Nieuwe bak : rijden ? ( en slepen of niet ?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Nieuwe bak : rijden ? ( en slepen of niet ?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-02 19:59

Nieuwe bak :

Er is hier een maandje geleden een bakje aangelegd , flinke laag (zeker 20 cm) zand erin gegooid en rijden maar .

Ik vind het helemaal niks , veels te zwaar en onbetrouwbaar , net een
maanlandschap , diepe hoefafdrukken naast opgeworpen bergjes ,
je kent het vast wel Knipoog

De hoefslag is nu aardig vastgelopen door iedereen dus die is best goed begaanbaar.
Maarja ik ga in de bak rijden om die hele bak te gebruiken , figuurtjes rijden , veel voltes en buigingen , van hand veranderen , S-jes enz.
Dat heeft Marena ook nodig want ze is snel afgeleid en ineens vrij nerveuzig als ze in de bak moet rijden. Daardoor heeft ze dus moeite met vloeiend in een gelijkmatig tempo ontspannen lopen en ze dreigt weer in haar oude gewoonte van het vluchten voor de kuit te vervallen.

Om hieraan te werken heb ik dus een fijne betrouwbare bodem nodig waarin ze ook wel KAN ontspannen en gelijkmatig lopen.

Dat valt hierin allemaal nog lang niet mee ....

Zouden jullie toch in de bak gaan rijden in mijn situatie ?

(Ik heb het een paar keer geprobeerd maar is echt niks , paardje loopt onzeker , hakkelig en boven haar tempo , hier bereik ik niks mee Frusty )

Zijn er hier mensen die vinden dat ik me aanstel ,
op stal vinden die meiden dat wel , want zij rijden toch immers ook gewoon in de bak ?!


En tweede punt hiervan :

Ik heb liever dat de bak af en toe gesleept wordt zodat het weer een vvlak geheel wordt , niet die kraters erin en die hoefslag erin gesleten.
Zo trap je de gehele bak geleidelijk aan en blijft het beter rijdtbaar vind
ik.
De anderen zijn dat niet met me eens , als je gaat slepen is die hoefslag immers weg die ze net aangestampt hebben !
Dus wordt de bak alleen maar zwaarder....

Maarja om met rijden nou alleen over de hoefslag heen te kachelen dat vind ik persoonlijk dus niks , kun je net zo goed rails neerleggen
en de paarden op wieltjes zetten Haha!

Afijn : (om een kort verhaal lang te maken Slapen )

1)Gewoon rijden in de bak en niet zaniken of / niet rijden , hooguit in stap

2)beter hoefslag uitslijten , is fijner of / aanslepen !! dat werkt het beste .

Jullie mening graag !

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 20:08

Tja ik zou er es met de staleigenaar over hebben. Als jou paardje niet lekker loopt dan moet je kijken of je er wat aan kan doen, en ik zou me nix aantrekken van wat die meiden zeggen. Hun paarden maakt het mischien niet uit, maar alle paarden zijn anders en de jouwe heeft er dus wel moeite mee.
Als je niet in de bak rijdt waar rijd je dan? Kan je dan alleen buitenrijden door het bos of whatever of kan je ook in een wei ofzoiets rijden? Ik zou het nog wel proberen in die bak, maar als je paard er echt niet lekker in loopt gewoon niet doen. Het laatste wat je wilt is dat je paard achteruit gaat omdat de bak slecht is Frusty
nou jah veel succes iig!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-02 20:20

Ik rij bijna altijd buiten en daar wordt ze steeds braver mits ik haar genoeg beweging geef.

Nu doe ik dat dus eigenlijk niet , ze is net van de ijzers af en ik rijdt haar op de weg met hoefschoentjes. Daar moeten haar voetjes nog aan wennen dus daarmee kan ik ook niet gek veel doen .

De bak helpt haar niet om ontspannen en vol zelfvertrouwen lekker vrij door haar lijf te lopen op deze manier dus reageert ze en loopt ze slechter in de bak dan buiten.
Dus dat is ook geen succes .

Op het moment zit ik dus een beetje in een dipje met haar en doen we best rustig aan , 2 x per week een langere buitenrit , 1 x een rondje op blote voeten , 1 x een beetje opjagen door de bak , 1 x spelen en braaf zijn aan het halster ( enge dinegn zoals kartonnen doos , flapperend gebeuren enz. wennen en een sprongetje in de wei , en 1 x zonder zadel wat in de bak hobbelen , of met zadel braaf in stap wat figuurtjes rijden , maar als ze dan zo klimmend/ploegend aanvoelt in de bak (ook al zien de meiden aan de kant dat niet Verward ) dan is het enthousiasme bij mij al weg.
Buigen doet ze wel heel braaf onder het zadel nu maarja ik kan niet verder omdat ze dan niet op de juiste manier loopt in de bak.... Verdrietig

Dat jonge paard dat net een 2 weken onder het zadel is heeft er nauwelijks last van (rijdt ook voor 90% op de hoefslag....)en loopt er netjes in , dan voel je je toch wel banketstaaf ......

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 21:07

Hey t is misschien een tip voor jullie bak...
Onze bak was ook nieuw aangelegd en onwijs zwaar en onbetrouwbaar.
Nu liggen er hout snippers in en t gaat eigenlijk prima *LOL*
Maar asl dit niet mogelijk is zou ik het zeker aanraden om de bak een aantal keer per week te slepen...

Sterkte ermee ik hoop dat je snel weer fatsoenlijk kunt rijden

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-02 06:27

Bedankt !

Tja houtsnippers zou ik zelf niet gauw doen , die dingen gaan ook weer rotten enzo...dan liever tapijtsnippers of iets dergelijks.

Ik heb gisteren de hoeken waar je in moest klimmen als je erdoor wilde rijden aangeharkt , en de dhoefslag ook een beetje , zodat dat nu mooi vlak is en ik vandaag eens kan proberen of dat betr rijdt.
Hopelijk vinden de anderen dat ook beter dan willen ze misschien ook dat de bak gesleept wordt !

Want als de anderen het liever niet willen om hun hoefslagje te houden , en ik als enige wel ... tja.....

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 07:13

pmarena schreef:
Tja houtsnippers zou ik zelf niet gauw doen , die dingen gaan ook weer rotten enzo...dan liever tapijtsnippers of iets dergelijks.


Wij hebben dennenhoutsnippers in de bak en die blijven er altijd minimaal 5 jaar inliggen en verteren dus niet echt snel. Tapijtsnippers zijn aan de ene kant wel handig, maar als het erg droog is moet je sproeien, want anders komen er bepaalde vezels vrij die niet goed zijn. Ook kan de grond verontreinigend raken door de tapijtsnippers, dat heeft iemand bij mij in de buurt gehad en die heeft alles tot een bepaalde diepte moeten afgraven en op laten halen. Zaten een hoop kosten aan.

Dan even terug naar je eigenlijke vragen.
1)Gewoon rijden in de bak en niet zaniken of / niet rijden , hooguit in stap
Ik zou niet echt in die bak gaan rijden als je paardje er niet lekker in loopt. Dit ook omdat je ook buiten kan rijden, dus het niet echte nood is.

2)beter hoefslag uitslijten , is fijner of / aanslepen !! dat werkt het beste .
Ik zou de bak geregeld gelijk trekken om te voorkomen dat de hoefslag heel diep wordt. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Als de pony bij het uit de hoefslag klimmen een keer echt struikeld valt hij/zij misschien.

Suzzel

Berichten: 488
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 07:50

als ik jou was zou het idd met de stal eigenaar er over hebben of de bak een aantal malen per week gesllapt mag worden!! Dat werk bij ons opstal tenminste het beste!! En het zand goed nat houden!

Groetjes suzzel

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 08:12

pas op met tapijt en ander kunstof vezels. Over enige jaren is dat chemisch afval en zit je dus met vervuilde grond.

hout gaat rotten en levert dan weer een ondoordringbare humus laag op. Is dus ook niet geschikt.

Wat wel goed is is het zand mengen met een adere zandsoort. Daar waar ik rij is een bak met woudzand, prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 08:44

Houtchipjes nemen, die rotten niet snel en zijn het zelfde in gebruik. Verder regelmatig slepen, maar waar sleep je de bak mee??, want van het ene ding word ie losser ( en die moet je niet gebruiken) en van de andere juist vlakker.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 10:21

Een nieuwe bak moet niet worden ingereden, maar ingesleept!
Die bak hoort overal net zo ingeklinken te raken als de hoefslag, niet alleen op de hoefslag.
Wat een onzin, dat die andere pensiongasten niet willen slepen. Zonder slepen wordt die bak nooit voor de hele 800 vierkante meter berijdbaar.

Toch jammer dat veel mensen denken dat na het storten van eht zand de bak klaar is, dat is dus niet zo! Slepen die hap....

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:00

En niet gaan rijden in die bak hoor!! Je paard zal niet de eerste zijn die zo een peesblessure oploopt!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 17:00

Een goed gesleepte bak rijdt altijd beter dan een niet goed gesleepte. En ik kan het weten, want zoals je weet, bij ons is het in de binnenbakken ook vaak bagger. Gelukkig is onze buitenbak nu eindelijk weer behoorlijk begaanbaar en rijdt super. Maar ja, ik vond de manier waarop jullie bak werd aangelegd ook al niet zo denderend. En de hoefslag moet je er juist zoveel mogelijk uit proberen te houden, dan kun je tenminste zonder 'tegen een heuvel op te moeten klimmen' afwenden, wat een hoop struikelen kan voorkomen.
Maar een zware bak hoeft op zichzelf niet slecht te zijn, is juist zeer effectief in het ontwikkelen van de achterhand. Toen bij ons de buitenbak weer goed werd, ben ik het in die bak gewoon gaan opbouwen. Steeds iets langer erin rijden, nu kan Duvel gewoon een uur fanatiek werken.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-02 18:18

Bedankt voor alle reacties !

Zoals Dees en Marije het verwoorden zo voel ik het dus ook.
Ik ga juist in een bak rijden om de HELE bak te gebruiken , veel wendingen en vooral veel rondingen van allerlei groottes en op allerlei plaatsen. Paardje moet ontspannen , in evenwicht en netjes geconcentreerd vloeiend door het lijf lopen.
Als ze dan constant aan het klimmen en ploeteren is lukt dat natuurlijk niet , ze moet juist nog de ontspanning vinden !

Bak moet overal hetzelfde "stevig" zijn en niet zo'n hoefslag waar je uit moet klimmen .

Dat is nu dus ook al , wil ik WEL door de hoek dan moet ze weer gaan klimmen , tja is ook al bevordelijk voor ontspannen gelijkmatig lopen
enz. natuurlijk Verdrietig

En de rest v/d bak is een maanlandschap , alhoewel het niet heel erg is om te zien , maar zelf ben je ook kapot en loop je ook erg voorzichtig als je er bv. een beetje in longeert ofzo.

Tja de anderen rijden vnl. op de hoefslag (omdat het midden zo moeilijk rijdt Haha! )
en die balen er dus van als die elke keer vlak gesleept zou worden....

De bak is gesleept bij oplevering en daarna niet meer

Ik doe ook niet meer dan stappen , heb het een paar keer geprobeerd maar Rena loopt er gewoon niet lekker in en dan schiet het ook niet op.
Ook in stap loopt ze eigenlijk niet lekker in het midden natuurlijk maarja , ik moet toch wat ....iig doet ze haar buiging heel braaf maar het geeft me wel een oneerlijk gevoel om dat ze wat ik eigenlijk van haar verlang gewoon weg niet KAN doen in de bak door die bodem.
Kan buiten natuurlijk ook niet allerlei figuurtjes gaan rijden dus raak een beetje in een dip , die hoefschoentjes zijn ook nog geen groot succes.
Moet een fijne bak vinden waarin ik met haar aan het werk kan op een
eerlijke manier Scheve mond

Op zich is het bakje wel netjes aangelegd , drainage enzo , worteldoek eronder...maar daarna van dat rotzand erop vol schelpen en steentjes ,
en nog hier en daar een behoorlijk brute steen ook Boos!

Ik hoop maar dat de anderen binnenkort ook graag willen dat de bak gesleept wordt want als ik het alleen maar zeg dan vinden ze me eigenlijk een zeurpiet Lips are sealed

Ik ben gisteren nog met het harkje in de weer geweest , iig even de hoeken weer gelijk gemaakt zodat ik daar met Rena netjes diep doorkan ,
dat vonden ze al niet leuk ...*zucht*

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 19:41

Waarom sleep je de "binnenkant" van de bak niet en laat je de hoefslag even zo liggen?? Zijn jullie allebei tevreden....

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-02 19:49

Goed idee !!! Party!! Party!!

Dat kan ik nog proberen , maar als ik over slepen begin dan vinden ze het toch een beetje aanstellerij van me...

Ik zal dit voorstel eens doen , dat kan ik dan nog proberen ,
bedankt !