hoe lang doen jullie gemiddeld met hoefijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

hoe lang doen jullie gemiddeld met hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 08:07

Mijn paard wordt vierkant beslagen. Gemiddeld moet ze na 7 of acht weken opnieuw beslagen worden. Dat kost € 72. Ik vind op z'n hoogst 7 a 8 weken erg kort. haar ijzers zijn dan echt versleten. s' winters is het nog erger, dan doe ik op z'n hoogst 6 weken met ijzers. ik heb zelf geen rijbak of trailer dus ik moet altijd langs de weg. Ik rij zomers echter altijd in de berm (s'winters is dit vaak niet mogelijk). toch slijten haar ijzers als een tierelier. Mijn pony deed vroeger makkelijk 10 a 12 weken met zijn ijzers. Volgens de hoefsmid liep die echter altijd nogal voorzichtig.

Hoe lang doen jullie gemiddeld met hoefijzers?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 08:41

Ik doe ook gemiddeld 7 a 8 weken met mijn ijzers. Al zouden ze langer meegaan, ze moet dan toch weer bekapt worden, zeker in de zomer, dan groeien de hoeven sneller, dus moet de smid alsnog komen.

Ik vind het vrij normaal hoor, zeker als je veel over de weg rijdt.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 08:45

Mijn smid komt altijd om de 7 a 8 weken maar in de zomer meestal om de 6 a 7.
En het is dan echt weer nodig ,want in de zomer gaat het veel sneller met die hoeven!

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 08:49

Hoi,
Bij mij doen ze er ongeveer 8 weken mee soms iets langer soms korter.
Ligt er een beetje aan waar we gereden hebben.

gr.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 08:53

Mijn smid komt om de 7 weken. Niet omdat de ijzers op zijn, maar omdat m'n paard bekapt moet worden. Als ik ze er langer onder laat zitten gaat er teveel standverandering optreden na het opnieuw bekappen/beslaan.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 08:55

Pjelk 1 dag tot een week Boos!
Beau ongeveer 10 weken
Voor Beau bel ik de hoefsmid als de ijzers af zijn of als zijn hoeven te lang worden.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 09:06

Het is anders dat na 7 a 8 de hoeven zodanig gegroeid zijn dat bekappen noodzakelijk is. Na 7 a 8 weken zijn bij mij de ijzers echt dubbeltjes, terwijl ik dus zoveel mogelijk in de berm rijd. Ik vind dat dus erg kort.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 09:32

Het gaat er niet om dat je ijzers verslijten, maar dat de hoeven in een goede stand staan. 10 Weken vind ik veel te lang, de stand van de hoeven is dan zo verandert dat je zo grotere risico's loopt op blessures bij jullie paarden of ponies. De smid om de 6 tot 8 weken langs te laten komen is goed voor je paard, niets te maken met jullie bankrekening of slijtage van de ijzers.

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 09:32

Ook bij mijn paard komt de smid om de 7 a 8 weken.
Zijn ijzers zijn dan nog lang niet versleten( we rijden niet zo vaak buiten),
maar z'n hoeven zijn dan wel zodanig gegroeid dat er weer een flink stukje afkan.
Volgens mij is het normaal dat je om de 6 a 8 weken de smid moet laten komen.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 10:42

Ik ben het met jullie eens dat een paard goed op zijn hoeven moet staan. behalve in het voorjaar groeien de hoeven van mijn paard niet hard. Na acht weken komen de hoeven nog absoluut niet over de rand van het hoefijzer. Ik moet de hoefsmid dus echt laten komen omdat de ijzers versleten zijn. Ondanks dat ik zoveel mogelijk in de berm rijd slijten de hoefijzers zo snel en daar baal ik van.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:01

Meestal ruim 2 maanden, soms iets korter, omdat hij ze bijv. voortijdig verliest.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:53

Voor een kleine meerprijs kan je speciale puntjes in je ijzers laten zetten, die het slijten van je ijzers tegen gaan(kan niet op de naam komen, help me even jongens Haha! )
Overigens vind ik 7 tot 8 weken wel een normale tijd om met je ijzers te doen, mijn vorige pony deed er meestal maar 5 a 6 weken mee Boos!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:55

meestal rond de drie maanden de smid legt ze expres een beetje ruim zodat ik niet zo vaak hoef, en voor het verslijten: zo veel mogelijk in de berm rijden

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:37

Om de 6 weken komt de smid dit om de stand van haar hoeven steeds weer te corrigeren!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:45

8 weken is toch wel de max ja, de hoeven zien er niet meer uit en het klinkt ook voor geen meter!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 15:56

Bij Remy is het om de 7 / 8 weken. Deze keer al na 5 weken omdat hij zo'n slechte hoeven kreeg van het weiland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 16:57

De smid komt ongeveer om de 7 weken, soms 8 heel soms 9, maar dat is niet omdat de ijzers versleten zijn. Maar omdat de hoeven niet netjes meer zijn, dus hij haalt ze eraf, vervormt ze en legt ze er meestal weer op. Ze worden dus 2 beurten gebruikt meestal toch. Dus slijten dat is geen maatstaf, het is belangrijker om te kijken hoe de hoeven op de ijzers zitten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 18:17

Die puntjes waar anne21 het over heeft heeft een vriendin van me ook. Ik weet niet hoe het heet. Haar ijzers zijn echt na 4 weken OP, echt compleet helemaal niets meer van over. Die betaalt zich dus scheel aan hoefsmid. Maar ze heeft toch erg lang getwijfeld over die puntjes, want het kan geloof ik ook gevaarlijk zijn als ze zich bijvoorbeeld omkeren, maar het been blijft te lang staan, scheur, dag pezen.......
Ik weet niet of het zo gigantisch risico is, maar zo vertelde ze het aan me.
Uiteindelijk heeft ze ze wel en is er geloof ik toch wel tevreden over.....
Maar ik vind 7/8 weken dus niet kort hoor!!!!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 18:23

Mijn pony doet echt abnormaal lang met d'r hoefijzers en met d'r hoeven,ik heb nooit echt bijgehouden hoe lang,maar als de smid voor de anderen al is geweest,hoeft zij nog lang niet.Ze slijten amper en d'r hoeven groeien gewoon langzaam.

Ik rij trouwens elke dag op asvalt.
Laatst bijgewerkt door denz op 22-07-02 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 18:26

6 wk.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 20:05

In de zomer 8 weken in de winter 12 weken, dan groeit de hoef minder snel.
Die puntjes heten wideapuntjes, Bill heeft ze in z'n achterijzers.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 20:17

Bij Toscar is het verschillend, ik kijk hoelang de hoeven zijn.
De eerste keer was hij al 4 maanden niet bekapt, en dat kwam door dat ik toen geen ijzers had, en regelmatig op de weg reed, dus ze sleten ongeveer gelijk aan dat ze groeide, en sleten recht af.
Na 4 maanden was het alleen nodig, omdat de straal moest worden bijgekapt (hij had een beginnende rotstraal, en toen raadde iemand me dat aan) dus toen pas is hij bekapt en de smid zei toen ook, dat het eigenlijk alleen nodig was voor de straal, en dat zijn been (hoef) stand erg goed was.
2 maanden later heeft hij er ijzers onder geslagen, omdat we toen begonnen zijn met mennen. toen waren zijn hoeven best kort afgesleten, en heeft hij er niks af gekapt. (alleen recht gevijlt)
Nu heeft hij de ijzers ongeveer 2 maanden, en beginnen los te gaan.
zijn hoeven zijn nu ook wat lang (maar nog niet TE lang)
Zijn ijzers zijn niet absurd gesleten ofzo, terwijl ik toch er 6 weken mee heb op de weg gereden (3x per week 10 minuutjes draven, en 1x per week voor de kar, en daar zouden ze veel slijten)

Misschien moet je voor anders ijzers informeren, of dikkere ijzers?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 20:58

Het was altijd om de 8 weken bekappen, de ijzers gingen in totaal maximaal 6 maanden mee, best veel dus. De laatste keer was het een stuk minder, nu moeten we met 6 weken terug komen.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 07:25

Wat moet ik mezelf voorstellen bij die zogenaamde wideapuntjes? Zijn dat dan een soort mini-kalkoenen of zo?

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 09:33

ja dat klopt, maar dan met een doorsnede van nog geen 2 mm, ze zitten ook op een andere plek en ze steken met net nieuwe ijzers nog geen mm uit en na een paar dagen rijden op de weg al helemaal niet, dus het gevaar met rijden op de weg met omdraaien valt wel in mijn ogen wel mee.
Je moet het maar even aan je hoefsmid vragen, ik heb ze mijn pony er zeker zo'n 4 jaar gehad en heb er nooit geen problemen mee gehad.

Ik weet alleen niet of het bij jou handig zou zijn, ik ben toch van mening dat een paard niet heel veel langer dan 8 weken op z'n ijzers zou moeten staan!