paard in protest-wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 10:00

ik heb nu ongeveer een maand een ruin, hartsikke leuk beesie, maar hij heeft 1 slechte gewoonte, als ik naast hem loop, en hij moet ergens heen waar hij niet zoveel zin in heeft(bijv. stal, of bak terwijlk zn vriendinnetje nog in de wei staat), hij loopt dan eerst braaf mee, maar plosteling gooit hij dan zn hoofd omhoog en loopt keihard achteruit. Ben er inmiddels achter dat ik alleen met halstertouw moet gaan lopen, maar toch vind ik het een vervelend trucje, hoe pak ik hem hierop aan?

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:29

Um ik begijp even niet wat je bedoeld met: "Ben er immiddels achter dat ik alleen met een halstertouw moet gaan lopen" Verward als je dat even uitlegt zal het makkelijker zijn je te helpen

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:37

Je kan misschien een zweepje meenemen, het paard heb je rechts vast, het zweepje pak je links vast, en hou je horizontaal vast naast het paard, en als hij even niet luistert of niet oplet zwiep je met het zweepje omhoog en omlaag, werkt dat niet geef je hem een tikje.
En het commando 'ho' moet hij goed kennen. Als jij ho zegt moet hij direct stilstaan.
Dat van dat je alleen met halstertouw moet lopen snap ik niet helemaal, doet hij het dan alleen met hoofdstel ofzo?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 11:02

Zilly schreef:
Um ik begijp even niet wat je bedoeld met: "Ben er immiddels achter dat ik alleen met een halstertouw moet gaan lopen" Verward als je dat even uitlegt zal het makkelijker zijn je te helpen


mijn haflingers neem ik gewoon mee aan het halster, maar als je fluego aan het halster hebt, en hij doet zn hoofd in de lucht en gooit zich achteruit, dan vlieg je zowat mee door de lucht en heb je daarna een zeer pijnlijke hand.

dat met dat zweepje heeft geen zin, hij loopt heel braaf en sullig mee, tot hij zich bedenkt:tot hier en niet verder, en vliegt dan ineens achteruit, trekt je een eind mee en staat daarna weer rustig stil.
als je dan met een zweepje gaat zwaaien, gaat hij alleen maar meer achteruit lopen.

hij heeft gewoon door dat ie sterker is, gister heeft mn vriend geholpen en hebben we samen ons gewicht in de stijdt gezet, hij probeerde toen te gaan hangen, mn vriend heeft hem toen met de musketon van het halstertouw tegen zn kont gemept en toen liep hij wel weer braaf mee, en kon ik hem zo weer meenemen.
ik zat zelf al te denken een halstertouw om zn hoofd te doen, zodat hij veel druk voelt zodra hij achteruit spurt, of een longeerlijn om zn billen oid.

wie heeft tips?
Laatst bijgewerkt door missnynke op 20-04-05 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:03

Ik denk dat ze bedoelt dat ze 'm eerst ook wel eens gewoon zo direct aan z'n halster pakte zonder touw eraan.

Heb je er wel eens een kettinkje aan gehad? Eerst maar eens onderlangs en als dat niet genoeg effect heeft bovenlangs.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:04

Oh haha, ik zie dat onze postings elkaar gekruisd hebben.

Black_White

Berichten: 1612
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:09

Dat had ik met rijden (ben er inmiddels aardig vanaf) Het best is om gewoon rustig te blijven, loop gewoon, niet met het idee ow hij gaat zo weer, maar gewoon lopen. Blijf gweoon idere keer praten, niet van braaf, mar gwoon over iets anders, of zingen. Dan is de spanning er af, en blijft je paard ook rustiger.hou hem daarbij trouwens wel alert op jou. hij mag niet met andere dingen bezig zijn. Maar je moet het halster touw wel ontspannen laten als hij niets doet. Beetje moeilijk uit teleggen wat ik bedoel, maar uit eindelijk moet je het voelen.
Mijn vorige pony draaide zich altijd om als ik naar het weiland liep, wij hebben bij haar dan het halstertouw aan de rechterkant (als je aan de linkerkant loopt tenminste Haha!) vast gemaakt, en dan onder de kin aan de linker kant door het gaatje van het halster. Als je dan trekt, of als hij trekt, krijt hij ner even iets meer druk op zijn neus, waardoor hij eerder zal luisteren.Er overheen kan ook, maar vind ik zelf nog minder vriendelijk. Zorg erwel altijd voor, dat als hij braaf is, dat dan de druk van zijn neus weer weg is.


Een longeerlijn om zijn kont vind ik zelf niet echt eengoed idee, ik heb eerder het idee dat hij jullie te snel af wil zijn, voel je dat hij iets van plan is, zorgdan dat je net iets achter zijn hoofd loopt, zodat je de drijver bent (net als in een kudde).

duckie

Berichten: 102
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wateringen

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:13

Hallo,

Misschien is het een idee om een aantal keer iemand mee te vragen en zorgen dat deze tweede persoon er achter loopt met een zweepje of zo... zodra hij gaat staken krijgt hij een tik..... Als het goed is zou hij uiteindelijk door moeten lopen (alhoewel hier wel wat tijd overheen zal gaan) maar dan krijgt hij het idee dat als hij staakt... er iets onprettigs gebeurd.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!!

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:15

Ik zou hem niet meer druk achter zijn oren geven.. Reactie van een paard is om daar tegenin te gaan..

Laat anders iemand achter hem lopen met longeerzweep.. Krijgt hij de gedachte om achteruit te gaan mep je hem op zijn reet vooruit.. Looptie braaf mee dan doet degene natuurlijk niets.. Naarmate het beter gaat neemt degene met de zweep steeds meer afstand, totdat hij er niet meer achter hoefd te lopen..
Wedden dat hij het snel afleert.. Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:18

Pas met die zwepen e.d. wel heel goed op dat hij niet over je heen loopt als hij van schrik naar voren springt, je bent 'm maar zo kwijt hoor!

Wat ook kan werken: Hij wil toch zo graag achteruit? Nou dan zál hij achteruit! Het hele erf rond en nog 3x als het moet.
Ik ben er niet zo voor om allerlei hulptroepen in te schakelen, want je zult het toch ook alleen op moeten kunnen lossen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 11:20

ok dank jullie wel voor de tips, ik zal het eens proberen!

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:22

Margreet.. Dat was ik er idd vergeten bij te zeggen.. Bloos Haha!

Jouw oplossing is ook een goede.. Zou ik eerst proberen.. Ja

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:23

Ik zou inderdaad ook oppassen met de zweep, daar kan hij aardig van in paniek raken !!!
Wat je zou kunnen proberen is gewoon een halstertouw onderlangs vastmaken zoals je bij een ketting doet. Dat is een stuk minder ingrijpend voor het paard dan een ketting.

En de opmerking van Margreet is inderdaad ook wel een goeie !!! Laat hem nóg meer achteruit lopen als hij ermee stopt !!!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 11:30

Zilly schreef:
Ik zou inderdaad ook oppassen met de zweep, daar kan hij aardig van in paniek raken !!!


geeft niks, ik geef liever 1x een beste reis met de zweep, die indruk maakt, dan dat hij mij 10x meetrekt de lucht in. hij is niet bang, hij is gewoon dwars.
@blackwhite: hij loopt verder normaal aan een loshangende halstertouw met me mee.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:33

Dat hij er een keer van schrikt is idd helemaal niet erg, maar het zou zonde zijn als je 'm los moet laten!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 11:55

Margreet schreef:
Dat hij er een keer van schrikt is idd helemaal niet erg, maar het zou zonde zijn als je 'm los moet laten!


wat zou ik dan los moeten laten? het halstertouw als hij achteruit deinst?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: paard in protest-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:56

Margreet schreef:
Pas met die zwepen e.d. wel heel goed op dat hij niet over je heen loopt als hij van schrik naar voren springt, je bent 'm maar zo kwijt hoor!


Nerd