[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

[INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 08:39

In veel topics is wel iets te vinden over slowfeeders, maar het leek mij handig om er een verzameltopic van te maken. Zodat er een goed overzicht is van de slowfeeders, die al ontwikkeld zijn met hun voor- en nadelen.

Vorig jaar heb ik deze in mijn weiland gehad:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-47JFWSJT.jpg

Voordeel: ze doen er lang over.
Nadeel: er valt toch nog te veel op de grond.

Mocht er al zoiets bestaan, dan ontvang ik graag de link daarvan.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-04-18 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: TAG aangepast



it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-11 13:54

http://www.healthezhayfeeder.com/

Zo'n slowfeeder als in de link heb ik in de stal hangen. Mijn paard kan er nu geen rommeltje meer van maken, wel is hij wat minder geschikt voor erg fijn hooi. Dat wordt er toch nog te snel uitgetrokken of het valt er vanzelf uit.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-11 13:58

Mac schreef:

Netjes zitten met karabijnhaken vast in een verzwaarde palletbox. Het zijn netten met maasjes van 3x3 maar die hadden ze nog te snel leeg naar mijn smaak. Ik heb er nu dus een groot net dat ook maasjes van 3x3 heeft overheen zitten, dan doen ze er weer net wat langer over :D .

Ik heb eerst dezelfde constructie gehad als TS, maar met dezelfde ervaring: toch nog teveel verspilling en dat werd in natte tijden een drekbende :r .
Wat ook een voordeel is van het hooikrat is dat ze met hun hoofd naar beneden eten ipv naar beneden/opzij en dus minder hooi en stof in hun neus krijgen.



Dit idee, ziet er goed uit! En het lijkt dat ze al het hooi in de bak laten i.p.v. ernaast. Ik vraag mij wel af of het net stevig genoeg is en hoe doe je dat als het regent?

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-11 13:34

Dinopino schreef:
Wij hebben bij ons een stroomverbinding onder twee palen doorgegraven van de omheining. Die twee palen staan iets uitelkaar zodat een paard er met zijn hoofd door kan. Aan die kant hangt ook het hooinet. Zo kan ie in de paddock buiten de paddock eten. Vandaar dat ik dat vroeg. Is misschien ook een optie.



Dat is ook een goed idee! Ik wil ook een eetplek buiten de paddock. Heb zelf een voerhek staan, die ook wel voor koeien gebruik worden en wil deze moet ergens op een kant van de paddock komen te staan. Weet alleen niet of mijn paarden hun hoofd er doorheen zullen doen...

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-11 14:53

Navanja schreef:
Ik ben opzoek naar kleine slowfeeders voor in de stal, Madam schopt haar hooi door heeel haar stal, haha. Doe het nu in een speciekuip, maar vind ik niet ideaal voor in de stal. Ik wil graag een niet te groot net, wat ik makkelijk kan ophangen en vullen, wat stevig is en eigenlijk het liefst twee.

Heeft er iemand tips welke kwalitatief goed zijn? En waar ik ze kan krijgen, of hoe ik ze kan knutselen.


Dubbelsprong.nl heeft fijnmazige hooinetten zowel groot als klein. Bij mijn paard hangt een klein net waar genoeg hooi/voordroog in kan en ik heb het zo hangen, dat het net niet op de grond komt. Er valt wel een klein beetje hooi eruit, maar dat is minimaal. De stal blijft een stuk schoner.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-11 11:51

Ik vraag mij af hoe schoon de grond blijft om de kliko-bak heen. Blijft dat bij enkele sprieten of morsen ze toch wel meer? Zelf heb ik een net aan het hek hangen in de paddock, maar gebruik deze niet meer, omdat er toch te veel hooi uitvalt en wegwaait.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-11 12:17

Citaat:
Er blijft bij mij heel weinig liggen, een hand hooi per dag ligt ervoor. Ze eet dit niet altijd op, omdat er toch wat zand in komt omdat ze er op gaat staan :+


Dat is wel fijn, dat er maar weinig blijft liggen! Hoe komt eigenlijk iedereen aan zo'n kliko-bak? Want ik zie ook andere voorbijkomen dan de bekende grijze en groene bak...

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-12 13:36

Ik lees dat verschillende mensen een bak hebben met een metalen frame erover. Wat ik mij afvraag is of de tanden niet beschadigd raken. In het verleden heeft mijn pony lange tijd (echt wel een aantal jaar) uit een hooiruif gegeten. Deze hooiruif hing aan de wand, maar daardoor zijn de voortanden wel behoorlijk versleten door het erlangs schrapen.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-12 08:52


it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-12 12:51

In de stal van mijn paard heb ik nu sinds kort een fijnmazig (75x150cm) net aan de wand hangen. De bovenkant hangt aan karabijnhaken, die met tai-rips aan het hek vast zitten. Aan de achterkant zit het net met tai-rips vast aan het hek. Nu twijfel ik wel of het touw van het net niet te veel schuren aan de tai-rips. Wie heeft daar ervaring mee? Het zou een beetje jammer zijn als er straks grote gaten inkomen...

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-12 08:45

Britt schreef:
Gewoon een hooinet/aanhangernet van ongeveer 1 x 1 m.


Een aanhangernet heb ik ook geprobeerd, maar deze was in korte tijd stuk. Het draad van zo'n net is te dun.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-12 06:24

Is zo'n wascontainer niet erg licht? Of is het op een of andere manier verzwaard of verankerd?

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-12 08:26

Mijn pony heeft een tijd een hooitas in zijn stal gehad. Deze had ik aan de onderkant met tai-rips vastgezet, zodat het niet zo heen en weer kon zwiepen. Helaas is de tas daardoor wel stuk gegaan. Daarna had ik er een fijnmazig hooinet opgehangen. Werkte super en er kon ook super veel in! Alleen het materiaal is zo sterk, dat de voortanden te veel slijten. (In het verleden heeft ze een ijzeren hooiruif gehad, waardoor haar voortanden al flink versleten zijn.) Vervolgens een hooinet met grote mazen opgehangen, maar heb haar gisteren met een voet erin aangetroffen. Ze heeft er hoogstens een paar tellen in vast gezeten, omdat ik eventjes weggelopen was. Nu dus weer op zoek naar een andere oplossing...

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-12 11:05

Het fijne van een slowfeeder is dat er veel langer over het hooi gedaan wordt, je kan grote hoeveelheden voeren en het wordt niet door de hele stal heen gelopen. Vandaar dat ik een slowfeeder wel handig vind.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-15 13:07

Leuk, dat het topic nog zo leeft!

In het begin gebruikte ik ook een aanhangernet, maar daarna heb ik er een gekocht van een bokker, die ze knoopte. Ik meen dat ik er toen 50 euro voor heb betaald. Het net gebruik ik nog steeds, is nog steeds heel. Alhoewel de geknoopte rand wel wat rafelt.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-15 21:14

In de paddock heb ik zo'n 1000 liter vat staan. Met een open gezaagde bovenkant. Hierin gebruik ik een fijmazig hooinet (zwart/blauw van kleur). Deze zou erg sterk moeten zijn, maar inmiddels zit er toch een gat in.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-16 20:09

Mijn slowfeeder hooinet is aan vervanging toe. Er was toch iemand op bokt die ze maakte en ze verkocht? Geen idee meer wie dat was... Wel heb ik die van Pmarena gevonden, maar die moet je dan toch nog zelf dicht maken?

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-16 21:04

Bedankt voor je reactie pmarena!

Ik lees er vast overheen, maar kan het niet terug vinden dat ze ook dicht gemaakt kunnen worden vooor een meerprijs.

Edit: al gevonden! :o

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 17:38

Zijn er ook mensen die een hooistolp gebruiken? Ik zit er sterk over te denken om een mini hooistolp aan te schaffen en dan wel met een net over de baal. Maar vraag mij wel af of de voersnelheid in de zomer snel genoeg zal zijn. Ik heb een grote pony van 5 jaar en een keine pony van 30 jaar.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 09:56

Ik had het idee om een hooistolp te gaan gebruiken, maar omdat mijn paard zich zalig vreet. Krijgen ze hooi met stro. Dit doe ik in een fijnmazig hooinet, maar er wordt wel erg met het stro gemorst. Hoe is dit bij anderen?

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 14:10

Door het stro is er altijd wat te eten, maar door de wind waait het weer weg en dat geeft zo n rommel en dat is ook weer zonde van het stro.

Het apart voeren in een hooinet is een goed idee. Dat ga ik proberen! Bedankt voor het meedenken!

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-23 13:03

Momenteel gebruik ik losse hooinetten in ibc vaten. Werkt op zich wel goed, maar ik vind het wel een behoorlijke klus om al die netten te vullen en de netten zijn aan vervanging toe.

Nu zit ik te denken om een net in het ibc vat te verankeren, zodat ik die alleen open en dicht hoef te doen. Is een frame dan echt nodig of is een net ook zo te bevestigingen dat dat ook voldoende is?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers