Deken warm genoeg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Deken warm genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-11 11:44

Mijn paard (draver) heeft een deken op (200 gram), maar ik twijfel of deze warm genoeg is in de nacht. Vooral 's morgens voelt hij koel op zijn rug, maar wel redelijk warm tussen zijn voorbenen. Puntjes van zijn oren voelen koud, maar dicht bij zijn hoofd warm. Overdag met het zonnetje erbij voelt hij over zijn hele lichaam warmer. In de nacht staat hij op stal met uitloop. Dus mijn paard kan zelf bepalen of hij binnen of buiten staat. Ik wil eigenlijk niet nu al een dikkere deken opleggen, maar wil wel dat hij het warm genoeg heeft. Hoe koel/ warm mag dus een paard zijn onder zijn deken?


it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Deken warm genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-11 14:34

Hij is ongeschoren. Het zou ook genoeg moeten zijn, maar hoe warm/koud mag een paard onder een deken voelen? Hoe is dat bij jullie?


it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-11 14:57

Te warm is het probleem niet, dat is niet zo moeilijk te bepalen. Bij zweten of te warm aanvoelen gaat er een dunnere overheen of zelfs af. Maar wanneer bepaal je nu dat er toch een dikkere op gaat? Temperaturen is natuurlijk ook een oplossing, maar heb er zelf geen. Dus vandaar dat ik benieuwd ben naar de ervaringen van andere mensen...

Ik voel onder de deken op de rug en bij de voorbenen.
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 23-10-11 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-11 07:28

Yellow_Sun schreef:
Hoi, zo heb ik het gelezen: als de basis(=het onderste, niet het topje) van het oor koud staat, kunnen ze het koud hebben. Anders normaal gezien niet. heb je hier wat aan? :-)


Dit soort dingen bedoel ik inderdaad. Klopt het dat als de oren bij het hoofd warm aanvoelen, terwijl bijvoorbeeld de rug koel aanvoelt, het paard het evengoed warm genoeg heeft?

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Deken warm genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-11 07:45

Nu het de afgelopen dagen zowel overdag als 's nachts niet koud is staat mijn paard weer onder zijn 0 grams regendeken. Heb er ook nog een fleece deken bij liggen, voor de iets frissere nachten. We rommelen dus nog even verder...

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-11 19:16

dewittehemel schreef:
lees maar eens; http://www.demaesberg.nl/index.php?opti ... &Itemid=70

dekens zijn echt overbodig!
Het blijkt dat met die vliegendekens in de zomer de paarden zelfs vitamine D (zonlicht) te kort komen zodat er allerlei de-efficiƫntie ziektes kunnen ontstaan....


Natuurlijk zou het fijnst zijn dat een paard geen deken op zou hoeven. Maar voorlopig heb ik geen mogelijkheid om continue te voeren en heeft hij een gevoelige rug. Indien ik die mogelijkheid wel zou hebben, zou ik zeker voor dekenloos gaan. Wat betreft vliegendekens, dat is voor mijn paard niet relevant.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, GrapeshotBot, OmgiliBot en 31 bezoekers