Ervaringen met Sandclear

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Ervaringen met Sandclear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 12:37

Mijn tinker staat op een schrale wei en heeft al eerder zandkoliek gehad. Ik voer hem al jaren sla olie door zijn brok om eventueel opgenomen zand te helpen afvoeren. Naar mijn idee werkt dit heel aardig.
Maar ik hoor van sommige mensen die zweren bij Sandclear. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Werkt het idd zo goed en hoeveel moet je ervan geven?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 13:46

Ik gebruik het in de winter, als Imker op het maisland staat. Dan geef ik een kuur van een week, (100 gram per dag door het voer), en dan 1x per week 50 gram om te zorgen dat het zand goed afgevoerd blijft worden.
Ik doe ongeveer 1 winter met een emmer sandclear van ongeveer 80 gulden (1.3 kilo)
Verder gebruik ik ook zonnebloemolie. Slaolie is niet hetzelfde als zonnebloem, zonnebloem is beter. (ik gebruik het voor Imker's vacht.)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 15:25

zonnebloemolie is ook wat ik bedoelde: foutje van mij, maar ik gebruik dus geen sla olie.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 15:27

Ik heb het ook aan mijn pony gegeven maar dat is alweer een jaar of 4 geleden. De veearts zei toen ook dat ik lijnzaad kon koken en dan wel een aantal uur. Het word een smerige drab en daardoor zou het het zand meenemen. Dat heb ik toen nog een tijdje gedaan of het heeft geholpen weet ik niet ze heeft toen in ieder geval geen koliek meer gehad.

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 15:34

je kan ook je paard elke dag halve emmer gewassen wortelen geven werkt

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 16:27

Ik gebruik Sand-Gard van NAF (van de paardendrogist). Ik vind het super spul. Ik kreeg als advies van de DA om lijnzaad te koken enz. maar dit is veel makkelijker.
Laatst bijgewerkt door wennie op 05-08-02 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 17:14

Je kunt het redelijk controleren door wat ontlasting in water op te lossen en dan te kijken hoeveel zand erin zit.
Als je eerst een week olie doet en dan een week sandclear kun je zien of er verschil is.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 19:07

Lijnzaad koken = onzin!

Je kan ook gewoon een handje door je slobber gooien, kokend water erover en dan af laten koelen. Ik snap niet dat iedereen zo moeilijk doet. Mijn schoonzus en ik (en heel Deurne, daar leren ze het op de opleiding) gebruiken het al jaren zo en als je het kookt en dan bewaard, heb je meer kans op giftige stoffen dan dat je het zoals mij doet!

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 19:10

Ik geef altijd lijnzaadolie,2 eetlepels per dag

liefs layla d

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 22:08

het paard van mijn tante kreeg het toen hij zandkoliek had gehad. na 1 emmertje mocht ze er gewoon mee stoppen. maar het heeft volgens mij wel geholpen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 11:24

Bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp gebruik je zo'n middeltje dus niet altijd, maar doe je zo nu en dan een kuur? Dan zou het misschien wel iets voor mij zijn om naast elke dag olie bijv. 2x per jaar een kuurtje Sandclear of iets dergelijks te geven.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 12:48

imker schreef:
Lijnzaad koken = onzin!

Je kan ook gewoon een handje door je slobber gooien, kokend water erover en dan af laten koelen. Ik snap niet dat iedereen zo moeilijk doet. Mijn schoonzus en ik (en heel Deurne, daar leren ze het op de opleiding) gebruiken het al jaren zo en als je het kookt en dan bewaard, heb je meer kans op giftige stoffen dan dat je het zoals mij doet!


Juist als je het een paar uur laat koken ontstaat er een soort drap uit de zaadjes en dat zorgt ervoor dat het zand meeneemt uit de darmen. Na die paar uur even af laten koelen en dan aan je paard geven. Als je lijnzaad zo geeft schijnt het giftig te zijn.