2 keer per dag rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-01 18:26

De eigenaar van Pjelk ( Fjord) komt dichterbij wonen en gaat dan iedere rijden in plaats van een paar keer per week. Hij zegt dat ik Pjelk nog wel rijden mag maar is dat niet heel vervelend voor Pjelk om soms twee keer per dag te rijden? Of maakt het niet zoveel uit als ik voor afwisseling zorg? Ik bedoel dat de eigenaar bijvoorbeeld serieus dressuurt of springt en ik spelletjes doe met Pjelk, hem longer, of een buitenritje maak?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 18:35

Ik weet niet wat jouw pony aankan.
Op de manege reden de meeste paarden vroeger ook 2 uur per dag. Soms verdeeld over de dag en een andere keer 2 uur achter elkaar.
Dus als Pjelk een goede conditie heeft moet dat wel kunnen. Maar inderdaad zou ik dan wel wat afwisseling aanbrengen in overleg met de eigenaar. En het tweede uur niet te vermoeiende dingen doen als hij het eerste uur hard getraind heeft.
Wat denkt de rest?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 19:02

Tsja het hangt er ook wel een beetje vanaf inderdaad wat je pony doet. De ponies van de rijstal waar ik werkte deden met gemak 4 buitenritten van een uur. (Maar dat waren vaak maar stap- draf en een heel klein galopje- ritten)

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-01 19:34

De laatste tijd werd Pjelk wel vaker twee keer per dag gereden. Hij bleef dan nog steedas wel voorwaarts. Ik denk eigenlijk dat hij het wel aan kan.. Ook omdat hij nog maar 5 is. Ik vraag me alleen af of hij het ook leuk vind twee keer per dag bereden te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 19:38

Ik zou er heel blij mee zijn Party!! . Stilstaan is slecht voor een paard en bewegen juist goed [en natuurlijk alles met mate]. Als jullie allebei recreatief rijden gaat dat prima.
Spreek wel af dat jullie niet vlak na elkaar rijden maar bijv. 1 om 10.00 uur en de ander om 19.00 uur. Probeer het werk ook een beetje af te wisselen, dus niet 2 keer per dag bos of springen. Lijkt me super hoor Pling !

_________________
zorgen moet je niet maken maar doen (Loesje)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-05-17 19:38 ]</font>

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 20:37

Quinto (en zn beste vriendje bobo) rijden een paar keer in de week in de les mee...
omdat ze anders gewoon hyper worden...
(vooral bobo)
maar Quinto ook hoor, ik merk t meteen als ie n dagje stil heeft gestaan!!
dus volgens mij kan t geen kwaad als je t maar langzaam opbouwd!!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 20:43

waarom niet zoveel manegepaarden lopen 2 of meer uur op een dag en soms zelfs achter elkaar. vooral als je de afwisseling erin houd.
sommige paarden vinden het leuk anderen vinden het niets zoals Lot vaak rijd je bij shows 2 keer 's morgens en eind van de dag de 2de keer is Lot in een rotbui maar dat komt omdat ie 's morgens al alles geeft hij gaat echt voor je en trekt een 2de keer niet.
inderdaad is zoveel mogelijk beweging het beste ik ben dan ook erg blij dat ie overdag in het land staat en in de zomer dag en nacht.
daar hoe ik me nooit zorgen om te maken dus.....

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 21:34

Gaat best hoor.
Wij rijden ook vaak 2 uur per dag.
Als je denkt dat hij het aankan en te oud is ie niet.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 09:35

Ik zou t niet elke dag doen, hij is nog best jong!!
Killian rij ik ongeveer 45 minuten per dag en hij staat lekker 1 keer in de week stil(lekker in de wei of los),wij hebben ook vrije dagen, toch!!?
groetjes monique.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 14:45

Juist lekker, twee keer per dag beweging! Ik wou dat ik dat voor elkaar kreeg voor m'n eigen knollie. Je moet niet denken "Ach, hij moet wel twee uur lopen", maar "Jeetje, mijn paard staat 22 (!!!) uur stil!"

En dat terwijl ze in het wild minimaal 16 uur per dag trekken. Als je het voer ook maar aanpast aan de arbeid, is dit juist hartstikke fijn voor je paard!

Sonja

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 18:50

maar...je kan ook andere dingen met je paard doen dan alleen rijden!!(grazen,losgooien,longeren,enz.)

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 19:10

idd lekker met je paard bezig zijn, volgens mij schep je meer een band naast het paard (doe je vaker) dan 1 uur op het paard. heerlijk is dat knuffelen met je paardje

kan een paard niet 'overbelast' of 'overwerkt' raken? (snappie wat ik bedoel? kweet niet was maar een vraagje)

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 19:50

Ik denk dat de fjord het wel kan hoor! En als het al regelmatig gebeurde, dan zal het geen probleem zijn. Vooral niet als hij hele dagen in de wei staat. Zonder extra beweging krijgt hij 's zomers al gauw een buikje, hihi. Zolang je het afwisseld kan het best. Er zijn verschillende maneges waar paarden/pony's twee uur per dag lopen, vijf dagen in de week.
Ik vind niet dat als de één dressuur met hem gereden heeft, de ander per se buitenrit met hem moet maken op die dag. Je kunt bijv. ook gaan springen of zo, of alleen wat balkjes lopen, of zonder zadel rijden en zitoefeningen gaan doen (goeie tip voor mijzelf... Tong uitsteken ). Afwisseling betekent niet noodzakelijk 'rustig ritje buiten'. Maar goed, dat moet je zelf maar bekijken.
Veel succes en rij ze!
Groetjes, Dorine.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 22:10

heey cody

vroeger reden paarden ook 2 uur per dag op een manege nou hier doen ze qwel eens zo

woensdag middag bijv freddie

van 1 tot 2 les van 2 tot half 3 van half 3 tot 3 van 3 topt 4 van 4 tot 5 en van 5 tot half 6 is er les dan loopt freddie
van half 3 tot 3 mee van 3 tot 4 van 4 tot 5 en van 5 tot half 6 dat is toch 3 uur!!!

veel he!!


marjolein

ik rij niet meer op die manege hoor sinds ik magnifiek heb!!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-01 22:39

Hoeveel zou een Fjord die niet in de wei komt maar wel hooi krijgt moeten als hij soms 2 keer per dag loopt? Pjelk krijgt nu iedere dag 1 kg bix en 1 kg haver

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 23:16

Goeiedag zeg, wat eet die veel! Mijn Fjord (1.40) traint stevig en krijgt maar 3/4 biks per dag en 2x een plukje kuilgras.
Maar er zit dan ook geen grammetje vet aan, want ik gruwel van te dikke paarden Misselijk ....

Sonja

PS ik zou gewoon "op het oog" voeren en niet meteen het rantsoen flink verhogen. Pas als je ziet dat hij "inlevert" dan zou je af kunnen spreken dat degene die als tweede rijdt bv wat extra voer geeft. Maar als ik dat rantsoen zo eens lees, lijkt het me niet bepaald nodig om meer te voeren.
Of heb je een brok waar niets inzit? Die van mij krijgt nl. wel een prestatie-sportbrok, dus daar zit ook verschil in. Als ik onderhoudsbrok zou voeren, had ik waarschijnlijk ook meer nodig (ik schat bijna twee keer zo veel, maar ik train vrij zwaar en we hebben een loeizware zandbak).

Grtz!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 17:24

mijn fjord kreeg 3 kilo biks per dag en 1 plak hooi en zij was niet dik!!
ik reed dressuur met haar maar niet meer dan 1 uur per dag!!
groetjes monique.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 03:29

mellien, gewoon lekker rijden, pjelk kan het best hebben als ie weer in conditie is na zijn rust als de wondjes weer klaar zijn hoor, en hij mag inderdaad wel iets minder krachtvoer hebben want hij ziet er al ehh.. "krachtig" genoeg uit geloof ik. en anders kom je m maar nog eens een paar uurtjes bij mij in de wei zetten, veel gezonder voor zoon fjord dan de hele dag op stal...
toch?

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-01 18:56

Jaaa als de Boer dat goed vind doe ik dat graag Dovish! Das leuk voor Pjelk en beter dan op stal staan!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 20:47

Is echt geen probleem, twee keer rijden.
Ik train de laatste tijd best vaak twee uur per dag, 's morgens een uur en 's avonds een uur.
Bevalt mij prima! Ach, en het beessie heeft alsnog 22 uur over om uit te rusten en te eten etc., da's genoeg!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 21:47

Ik persoonlijk vind 2 keer per dag rijden veel te veel voor een 5-jarige. Ik heb zelf een 4 jarige en rijd maximaal 4 keer per week, de rest longeer ik of doe andere leuke dingen.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 22:47

nou, ik weet niet hoor, maar een manege paard rijd GEMIDDELD 2 uur perdag. de ene dus 4 uur, extreme gevallen 5 uur en de andere 0 uur. Dus waarom kan jouw paard geen 2 uurtjes rijden????? Kijk als het nou een graatje van een paardje is dan is het een andere zaak, maar dat is het vast niet. en als ie nou ontzettend dik is is 2 uur nog lang niet te veel!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 23:09

Volgens mij kan dat wel, helemaal als hij de hele dagen alleen op stal staat....verder ben ik het wel met iedereen eens dat je er afwisseling in moet houden.

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 23:48

Ligt inderdaad heel erg aan de conditie van het paard natuurlijk. Dan is het geen enkel probleem. Met mijn vorig verzorgpaard heb ik het met heel mooi weer ook vaak genoeg gedaan, 's ochtends gereden en lekker in het land gezet en vervolgens 's avonds nog een keer gereden. Moet wel zeggen dat ik beide keren dan niet een vol uur reed, maar wel gerust een keer het bos in dan. Lekker hoor

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 08:25

Citaat:
Op 2001-05-18 09:35, schreef moniquelucky:
en hij staat lekker 1 keer in de week stil(lekker in de wei of los)


Het is maar wat je lekker vindt, mijn paarden blijven af en toe ook wel eens staan maar dan staan ze de hele dag in de wei en paddocks.

Ik zie wel vaker dat mensen hun paard een vrije dag gunnen en hem daarom een half uurtje los gooien, ik vind dat onvoldoende voor een paard en kan me niet voorstellen dat het paard zich er beter bij gaat voelen.