paard wil nog steeds niet longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-01 20:26

mijn verzorg fries wil nog steeds niet longeren , ze gaat gewoon voor je neus staan en als je er de zweep achter zet loopt ze zowat over je heen, en dan loopt ze een half rondje en gaat weer stil staan, we hebben het al geprobeerd met een bijzet touwtje die der hoofd naar buiten houdt en door der hoofd naar beneden te houden maar ze wil gewoon niet, nou wil ik toch maar gaan proberen om met een dubbele longeerlijn te werken, zodat we der tegen kunnen houden zodra ze naar binnen wil komen.
graag wil ik jullie mening hier over of advizen
alvast bedankt
groetjes monica

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 20:44

Hoi, Je zet de zweep ook op de verkeerde plaats. Denk er maar eens over na. Ze staat met haar neus naar jouw toe. Dan geef je een voorwaartse hulp Pling Pling Snappie.
Probeer om bij haar kont te blijven en als ze naar je toeloopt wijs je met de zweep naar haar schouder.
suc6 kim Party!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 20:45

Ik zou niet beginnen met een dubbele longe want dat is moeilijk, en zeker niet geschikt voor een paard dat nog niet gewoon gelongeerd kan worden. Begin met hem te longeren in een afgeztte ruimte ter grootte van een grote volte (bv met balken of lintjes) en laat iemand met hem aan de hand stappen op de volte. Geen onzin accepteren, hij moet doorstappen. Als dat goed gaat kan je helper aan de kant gaan maar dan moet je zelf wel opletten en hem onmiddellijk naar voren drijven met je zweep om te voorkomen dat hij stil gaat staan. Zorg dat je paard is opgesloten tussen longe, zweep en jezelf en dat je ter hoogte vgan zijn schouder of iets daarachter staat. In het begin kan hij beter te hard gaan dan naar het midden komen. Pas als dat goed gaat kun je gaan werken aan langzamer lopen, en overgangen en dergelijke. Het beste kun je een ervaren persoon vragen om je helpen en te zeggen hoe je het moet aanpakken. Lees anders ook een boek over longeren (bv Lammert Haanstra) en laat eens weten hoe het gaat. Als je niemand hebt om je te helpen moet je beginnen met ter hoogte van de schouder te staan en dan achter je paard met je zweep te zwaaien. Als hij gaat draaien, blijf je meedraaien zodat hij niet recht tegenover je komt.
Hulpteugels en dubbele longes lossen het probleem niet op als je paard niet naar je luistert.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-05-27 20:47 ]</font>