ik zoek info over

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 22:00

Ik heb zelf nog een Amor-merrie onder het zadel gehad. Fantastisch paard met veel karakter!
Johann Venderbosch van de Radsteacke kocht Amor [ik dacht toen Holsteiner] in Duitsland. De bedoelig was dat hij het Nederlandse paard zou gaan veredelen. Hij werd goedgekeurd voor het KWPN en is een van de meest invloedrijke hensgten geweest. Amor heeft zelfs een eigen standbeeld in Varsseveld, dat voor de hengstenhouderij "De Radsteacke" staat.
Er wordt gezegd dat Amor lastige karakters zou vererven. Anderen beweren juist dat Amor een te modern paard was voor de toenmalige fokkerij en dat ruiters niet gewend waren paarden te rijden die meer bloed voerden. De fokkerij was toen voornamelijk gebaseerd op Gelderse paarden die veel koelbloediger waren dan het huidige KWPN paard, en ook een 'modern' paard als Amor.
Als je Johan zelf spreekt en je begint over Amor houdt hij nooit meer op met praten. Het moet absoluut een bijzonder paard zijn geweest.
Van de andere paarden kan ik je niets vertellen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, lizy29, masyo, Nienke98, Petunia27 en 27 bezoekers