Help ik weet niet meer..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 18:42

ik heb me pony nu 8 maanden er is al heel wat gebeurt op stal..
Nou is dat maand had ergstig ongeluk is gebeurt : over hek gesprongen vervolgens kaak gebroken en zware hersenschudding..
toch besloten om hem te houden was toch gek van hem!!
In de winter zetten we ze op pad maar hij is daar dus nog 2 schuin over laag schrikdraad gesprongen en 3x over hek van 1,50 en nog x de sloot..

kreeg weiland aan de andere kant vanweg die anders elke x zal ontsnappen..
Ging altijd goed staat met 3 andere paarden in 1 wei..
ze hebben tot nu toe altijd in gestaan... en nooit meer ontsnapt..

Maar nu aan de andere kant is vandaag 1 is over draad gesprongen dat was omgewaaid hadden ze nooit goed vast gemaakt.. fijn!!
En hebben dus 2 paarden elkaar helemaal kapot Geschopt.. en nu moeten we ruilen van wei en die wei is 10x zo kleiner dus ik zie me paard en nog wel overheen springen.. omdat de wei te klein is voor 4 paarden en daarna over hek en dat op een dag gebelt wordt dat me paard stok kreupel is omdat die over hek is gesprongen heb nu tegen de rest gezecht laat die van mijn maar hele jaar binnen staan omdat ik al zie gebeuren dat die over heen springt..

En nu weet ik niet meer wat moet doen .. wil me paard dolgraag buiten hebben staan maar ik zie gewoon gebeuren dat ik wordt gebeld dat die dood is of iets ergstig heb..

Wat moet doen?

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:46

Andere stalling zoeken?

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:46

En beter leren typen/ verhalen schrijven.

crazyy_caro
Berichten: 100
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: noord brabant

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:49

ik ben het met kiim eens, een andere stalling lijkt me de beste oplossing

jolandapinky

Berichten: 269
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:50

ben het met beide voorgangers eens!

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:51

Je verhaal is erg onduidelijk en warrig getypt. Wat ik er van kan maken is dus dat je paard blijkbaar uit de weide springt/over de draad enz.

Ligt dit aan de deugdelijkheid van de omheining? Zo ja, andere stal zoeken.

Ligt dit aan je paard? Zo ja, uitzoeken waarom hij er uit gaat. Verveling? Staat hij alleen? Heeft hij te weinig eten?

Je paard 24/7 op stal zetten vind ik geen oplossing voor het probleem. Dat vind ik triest. Het dier is gewend om altijd buiten te komen en moet omdat je hem niet binnen de omheining kan houden maar op stal, hoop dat het niet zo is.

Hengstenweide een optie?

Anoniem

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:53

Erg onduidelijk idd, maar ik denk dat je het beste naar een andere stalling opzoek moet gaan

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 19:02

Als eten op is of kaal wordt gaat die bij hek zitten vervelen. maar aan de kant waar nu staat maak niet zoveel uit want aan einde zit schrikdraad. en daar blijft die ook gewoon achter maar de kant waar ik heen moet staat ijzeren hek en hij ziet dat als hindernis achter schrikdraad blijf die 9 van de 10 x staan maar ijzeren hek is toch om over heen te springen denk hij..

Marlies een hengste wei is geen oplossing;)

En een andere stal is ook geen optie.. die zyn te duur hier en daar mogen ze niet na buiten of alleen 1 uurtjes als je er bij ben..

Ik wil zelf door graag buiten hebben maar omdat de angst te groot is ;) durf ik het niet aan

Sorry ik heb nogal paniekerig en huilend neer geschreven

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:05

Als jij het zo vervelend vind zou ik jouw paard tijdelijk op stal houden en zorgen dat jij een stukje weiland heel hoog mag afzetten tot 2 m hoog, als dat mogelijk is.

En dan je paard daarin doen.

Een andere stalling zoeken heeft geen zin, gaat toch weer springen, je verplaatst het probleem enkel.

Paard moet gewoon leren dat die niet altijd zijn zin kan krijgen en het doen moet met een weiland wat hem is aangewezen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-08-12 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieverdje10
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-08-12

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:07

Overleggen met de stalhouder of andere stalling zoeken zal ik adviseren

crazyy_caro
Berichten: 100
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: noord brabant

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:10

als een andere staling niet kan kun je misschien overleggen met de eigenaar van je stal of de omheining hoger gemaakt kan worden

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:12

Lieverdje10 schreef:
Overleggen met de stalhouder of andere stalling zoeken zal ik adviseren


Heeft toch geen zin, volgens TS heeft zelfs een hengstenweide geen nut. Je verplaatst het probleem alleen maar naar een ander plek.



Mocht jouw stalhouder er niet aan willen om een heel weiland aan te passen dan moet je daar niet boos om worden, want dat kost de stalhouder geld en dat voor 1 stalklant en de stalklanten komen en gaan weer.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-08-12 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:16

Waarom is een hengstenweide (qua afrastering dan hè) geen oplossing?

Misschien kan je met de stalhouder overleggen of jullie een stuk speciaal mogen omheinen met hoger schrikdraad ipv het hek. Als je stal verder goed bevalt zou ik een oplossing zoeken, aangezien je aangeeft date het stroomdraad wel werkt zou ik daar mee bezig gaan.

Snap trouwens niet waarom ze nu in een ander stuk moeten terwijl ze er zo te lezen tussenuit zijn gegaan omdat iemand het draad niet goed had gemaakt?

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 19:23

MarliesV schreef:
Waarom is een hengstenweide (qua afrastering dan hè) geen oplossing?

Misschien kan je met de stalhouder overleggen of jullie een stuk speciaal mogen omheinen met hoger schrikdraad ipv het hek. Als je stal verder goed bevalt zou ik een oplossing zoeken, aangezien je aangeeft date het stroomdraad wel werkt zou ik daar mee bezig gaan.

Snap trouwens niet waarom ze nu in een ander stuk moeten terwijl ze er zo te lezen tussenuit zijn gegaan omdat iemand het draad niet goed had gemaakt?



Die van de andere kant die sloopte steeds wei maar hun vergeten zelfs het stroom aan te zetten..! en zijn nu 2 paarden gewond omdat die 2 elkaar niet mogen dusja makkelijkste is natuurlijk gelijk van wei wisselen.. alleen bij mijn zit de angst zo erg hoog.. en daar hielden ze geen reking mee.. vandaar ook maar verlopig 24/7 binenn staan ik wil me paard niet kreupel aan treffen..;)

omdat als ik bij hengste wei neer zet dan krijg niet meer gevangen en wordt die in elkaar getrapt hij is iets te snel bang en laat alles gebeuren ...

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:04

Natuurlijk die moet je dan ook niet bij een hengst in de hengstenwei zetten, dan vraag je juist erom dat jouw paard in elkaar getrimd wordt door een heuse hengst.

Hehe, wij bedoelen dan ook echt hengstenwei voor jouw paard en niet bij een hengst zetten in een hengstenwei.

Snap je het nu wel?

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:16

Precies wat Ragdollcat schrijft. Niet jou paard met hengst in een weide.

Maar jou paard met z'n huidige vriendjes in een lege hengstenweide. Zo heb je een omheining die sloop/spring proof zou moeten zijn en ze dus allemaal veilig buiten kunnen.

Als deze mogelijkheid er niet is kan je misschien met de staleigenaar overleggen of deze gemaakt kan worden.

Snap dat je je paard niet kreupel wilt hebben maar vind 24/7 op stal ineens niet echt een fijne oplossing. Maar goed, als het tijdelijk is en hij er nog wel regelmatig uit komt en contact met andere paarden kan hebben op stal dan moet het maar voor even natuurlijk.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:26

Maar als het alleen om de hek opening gaat kun je daar toch ook een schrikdraadje voor zetten?
Of niet?
Want ik kom ook niet helemaal uit je verhaal.
En je kunt evengoed altijd een beetje rondkijken, vaak zijn er wel stalletjes te vinden die niet zo duur zijn, of een boer ofzo, waar ze wat meer gras hebben, dat kan ook helpen natuurlijk.

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 20:38

geloof me hier in de buurt heb op verschillende plaatsten gestaan .;)
maar nog niet een goeie stal.. ze mogen bij geen 1 na buiten en weilanden waar je op mag staan dat doe ik hem niet aan zo modder zowel zomer als winter... de eigenaar staat trouwens nergens voor open hebben met hem gepraat en this alleen wij ruilen of anders niks. zolang ik me paard heb staat die alleen buiten als ik er ben!

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:28

Vervelend probleem, maar jij bent verantwoordelijk voor het welzijn van je paard dus moet jij er voor zorgen dat jouw paard het goed heeft.

Je verhaal is erg onduidelijk, maar blijkbaar heb je nu een ander stuk wei aangewezen gekregen en ben je bang dat het dier hier uit wil springen. Maar je wilt ook niet verhuizen naar een beter plekje. Dan is het aan jou om ervoor te zorgen dat dit stuk wei goed geschikt gemaakt wordt voor jouw paard, desnoods doe je het zelf op je eigen kosten, daar is vast wel over te praten als je een beetje rustig en duidelijk het gesprek aan gaat, want als jij er in wilt investeren is dit een waardevermeerdering voor de stalhouder.

Als hij ook bereid is om een hengstenweide te maken, dan mag er vast nog wel een stukje als hengstenweide gemaakt worden voor jouw paard :)

Wanneer dat echt niet kan is het alsnog aan jou om een oplossing te zoeken, wanneer je paard amper buiten komt dan faal je toch wel als eigenaar hoor, dat moet je niet willen :o

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 11:42

pmarena schreef:
Vervelend probleem, maar jij bent verantwoordelijk voor het welzijn van je paard dus moet jij er voor zorgen dat jouw paard het goed heeft.

Je verhaal is erg onduidelijk, maar blijkbaar heb je nu een ander stuk wei aangewezen gekregen en ben je bang dat het dier hier uit wil springen. Maar je wilt ook niet verhuizen naar een beter plekje. Dan is het aan jou om ervoor te zorgen dat dit stuk wei goed geschikt gemaakt wordt voor jouw paard, desnoods doe je het zelf op je eigen kosten, daar is vast wel over te praten als je een beetje rustig en duidelijk het gesprek aan gaat, want als jij er in wilt investeren is dit een waardevermeerdering voor de stalhouder.

Als hij ook bereid is om een hengstenweide te maken, dan mag er vast nog wel een stukje als hengstenweide gemaakt worden voor jouw paard :)

Wanneer dat echt niet kan is het alsnog aan jou om een oplossing te zoeken, wanneer je paard amper buiten komt dan faal je toch wel als eigenaar hoor, dat moet je niet willen :o


De wei die ik had heb ik zelf gemaakt 2 maanden geleden omdat die er steeds uit kwam daarvoor.. en nu moet ik dus uit voor 2 paarden..
maar we hebben geprobeerd vandaag jaa hoor ik draai me nog geen eens om of me paard stond al weer achter me.. net wat ik voorspelde nu was ik er optijd bij.. ik ken niet de hele dag bij zijn om terug te zetten..

de stallen hier zijn echt van de zz stallen alles draait om wedstrijden er hang een Rot zweertje..

zuma1

Berichten: 735
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: alblasserdam

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:49

wij hebben nog plekje vrij hoor ...rond rotteredam

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 11:57

zuma1 schreef:
wij hebben nog plekje vrij hoor ...rond rotteredam


waar?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:33

Het lijkt erop dat ze jouw paard zat zijn en van je af willen en dus weinig medewerking verleent.

Kan ik op zich best begrijpen.

Niet iedereen wil een hengstenwei en is er niet altijd ruimte voor enz. enz.

Eigenlijk moet je zoeken naar een stalling dat geschikt is voor jouw paard ipv dat ze zich moeten aanpassen voor 1 pensionklant wat toch vaak komt en weer gaat.

Je gaf zelf al aan dat je al vaker bent verhuisd.

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:16

Heel vervelend als je paard steeds ontsnapt. Misschien is het een oplossing om een soort "sluis" voor het hek te maken. Dus een stroomdraad of net achter het hek, of een stukje ervandaan. Dan moet je weliswaar een extra draad open maken, maar maak je het daarmee wel veiliger voor je paard.
En wat stroom betreft, lastig dat de staleigenaar dat zelf steeds vergeet, althans dat begrijp ik. Oplossing daarvoor kan zijn een "stroomklok" erbij zetten. Dan kun je het stuk extra draad onder stroom zetten, is het hek "afgesloten" zodat je paard er niet bij kan, staat er stroom op en maak je het allemaal een stuk veiliger. Kan me niet voorstellen dat de staleigenaar daarop tegen kan zijn.

Wat ik alleen niet snap, je zegt dat de andere stallen alle som wedstrijden draait en je dat niet leuk vindt. Ik zie echter in je profiel staat dat je zelf ook de sport in wil met je paard?

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: Help ik weet niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:46

Ik wilde de sport in maar hoef niet zoals op die manege gaat alle duren paarden mogen niet buiten hooguit een 2 uur en alles rijdt daar m of z geef mijn maar lekker gewoon pension stal waar onderling gezellig is en paard de hele dag buiten staan ;) wedstrijd op ze tijd ;). Ik sta nu trouwens 4 jaar op de stal waar ik nu sta nooit problemen of wat dan ook gehad ! En doe ook alles voor andere Alleen Sins die van onstnapte en nog andere op stal is de ellende begonnen !