ik zoek info over

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 11:16

Amor was in elk geval niet Gelders, volgens mij was het idd een Holsteiner zoals Jip zegt. Ik meen dat hij zelfs van moeders zijde Trakehner was. (dan weet je ook waar dat karakter vandaan komt Haha! ) Ik heb ergens een artikel waar dat instaat, maar dat zit ergens in een verhuisdoos, kan het wel even opzoeken. Mijn eerste paard was va Haydn x Nurzeus x Amor.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 12:33

Ben even in de doos gedoken. Heb in '96 eens een artikeltje over de Briolieta stam uitgeknipt, omdat ik toen een paard uit die stam had.

Daar wordt gesproken over de hengstenassociatie Schagen e.o., die in '46 is opgericht, en vooral in de beginjaren veel gebruik maakte van Groninger hengsten. Later werd de hengstenstapen uitgebreid met Gelderse hengsten (de Wittenstein hengsten, Karolus v Wittenstein, Olaf v Wittenstein)
Later werd Amor aangekocht, ik citeer:

"Het ging de henstenassociatie voor de wind en er werd gezocht naar een hoger in het bloed staande hengst. Er werd advies ingewonnen bij de secretaris van het NWP, de heer J.K. Wiersma, die verslag had gedaan van de Holsteinse hengstenkeuring in het najaar van 1961. Hij had een hengst gezien en omschreven die hij bijzonder waardeerde. Een importverbod belette het NWP de hengst aan te kopen. De betreffende hengst had een eerste premie behaald en luisterde naar de naam Heros. In het stamboekkantoor van het VLN in Bilthoven was men niet direct enthousiast over Holsteiners. Men moest oppassen voor grove hengsten en de hengstenassociatie met Balkendaal voorop kreeg het advies om te gaan kijken in Holstein. Het hele bestuur van de hengstenassociatie reisde af naar Holstein, waar Heros werd gekocht. Zijn naam werd veranderd in Amor. Amor bleek meteen een schot in de roos want uit zijn eerste jaargang werden 4 zonen goedgekeurd: Epigoon, Eros, Ecrasiet en Armand. Veulens uit de eerste jaargangen werden door de Noord-Hollandse fokkers verspreid over heel Nederland. Na jarenlang topper in Noord-Holland te zijn geweest verhuisde Amor naar de Achterhoek, naar Johan Venderbosch."

Tis dus een Holsteiner, ingeschreven in het NWP bij de Geldersen (je had toen nog geen andere keuze dan Gronings of Gelders geloof ik, maar ik ben niet zo precies thuis in het KWPN, misschien weten de Groninger-liefhebbers hier op de site daar meer over te vertellen?)Nou ja, en zo is ie dus naar NL gekomen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers