Welke pony/paard kan ik op ca. 1500m2 land zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Welke pony/paard kan ik op ca. 1500m2 land zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-02 23:00

Mijn schoonzusje heeft een stuk land naast het huis liggen van ca. 1500 m2. waar gratis gebruik van kan worden gemaakt. Hier staat al een mini (ca. 80 cm) shetlander (ruin) op. Als ik dit land in tweeen verdeel zodat ik de paarden kan verplaatsen en een schuilstal of containerstal op het land plaats, wat voor een paard of pony kan ik hier dan het gehele jaar door bij zetten? Uiteraard wordt er bijgevoerd.
Laatst bijgewerkt door Honeybee op 28-07-02 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 08:19

Persoonlijk zou ik er dan geen paard of pony bij zetten hooguit nog een shet.
als je het door 2-en deelt hou je nog maar 750m2 over waar ook nog een schuilstal vanaf gaat.
Nogmaals das persoonlijk hoor vind ik het dan te weinig ruimte die mijn paard ook nog met delen met 2 andere pony's
als ik het goed heb is een gewone rijbak al 800m2.
Onze bak is 1750m2 en dat vind ik al erg als ze daar in de winter in moeten en niet op het land kunnen.
vooral met 2 of 3 paarden laat staan met soms wel 6 paarden ze kunnen dan amper rennen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 08:29

Ik weet niet precies hoe groot het is, maar ik weet wel hoe groot de bak van Nimber is! Voor 1 paard of pony erbij kan het denk ik wel, het is niet veel. Maar ik zou het niet dan niet in tweeen delen, dan wordt het wel heel erg weinig.
Die van mij staat ook niet in een supergrote wei, de helft van de dag staat hij in een paddock die ook niet zo groot is.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 09:47

TEr vergelijk, mijn weitje achter de bak is ± 1500 m2 groot, en ik heb het verdeeld in 2 kampjes.
Bij mij staan ze er dus op als het weer het toelaat, en savonds gaan ze op stal. Het gras is niet genoeg voor twee paarden, maar ik voer ze gewoon bij...mijn weide bevat dus 'speelgazon'....

Ik denk dat je elk paard erop kunt houden, maar ideaal is het natuurlijk niet. Voor een heus paard zal er te weinig gras groeien om van te leven, maar in combi met stal en bijvoeren kan het prima.
Voor een minishet zal er veel te veel gras groeien. Ik denk dat een (1)haflinger of Fjord of andere sober gehouden pony het prima kan doen op zo'n veldje.

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 10:12

Om een paard een jaar in leven te houden zonder bijvoer (behalve vitamines/mineralen) heb je een hectare per paard nodig (meer zelfs als het op schrale zandgrond is).
Maar als je bijvoert kunnen ze best op een kleiner stuk. Buiten is altijd beter dan binnen. Er zal alleen geen gras meer overblijven want het wordt echt kaalgevreten. Bij nat weer trekken ze zelfs de kluiten aarde eruit. Beter is het om paarden in een (zand)paddock te houden en het stukje gras wat je hebt te bewaren als 'beloning' een paar uur na het rijden of zo.

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 10:29

1500 vierkante meter komt neer op een wei van 30 x 50 meter ,
da's echt niet groot....
Ik persoonlijk vind 2 kleine paardjes erop al genoeg eigenlijk .

Het ligt er ook aan hoe je het wilt gebruiken en hoe de kwaliteit van het landje is.
Als je er nog een dier bij zet en ze kunnen er vele uren per dag op , dan is de kans groot dat het bij nat weer binnen no-time een modderwei van de bovenste plank is.
Als je 'm in 2 stukken verdeeld komt dat neer op 2 weitjes van 25 x 30 ,
realiseer je eens hoe klein dat is....

Kan zo'n wei wel 3 paardjes aan ?
iid wat SM zegt , voor een paar uurtjes per dag als beloning kun je beter doen anders is de wei denk ik heel snel een kale modderpoel .

Dan zou je dus een schuilstal moeten maken (als dat al mag ?) en een paddock waar ze de hele dag op kunnen , en dan een paar uurtjes per dag lekker grazen op de rest vd wei.

Dat zou dan wel kunnen...

De wei achter Rena is zeker 50 x 50 m en daar stonden van de winter een shetlandmamma en veulen. Die stonden er dag en nacht en het is kleigrond hier. Ze waren niet druk en stonden gewoon lekker te grazen de hele dag.

Was ook heel snel kaal en toen ging dat k*tveulen elke keer uitbreken en in Rena haar wei vreten , grrrrr Boos! Boos! .

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 10:58

Mijn stuk grond is ook maar circa 1500m² en daar staan op het moment 4 pony's op gaat perfect!
Natuurlijk is er niet echt veel gras te bespeuren op die wei maar dat vindt ik ook niet zo belangrijk. Ze kunnen de hele dag, het hele jaar door doen en laten wat ze willen en ik voer gewoon hooi bij.(en brok ook)
Verder heb ik nog een klein stukje grond (tuin van m'n buurman, is ongeveer 1000m² als het niet meer is) en daar staat wel gras waar ze een paar keer/week op mogen (anders krijgen ze toch maar van die giga-buiken als ze altijd gras kunnen eten)

Het hangt ervan af wat je met dat land wilt doen. Ik zou in ieder geval al niet proberen om er gras te laten groeien. Maak er gewoon een uitloop van waar ze het hele jaar door kunnen rondscharrelen, lijkt me leuker dan zo maar eens op de wei te mogen omdat anders het gras kapot gaat...Als je het zo doet maakt het ook niet uit wat voor een pony/paard je neemt.Als je voor een mooie groene wei gaat zodat je niet moet bijvoeren dan moet je een Shet nemen, en dan denk ik nog dat je moet bijvoeren in de winter.

Zet er gewoon een stalletje op en laat ze daar het hele jaar door op staan. Zo doe ik het ook en ik heb niets te klagen (en de pony's ook niet)

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 11:11

Sorry... ik bedoelde (heb het al aan gepast..) niet er een paard én een pony bij te zetten, maar een paard of een pony. Het is behoorlijke goede grond en er is ook altijd een overvloed aan gras. Er hebben een aantal maanden vier grote shetlanders op gestaan die het land absoluut niet kaal kregen. Een schuilstal of containerstal wordt 'niet' op het land geplaatst, maar direct er naast, dit neemt dus geen ruimte meer in. Het stuk land is ongeveer 40/45 bij 40/45. Ik weet dat er zowiezo bijgevoerd moet worden in de winter of er nou wél of geen pony bij gezet wordt.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 12:30

gewoon bijvoeren...een haflinger bv. heeft 1 kg. hooi per 100 kg. lichaamsgewicht per keer nodig...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 13:21

een kennis van me heeft ook een wei van 1500m2, daar lopen nu 2 paarden op, en 1 grote zelfs. het is helemaal niet blubberig of kort gras ofzo, maar ze staan er niet 24 uur per dag op, ik denk elke dag een paard uurtjes.
ook word er in die wei gereden. ideaal is het niet, maar het zou makkelijk kunnen.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 14:26

Volgens mij moet het ook wel kunnen, als je idd maar een goed weibeheer aanhoudt, dus dagelijks een paar uurtjes erin. Iedere dag het lint een stukje opschuiven zodat ze dagelijks vers gras hebben. Ideaal is het mischien niet, maar is het wel ideaal dan om een paard 24u/dag op stal te laten staan? (OK, ik zal niet weer deze discussie beginnen).

Je moet dus wel een plekje hebben waar je ze de rest van de dag kunt laten staan/lopen, anders is het met name na een natte periode zo gebeurt met het gras (oftewel: blubsie)

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 15:10

Ligt er aan of het snel een blub zooi wordt of niet.
Mijn paard staat op een hoog gelegen stuk weiland en hij krijgt zijn stuk van 40x60 absoluut niet kaal en het is geen modderpoel!
Hij gaat trouwens alleen 's middags naar buiten.
In het voorjaar injecteert de buurman het gras met koeienmest.
In de winter krijgt hij het hele stuk, maar in het voorjaar t/m de herfst verdeel ik het stuk omdat het anders teveel van het goede is. Ik moet de boel regelmatig laten maaien.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 17:15

Ik denk dat het ook is, wat je er mee wilt doen. Als je een pony koopt ga je dan ook nog met hem rijden, zodat ie elke dag eruit is? Anders lijkt mij dat het makkelijk kan, er staan zat paarden 23 uur per dag in stal met een box van nog geen eens 4 bij 4. Als je dat weer vergelijkt, lijkt mij het wel te doen.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 19:48

Als... (ja... als... Lachen ) ik er een pony bij koop, dan zal dit óf een veulen zijn die ik over drie jaar kan beleren. Óf dit zal een pony/paard zijn die ik recreatief ga gebruiken. Het land ligt vrij hoog en de afgelopen winter en in natte perioden vrijwel geheel droog gebleven. Ik zou niet in het land hoeven rijden. Er zijn evt. genoeg bakken in de omgeving waar ik gebruik van zou kunnen maken. Er heeft hier al eens (met toestemming van de gemeente) een schuilstal gestaan die half dicht was, dus waar je de pony's ook in kon laten staan. Maar... zit ook te denken om evt voor de heb een shet of een andere kleine pony aan te schaffen waar mee gefokt kan worden en evt. voor een karretje kan lopen. Gaat mij er puur om wat er evt redelijk haalbaar is. Niets is dus nog zeker.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 09:35

Ik vind het voor een veulen absoluut wel veel te klein...een jong dier moet zijn benen kunnen strekken, die hoort thuis in de enter en twenter weides met allemaal leeftijdsgenootjes...