Dak van schuilstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Dak van schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 14:12

Ik heb een blokhut voor mijn ezeltjes, die ik binnenkort af ga bouwen en weer op ga bouwen bij hun nieuwe stekkie (bij een bokster thuis :) ) Nu is het dak niet meer ok en moet vervangen worden. Ik weet alleen niet met wat.... kan dat gewoon met golfplaten die ik bij de bouwmarkt kan krijgen? De hut is zomer- en winter loopstal voor de twee bengels, dus ze moeten er echt droog in kunnen staan.

De hut (wordt nu nog gebruikt als ren en droog onderkomen van de jonge hondjes als eigenaar even niet thuis is, vandaar het hekwerk aan de voorzijde. Dit neem ik natuurlijk niet mee voor de ezeltjes):
Afbeelding

Een idee van de afmeting, door grote kerel ervoor te parkeren :D :
Afbeelding

Hier de binnenkant, waar je ziet dat het dak vervangen moet worden:
Afbeelding

Ik ben niet heel handig, dus weer perfect afwerken met planken hout zie ik niet zitten.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:16

GamblersCup schreef:
Ik ben niet heel handig, dus weer perfect afwerken met planken hout zie ik niet zitten.

Dan vraag je toch of die grote kerel je even wilt helpen.
Nee joh grapje!

Golfplaat gaan prima :j Zie je wel vaker en bij ons op stal hebben wij het ook :)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 14:22

:D Grote kerel zou normaal gesproken graag willen helpen, maar zijn agenda zit zelfs nog voller dan het mijne. En eerlijk gezegd heb ik een beetje haast: het streven is de ezels komend weekend al verhuizen, maar dan moet de stal er dus staan. Mét dak :D
Ik ben blij dat grote kerel me in ieder geval helpt met afbouwen (dak betekend: zaag erin). Bij Bokster thuis krijg ik ook wel hulp natuurlijk, maar als het ding er vlot moet staan dan lijkt me dat golfplaten een stuk sneller gaat. Maar alleen als het inderdaad genoeg is!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Dak van schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:46

golfplaat gaat prima, zou alleen niet de goedkopere doorzichtige platen gebruiken, maar de dikkere rode of zwarte platen...
eventueel kun je eerst nor houten platen (underlayment oid) op het dak kunnen zetten en daar de platen op leggen , gebruik in ieder geval wel de spijkers speciaal voor golfplaat bevestigen, die hebben een kunstof deeltje boven op (parapluutje) zodat het niet lekt op de spijkers

een ander dak zou trouwens ook gewoon underlayment platen bekleden met die dakshingles die je veel ziet bij blokhutjes , op zich ook relatief simpel

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 14:49

Ik heb ook zwarte golfplaten zien liggen, dat was ook ander matriaal dan dat "plastic" van de doorzichtige golfplaten. De tip van de spijkers is heel handig, ik vroeg me al af hoe ik het waterdicht kon schroeven. Ik wil het ook waterdicht hebben als er een laag sneeuw op ligt. Dus uiteinden een stukje over elkaar denk ik.

MarimaCarona

Berichten: 1524
Geregistreerd: 02-12-09
Woonplaats: Bedum

Re: Dak van schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:52

ik zou niet de lichtdoorlatende platen nemen, die zijn erg dun en gaan snel kapot door wind of een hagelbui. bij de bouwmarkt heb je vaak van die golfplaten is zwart groen en donkerrood, ik zou daar voor kiezen.

wijdeweide
Berichten: 136
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:01

bitumen golfplaten bij alle doe-het-zelf-zaken te verkrijgen! In rood zwart of groen.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:10

Ik zou de asbest vrije golfplaten of damwand platen gebruiken.

PVC golfplaten worden vlug "kort" waardoor ze na enkele jaren al scheuren. De bitumen golfplaten, moeten voldoende dragers hebben, anders gaan ze doorhangen bij hitte en sneeuw.

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:20

Bitumen golfplaten zijn het makkelijkst. Daarvan heeft de bouwmarkt ook bijpassende nokken.

Nog een tip;
De speciale spijkers moet je door de hoge golfjes van de golfplaat bevestigen. (Voor de duidelijkheid: je slaat de spijker dan door de plaat, dan door een stuk lucht en dan kom je pas in het hout)
Het regenwater stroomt namelijk door de lage golfjes en als je daar zou spijkeren/schroeven, dan heb je veel meer kans op lekkage.

Als je het helemaal af wil dichten, de bouwmarkt heeft ook isolatiemateriaal in de vorm van de golfjes, die kan je dan tussen de golfplaat en de laagste muur in doen.

Didoe

Berichten: 630
Geregistreerd: 14-08-12

Re: Dak van schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:47

Golfplaten gaan prima maar als het heet is kan het nog erg warm worden,
Dus je zou het nog af kunnen tappen ofzo..

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Dak van schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:57

Lichtdoorlatende kunnen prima, wel even een betere kwaliteit nemen dan wat de standaard doe-het-zelf-winkel heeft :)
Scheelt veel met lichtinval, zeker in de donkere maanden.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Dak van schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:58


DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dak van schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:22

Persoonlijk zou ik niet voor de dunne dakplaten gaan die de bouwmarkt verkoopt. Je wilt stevigeheid en iets wat lang mee gaat.
De dikkere/zwaardere asbestvrije golfplaten voldoen hier ook uitstekend, al hebben we met vervanging wel een probleem met afvoeren gehad (men kon niet zien dat ze asbestvrij waren en het moest dus toch asl 'asbest' worden aangeboden)
Daarom zou ik een volgende keer ook gaan voor damwandpanelen. Die heb je oo in geïsoleerde vorm en van diverse afmetingen/kleuren en vaak als B-produkt voordeliger te koop.
Je hebt ook metalen dakpanplaten. Die verwerken ook erg makkelijk en zijn niet zo zwaar, want voor de asbestvrije platen heb je wel voldoende gordingen nodig.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 14:32

Didoe, wat bedoel je met "aftappen"?

Ai, er komen hier dingen voorbij waar ik nog nooit van gehoord heb, en al helemaal geen idee heb waar ik het hier kan kopen! Stalletje wil ik van het weekend toch wel in elkaar zetten, dus het moet iets zijn wat ik snel even ergens kan kopen.

Desnoods vervang ik het in de loop van de tijd, dat maakt niet uit. Als er voor nu maar een goedkope, snelle maar vooral droge oplossing komt, de heren ezels moeten echt binnenkort verhuizen.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:02

Snel en droog is simpel. Spijker het bestaande hout wat nog acceptabel (= niet verrot) er weer op en een paar stukken die echt vervangen moeten worden doe je een dun plaatje triplex overheen (bouwmarkt).
Koop een stuk vijverfolie iets groter dan het dak en span dat er over. Niet het vast met 8 of 10 mm nieten en zet er een latje overheen voor het stevige.
Dit dikkere rubberfolie staat garant voor vele jaren een waterdichte oplossing. Persoonlijk zou ik er wel iets van een dun plaatje piepschuim onderdoen als 'dampremmende' laag om om evt slijtage door schuren te voorkomen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 15:07

Ehm, waar precies piepschuim onder om slijtage van schuren te voorkomen? * ik ben dus echt helemáál niet technisch *

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dak van schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:46

Tussen dak en vijverfolie :D

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 15:50

Maar wat heeft dat met schuren te maken? * kan het zich nog niet helemaal voor zich halen *

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:54

OMdat vijverfolie geen 'vast' materiaal is kan de wind er bij niet strak genoeg trekken iets vat op krijgen en gaat het folie licht over het hout van het dak bewegen. Dit schuren veroorzaakt vroegtijdig slijtage van het folie en dat voorkom je dus door het zachte piepschuim :)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 15:55

Ahhh... *gaat lampje branden * .... ik zat aan mijn ezeltjes te denken, die aan het schuren zouden slaan :D

Ik neem deze ideeen allemaal mee.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:02


GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:36

Dank je! Fijn dat je dat even doet voor de technische nullen onder ons... :D
Ik print m uit en neem m mee bij het bespreken van de mogelijkheden voor a.s. weekend!
+:)+ +:)+

Didoe

Berichten: 630
Geregistreerd: 14-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:38

GamblersCup schreef:
Didoe, wat bedoel je met "aftappen"?

Ai, er komen hier dingen voorbij waar ik nog nooit van gehoord heb, en al helemaal geen idee heb waar ik het hier kan kopen! Stalletje wil ik van het weekend toch wel in elkaar zetten, dus het moet iets zijn wat ik snel even ergens kan kopen.

Desnoods vervang ik het in de loop van de tijd, dat maakt niet uit. Als er voor nu maar een goedkope, snelle maar vooral droge oplossing komt, de heren ezels moeten echt binnenkort verhuizen.

Af tapen met tape.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Dak van schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:49

Als ik jou was zou ik geen lichtdoorlatende platen er op leggen. Probleem is namelijk dat deze de stal heel warm maken met het weer vd afgelopen weken. Zeker als er veel dazen in de omgeving zitten dan is een donkere schuilstal veel aantrekkelijker voor de paarden. Morgen komt de aannemer (o.a.) de lichtdoorlatende platen in mijn stallen vervangen door dichte platen op mijn verzoek- de stal blijft dan vele malen koeler in de zomer. Ik heb licht in de stal dus in de winter ook geen probleem. Ik zit er zelfs aan te denken om het dak te isoleren, kan bij jou ook heel makkelijk, paar rollen rockwool kost niet zoveel, beschot met een licht plaatje aan de binnenkant en ze kunnen lekker koel schuilen in de zomer. En in de winter is het een stuk minder koud.

Om dezelfde reden zou ik ook geen ijzeren golfplaten nemen. Zeer warm in de zomer + luidruchtig als het regent of stormt. Ik zou zelf er gewoon multiplex platen op spijkeren en dan bitumen (lagen die je er op brandt) of bitumen leijen die je er op kan spijkeren. Beide heb ik zelf al gedaan en is heel makkelijk te realiseren.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Re: Dak van schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:19

idd Mist.. en is het ook niet dat er aan licht doorlatende platen sneller damp druppels komen te hangen.
iig veel knuntsel plezier dit weekend.