Hooi of kuilgras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 13:07

Hangt ook een beetje van je paardje af, mijn Welsh is giga-gevoelig voor nat-hooi of kuilgras en krijgt daar gegarandeert platte poep en koliek van...
In de winter geef ik mijn andere 2 pony's wel eens van dat ingepakt hooi.
het is speciaal voor paarden, vrij gebruiksvreindelijk (vindt het toch telkens weer een paasei om het goed en wel uit zo een pak te krijgen)

Er is een groot verschil in kuil en "kuil", maar dat is hierbovenal uitgelegd.

Ik gebruik dus nat hooi voor 2 van mijn pony's, echt kuil is het niet volgens mij, het ziet er groen-gelig uit (niet van die zwartachtige zure "drek" die je bij boeren ziet) , nat (duh *LOL* ) en helpt heel goed bij paardjes die hoesten.
Die kun je ook in grote pakken kopen maar lijkt me geen optie voor je aangezien je daar te weinig paarden voor hebt.
Ze zijn verpakt in pakjes van 15 kilo, voor mijn D-pony en jaarling deed ik daar ongeveer 3 dagen mee.
Ikzelf verkies echter gewoon goed hooi. van nat hooi kun je niet teveel voeren en als je dan paarden hebt die heeldere dagen op stal zouden staan hebben ze al helemaal niets meer te doen...gewoon hooi, (bij keuze iets minder krachtig) kun je veel meer voeren, op die manier zijn ze langer bezig en vervelen ze zich minder snel, ze zijn tenslotte langer bezig omdat ze meer ruwvoer krijgen.
Voor een shet vindt ik het niet echt een optie, het is zo eiwitrijk dat ie eigenlijk niets te eten meer zal krijgen...ik weet wat ik een shet indertijd most geven en dat was gewoon "zielig" omdat ie na een 10 minutjes al klaar was en voor de rest heel de dag maar stond te nixen in detsal (maar das een ander verhaal) en dan was ie nog moddervet...(had mss wat meer buiten moeten komen..)

Ik heb niet meer zo een goed idee hoe dat merk heette, maar iemad hierboven gebruikte het ook dus mss dat die het wel weet.

Als ik jou was een klein hokje bijbouwen aan je stal, heb ik ook gedaan. Mijn "hooischuur" is niet groter dan 2 op 3 en daar tassen we (met zadels en andere troep, geloof me dat dat veel is) 12 pakken in (naargelang de grootte van de pakken) maar gemiddeld zijn dat er 12 en moetten we zo om de 2 weken nieuw gaan halen (als ik me niet vergis).

Nat hooi is ook een optie maar ik denk dat je voor jouw pony's beter gewoon droog hooi koopt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: monsera, Pova en 34 bezoekers