Travers/schouderbinnenwaarts overpeinzingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 17:43

Nou, eens kijken of ik een nieuwe technische discussie op kan starten Party!!

Ik had gister privéles en m'n instructrice heeft me weer eens behoorlijk aan het denken gezet.
Ten eerste over de schouderbinnenwaarts. Die moet je op twee manieren kunnen rijden wil je het goed doen; zowel op de buitenteugel als op de binnenteugel zodat je alle eventuele blokkeringen in de hals ook op kunt lossen, naast het 'gewone' doel van de schouderbinnenwaarts - aan het binnenbeen en de buitenteugel zetten (een typisch geval van de weg is het doel)en daarmee uiteindelijk de achterhand en vooral het binnenachterbeen eronder krijgen. En da's nog niet zo simpel. Als je wist op hoeveel manieren een paard onder het onderzetten van dat been uit kan komen.
Ik had in die hele les één stukje - voor het eerst - dat ze echt abso correct schouderbinnenwaarts liep...ik voelde bij elke pas duidelijk het onderzetten van dat been. Kicken!
Nou hoop ik alleen dat ik datzelfde gevoel morgen weer kan terughalen. Hoe?

En dan de travers. Doel (de weg als doel) van de travers is natuurlijk de buiging. Een evenicht vinden tussen buiging van de voorhand (en stelling) en de buiging van de achterhand die je naar binnen zet.
En dat met behoud van tempo en ritme.
Hoe langer ik erover nadenk, hoe duidelijk en moeilijker het wordt......het is onwijs moeilijk om een paard 'op' de achterhand te houden in een travers. Ik kan me heel goe dvoorstellen dat een paard de neiging heeft in meer of mindere mate op de voorhand te duiken in een travers.

Vergeef me m'n typfouten......ik ga weer terug naar m'n geschiedenis!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 22:50

Ik krijg de laatste tijd pas wat meer 'grip' op die travers.
Dat je het idee hebt dat je 'em kunt plaatsen, weet je wel?
Het is zo moeilijk dat evenwicht te vinden tussen buiging aan de voorkant en buiging aan de achterkant. Ik vind dan een volte 10- meter en dan proberen alles zover mogelijk te buigen lekker werken.
En dan vanuit dat voltetje doorrijden op de lange zijde en voila, een nette travers.

Ineke: misschien vroeg je toch iets te veel?
Heb je al eens geprobeerd hem renvers te zetten ipv travers?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 12:44

Klopt! Heb je M2 proef 35 gezien? Die lijn van schouderbinnenwaarts - volte 1o meter en dan travers is echt een killer.
Je moet daar schouder binnenwaarts (K-E)dan E afwenden en volte 10 meter rechts, dan B linkerhand en B-M travers. Je hebt dan dus precies 10 meter om om te stellen, hetgeen dus bijna onmogelijk is.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 20:30

Wisselen tussen schouderbinnenwaarts en renvers is zó moeilijk......maar als je het kunt...ik ben er de laatste tijd eerlijk gezegd niet meer zo mee bezig geweest.
Maar ik kon het maar met een heel klein beetje buiging zeg maar. Ik zal van de week m'n instructrice eens vragen, kunnen we daar wel weereens mee aan de gang gaan.

Die schouderbinnenwaarts heb ik trouwens nog niet helemaal door.
Hoe krijg ik 'em nou op dat achterbeen? Heb vandaag zittende op m'n beessie m'n hersens erover gebroken maar dat heeft weinig opgeleverd.
Lag er wel tot drie keer toe bijna naast Lachen Die vogels, konijnen, plasticjes, moeders die daar allemaal achter de manege rondlopen...allemaal monsters!
Gaaaap

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-01 22:12

Ik denk nog wel meer dan 8 van de 10 Party!!
En die mensen mogen ze van mij allemaal een 3 geven. dat is nl. geen schouderbinnenwaarts meer maar achterhandbuitenwaarts. Je ziet dan ook dat de buiging gewoon niet in orde is.
Welk nut heeft die oefening dan nog?
Maar ik denk dat ik gewoon één van de weinigen ben met goede instructie. Daar heeft dat voor het grootste deel mee te maken denk ik. Als er niemand is die je vertelt hoe het echt moet, weet je natuurlijk niet beter,...... Verdrietig

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-01 12:43

Volgens mij is het erg moeilijk voor een paard een correcte schouderbinnenwaarts te laten zien als de ruiter echt met z'n been naar achter zit. Het paard moet nl. 'licht gebogen zijn om het binnenbeen'......hoe wil je dat doen met een binnenbeen dat ver naar achteren ligt? (en nou heb ik het dus eigenlijk alleen over extreme gevallen, geloof ik)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-01 14:35

Ineke, ik begrijp je reactie niet helemaal. Kun je iets beter uitleggen waarom je denkt dat jasmijn zich heel goed voelt?

Verder hadden we het erover dat er in een schouderbinnenwaarts dus vaak door de ruiter een verkeerde hulp gegeven wordt. Wat moet een jurylid daar volgens jou dan mee?

Ik ben het eens met het standpunt als het netjes uitgevoerd wordt (knap paard!), een zes, maar zeker niet meer want het is immers niet correct gereden van de ruiter.....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-01 22:09

Was ik nog even vergeten te zeggen Haha! ben het in principe ook met je eens.
Vooral de oudere garde juryleden is letterlijk en figuurlijk nog al eens conservatief bezig.

Maar: Het is natuurlijk heel moeilijk, dat jureren. Wij zijn in die zin dan de beste stuurlui die aan wal staan.

En het wordt steeds beter! Heb ik het idee tenminste.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-01 22:50

Je moet ook inderdaad voor jezelf rijden en niet voor de jury.
Alleen kan dat wel moeilijk zijn.
Ik heb er ook even over gdaan om tot dat besef te komen zegmaar. Als ik vroeger geen winstpunt had, was ik diect teleurgesteld, dacht dat ik het nooit zou leren enz.....nu kan ik het realtiveren en ga eerst bij mezelf na of ik tevreden was, en kijk dan naar de punten. meeslat vallen die mee de laatste tijd, gelukkig Lachen
Hoewel het ook geen goed gevoel is als je met 168 punten thuis komt terwijl je zelf het gevoel had dat je een poedersuikerproef gereden hebt...(komt bij mij voor)...

Om nog even terug te komen op het schouderbinnenwaarts. heb even een jurylid haar mening gevraagd Lachen .
Zij was het met mij eens dat een paard geen correcte schouderbinnenwaarts KAN uitvoeren als de ruiter het binnenbeen naar achteren legt, dan loopt hij gewoon braaf te wijken langs de hoefslag. Welke buiging?
Verder is het gewoon de verantwordelijkheid van de ruiter, als je verder wilt komen moet je jezelf niet voor het lapje houden door oefeningen half uit te voeren, daar schiet je niks mee op. Het schouderbinnenwaarts is een middel, geen doel.

Dit verhaal spreekt mij wel aan. Jullie?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 22:32

Ah, geeft nie joh, zolang we serieus blijven zonder oneliners geeft het niet zoveel geloof ik.

Ik denk weleens, had ik maar een leerpaard gehad, dan was het allemaal nu wat makkelijker....Ik heb mijn paardje zelf ingereden en ben nu M2, daarvoor nooit officieel gestart. Het gaat goed, maar het is moeilijk.
Voor ik dat wijken echt door had bijvoorbeeld....en dat geworstel met die keertwendingen, dat ben ik ook weleens zat nu.
Ik zie het nu ook weer bij m'n broertje, we zouden vorige herfst een pony kopen voor hem die al wat wedstrijden gelopen had enz., maar toen kwamen we Jimmy tegen en tsja...die konde we niet laten staan. Zit je weer met een ondeugende 4-jarige en een ruiter die ok nog weinig ervaring heeft.
Dat is eigenlijk niet de manier nmm.
Eerst leren rijden voor je een paard kunt opleiden. maarja, in de praktijk toch anders, en het kan wel.....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xAlice en 94 bezoekers