Bodembedekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-01 13:02

Zoals al te verwachten was, heeft de veearts als ik Fitz weer mee terug naar stal neem, liever niet meer dat hij op stro komt te staan.

Maar de afvoer van zaagsel gaat waarschijnlijk wel een probleem vormen.

Wie heeft er ervaring met:
-de afvoer van zaagsel
-andere vormen van bodembedekking, die wel op de mesthoop mogen?? (bv. Rapsodie of Ecolit)

Graag jullie reacties, dan kan ik met de stalhouder overleggen wat de beste oplossing is, voordat Fitzy weer terug komt uit de kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 13:06

Bij ons gaat zaagsel gewoon op de mesthoop Verward
Ik heb van mensen die van dat vlasstrooisel gebruiken eigenlijk nog maar weinig positieve dingen gehoord, maar heb het zelf nooit gebruikt dus kan er niks van zeggen.

Hoe is het nu met Fitz???

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 13:13

Zaagsel mag mee op de mesthoop!
Komt het weer helemaal in orde met Fitz?
Ik hoop het!!!

groetjes!!

Aglaranna

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 13:16

bij ons op de manege waar ik vroeger reed hadden ze hennep strooisel (aubiose ofzo) en dat ging gewoon de mesthoop op.
Of dat mag weet ik niet, maar hun deden dat wel

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 13:27

Bij onze vorige stal mocht zaagsel ook niet op de mesthoop, maar als je het goed verspreid en verstopt, een goeie mestboer die er dan nog achterkomt Haha! Nadeel, als hij erachter komt, komt hij meteen de mest nooit meer halen. Dat was bij ons altijd het dreigemend.
Er zijn nu volgens mij ook bodembedekkers in advertenties, die ze zelf weer af komen halen als ze gebruikt zijn, weet zo niet welke, maar de=an zou je de advertenties eens moeten uitpluizen.
Hoe gaat het nou met Fitz?

julke

Berichten: 283
Geregistreerd: 29-04-01
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 13:50

Party!!
bij ons gaat zaagsel ook gewoon op de mesthoop mee, wordt geen probleem over gemaakt. Op de vorige stalling ook niet, maar heb ook gehoord dat er bedrijven zijn waar ze het liever niet hebben. Verward

_________________
Je beste vriend is het dier!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: julke op 2001-05-27 13:51 ]</font>

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 13:56

Bij ons gaat zaagsel ook gewoon de potstal in. Nou staat er maar 1 paard (van de ong. 40) op zaagsel dus dat scheelt misschien. Verder wordt er bij ons niets anders gebruikt dan stro. De enige ervaring die ik verder heb is met hemparade (hennepvezels) maar dat heb ik in de rattenkooi liggen, en als ik die uitmest gaat het gewoon de gft-bak in.
Suc6 met Fitz!!
Sandra

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 14:23

Ik gebruik zelf vlas-stro van Eurolin.
Kosten: 19,60 per baal van 20 kg.
De eerste keer gooi je er 3 tot 4 balen in. (mijn stal meet 3,5 x 3,5)
Daarna elke week 1 baal. (Soms na 5 dagen al soms pas na 8 dagen, ligt aan het weer) Na +/- 3 maanden haal je de hele stal weer leeg en begin je opnieuw. Mag gewoon op de mesthoop. Mijn paard krijgt nl. hoefzweren van zaagsel dus de keus voor vlasstro was toen niet zo moeilijk!
Ik ben zelf tevreden met deze bodembedekking. je bent snel klaar met de stal uitmesten: Elke dag de mest eruit en 1 a 2x per week de natte plekken. Beetje bijharken en klaar is Klara!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 19:22

Wij hebben eens een soort zaagselachtig iets (=hennepstro, geloof ik) gebruikt in de stal (het was bijna hetzelfde als Rapsodi) en de pony's aten het gewoon op. Leuk hoor! en dan moesten we er zogenaamd 'Javel' opspuiten. Nee, dat is niet zo milieuvriendelijk. Geef mij maar het gewone stro, dat is stukken goedkoper en de pony's kunnen er bij ons ongehinderd van smullen.

Maar als stro niet gaat... Boos!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 19:41

Ik gebruik zelf nu Ecolit en ben daar ontzettend tevreden over. Meer info te vinden op http://www.ecobodem.nl.
Wij gooien het gewoon op de groentetuin, dus over mestafvoer etc. kan ik niet meepraten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 21:07

Mijn stalgenootje kwam vandaag terug van een lang weekeindje Brabant, en bij haar vriendin daar staan de paarden op boomschors. Stoft niet, ruikt fris, en kan zo op het land gestrooid worden, of in de bak, het bos etc. Schijnt ook erreg goed voor tuintjes te zijn, dus misschien kun je er nog wel aan verdienen ook *LOL* !

Sonja