Help ik ben niet steng genoeg.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mathijssen
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Oirschot

Help ik ben niet steng genoeg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 13:10

Hoi, : Haha!

Mijn probleem is dat ik niet streng genoeg kan zijn tegen mijn paardjes. Bij mijn oudere paard is dit geen probleem (meer), maar mijn jaarling loopt over mij heen (figuurlijk nog gelukkig).
Donder (zou heef mijn jaarling, lekker toepasselijke naam) knuffelt graag,
wordt graag geborsteld en loop mee, tot iets niet naar zijn zin gaat.
Dan begint hij me uit te proberen, ik probeer strenger te zijn maar dat zit niet echt in me. Iemand tips.

Een van de problemen is het meelopen zolang we op bekend terrein zij gaat het goed maar daarna komt het hij wilt niet meer mee, gaat bokken me vooruitlopen etc. En ik weet dat ik haar dan moet aanpakken, maar hoe pak ik dit goed aan Verward .

alvast bedankt

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 13:19

dat laatste van onbekend terrein deed Passion eerst ook, nu eigenlijk nog een beetje, maar niet om uit te proberen, maar dan gaat hij zich gewoon hengst gedragen.
denk in hoe jij alles precies wilt, en doet hij wat anders, dan straf je hem als hij iets ergs doet(bv. bijten) en als hij niet goed meeloopt niet zijn kant op lopen, maar probeer hem mooii naast je te laten lopen.
ik kan het moeilijk uitleggen via internet, maar je moet echt proberen consequent te zijn, en goed belonen als hij iets goed doet.
veel succes alvast!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 15:15

Je geeft al aan dat je niet streng genoeg bent en dat hij daarom door je heen loopt dat weet je wat je moet doen toch? Echt hoor je moet gaan optreden want als hij straks groter is dan hou je hem niet meer.
Hou hem maar kort vast en laat hem naast je lopen wil hij voor je uit dan begrens ze hem voor bij zijn borst en zet hem desnoods stil hij moet naar jou luisteren jij bent de baas er is een tijd van knuffelen en een tijd van werken hou dat gescheiden. Als hij mee moet lopen is dat werken en moet hij zijn koppie er bij houden en opletten daarna kun je hem weer doodknuffelen. Je kunt ook een zeepje meenemen en die dan voor hem houden op borst hoogte dwars houd als legger waar hij niet voorbij mag. Ook handig om een tik te geven als hij juist niet voorwaart is Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 17:17

Heel simpel inderdaad, strenger zijn. Als hij niet uitkijkt waar jij loopt of staat, en je totaal negeert, en het voor jou een gevaarlijke situatie wordt, kun je hem best eens een lel verkopen.

Buddy is met wandelen heel makkelijk, tot we iets engs tegenkomen, of op onbekende terrein komen. Dan let hij niet meer op me, en loopt hij makkelijk over me heen. Dan krijgt hij toch wel een behoorlijke lel hoor. Anders wordt het voor MIJ gevaarlijk. En je paard kan wel een stootje hebben hoor. Ik denk dat dit de goede tijd is om hem aan te gaan pakken, voor hij LETTERLIJK over je heen loopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 18:13

Je zult het toch echt snel moeten leren want voor je het weet is het paard jou echt de baas hoor en krijg je zo'n verwent nest.

Staat hij verder nog bij andere paarden in de kudde?
Zo niet dat heb je nog een groter probleem wamt zo leert hij alleen dat hij de baas is, niet dat er ook boven hem gestaan kan worden.
Dit word er dan 1 die ik niet graag zadelmak maak.

Dus snel toch strenger worden, dit is niet zielig, integendeel.
Als je paard weet waar hij aan toe is, is hij veel beter af.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 18:26

Je ziet zelf al waar het probleem zit , dus de oplossing is simpel :

Wordt een eerlijke , consequente en betrouwbare baas voor je paardje , nu moet je al duidelijk de rangorde stellen.
Nu kun je het nog van begin af aan goed opbouwen.

Als je het nu niet doet dan zul je daar later aan moeten beginnen en dan heb je inmiddels zo'n dweil van een paard dat je het met 1 ferme ruk aan het halster niet meer red....dus NU niet meteen beginnen met aanpakken is veel zieliger voor het paard eigenlijk .

Als hij even braaf gedaan heeft wat jij wilde , voor zolang als jij dat wilde ,
dan is hij fantastisch en heeft pas echt een goeie knuffel en wat lekkers verdiend. Lovers

Een paard werkt graag en verdiend graag een beloning , maar daar moet
hij eerst wat voor doen.

Aanpakken die handel , lekker samen aan het werk en een volgzaam braaf paardje opkweken Lachen

Dan krijg je een tevreden paardje dat lekker in z'n vel zit en met plezier doet wat jij van hem vraagt , een echt maatje !

Als je 'm niet aanpakt (= lager in rangorde) ziet hij je op een gegeven moment echt niet meer staan want dan ben je niet interessant genoeg voor hem....

JIJ bent de leider , jij zorgt ervoor dat hij veilig is krijgt wat hij nodig heeft . Hij hoeft zich nergens zorgen over te maken , alleen maar z'n best te doen om je vriend te blijven .

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 18:55

Denk maar aan de problemen die hij is de toekomst kan veroorzaken. Als hij weet dat hij de baas is kan dat zulke gevaarlijke situaties opleveren.
Ik heb een verzorgpony, eppo. Die is altijd te lief behandelt en doe altijd zijn eigen zin, kan dat niet bijt of slaat hij. Moet er niet aan denken dat hij bij een klein kind in de buurt komt. Zorg dat jij de baas bent, denk maar eens goed over de mogelijke gevolgen na, en nu is hij nog maar een jaarling, wat nou over een tijdje als hij weet dat hij sterker is...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 18:55

Oja vergeet niet hem wel te belonen als hij braaf is, want alleen streng zijn is ook niet goed, dan zien ze de mens niet graag

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 20:12

Het is duidelijk dat jij niet zijn leider bent. Probeer je plaats boven hem te bevestigen.

Streng zijn is niet nodig wel consequent. Hij vind het eng en zou jou wel volgen als hij je zag als leider. Leer hem dat jou volgen leuk is. Oefen het in de bak. Laat hem op 1m afstand van jou halt houden draai naar hem toe. Doe een stap naar achter. Volgt hij beloon hem daan door een knuffel. Leer hem ook halthouden als je weg loopt. doe dit door weg te lopen. een stap. aarseld hij of blijft hij staan beloon hem. Zet hij een stap herhaal het dan. Totdat je met je rug naar hem toe met hem op 1m afstand van jou hebt lopen.
Ga het dan eng maken door voor hem onbekende voorwerpen in de bak te leggen. Beloon hem als hij er voor jou toch langs gaat. Doe dit door een knuffel of een brokje. Loopt hij braaf achter je aan zit de basis er goed in en kun je het dus buiten proberen.
Negeer slecht grdrag ten zij hij je omverloopt dan mag je hem een klap onder zijn buik geven met je platte hand. Zorg dat de basis goed is voor je naar buiten gaat, zodat je hem buiten dus niet hoeft te slaan. Beloon elk goed grdrag. De kleinste tekenen van goed gedrag mogen beloont worden.

mathijssen
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 13:51

Donder staat samen met mijn oudere merrie en soms krijgen we bezoek van ijslanders die het gras mee kort houden. De oudere merrie en ook de ijslanders zijn echt de baas over Donder, dus door hun wordt ze mede opgevoed.
Op bekend terrein gaat het overgens goed met het meelopen, ze kan dan goed en rustig meelopen, halthouden, ze is ook helemaal niet bang aangelegd want als ik eens een keer iets engs voor het neus hou of mijn jas over haar rug gooi is ze niet onder de indruk.

Het probleem is dat ik gewoon te lief ben voor haar, ik snap jullie reacties ook wel. Maar het zit niet zo in me maar ik zal meer mijn best gaan doen om een strenge baas te zijn.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 14:18

In ieder geval heel goed je eigen ruimte bepalen. Probeer je voor te stellen dat je een meter ruimte om je heen hebt in een cirkel. Je paard mag niet in deze ruimte komen, tenzij jij hem daartoe uitnodigd. (Niet alleen je paard trouwens, dit geldt ook voor andere mensen) Komt hij wel in jouw ruimte, laat hem dan een stapje achteruit doen. Blijft hij braaf buiten jouw ruimte, belonen. Dit moet je dus tijdens alle omgang die je met hem hebt volhouden.

Ook niet aan je laten schuren en knabbelen. Je bent tenslotte geen paal. Verder mag hij niet met zijn neus voorbij je komen als je met hem loopt. Doet hij het toch, stapje achteruit laten doen, belonen en je weg vervolgen.

Het kan heel goed zijn dat je eerst een wat hardere strijd moet leveren voordat hij je als leider gaat erkennen, vooral als hij nog in zijn hoofd heeft dat hij de leider is. Toch werken de bovenstaande simpele dingen heel goed als je er heel consequent en rustig in bent.

Succes!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 14:48

Ook al zit het niet in je toch doen anders krijg je echt de grootste problemen. Nee is nee, ja is ja jij bent de leider. En het is heus niet zielig als hij een keer zijn zin niet krijgt. Denk maar aan kinderen in de super markt mam mag ik dit, nee zegt moeder en dan gaan ze huilen even later zijn ze het vergeten en spelen ze weer vrolijk buiten.