voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-01 10:54

Wie weet van welk merk voer je paard wel dikker word en minder ingevallen, maar niet teveel energie van krijgt?
Mijn drukke arabiertje is namelijk iets aan de dunne kant, en ik ben niet tevreden over mijn voer.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 10:58

Ik geloof dat er in zemelen niet zoveel energie zit, maar volgens mij worden ze daar ook niet dik van.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 11:08

Carola, ik denk dat dat een kwestie van experimenteren wordt.
Je kunt alvast beginnen met de folders door te lezen van de ''grote'' jongens zoals Pavo of Havens. Of kijk eens op un internet site?
Zelf voer ik mijn paard kuilmais bij. Daar zit niet veel eiwit in.
Overleg ook eens met je huidige voederleverancier. Die zou er toch ook het een en ander over moeten weten. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 11:09

Dikker vooral met ruwvoer. Zemelen, veel hooi etc. Ik geef dan vaak hooi echt zoveel als hij lust. Pas dan met hooi wel op voor de eiwitten, vooral als je van dat gesealde spul gebruikt. Voeren is kijken, dus vaak een beetje uitproberen en zien hoe hij erop reageert. Sommige paarden die op houtvezel staan, vinden een plak stro ook best lekker. (sommige mensen hebben verschil in kwaliteit, dan dus "voerstro", bij onze fouragehandelaar is dat de enige kwaliteit namelijk)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 11:13

Toen het paard van mijn zus in de winter ook ineens te dun werd zijn we veel meer hooi gaan geven.
Daarnaast ging de hoeveelheid krachtvoer omhoog. Omdat ze hier wel erg druk van werd zijn we overgestapt naar PAVO2, omdat ze daar minder fel en druk van worden.
Verder hebben we bij een boer in de buurt snijmais opgehaald. Hier worden ze wat voller van zonder dat ze veel eiwitten binnenkrijgt.
Combinatie van deze 3 dingen had haar snel weer op gewicht.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-01 12:24

Ik ben al druk aan het expirementeren, en ook helpt mijn fouragehandelaar me erg goed.
Maar ik heb een moeilijk paardje, dat gewoon niet van eten houdt! Daarom moet ik heel bewust experimenteren, anders dan stopt ze gewoon helemaal met eten. (tja, beetje raar paard...)
Hooi krijgt ze erg veel, maar daar krijgt ze een echte grasbuik van. Maar het probleem is dat ze zo ingevallen is bij de flanken, dat wil niet weg met hooi of zemelen.
Maar dat pavo2 lijkt me wel wat, wat is dat precies? Iemand nog meer ervaringen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 12:51

Pavo-2 is een sportbrok, geeft dus wat meer energie uit de brok, en je hoeft er dus minder van te voeren. Ik kan die waarden precies wel voor je uitzoeken als je dat wilt, heb dat op stal liggen. Geweekte zemelen zijn echt een topper voor slechte eters, ik ken niet 1 paard die het niet lekker vind! Vork

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-01 14:25

Tja, dan is snoop wel heel erg, want die lust dus geen zemelen...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 14:28

Je hebt een bepaalde muesli die gevoerd word door mijn buren.
Dat is speciaal voor drukke paarden.
Mais worden ze ook wat dikker van.
GroetjeS!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 14:55

Ja muesli-zonder-haver Knipoog Krijgen ze bij ons ook.
Nee wij hebben geen drukke paarden *LOL* Haha! Schijnheilig

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 16:11

Als je wilt dat ze aankomen dan zijn er naar mijn idee 2 oplossingen:
1) slobber dat je aanmaakt met water
2) als je bij een boer in de buurt woont of stalt, dan daar gaan vragen of je elke dag een emmertje kuilmais mag komen halen/kopen. Dit werkt echt heel goed, zonder dat je teveel temperament krijgt. Je kunt natuurlijk ook een keer in de week genoeg halen voor een week of zoiets.

Van die muesli worden ze niet steviger. Is meer bedoeld om er als toetje bij te geven zo af en toe. Dat is tenminste wat onze voerleverancies zegt. Ben ik het ook wel mee eens.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 18:14

Hoi carola,
Toen Whopper wat aan de magere kant was ben ik mais gaan voeren. Werkte goed maar er zitten erg veel eiwitten in oppassen met hoefbevangenheid dus.
groetjes kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 18:44

Heet jou paard Whopper?? Is dat een dreiging voor m of zo??? "als je nu niet luistert ga je rechtstreeks door naar de Burger King, grrr..." Haha! *LOL* Vork

Dan is snoop wel vreemd ja, als ie ze niet lust. Je hebt ze wel goed natgemaakt neem ik aan?

Tja, tis gewoon een kwestie van uitproberen denk ik. Probeer eens zo'n muesli of zo. Succes!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-01 19:08

Tja, met Snoop hebben we al jaren last van eetproblemen. Alles is al onderzocht, maar het is gewoon psychisch (hoe je het ook schrijft...).
Nu heeft ze een dieet van kuilgras, hooi, lucerne, hippostar prairymix, havens draversbrok, aanmaakslobber en nog een soort musli.
Heel wat dus. Maar vooral de voersoorten waar ze dikker van moet worden, vind ze niet lekker en dan vertikt ze het om te eten. Als ze dat doet dan gaat ze pas na een paar weken weer eten, dus we moeten heel voorzichtig zijn met experimenteren van voersoorten. Dat is best wel eng dus...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 19:23

Onze paarden vonden het snijmais ook vies (behalve IJsco natuurlijk, maar die mocht het eigenlijk niet want die was al zo dik Schijnheilig , maar ze maakte gewoon haar halster los als ik niet keek en zat met haar neus in de mais-bak Frusty )daar deden we altijd wortels door. Dan eten ze het wel. Hoop dat jouw pony wortels lust, anders verzin je iets anders lekker dat je erdoor kunt doen.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 21:07

Tja, dan wordt het lastig Carola.
Ik voer nu zelf Equiral. Het kan toeval zijn maar sinds ik dat voer komt mijn paard elke dag uit zichzelf om half zes naar binnen ondanks dat hij in een volle wei staat!
Vooral de mix ruikt heel jammie Vork !!
Mijn vorige paard kreeg ook Pavo-2 maar daar werd hij niet echt dikker van. Pavo-2 is een gewone brok van Pavo maar dan voor paarden die iets meer nodig hebben dan een onderhoudsbrok. Dus paarden waar je regelmatig lichte arbeid mee verricht enzo.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 21:56

misschien iets homeopathisch?

heb nog wel een foon nummer voor je.. ze hebben er allerlei soorten dierenvoer honden/katten/ratten/knijnen/paarden, noem maar op..

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 08:38

Hoi Carola,
Bedenk me nu ineens iets. Ons lastige eter vieo een tijd geleden ook af en toen zijn wwe een slober gaan voeren van....... Ben de naam kwijt maar ga straks naar stal en dan zal ik het voor je opzoeken. Het is goeie slobber met weinig energietjes voor spring uit de pan paarden dacht ik.
groetjes kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 09:24

Ik heb hetzelfde probleem gehad met Lois. Die viel snel in maar kon ook gruwelijk uit zijn dak gaan. Ik durfde dus niet het aantal kilo's op te hogen.
Ik heb een tijd Herbasan van Pavo gevoerd. Dat is een kruidenmengsel waar alle paarden dol op zijn Vingers aflikken en het is supergezond.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 10:44

Wij voeren ook Pavo, hoewel we geen slechte eters hebben Vork

Het is inderdaad zo dat ze er sinds we overgestapt zijn naar pavo gezond, glanzend uitzien en mooi op gewicht zijn. Amiga is ook weleens een tijdje te dun geweest, toen hebben we haar wat kuil bijgegeven.

De muesli's van pavo, Kruidenmelange en Herbasan bijvoorbeeld, daar doen die van ons echt een moord voor!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 11:36

z
Laatst bijgewerkt door janna op 20-02-22 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 11:51

Je kan een slobber van zemelen voeren, eventueel met een paar handen maismeel en een flinke scheut zonnebloemolie er doorheen.
(een goedkope en effectieve tip!)

Pas inderdaad op met eiwitten, vooral arabieren zijn hier nogal gevoelig voor (hoefbevangen)

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 17:06

je kan ook gewoon stroop over het voer gooien. De stroop dus die je normaal over je pannekoek gooit. Schijnen paarden erg lekker te vinden.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 01:11

zemelen is alleen maar slecht voor een paard. ze krijgen er bot ontkalking van en ze worden er niet echt dik van, het houd namelijk vocht vast.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 21:53

Ik zou denk ik ook mais voeren...of als extra slobber ,kant en klaar of zelf maken...ik geef Escala als extraatje wel eens een papje van lijnzaadmeel aangemaakt met water en daar doe ik dan wat fruit in jij wat mais misschien?- en als ik iets geef wat ze niet zo lekker vindt (bijv. knoflook), geen probleem, dan doe ik er gewoon melasse (in stroopvorm!) doorheen, vindt Escala heel erg lekker! Vingers aflikken Enne, staat jouw arabiertje eigenlijk op het land? Anders is dat nog een ideetje misschien, wat gras (niet teveel in een keer natuurlijk. Knipoog) Tsja, ik weet het eigenlijk niet zo goed verder, heb je je DA al om advies gevraagd? Heel veel succes met het vet msten in ieder geval!!! Haha!
Groetjes, Jasja