ervaring met All Weather Tuft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

ervaring met All Weather Tuft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 21:56

Wie heeft er ervaring met All Weather Tuft bodems in een buitenbak? Ik vond het op internet (www.buitenbak.nl) en het lijkt goed spul, vorstvrij, stofvrij etc. maar ik wil graag mensen horen die er ervaring mee hebben! Wie?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:07

Ik heb in 2 verschrillende all weather tuft bakken gereden.
De ene met bijna alleen maar van dat all weather tuft spul en de ander meer vermengt met zand.

De eerste vond ik niets, de hoeven slijten echt veel meer. Maar je kan wel altijd rijden.
De tweede is de bak waar ik nu eigenlijk altijd rij. Heerlijk om te rijden, veert goed, niet zwaar, geen plassen (ook een super drainage systeem zit eronder hoor), geen problemen als het vriest. Alleen sneeuw geeft een probleem, maar dat is volgens mij met bijna iedere bak.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:29

die site die jij gevonden hebt ken ik de mensen van. Heb daar namelijk tot mei dit jaar op stal gestaan. Prima bodem. Je ziet er geen hoefslag in, geen plassen, niks. Hoeven slijten wel sneller, maar das standaard in Tuft.
voor zover ik weer ligt er verder geen superdrainage onder ofzo, maar dat weet ik niet zeker.
Je kunt ook eens bij wat stallen gaan kijken waar het ligt, volgens mij staat er een lijst met adressen op de site.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:37

Wij hebben op stal ook twee tuft bodems, een binnen en 1 buiten. (Foto's kan je vinden op www.stalravensheuvel.nl en www.rvravensheuvel.nl) en ik moet zeggen dat het een van de beste bodems zijn in de buurt. Verend, egaal (veel minder snel hoefslagvorming), altijd droog en stoffen weinig. Ik merkte aan mijn paard na een paar dagen dat het ook veel makkelijker door de rug ging lopen door het veren van de bodem, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. Tegen het stof wordt er om de zes maanden (schat ik) een grote hoeveelheid water uitgereden en bij erg droog weer af en toe gesproeid. Mijn paard heeft een stofallergie en op de tuft bodem is het snotteren duidelijk minder geworden. Soms hoor ik dat een tuftbodem glad kan zijn, maar daat heb ik echt nog nooit wat van gemerkt. Ik wil geen andere bodems meer.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:07

Ik geef les bij de mensen op stal die dit verkopen. Ik moet zeggen dat de bak altijd goed te rijden is, en ik heb daar toch weleens gestaan met een bui boven m'n hoofd dat ik tot op m'n onderbroek nat was Haha!

Ze gaan de bak daar nu verlengen naar 20 X 60m. Het is echt een hele fijne bodem.

He Poohbeer, heb ik je dan wel eens gezien???

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:17

Ik zag dat ze het NHB in Deurne ook een All weather buitenbak hadden vermengd met zand. Ik dacht zelf ook dat alleen een tuftbodem wat gladder zou zijn dan wanneer er zand doorheen is vermengd maar dat weet ik niet zeker.
Hoe dan ook, het is beter dan alleen maar zand in je buitenbak.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:44

Maar het is kunstof, en dat kan in de toekomst nog wel eens als 'vervuilde' grond aangemerkt worden. Hou daar dus ook rekening mee. Het is nu nog geen probleem, maar je weet het maar nooit in de toekomst.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:47

prakkie schreef:
Ik geef les bij de mensen op stal die dit verkopen. Ik moet zeggen dat de bak altijd goed te rijden is, en ik heb daar toch weleens gestaan met een bui boven m'n hoofd dat ik tot op m'n onderbroek nat was Haha!

Ze gaan de bak daar nu verlengen naar 20 X 60m. Het is echt een hele fijne bodem.

He Poohbeer, heb ik je dan wel eens gezien???


Dat zou best kunnen.
Hoe heet je??

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 13:42

wendy lubbers. Ik heb Teska lesgegeven, maar zij lest nu bij Leunis van Lieren. Verder geef ik Chantal, Sabina en Yvonne les. Ik gaf ook Sandra les, maar haar paard is kreupel.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:05

prakkie schreef:
wendy lubbers. Ik heb Teska lesgegeven, maar zij lest nu bij Leunis van Lieren. Verder geef ik Chantal, Sabina en Yvonne les. Ik gaf ook Sandra les, maar haar paard is kreupel.


offtopic:
dat dacht ik al Lachen
hoe is het met jou paarden nu??


ik ben sinds 1 mei op een andere stal, dichter bij mijn huis dus vandaar.
Ik leste bij Karen en soms Teska.
mijn paard was ook degene met het slechte achterbeen, op haar nieuwe stal liep ze de eerste week echt super, niks meer te zien aan haar been en daarna was het weer mis. Fysio erbij gehaald en het blijkt dus toch aan haar spieren te liggen. Er zat een wervel scheef en ze moest leren heel haar bovenlijn te gebruiken. Alle pijnen zijn nu over, nu weer langzaamaan meer gaan trainen en lessen.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 11:48

we hebben de bodem laten brengen en .....super!! *LOL* we zijn er heel blij mee, niet stoffig, super zacht, alleen..toch een vraagje; hoe houden we hem vlak? dus weer de kenners! hoe wordt de All Weather Tuft bak bij jullie vlak gehouden?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 12:04

Nog 1 ding: bij de afvoer is je bodem al 'chemisch afval'. Ik heb even geinformeerd. Dus je hebt eigenlijk 'vervuilde' grond in je bak liggen. Opbrengen mag dus wel, afvoeren niet zomaar.
Is overigens wel duur, bijna 2000 euro, en dan nog een afvoerprobleem ook. Hebben ze dat wel verteld?
Ik ben nogal huiverig voor kunstofbodems i.v.m. afvoer (al zegt iedereen dat het nooit gebuert, omdat ze nooit stoppen met rijden).
Blijven die bodems wel 20 jaar goed?

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:06

De oude bodems waren inderdaad chemisch afval, het nieuwe spul wordt speciaal gemaakt en is dus geen chemisch afval. Ik weet niet of dit zo is bij iedere leverancier maar als je nu het spul uit Bergambacht hebt dan zit je goed.

De bak alleen rollen, niet omwoelen want dan komt al het zand naar boven. gewoon slepen/ rollen dan blijft hij het vlakst.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 15:45

rhijnauwen schreef:
Alleen..toch een vraagje; hoe houden we hem vlak? dus weer de kenners! hoe wordt de All Weather Tuft bak bij jullie vlak gehouden?


De Tuft bodem bij ons wordt geroterd door een tractor, maar wel nadat de hoeken met de hand naar binnen zijn getrokken. Ik heb er niet zoveel verstand van maar het roterding lijkt op een hooiroter met drie circels (met punten) naast elkaar recht achter de tractor.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 09:34

zou je eens willen vragen hoe zo'n ding heet en/of waar zoiets te koop is?
fijne bodem he!!
wij zijn er erg blij mee, alleen onze westernpensionklant is iets minder enthousiast ivm stops etc. (gelukkig hebben we nog een bak voor haar)