenningsfase dan is het weer voor niets geweest :=

Dit net daar heb ik wel hele baaltjes in gekregen: http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... ID=2121722


Ja, die bedoel ik, die heb ik ook.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:00

Ik voer sinds een tijdje ook van die grote balen tegelijk. Baal in en grote kist, net eroverheen en ze kunnen hun gang gaan. Ook daarvoor voerde ik al onbeperkt.
Maar ik heb ik toch moeten besluiten een groep pony's apart te zetten 's nachts zonder hooi, want ze eten zich klem. Dat zijn dan de (kruising) Haflingers, IJslanders ed.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:15

Mijn pony´s kunnen ook echt niet onbeperkt hebben, en ik heb het echt langere tijd bij de ene zelfs jaren, geprobeerd maar ze eten zich inderdaad klem. Gezien hun problemen twee (ex)hoefbevangers en 2 die serieuze klachten hebben gehad door hun overgewicht kan ik dat risico ook niet nemen. Als ik teveel hooi geef gaan ze het ook lopen verknoeien en dat vind ik ook zonde. Ze zien er nu goed uit, iets aan de ronde kant maar dat vind ik niet erg nu we de winter in gaan.
Ik ben nog steeds wel op zoek naar manieren om het eten nog slower te laten gaan, ze staan nu nog net wat te lang zonder naar mijn zin. Heb sinds vandaag ook nog een little bit hooitas aan mijn verzameling slowfeeders toegevoegd, daar moeten ze nog aan wennen dus gaat voor nu mooi langzaam.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:35

Tja, gewoon alleen het "goede" hooi geven zoveel als ze van je mogen, en de rest wat buikvul-ruwvoer.

Dan staan ze nooit zonder ruwvoer, ze hebben dus onbeperkt, vreten niet te veel rijk voer....

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:36

In het net van EJ past, op één plak na, een heel pak hooi in (vandaag geprobeerd).
Ik voer twee soorten hooi, onbeperkt is 1ste snede uitgebloeid paardemengsel gras wat één keer minimaal bemest is. Verder krijgt ze nu één plak per dag rijker hooi, ook eerste snede maar dan eerder gemaaid. Als ze straks helemaal niet meer op de wei kunnen krijgt ze van dit hooi 's morgens en 's avonds één plak.

Te dik is ze op het moment wel, heeft meer te maken dat ze de afgelopen maanden meer als grasmaaier heeft gefunctioneerd. Sinds een paar weken weer begonnen met opbouwen van longeren en rijden. In combinatie met de aankomende winter hoop ik dat ze voldoende afvalt. Anders wordt het waarschijnlijk toch een deel hooi vervangen door stro.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:58

Ik heb me net binnen van 2 bij 0,90 en een maas van 3cm.
Heb hem nu aan ogen (isolatoren) opgehangen op 4 gedeeltes aan de bovenkant.
Verder maak ik het net na het vullen daar ook weer mee dicht.
Vond de mazen echt super klein en ben er nou wel achter dat al me hooi netten aardig uitgerekt zijn haha.
Hier een foto:
Afbeelding

Er zit nou iets meer als twee plakken hooi in dus kan zeker wel veel in!
Ze krijgen nu alleen klein beetje bij gevoerd omdat er niet veel gras staat.
Als ze helemaal het land af gaan ga ik het hooinet echt uittesten.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:22

Oh jij hangt niet alleen het net op maar ook het paard :oo
Maar kan me voorstellen dat een paard ondersteboven wel langzamer eet :j

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:43

LBLGypsyCobs schreef:
Oh jij hangt niet alleen het net op maar ook het paard :oo
Maar kan me voorstellen dat een paard ondersteboven wel langzamer eet :j
}>

Hier voer ik ook niet onbeperkt hoor! Ik heb koudbloeden. Maar ik ben wel in de gelukkige omstandigheid dat ik 4 keer per dag hooi kan geven. En dat doe ik in de netten.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:06

Huh is die reactie op mijn foto bedoeld?
Ik snap m namelijk echt niet haha.
Foto is toch normaal ?

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:43

Foto is op kop