'de ideale omheining'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

'de ideale omheining'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 11:30

Vorige week is een pony, van een kennis van ons, uitgebroken uit één van onze weides. Het was een stevige Fjord. Hij moet verschoten zijn en dwars door de omheining gelopen zijn. Gelukkig hebben we hem en de andere pony's kunnen vangen en veilig op stal gezet, maar het had ook anders kunnen aflopen.

De omheining was naar ons idee veilig. Op de plaats waar de Fjord door de omheining gelopen is, stond eerst een deel van een nieuw aangelegde omheining van de 'buren', bestaande uit stevige betonnen palen met van die 30 centimeter hoge betonnen platen vanonder (verder was er geen draad tussen die palen gespannen, maar dat is al een paar jaar zo, ze zijn dus hoofdzakelijk een visuele afbakening). Wij hadden onze omheining ervoor gezet en die bestond uit betonnen palen met daartussen 2 metalen draden en 2 stroomdraden.

We denken eraan de omheining te repareren zoals hij was en dan een kleine halve meter voor de omheining nog eens lage paaltjes te zetten met één stroomdraad. Maar je kan natuurlijk blijven omheinen. Vandaar mijn vraag:

Hoe omhein je nu het beste een weide?
Stroomdraad alleen zien wij niet zitten omdat onze pony's daar al eens onderdoor willen gaan enzo, en ursusdraad (hokjesdraad), daar durven ze al eens met hun hoef in vastzitten. Vandaar onze keuze voor metaaldraad (dus een stevige metalen draad die opgespannen is).

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:42

3 banen breed schriklint , da's perfect.
Veel beter zichtbaar ook dan draadjes.

Of iets met planken en rubberband...afgewisseld met breed lint.....

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:48

bij ons op de manege staan bielzen om de paar meter en dan drie banen breedlinten met stroom.
sommige stukken zelfs met met twee banen bielzen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:52

Ik ga met pmarena mee. 3 banen BREEEEED schriklint, werkt super! Metaaldraad vind ik maar eng en gevaarlijk. Dat zou ik persoonlijk nooit gebruiken.
Schrikdraad combineren met houten planken is natuurlijk helemaal super.

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 12:12

Wij zijn nu ook aan onze afrastering aan het werken. Vroeger hadden we ook alleen schrikdraad maar we hebben een paar kastaars die eronderdoor weten te kruipen. Dus nu zijn we aan het afrasteren met onderaan breed schriklint, midden metalen schrikdraad en boven weer breed schriklint. Er zit wel geen stroom op het schriklint maar het voldoet prima en ziet er netjes uit.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 19:58

Wij hebben op stal houten omheining, met daarvoor lint en bovenaan op de planken een stroomdraadje, voor het hangen over het hek. Is een hele fijne omheining en goed zichtbaar!!!!! We hebben 2 planken.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:31

ideale omheining is volgens mij rubberband, en hout ook wel, en houit staat natuurlijk ook heel mooi!!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:40

Wij hadden eerst 3 banen dik wit schriklint, met daarboven nog eens op 1.50m hoogte een dunnere draad en overal stond flink stroom op.
Ik wilde toen op een dag naar college gaan en keek nog even uit het raam naar de paarden....toen zag ik dus mijn nieuwste aankoop (3jarige Pion..waaraan ik zelf moest meebetalen Tong uitsteken) BUITEN de omheining staan!
Hij had alles platgelopen, palen afgebroken enz enz.

Toen hebben we dus hout om de wei laten zetten (Houtcompagnie) en dat geeft echt een heel veilig gevoel en het ziet er super uit.
Nadeel is natuurlijk wel de prijs...wij waren ongeveer 10.000 gulden kwijt.
Je moet rekenen op 20 gulden per meter, inclusief laten zetten....
Je kunt natuurlijk ook eerst dat brede lint gebruiken met flink stroom erop...

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:47

Wij hebben een houte omheining met schrikdraad werkt perfect.
En is goed veilig, ze gaan er ook niet op bijten ofzo, en ziet er idd nog netjes uit ook

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:50

Wij hebben sloten om de weilanden heen, werkt perfect, maar ja, friesland he Lachen
Daarnaast gebruik ik wit stroomlint, die van ruim 1 cm breed. Omdat ik de omheiningen nogal eens verplaats gebruik ik van die blauwe of witte paaltjes. Maar er staat een behoorlijke hoeveelheid stroom op (om hengsten en merries te kunnen scheiden als de merries hengstig zijn Lachen Lachen

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:11

een mooi houten hek, natuurlijk behandeld met anti bijt spul, en dan zo'n 20 cm daarvoor breed schriklint... iets onder de bovenkant van het hek en in het midden.... dat lijkt mij de perfecte omheining

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-02 07:53

Ik ben er even bij vergeten te vertellen dat de wei waar ik het over heb niet van ons is, maar gehuurd wordt per jaar. Het kan dus goed zijn dat we die wei kwijt zijn over een jaar of 2, omdat we per jaar huren. Inversteren in een houten omheining is dus niet echt ideaal. Maar die rubberen band lijkt me wat. Ik heb het nog nooit gezien, hoe werkt het precies, wat kost het een waar kan je zoiets vinden?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:24

Je hebt ook nog van dat schrikkoord, ideaal, gaat langer mee dan schriklint. Paarden zien dit ook goed.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:32


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-02 19:40

Het ziet er wel degelijk uit zo'n BEO-band, maar het is ook niet goedkoop. Als ik mijn wei zou omheinen met een dubbele band, dan zou mij dat meer dan 500 euro aan band alleen kosten (dus zonder de bevestigingsmiddelen). Dat is ook een grote investering voor een wei waar je niet zeker van bent of je heb volgend jaar nog hebt. Maar het is wel een slimme manier van omheinen, denk ik.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 20:02

Rubberband is inderdaad heel mooi en degelijk maar de palen kosten ook aardig wat. Rubberband trekt erg en daarom heb je goed geschoorde bielzen nodig op de hoeken en hele stevige palen ertussen.

Wij hebben drie lagen 4 cm. schriklint met veel stroom maar mijn Shetlander komt er nog doorheen. Ook mijn Appaloosaruin brak af en toe uit. Hij sprong er gewoon overheen terwijl de bovenste band op 1.40m zit of hij tikte de onderste met zijn hoef eruit en dook er dan onderdoor.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 20:03

Mijn paarden blijven zelfs op afstand voor 1 enkel schrikdraadje.. Meestal hebben wij 2 draadjes staan om een stuk land af te rasteren. Bij het bestaande hek hebben we m.b.v. afstand isolatoren ook 2 draden gespannen. Als er goed stroom opstaat weten ze het gauw genoeg, en echt niet dat ze er dan nog tegenaankomen, of in de buurt komen! Tenminste die van mij niet.. Maar band etc. staat wel een stuk mooier, maar is ook een heeeeel stuk duurder!!

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 20:39

Op de manege staat om de paddock een houten hek, met 10 cm voor de bovenste plank schrikdraad. Alleen eigenwijze mini's (zoals Jerry vroeger) kunnen er onder door kruipen!
Om de grote wei voor veulens gewoon hout of sloot.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 20:47

Als je goed band hebt, dan kun je dat later hergebruiken in een andere weide als deze weg moet. Lijkt me geen reden om geen schrikband te nemen. Houten omheining is inderdaad een stuk moeilijker verhuizen...

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 22:30

Ik zou i.i.g. dan breed schriklint nemen. Geen ijzerdraad of van da t hele dunne schrikdraad (van dat touw). Als ze hier in blijven hangen, kunnen ze flinke japen in hun lijf krijgen. Wij hebben een omheining met onder en boven van dat dunne schrikdraad en om de 2 meter een paal. Er is 1 pony in terecht gekomen, die het hele hek plat heeft getrokken en een paar flinke wonden aan z'n benen heeft. En dat is met ijzerdraad helemaal.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Re: 'de ideale omheining'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 22:33

visje schreef:
Vorige week is een pony, van een kennis van ons, uitgebroken uit één van onze weides. Het was een stevige Fjord. Hij moet verschoten zijn en dwars door de omheining gelopen zijn. Gelukkig hebben we hem en de andere pony's kunnen vangen en veilig op stal gezet, maar het had ook anders kunnen aflopen.

Tja, dat het anders had kunnen aflopen dan kan ik zeker bevestigen!, maar een ideale omheining bestaat er niet! Zo simpel is het gewoon.
De beste omheining is geen omheining. Ik zou zeggen gaas of een heg zou nog het meest veilig zijn of een soort paddoc idee maar deze zijn meestal erg duur. Tja een goed stoomapparaat kan ook heel belangrijk zijn dat ze weten dat ze bij de draad uit de buurt moeten blijven!).

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-02 08:25

Nog iets over een stroomaparaat: ik heb gehoord dat een stroomapparaat dat aangesloten is op netspanning veel hardere schokken geeft. Is dat zo? Wij hebben een apparaat met een batterij omdat onze pony's niet in de buurt van een plaats wonen waar je stroom kan krijgen. Ons apparaat heeft wel genoeg capaiteit om de lengte en het soort draad dat we gebruiken te voorzien.

Nog iets, ik heb ook al eens een soort stoomlint gezien dat
sterker en iets harder was dan het gewone, omdat het vanbinnen met plastiek was. Het was eigenlijk een plastiek lint (denk aan die linten die gebruikt worden om grote kartonnen dozen dicht te houden, maar dan nog dikker en sterker), dat met ijzerdraden omwikkeld was, zodat de verschillende ijzerdraadjes elkaar constant kruisten. Het was ongeveer een centimeter breed.
Kennen jullie deze draad en wat vinden jullie daarvan?

Ik blijf erbij dat rubber geen oplossing is, als ik ook al mijn palen ga moeten vervangen.

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 10:41

om onze wei staat een hek van 2 meter hoog gewoon eenhek