vlechten in de manen,groeien dan de manen sneller?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

vlechten in de manen,groeien dan de manen sneller?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 18:44

hallo!

bij ons bij de hengstehouderij doen ze bij alle hengsten vlechten in de manen.
ze zeggen dat ze dan sneller groeien.

is dit waar?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 18:51

Denk je dat ze die gedachte kunnen onderbouwen? Knipoog

Kan me er niets bij voorstellen..

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 18:55

tsja het zou kunnen.
de hengsten hebben niet voor niks zulke ontiegelijke lange manen Haha!

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 19:00

Dat ze er sneller van gaan groeien lijkt me niet...
Het zou misschien dat er omdat ze nergens achter kunnen blijven hangen ofzo er minder snel stukken afbreken, en dat de manen minder snel beschadigen waardoor ze langer kunnen groeien??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 19:03

idd, er komen minder klitten in, waardoor het minder stel afbreekt en de boel dus voller blijft.
Aan de andere kant, van te veel vlechten gaan de manen JUIST achteruit.
Biotine helpt soms weleens een handje in de maangroei, maar verder....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 19:11

door een vlecht heb je minder onderhoud aan de manen. Dat is eigenlijk de enige reden waarom er wordt gevlochten. Sneller groeien doen ze daardoor niet...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 19:27

Wij doen ze ook om ze naar één kant te laten hangen,dit helpt wel.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 19:59

groeien jouw haren sneller als je ze in een vlecht hebt zitten?? Lijkt mij niet, dus waarom zou het bij hengsten wel zo zijn (en hoe zit t met de ruinen en de merries??).

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 21:12

het gaat om alle friezen niet alleen bij de hengsten.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 21:51

Ze groeien i.i.g. niet sneller door de vlechten.
Op de Friesenclub stond een tijdje geleden ook een vraag van hoe je de manen sneller kon laten groeien. Toen antwoorde een meisje dat ze bij haar Friesen grote vlechten in de manen deed. Niet zodat ze dan sneller zouden groeien (lijkt me dat het niet kan, ademt ook minder met die vlechten), maar op beschadigingen te voorkomen. als die manen onder de hals vandaan komen, konden ze sneller afslijten en breken door tijdens het eten of zo langs de voorbak te schuren en tijdens het liggen en opstaan kon het ook goed beschadigen omdat ze er tenslotte opliggen. Dit meisje liet die vlechten er ook een paar weken in zitten en hierna weer 6 weken uit om toch even van de manen te kunnen genieten.
hierna gingen ze er weer in.
zal best wel iets van beschadigingen en zo tegen gaan, maar sneller zullen ze er niet door groeien. Mijn Fries heeft ook niet van die lange/dikke manen Boos! , maar ik wacht rustig af tot het wat gaat groeien. ga niet continu tegen die vlechten aan lopen kijken.
en wat heb je op een gegeven moment aan die lange manen, als je ze toch weer in vlechten hebt, want ja, dat moet je dan blijven doen omdat het anders toch weer afbreekt.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 22:06

Lijkt mij ook niet, maarja. wieweet?
Ik ben juist altijd bang dat Pinky zijn manen kapot maakt met een vlecht... Verward

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 22:09

Ik vlecht de manen van mijn fries ook in om slijtage van de onderkant tegen te gaan, dat werkt goed hoor, maar sneller groeien doen ze er niet van Lachen

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 22:15

ach en als je paard gaat schuren als ie vlechten heeft ben je tenminste gelijk flinke plukken manen kwijt...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:12

Piropos manen zijn ook bijna altijd ingevlochten, dit is idd om beschadiging tegen te gaan.
Met het rijden schuren de teugels de manen kapot, en zit je constant in de knoop met die manen, ook je zweep kan helemaal vast gaan zitten.
Het is dus niet om ze sneller te laten groeien, maar juist doordat ze minder snel afbreken lijkt het of ze sneller groeien, laat ik het zo zeggen ze groeien vaak langer omdat ze niet afbreken of slijten Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:13

ik zou een vlecht alleen niet 6 weken laten zitten. Ik vlecht de manen van mijn paard een keer in de week opnieuw.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:20

Cassidy schreef:
ik zou een vlecht alleen niet 6 weken laten zitten. Ik vlecht de manen van mijn paard een keer in de week opnieuw.


Nee ik laat ze ook niet zo lang zitten hoor, en ik zorg dat de manen goed schoon en zacht zijn als ik ze invlecht, dit ook om jeuk te voorkomen.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 11:00

Ik vlecht de manen altijd in voor de les. Na het lessen haal ik de vlecht er niet uit. Soms blijft het weken in een vlecht zitten. Meestal vlecht ik het voor de les wel steeds opnieuw in. Ik doe dat al een paar jaar zo. Mijn ervaring is dat de manen van het vlechten niet achteruit gaan. Ze slijten inderdaad ook minder.