[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:06

Ik doe het zo:

Afbeelding


marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:37

Ik vul mijn netten mbv een kliko, op de hoeken zitten draadeinden waar ik de netten omheen haak:

Afbeelding

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:00

Mij bevallen de netten van ej of Nicky ook erg goed. De oudsten gebruik ik nu anderhalf jaar dagelijks, en er zitten wel gaten in, maar ze zijn nog wel oké. De mazen zijn idd wel wat opgerekt, waardoor het echte slowfeeden er wel af is, maar ik denk dat dat bij veel systemen moeilijk is op den duur.
Ik vul ze door ze in een kliko te hangen, en leg ze dan vast in een kist mbv karabijn haken. Gaat prima.
En mijn pony's krijgen er geen kapotte lippen van , ook de veulens niet.
Ik denk dat dit soort dingen erg persoonlijk is.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:06

Lynn_Nikita schreef:
Die netten van Nicky`s keet, hoeveel hooi krijg je daar in? In het normale net en in het XXl net?


In het normale net krijg je ongeveer een halve baal hooi, in het grote bijna een hele.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:07

barcelano, kun je het net niet horizontaal ophangen aan spijlen? Dat je aan het touw een karabijnhaak vastmaakt, het touw door de spijlen heen steekt, en hem een stukje verderop weer terugsteekt en dan aan de ring van het net vastmaakt?

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:47

Ash_ schreef:
Goed, weer een vraag van mij. Ik wil voor binnen in stal een slowfeeder gaan maken waar gemiddeld 3 plakken hooi in kunnen. Hoe hoog moet ik die maken? Wat is aan te bevelen?


Het makkelijkst is denk ik een net van Nicky's keet ophangen aan de tralies (als je die hebt..) mbv musketonhaken.


marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:49

Kun je niet ergens ringen aan vast schroeven, zodat je het net vast kan klikken?

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:18

Hooinetten van Nicky's keet zijn makkelijk van te voren te vullen en op te hangen. Je kan er 2 van over elkaar doen om het eten te vertragen.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:32

Ash_ schreef:
Nu zoek ik dus weer een nieuwe oplossing hoe ik hem uit die kist kan voeren.
Wie heeft een idee? Eventueel met een hooinet maar hoe bevestig je die? (fijne mazen heb ik)


Ik heb netten met een touw erdoor en een ring onderin. Aan het touw en aan de ring maak ik een karabijnhaak vast.
In een kist heb ik aan weerskanten een vastzetring geschroefd. de karabijn van de ring gaat daaraan vast, dan haal ik het touw met haak door de andere ring en maak deze weer vast aan de andere ring. Zo dus:

Afbeelding

Erg makkelijk vind ik.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:25

Wij hebben sinds kort dit:

Afbeelding

We zijn nog aan het kijken of er nog aanpassingen nodig zijn, maar het lijkt goed te gaan.
O, eromheen ligt tapijt om het intrappen van hooi tegen te gaan.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:47

Elpharo schreef:
MArionblo- kom weer es even bijlezen en dit ziet er wel gaaf uit, maar ben je niet bang dat als het regent, dat ze dan het 2e deel niet meer opeten? En dat het tapijt ondergetrapt wordt? Ben erg nieuwsgierig hoe dit werkt!


Ja, op het tapijt komt een laag zand te liggen, maar dat geeft niet. Er wordt alsnog geen hooi in de grond getrapt. Het gaat mij niet om het hooi wat verspild wordt, maar meer om de ondergrond schoner te houden.
Ik verwacht dat ze zo'n baal in een paar dagen op hebben (heb nu 18 paarden staan en wil een paar van deze balen neer zetten), en dan krijgt het hooi geen tijd te schimmelen oid. Nat hooi eten ze ook wel. En het is alleen de bovenste laag die nat wordt. Hij zal niet snel door en door nat worden.
De eerste baal is nu op, en ik heb eigenlijk tussendoor niet het net hoeven op te spannen.
We zijn bezig met een tweede kist, daar komt 1 net op te liggen. Op deze eerste liggen nog 2 kleinere gekruist.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:42

Sanniej_ schreef:
Kun je misschien iets meer uitleg geven over je constructie?


Ik heb het gemaakt van hout dat we gratis hebben gekregen van de overburen.
Maar het is een bak van ong 2 x 2 m, met een vloer erin. Mijn man wilde hem nl verplaatsbaar hebben. Ik zelf had in gedachten om 4 hoekpalen de grond in te slaan en daar de planken aan vast te schroeven.
Nu is de bodem een soort pallet zodat we hem met de trekker met lepels kunnen optillen. De bodem is dicht.
De voorwand is een plaat die we eruit kunnen pakken om de baal erin te rijden. We kunnen balen alleen met een pallet eronder optillen, vanwege de lepels. Dus de baal gaat er met pallet en al in.
Dan gaat de wand er weer in, en deze wordt op zijn plek gehouden mbv spanbanden. Dit is echter niet zo'n goede constructie want de banden schieten wel eens los. Bij de volgende kist bedenkt mijn man iets anders. Je moet nl zorgen dat er verband blijft in de kist; dat de zijwanden niet naar binnen of buiten gaan kieperen. Het vastzetsysteem van de voorwand moet daarvoor zorgen.
Rondom in de kist, aan de binnenkant van de zijwanden zitten ringen met karabijnen eraan om het net aan vast te maken. Ik heb nu aanhangernetten gebruikt. We hadden nog een kleine liggen, en hebben net zo'n kleine erbij gekocht en die over elkaar heen, gekruist, over de baal heen geslagen. (Het elastiek is er inmiddels uit gehaald) Voor de volgende kist heb ik een groter net besteld. Nu kunnen de paarden in de hoeken hun neus tussen de 2 netten door steken en zo het hooi makkelijk wegpakken. Hopelijk straks niet meer.

Afbeelding

Afbeelding

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:23

Dank je, DD, goed idee.
Sannie, ik haal idd nog wel het net en het plastic van de baal zelf eraf voor het aanhangernet erover gaat.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:15

Als het hooi zakt zakt het net mee.

Afbeelding

Je moet alleen zorgen dat de bak zo hoog is, dat ze er net overheen kunnen en bij de bodem kunnen komen.

Ik had eerst kleinere kisten gemaakt, van ong 75 x 120 cm, waarin ik een net van Nicky's keet vastlegde. Werkte ook erg goed:

Afbeelding

Hierin kan makkelijk een halve kleine baal hooi.
Evt kun je 2 netten over elkaar heen doen?

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:00

Hooi kunnen ze ook met een graasmasker eten.
Als je ze niet uit elkaar wilt halen kun je een graasmasker op doen.
Wij hebben het met de leidmerrie hier, is nu te vet geworden op onbeperkt hooi, heeft ook jeuk. Sinds kort heeft ze een graasmaker op, en we gaan Metazoa brok proberen.
De theorie erachter is dat er paarden zijn die te weinig vitaminen/mineralen binnen krijgen waardoor ze maar door blijven eten om aan hun hoeveelheid te komen. met een vit/min brok krijgen ze wat ze nodig hebben, en hoeven dus minder hooi te eten.
Er zijn goede resultaten mee geboekt. Ik zal onze bevindingen hier melden.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:36

Er zijn vaker problemen hiermee volgens mij.
Maar als ik het goed begrijp, heb jij gaten in de kliko zelf gemaakt. Is het niet handiger onderin een groot gat te maken, met een net erachter? Dan kunnen ze in ieder geval hun neus erin duwen om het hooi te pakken.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:56

Dinopino schreef:
Een vraag over de slowfeeders in het algemeen. Wij voeren al jaren hooinetten. De laatste tijd hebben we 1 in een groenafvalzak geplaatst. We hebben namelijk het probleem dat ze ontzettend veel hooi in de stallen en daardoor in de paddock verspreiden. Hoe lossen jullie dat op?


Ik heb heel lang de netten vastgelegd in zelfgemaakte houten kisten. Die kisten waren 1.25 bij 0.75 m groot ongeveer, en verzwaard met tegels onderin tegen het verplaatsen.
Met ringen en karabijnhaken legde ik ze dan vast.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:00

Ik voer sinds een tijdje ook van die grote balen tegelijk. Baal in en grote kist, net eroverheen en ze kunnen hun gang gaan. Ook daarvoor voerde ik al onbeperkt.
Maar ik heb ik toch moeten besluiten een groep pony's apart te zetten 's nachts zonder hooi, want ze eten zich klem. Dat zijn dan de (kruising) Haflingers, IJslanders ed.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:40

bertine37 schreef:
Heeft iemand ervaring met een graasmasker in combinatie met een slowfeeder ?
Wij hebben een kudde van 23 paarden op stal. Ze krijgen 3 hooibalen van 500 kg in de wei met een net erover. Echter sommige paarden worden te dik en sommige worden magerder.
Heeft iemand soms goede ideeen ?


Het lijkt erg op onze situatie; ook wij voeren door hele balen neer te zetten en een net eroverheen te spannen.
Eén van de merries werd echt te vet, die staat sinds een tijd met een graasmasker op. Zo één:
http://www.ruitersport-timmerman.nl/fil ... merman.jpg

Ze had in het begin niet door hoe ze ermee moest eten, en heeft toen een groter gat gemaakt. Het voordeel van dit masker was voor ons dat ze er nog wel steeds mee kan drinken uit het drinkbakje.
Ze is er wel van afgevallen, nog steeds langzaamaan.
Het masker gaat wel eens af, omdat het dan blijft haken achter het net. Ze kunnen hier hun hoofd tussen het net en de kist in steken, en bij het terugtrekken blijft het masker dan hangen, dan gaat het klittenband los. Het gebeurt ook wel dat de karabijn achter het net blijft hangen, dan kan ze een gat in het net trekken. We hebben het masker ook een paar keer moeten repareren.
Later zijn we overgegaan op het 's nachts apart zetten van de dikke groep. Er waren er nl wel meer die te dik werden.
Die krijgen dan dus niets te eten. Die zijn nu wel wat aan het afvallen.
De anderen die nog steeds onbeperkt krijgen worden niet magerder.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:40

Laulitz schreef:
Heeft iemand idee hoe groot de gaten zijn in deze hooinet? (HKM MUILKORF- MET SMALLE OPENINGEN)
http://www.hkm-sportsequipment.eu/artik ... el&id=1777


Het ziet er uit alsof er nog grote knoopjes op zitten. Die gaan dan wel strak trekken waardoor de gaten groter worden.
Dat was in ieder geval zo met de EJ netten.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:53

Wizz99 schreef:
Ik heb een hele mooie slowfeeder te koop voor de liefhebber. Compleet met net! Super aanschaf geweest, zeer tevreden mee. Verkoop ivm verhuizen paarden naar een plek waar hij overbodig is, anders had geen haar op mijn hoofd eraan gedacht hem te verkopen ;)

Ik weet niet zeker of ik mag linken naar de bokt markt, maar dan wordt dat wrs wel gecorrigeerd:
http://www.bokt.nl/markt/ad/218155/grot ... r-incl-net

:)


Het ziet er uit als een formaat kuubskist, klopt dit? En ik zie niet wat voor net het is en hoe het bevestigd moet worden, jammer.
Klopt de prijs wel? Zo van de foto komt hij mij erg duur over.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:51


marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:05

Ik gebruik optie 2. Ik maak aan twee tegenovergesteld kanten ringen vast (van die vastzetringen).
Ik heb epplejecknetten, of die van Nicky's keet. Aan elk net heb ik twee haken zitten: één aan de ring onderin en één aan het touw. Dan leg ik het net in de kist en de haak onderin het net maak ik aan 1 kant van de kist vast, de haak aan het touw haal ik door de andere ring, en die maak ik aan dezelfde ring vast als de andere haak.

Afbeelding

Ik heb de kleine netten, en heb kisten van 1.15 m lang gemaakt. Mocht je kist te lang zijn, kun je altijd een extra haak aan een haak maken.
Ik vul de netten door ze in een kliko te hangen.

Afbeelding

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:33

Ik heb ook een paar grote netten, en die passen ook erin. Het is wel zo dat hoe groter de kist is, en hoe kleiner het net, hoe minder er geknoeid wordt.
Dat van die karabijnen daar heb ik wel eens van gelezen ja. Maar ik weet niet wat voor andere clip ik zou kunnen gebruiken die net zo handig en snel te bevestigen is.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:48

Ik gebruik tie wraps om de gaten mee te dichten. Wel de stevige brede, niet die dunnetjes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lientje_83, uxgranta en 38 bezoekers