Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 16:16

Misschien een beetje raar, maar de laatste tijd denk ik heel vaak na over de dood van mijn paard. Hij is nog helemaal niet oud (9) maar toch zou ik het meemaken dat hij dood gaat.
Als ik erover nadenk word ik altijd wel een beetje bang. Ik denk dan ook na over wat ik zou doen als ik hem moet laten inslapen, of hij dan naar de slager gaat of de dierenarts.

Denken jullie hier ook wel eens over na? En hoe denken jullie er dan over?

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:27

Als mijn beesten geen plezier meer in hun leven hebben dan laat ik ze inslapen.Hoe en wat kijk ik dan wel..probeer er nu nog maar niet al te veel aan te denken.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:30

Eerlijk gezegt denk ik er elke dag aan. Het gebeurd toch een keer en telkens als ik eraan denk krijg ik een brok in me keel en ga ik al huilen.

Als ik eraan heb gedacht en ik kom op stal geef ik de paarden gelijk een knuffel en krijg dan weer tranen in me ogen.
Ik zou ook echt niet weten wat er met me gebeurd als het zover zou komen volgens mij word ik dan echt een wrak.

Ze zijn overigens pas 9 en 1 jaar maar toch telkens als 1 van hen koliek heeft ben ik als de dood dat hun tijd is gekomen en dan ben ik al een wrak laat staan als het echt zover is...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:39

ik sta daar ook wel eens bij stil ookal zijn ze nog vrij jong(14 en bijna 7).

Ik hoop eigenlijk dat het gewoon in 1 dag gebeurd...dan loop je tenminste niet 1 of 2 weken tegen die ene dag aan te hikken dat de DA komt om hem in te laten slapen.
Dat zou ik echt niet trekken......dat andere denk ik ook niet maar je kunt wel direct beginnen met verwerking.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:53

Zorg er gewoon voor dat je paard een goed leven heeft..lekker veel naar buiten..behandel hem met respect en als hij dan dood gaat dan heeft ie een lekker leven gehad!

schapendoes
Berichten: 557
Geregistreerd: 12-07-04

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:56

Ik denk er eigenlijk best vaak over na, over hoe ik het zou willen, vaak met tranen in m'n ogen. Dit komt denk ik doordat ik twee jaar geleden Aron moest laten opereren aan een tumor. Als die te diep zat, had ik besloten dat ze hem maar niet meer moesten laten bijkomen, aangezien er dan toch alleen nog maar veel pijn op zou volgen, vroeg of laat. Dit was een hele moeilijke keuze, maar ik heb er achteraf nooit spijt van gekregen. Gelukkig hebben ze hem kunnen redden en is het niet meer terug gekomen.

Maar mócht het ooit zover komen dat ik voor de keuze word gesteld om hem naar de slager te brengen of in te laten slapen, dan wordt het zeker inslapen. Ik wil het dan wel bij De Lingehoeve laten doen, daar zijn ze super vriendelijk en rustig en kan ik bij hem blijven tot het echt over is. Ook zit je dan later niet met het gesleep van je grote lieveling, wat me persoonlijk vreselijk lijkt, vooral als ze 'm thuis komen ophalen. Vervolgens zou ik hem laten cremeren, wat gezien Aron's stokmaat, 1.50m, in z'n geheel kan. Slachten zou ik nooit laten doen omdat ik het psychisch niet aan zou kunnen hem op zo'n brute manier te laten sterven, ik vind slachten persoonlijk erg onwaardig voor mijn allerbeste maatje. Hij hoort gewoon in mijn armen te sterven.

Kortom, ik heb het al helemaal uitgedacht, hoe raar dat ook misschien wel klinkt, want Aron is pas 9.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:03

Ik denk er ook best vaak over na. Onze pony is minimaal 24 jaar (en misschien nog wel een paar jaar ouder). Ik zal haar echt niet willen missen. Het is altijd een troost voor me dat ze een geweldig leven heeft en altijd bij haar vriend Wit in de wei, stal of paardentuin staat. Ze heeft altijd alle vrijheid, meer dan dat kan ik niet voor haar doen, ze heeft een lekker leven en geniet er met volle teugen van. Mocht eens de dag komen, dan weet ik in ieder geval dat ze het fijn heeft gehad en dat is het belangrijkste.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 17:07

Ik weet ook wel dat hij een fijn leven heeft. En dat het er een keer van gaat komen, maar het idee. Dat ik dan zonder hem verder moet Ik denk daar de laatste tijd gewoon veel aan omdat ik de laatste tijd een paar verhalen heb gehoor van mensen die ik ken die hun paard verloren zijn.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:11

1 paard bij ons op stal heeft zo´n geweldige dood gehad is gewoon in de kudde zelf ingeslapen, zonder mensen erbij gewoon lekker tussen zijn vriendjes....ik wens dit mijn paarden echt toe en dan hoef ik ook zelf die pijnlijke keus niet te maken...mocht het wel zover komen zou ik er bij willen zijn met inslapen op De Lingehoeve of op stal in de wei en dan het liefst in de kudde en op het paspoort staat al vermeld dat ze niet voor menselijke consumtie zijn. Ik zou mijn paard ook nooit levend aan de verzekering verkopen aangezine je nooit weet waar ze met je paard heen gaan, je hoort vaak zat verhalen over paarden die gewoon worden doorverkocht.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:03

dat zou ik ook nooit doen,die verhalen hoor je idd..

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:09

Ik ben er ook bang voor om Melody kwijt te raken... Ookal is ze nog maar 7 en heeft ze een goed leven gehad.
Ik weet weet wel dat als ik ooit voor die keuze kom te staan, ik wil dat ze in haar vertrouwde omgeving wordt ingeslapen.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:29

Doordat er steeds meer topics op bokt komen over paarden die overleden zijn denk ik er de laatste tijd wel vaker overna. Het is echt het ergste wat me kan overkomen naast dat een ander dierbaar iemand overlijd want das ook erg natuurlijk. Weet zeker dat ik het daar heel erg moeilijk mee ga krijgen en ik denk dat ik de eerste periode steeds zou moeten huilen als ik alleen maar aan m denk. Als hij ziek zou worden probeer ik er eerst van alles aan te doen en als er niks meer aan is te doen en hij pijn heeft dan moet ik wel een beslissing maken die voor hem het beste is, maar die is voor mij wel heel moeilijk. Ik zou dan wel voor mn paard de beste beslissing hebben gemaakt en ik hoop dat ik er dan vrede mee kan hebben. Hij heeft dan iig wel een goed leven gehad vind ik en we hebben samen leuke dingen mee gemaakt (vakantie op de veluwe, strand).

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:42

Ik heb helaas een half jaar geleden mijn paard in moeten laten slapen. Ze was pas 13 en ik was nog zo veel met haar van plan!! Het kwam allemaal ook heel plotseling, dus ik had er nog weinig over nagedacht. Maar ze kon al niet meer pijnloos in de draf lopen en dat had nog zienderogen moeten gaan verslechteren, dus ik wist dat dit de eerlijkste keuze was voor mijn meis.

Ze is in mijn armen gestorven. een heel emotioneel moment om mee te maken, maar ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik bij d'r gebleven ben. Na al die jaren dat wij samen plezier hebben gehad was dit toch het laatste wat ik voor haar kon doen?

Naar de slacht was geen optie en verkopen aan de verzekering: echt niet!! Mijn merrie zag er nog prachtig uit, glanzende vacht... ik vertrouwde het echt niet, ik was veel te bang dat ze haar door zouden verkopen waardoor ze alsnog pijn moest gaan lijden!!

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:45

Tuurlijk denk je erover na, maar het hoort gewoon bij het leven. Je kan je er beter niet te druk over maken, en een mooie tijd hebben met je paard, dat is veel belangrijker!

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:55

Ze is niet eens mijn eigen paard maar ik denk er wel eens over na.. Famke is nog maar 10, ik ken haar nog maar kort en toch zou ik haar echt niet kunnen missen! Nog nooit zo'n klik met een paard gehad als met haar. Lovers Maarja, mocht er iets met haar gebeuren dan beslist de eigenaar uiteindelijk hoe het verder loopt en niet ik.. Dus ik denk er ook niet vaak aan, heel af en toe eens en dan vergeet ik het weer gauw.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:22

Mijn pony is nu 26, dus ik denk er ook wel eens aan. Vooral als ik weer zie hoe ze altijd los meeloopt en opkijkt als je roept, dat doen er toch niet zo heel veel.
Mocht haar tijd dan komen: mijn pa is dierenarts, dus we laten haar waarschijnlijk rustig bij stal inslapen. Ze heeft verder een super leventje, en zal nog best even meegaan, dus ik geniet van elke dag en als het zover is heb ik er denk ik vrede mee.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:23

Ik denk er over na, in zoverre dat ik zorg dat ik Indy een zo leuk mogelijk leven probeer te bieden. Want wanneer je er te veel over nadenkt heeft dat denk ik geen positieve invloed op jou, dus ook niet op je paard.

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:26

Over mijn oude pony denk ik veel over.. Vooral in de zomers maak ik ook heel veel foto's van d'r, want het kan altijd de laatste zomer zijn.. Ik hoop dat ze de keuze zelf maakt en om het even cru te zeggen dat ik haar dood vind in de wei. Mocht ik de keuze moeten maken krijgt ze een thuis een spuitje. Mijn jonge paard denk ik niet zo over na, maar ik weet wel dat als het moment daar is ze naar de slager gaat. Ze gaan dus beiden op een andere manier dood, op een manier die naar mijn idee het beste voor hun is.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:26

Ik heb de beslissing genomen om mijn paardje in te laten slapen.. ze heeft een hele zware blessure, en kan niet meer van het leven genieten zoals een paard dat behoort te doen.. ze mag haar verdere leven alleen nog maar stappen.
Ik ga haar dus laten in slapen.. over 2 maanden omdat ze een veulen heeft..
Ik ben dus vanaf nu bezig met afscheid nemen.
Ik huil ook heel de dag door, vooral savonds als ik foto's bekijk van haar, of als mensen vragen hoe het met ons gaat.
Ooit kom je voor deze keuze te staan.
Toch heb ik haar 10jr gehad.. en we hebben een leuke tijd gehad, ze heeft me een mooi veulen nagelaten.
Ik ben haar dankbaar voor alles.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:44

dat gaat hier 1 grote drama worden.
alleereerst zal de allergrootste drama zijn als onze 16 jarige pony komt te overlijden.
die hebben we al vanaf haar 4de en is mijn zus haar alles.
wil er niet aan denken als het zover is, want die stort dan compleet in.
maar ja, ik heb een verzorgpony van 20 die ik al 12.5 jaar verzorg, en die ik toch weer mijn alles.
denk dat als zij doodgaat, ik ook compleet instort.
vandaar dat ik er absoluut nooit over nadenk, ik geniet van ze zolang het nog kan,en hoop gewoon dat ze beide minimaal 30 jaar oud worden.

Horselover21: heel veel sterkte ermee!

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:59

Ik zou het heel erg vinden als mijn paard dood zou gaan (heb wel nog geen..). Vooral omdat je er toch aan gehecht raakt en het een stukje van jouw wordt. Maar als zijn leven ondraaglijk wordt dan zou ik hem voor zijn eigen leven in laten slapen..

Minou
Berichten: 290
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Valkenburg

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:32

Niemand kan zich voorstellen hoe veel pijn het doet als je de beslissing moet maken om je paard te laten inslapen. Ik heb deze keuze 11 weken geleden moeten maken om mijn beste vriend te laten inslapen. Hij had drie nekwervels gebroken vier jaar geleden. De toenmalige dierenarts had hem na zijn val niet goed nagekeken en gezegd dat hij niets mankeerde. Ik heb elke dag gewoon met hem gereden, nooit was hij vervelend altijd voorwaarts en vrolijk. Dit paard ging door vuur voor mij, hij heeft nooit laten merken dat hij pijn had.

Ik ging meer dressuurmatig rijden en kwam hierdoor bij een manueel therapeut terecht. Die vertelde mij dat hij heel veel pijn had en er niks meer aan te doen was, doordat die 3 wervels scheef waren aangegroeid kon hij zich niet buigen, hij had een ernstige vorm van ataxie.

Ik heb hem nog 10 dagen bij me gehad, hij heeft toen een verlamming gekregen. Ik heb hem op die 7 jaar dat ik hem had nog nooit zo bang gezien.
De dierenarts kon hem nog voor 2 jaar pijnstillers voorschrijven, maar ik zou hem in die 2 jaar verlamd op de grond vinden.

Ik heb hem bij de dierenarts laten inslapen, ik raad dit iedereen aan. Als je het thuis laat doen moet je paardje vaak 2 á 3 dagen onder een zeil aan de straat liggen voor dat ze hem komen ophalen. Bij de dierenarts is dat of de zelfde dag of de dag erna.

Niemand kan zich dit verdriet voorstellen, ik wens dan ook iedereen die dit meegemaakt heeft heel veel sterkte.
En voor de rest hoop ik dat dit voor de meeste mensen bespaart blijft, het was de moeilijkste beslissing die ooit heb moeten maken.

Wat ik iemand in die positie wil meegeven is, als je paard pijn heeft ga dan niet lopen sukkelen met medicijnen enz.. Maar ben hard voor jezelf en kies het beste voor hem!!!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:35

Ik denk dat het puur aan de situatie ligt. Komt het doordat ik iets niet goed heb gedaan, kan ik mezelf wel bijna vermoorden van schuldgevoelens, denk ik. Wanneer ik voor mezelf weet, dat het voor het paard tijd was om te gaan, heb ik er meer vrede mee.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 22:38

In een oude bit stond ook een stuk hierover. "Het paard als hebbeding" hete het. Het ging er ook over dat er veel mensen zijn die het paard laten leven terwijl hij heel veel pijn heeft. Dat stukje heeft ook wel indruk op mij gemaakt. Vooral de tekening die erbij stond.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:45

Ik moet er niet aan denken dat de paarden dood gaan, ookal weet ik dat het eens gebeurd Verdrietig
Maar zodra ze veel pijn hebben, wil ik absoluut niet egoïstisch zijn door ze te laten leven alleen voor mezelf Lachen