Oor - thermometer voor paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Oor - thermometer voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 16:03

Dat vraag ik me af ,
kun je zo'n oorthermometer voor mensen ook gebruiken om een betrouwbare meting van de lichaamstemperatuur van een paard mee te krijgen ?

Dus gewoon de speciale thermometer in het oor frommelen ipv een anaalkanaalbehandeling Haha! ?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 16:19

Mijn huisarts heeft me ooit verteld dat een oor-thermometer ook niet voor 100% betrouwbaar; je houd een marge. Dus wil je heel zeker weten wat precies de temperatuur is, dan gewoon op de ouderwetse manier meten Haha!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 16:23

Ja heb ik ook gehoord.
Maar ik dacht dat die marge iets van 0,1 graad was ofzo ?

Da's toch niet echt erg als je alleen maar even wilt weten of het paardje zo koortsig is dat je er een veearts bij moet halen ?

Als de temperatuur duidelijk te hoog is kun je voor de preciese meting altijd nog op de ouderwetse manier kijken dan...

Maar zou je wel de temperatuur in een paard z'n oor kunnen meten of werkt dat niet zo , is het een te onduidelijke plek bij een paard ?

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 16:38

Proberen en vergelijken, dus en aan de voorkant en aan de achterkant!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:21

Ik voel wel altijd eerst gewoon met m'n handen aan de oren. Als je dat bij je eigen paard regelmatig doet weet je wat de normale temperatuur is en voel je het gelijk als het foute boel is. Dan krijgt ze alsnog een thermometer in d'r gat. Haha!

Maar wat is precies het bezwaar tegen anaal de temperatuur opmeten, omdat je het in het oor wilt doen?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 19:02

IK denk dat er maar weinig paarden zijn die het accepteren zo'n ding in hun oor.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 20:31

mijn knollie krijgt gewoon een thermometer tussen z'n billen hoor! Tong uitsteken Hij is t gewend na een tijdje ziek te zijn geweest...
Maar toen Max echt koorts had voelde ik dat ie gloeide aan zn hals. Zelfde als dat je het bij mensen op t voorhoofd kunt voelen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 22:01

Nou ja , bezwaar ....

Als het lekker simpel in een oortje kan dan doe ik dat liever dan een thermometer in z'n hol duwen natuurlijk , lijkt me logisch Knipoog

Voor het paard ook wel zo prettig Haha!

En even hengstigheid en diarree daargelaten , net als nu dan vliegt de plas je om de oren ......

Ik vraag me gewoon af of dit ook een goede manier is dan vindt ik dat wat prettiger en makkelijker dan de ouderwetse manier , dat blijft toch erg akelig en ik zit ook niet graag wat in de kont van m'n paardje te duwen eerlijk gezegd , zeker niet als het niet absoluut nodig is.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 22:28

Margreet schreef:
Ik voel wel altijd eerst gewoon met m'n handen aan de oren. Als je dat bij je eigen paard regelmatig doet weet je wat de normale temperatuur is en voel je het gelijk als het foute boel is. Dan krijgt ze alsnog een thermometer in d'r gat. Haha!

Maar wat is precies het bezwaar tegen anaal de temperatuur opmeten, omdat je het in het oor wilt doen?


Ik kijk gewoon naar het paard. Als ie ziek is merk je dat snel genoeg Haha!
Voelen aan de oren is ook maar subjectief. Is het een keer warm, zijn de oren ook warm. Ik vind dat niet echt een betrouwbare parameter.