z

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 17:12

Ik ben ook benieuwd!

Ik zweer bij mijn ruin met die pessoateugel, maar mijn hengst heeft meer baat bij dubbele longe!
Ben benieuwd wat dit paardje ermee doet!

Groetjes Suzanne



moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 09:30

Nee LR...bijzet werkt heel anders. Daar kan een paard zich op vast zetten en dus nog steeds niet door zijn lijf lopen.
De pessoa zit met katrolletjes aan het bit vast en met musketonhaken aan een willekeurige plek op je longeersingel (zit een schema bij de verpakking, welke instelling voor welk doel). Door die katrolletjes kan ie zich nooit vastzetten. Door het bontje achter zijn kont, wordt zijn achterhand gestimuleerd en als jehem dan onderlangs vastzet wordt het voorwaarts neerwaarts gestimuleerd. Hij wordt dan niet met zijn neus naar de grond getrokken, maar zoals je dat met rijden zou moeten doen...vanuit de achterhand.
De pessoa moet heel goed op maat zitten en recht zijn, anders heeft het geen nut.
Als je goed kunt longeren met dubbele longe, waarvan je de buitenste achterlangs laat lopen heb je overigens hetzelfde effect. Maar dan moet je dus los kunnen laten in de mond. Bij Imatador heeft de pessoa nauwelijks inwerking, hij gaat gewoon niet naar beneden, heeft daarbij toch wat hulp nodig. Ik zet de dubbele longe onderlangs vast (als een slof eigenlijk) en de eerste 5 min moet ik wat star zijn met mijn handen, daarna laat hij opeens los, gaat schuimen en ontspannen en gaat dan met de neus over de grond en kan ik loslaten. Met de pessoa doe ik daar 30 min over, minimaal! Dus het werkt niet per definitie bij elk paard.
Marillion, mijn ruin, zet zich juist weer vast op de dubbele longe, heb ik de dag erna extra werk met rijden. Van die pessoa wordt ie wel lekker los. Bovendien is zijn blessure grotendeels verholpen door de pessoateugel!
Ga niet zomaar wat lopen doen, maar vraag begeleiding van iemand die het al kent. Ikzelf ben door de fysio van mijn paard geholpen en bij mijn vorige stal hielpen we altijd iedereen...je paard kan nl behoorlijk gek gaan doen op dat bontje achter zijn kont.
Bovendien moet de pessoa op de juiste maat zitten en is het belangrijk veel overgangen en tempowisselingen te doen...van een beetje rondslingeren wordt het nog niet beter. Het gaat om de tempowisselingen!! Let dan maar op de spieren die allemaal ontspannen gaan trillen! *LOL*
Groetjes Suzanne

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 10:06

Nou, dat weet ik niet Sjuim! *LOL* Heeft iemand bij ons ook eens geprobeerd, maar het was nog niet zo simpel. Onder dat bontje zit ook nog een heel systeem met elastieken etc. Als je een beetje technisch bent, misschien wel, maar hoelang ben je dan wel niet bezig??
In een boekje over longeren ( ik geloof met Lammert Haanstra) stond trouwens dat de pessoa alleen effect heeft bij juist gebruik (goed op maat, overgangen, tempowisselingen) en dan in feite hetzelfde effect heeft als longeren met dubbele longe...

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 16:42

He Mieke...ik gebruik een simpele longeersingel van 35,-!! Je hebt toch van die losse singelstukjes met een ringetje...7.50. Ik ben die dingen altijd kwijt en dan gebruik ik daarvoor gewoon een bandagebandje,of desnoods een stukje strotouw..als de nood aan de man is... Schijnheilig
Ik heb ook zo'n andere singel, met 101 ringen eraan, maar ik vind die allersimelste toch prettiger werken. Hij is aan beide kanten te verstellen en dan passen Imi en Maril 'm allebei.
Enne...mijn pessoa is ook nog niet stuk geweest..afkloppen!!! Jij hebt kennelijk een onding..hihi! Pling

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 19:44

Het meten doe je door hem helemaal uit te leggen in de woonkamer en dan de voorste 'touwtjes' op te meten met een centimeter...die moeten even lang zijn, totaan het haakje...dus de touwtjes die 'over' zijn!

Over het bontje...de meesten gaan wel even rennen en er naar bokken, maar dat is na een kwartiertje wel over. Sommigen reageren er pas op bij de galop.
Wat op zich handig is, is de eerste keer met een aantal personen te doen. Jijzelf de longeerlijn en dan aan iedere kant van het hoofdstel een persoon die een bakstuk vasthoudt en geruststellend praat. Dan gaan stappen en als dat goed gaat, de buitenste persoon langzaam weglopen. Als het dan nog goed gaat, langzaam de binnenste persoon. Meestal werkt dat super. Mijn paard bokt nog wel eens in galop.
Het paard van mijn vriendin stond de eerste keer met samengeknepen billen en wilde geen stap meer verzetten, toen hebben we het dus zo opgelost als ik net beschreef. En daarna bij nog meer paarden bij ons op stal...ging echt goed op die manier!

Groetjes Suzanne

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 22:07

Het bontje moet ter hoogte van het brandmerk (bij mijn paard dus) zitten, echt vlak onder zijn bil langs en dus niet vlak boven de spronggewrichten.
Het mag niet klapperen!!!!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 17:32

Nee Orri...dat komt omdat je paard beweegt onder die touwtjes, dus de haren worden wat heen en weer bewogen...das bij mijn paarden ook zo. Hij mag echt niet klapperen. Maar ik bedoelde jou niet, alleen maar hoe ie zou moeten zitten. Is best lastig uitleggen Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 35 bezoekers